Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

stationsklokken wanneer ingevoerd en met welke standaardisatie

Gestart door herms maandag 16 maart 2015, 21:45:42

stationsklokken wanneer ingevoerd en met welke standaardisatie
vanmiddag heb ik nogal wat plaatjes bekeken van stations en perrons. Wat mij opviel, zeker in de 19e eeuw, was dat er op heel weinig stations een klok te vinden was. Op de meer stedelijke stations kwamen ze aan de buitengevel voor. Op weinig plaatsen op het perron. En met weinig standaardisatie. Kennen jullie een bron die daar iets meer informatie over kan geven, of moet ik naar het Spoorwegmuseum?
Re: stationsklokken wanneer ingevoerd en met welke standaardisatie
Misschien heb je hier wat aan?
http://www.nicospilt.com/spoortijden.htm

M* en bezig te digitaliseren

Alle stationsklokken worden vervangen door nieuwe ronde gemaakt door een Zwitserse firma,
zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/23967033/__Atoomklok_snel_overbodig__.html
Helmond heeft ze al.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Het is fijn dat het zonnetje van Brabant nu ook met de moderne tijd mee kan, maar dat is volgens mij niet het antwoord op de vraag uit de eerste post  ;)
Hier een stukje proza over klokken in de 19e eeuw: http://www.peeters.luna.nl/bl14.htm

Gr, Ben.
Dank Ben, dit is al een eindje in de richting. Het betekende dat er "vroeger" dus absoluut geen standaardisatie was.
.... en nou de hamvraag: Op welk station in Nederland is er nog een antiek model spoorklok die GEEN secondewijzers heeft?

Ben?

Grt, JW
Genoeg, ben gisteren al meerdere klokken tegengekomen zonder secondewijzer. Zal er morgen eens extra op letten... ;)
In ieder geval heeft station Zandvoort aan de voorgevel een klok zonder secondewijzer.
Stationsklok zonder secondewijzer.
Bron: www.nicospilt.com

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.