Nadat ik de verkeers-belijning met behulp van crepe-tape en tamponeer-kwast heb aangebracht,
is één van de slagbomen als proef op z'n toekomstige plek gezet met een bestelwagentje erbij.
Dat oogt best goed, ware het niet dat de bestelwagen niet overtuigend Italiaans is ...
(Bovenstaand is goed te zien dat het draaipunt van de slagboom in de basis, voor deze test met een knopspeld is gedaan)
Het asfalt is nu verouderd, door er antracietkleurig voegmiddel in te wrijven, hierdoor is gelijk de belijning mee-verouderd:
Het Italiaanse wagenpark heb ik uitgebreid met een Fiat Topolino van Rietze (83101), een Fiat Multipla
van Brekina (22450) en een Magirus Zeta van Brekina (34512) die gaat worden omgebouwd naar een Fiat.
Allereerst zijn de nieuw verworven automobielen voorzien van Italiaanse kentekenplaten.
Tijdens het aanbrengen van de kentekenplaat viel de Multipla pardoes uit elkaar en dat bracht mij
op het idee om deze te voorzien van een bestuurder, zodat deze op de weg kan worden geplaatst.
Van de attachékoffer op de bijrijdersplek en de vreemde doos op de achterbank is niet veel meer
te zien nadat alles weer in elkaar is gezet en de los bijgeleverde spiegels aan de auto is gezet:
Om de Zeta te verbouwen naar een Fiat moest enkel het logo gewijzigd worden.
Het Magirus logo is met een radeermesje verwijderd en het Fiat logo is met
sterk verdunde houtlijm op de juiste positie aangebracht.
Aangezien de bus rood is heb ik gezocht naar bijpassende Italiaanse reclame.
Het is Cinzano geworden, waar ik ook een mooie afbeelding van heb gevonden:
De Cinzano reclame is ook met sterk verdunde houtlijm aangebracht op de flanken en de achterzijde van de Fiat Zeta.
De scharnieren van de achterdeuren zijn nog wat geaccentueerd door deze zwart te maken.
Bij het in elkaar zetten van de Fiat Multipla voor de tweede maal, viel het mij op dat zowel de
koplampen als de achterlichten van doorzichtig plastic waren ingezet: zou het mogelijk zijn om
er verlichting achter te plaatsen?
Vol goede moed ben ik begonnen met het plaatsen van 4 LED's uit van een Action kerst-setje.
De lichtschermen worden stukje voor stukje opgebouwd van aluminium-tape, waarmee tevens de 'lichtlekken' worden gedicht.
De enige verminking van de Fiat hiervoor zijn de twee bevestigingsgaten in de bodemplaat: hier zijn kleine gleufjes van gemaakt
om de aansluitingen door te voeren. Na elke handeling controleren of de LED-jes het nog doen en op de juiste manier blijven zitten.
Totdat alles in elkaar zit: bodemplaat op z'n plek en nog een laatste controle op 'lichtlekken' . . .
Nou dat was inderdaad de laatste controle, ik hoorde een zachte tik, waarna de LEDjes stierven in een snelle, doch pijnloze dood
In een kleine tien minuten is bijna al het werk van ruim vier avonden weer ongedaan gemaakt en er
uit gesloopt ... Afijn: de aanhouder wint, zullen we maar denken, dus op naar een tweede poging!
Hierbij is wat minder aluminiumtape toegepast (wat na controle achteraf de oorzaak van de kortsluiting
was) en in plaats daarvan gebruik gemaakt van zwart verpakkingsfoam en krimpkous:
Ook nu is weer continue na iedere handeling gecontroleerd op de werking, met behulp van een batterij
en nadat alle vier de LED's waren ingebouwd is de weerstand en een gelijkrichter er aan toegevoegd.
Het is de bedoeling, dat deze Multipla op de Provinciale weg komt te staan wanneer de scenery erachter
gereed is. De weerstand en gelijkrichter worden dan onder de weg geplaatst en aangesloten.
Lastig om met een simpele camera duidelijke
close-up foto's te maken van de brandende verlichting:
de foto's zijn bedrieglijk en vertekenen zowel de lichtintensiteit als de kleur en laten ook weerkaatsing zien!
Ach ja, het fotograferen is duidelijk geen hobby van mij ...
Aan de onderzijde van de auto moet nog wat verbeterd worden om de laatste lichtlekken weg te krijgen.
Het licht-strooisel in de cabine vind ik wel mooi en stoort mij niet, dus daar doe ik verder niets aan.
Groeten,
Erik.