Na ruim vijf jaar lid van dit forum en enig overleg, is de knoop doorgehakt
en is hiermee het topic van de bouw van mijn modelbaan gestart!
Ik heb een voorliefde voor het Old Skool Märklin, Analoog rijden op M-rails met
bijbehorend materieel, maar dat kun je natuurlijk ook jeugdsentiment noemen!
Vandaar dus ook de gekozen titel voor dit topic: Märklin M-rail Modelbaan ...
Tevens vijf jaar geleden, ben ik met mijn tweede vaste en huidige modelbaan begonnen.
In de eerste zaten enkele ontwerpfouten, die mij steeds meer ergerden en niet of nauwelijks
te verhelpen waren. Na veelvuldig test-rijden is deze baan nooit verder gekomen dan de ruwbouw.
De ruwbouw van de huidige baan en het test-rijden, hebben daar in tegen zo'n 2,5 jaar geduurd!
In de zomer van 2011 besloot ik, geïnspireerd door Rieske, eens een poging te wagen met zelfbouw.
Dit
eerste Scratch Built project is naar eigen criteria, boven verwachting zeer succesvol afgesloten
en staat nog steeds te wachten op een wellicht, eventuele vaste plek op de modelbaan!
Ik ben daarna begonnen met het invullen van de 'rechter-berg', waar eerst nog een industriespoortje lag.
Dit is in AutoCad uitgewerkt naar een zijlijn-bergspoor, waarmee het landschap meer hoogte krijgt.
Met een hoger landschap is de dubbele spiraal die er onderdoor gaat beter te verhullen.
Om dit voor elkaar te kunnen krijgen, heb ik besloten om toch maar industrie-bochten toe te passen,
met het idee dat dit stukje zijlijn enkel met een railbus (+bijwagen) of locje+wagon bereden wordt.
Zo werd het bergtraject afgemaakt (met hulp van Bernard en Jan), uitgevoerd en test-gereden.
Met stucloper-karton en crepe-tape zijn proef-tunnels en -portalen gemaakt, waarmee tevens
het verloop van het landschap bepaald is. Zo kreeg ik een mooie impressie van de scenery.
Daarbij ontstond het idee om de berg een Mediterrane scenery te geven :
Monte Vecchio.
Mijn inspiratie voor de invulling hiervan kreeg ik via Google Streetview, waar ik vele uren in
Italiaanse steden en dorpen bouwwerken heb bekeken die zouden kunnen passen op mijn berg.
Groeten,
Erik.