Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

blokken met central station 2

Gestart door Bart donderdag 15 januari 2015, 00:13:41

ik heb een baan, laten we zeggen een ovaal met 15 bezetmelders  en een s88 module, dit werkt allemaal. ik wil hier 5 blokken van maken met ieder 3 bezetmelders Hoe moet ik dat op de CS2 instellen zodat 3 bezetmelders een blok vormen, en als een blok bezet is  een achterop komende trein wacht in het voorgaande blok.

vr.gr. Bart
Re: blokken met central station 2
Bart
Dit is mogelijk via je CS2.
Kijk op het volgende:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54162.0
Groeten uit Antwerpen.
Jorg
de topic die jij noemt gaat over het automatisch stoppen en afremmen bij b.v. een station, maar wat ik bedoel is dat als 2treinen achter elkaar rijden, zeg maar de voorste in blok 5 en de andere in blok 4  dat de trein in blok 4 stopt totdat blok 5 vrij is zodat ze niet op elkaar botsen.

gr Bart
Bart

Je hebt gelijk, maar doelde feitelijk op het inbrengen van blokken in je CS.
Heb misschien in mijn eerste antwoord wat te weinig geschreven daarover.
Groeten uit Antwerpen.
Beste Bart,
Met een bloksysteem met 2 of 3 bezetmelders per blok kun je alleen mooi afremmen/optrekken bij gebruik van een treinbesturingsprogramma, niet met het CS.
Als je dit wilt bereiken met het CS, dan heb je per blok nodig 1 bezetmelder en een remmodule of wellicht een sein met eigen decoder, zoals de Marklin reeks 7649x. Hoe dat laatste werkt, weet ik niet, ze zijn nog niet leverbaar, maar je kunt ze opzoeken in de Marklin produktdatabase met nummers als 76491, 76493 e.a.,

groeten, Rolf

Beste Rolf,
hartelijk dank voor je reactie, begrijp ik het goed dat je met cs2 alleen, dus geen blokken kunt maken zonder de door jou genoemde toebehoren, dus als ik de baan wil beveiligen met bezetmelders en dus nog niet wil investeren in remmodules  en seinen kan ik beter met een besturingsprogramma op de pc gaan werken.

m.vr.gr.Bart
Bart het kan ook anders met het CS; dan maak je in elk blok naast de bezetmelder een stroomloos stuk spoor. Bij sein op "rood" wordt dit traject m.b.v. bv. een M84  decoder op stroomloos gezet. Maar de trein stopt dan abrupt en rijdt weg op volle snelheid.
Als je interesse hebt in gebruik van een besturingsprogramma, dan is op het forum genoeg info beschikbaar. De meeste leveranciers bieden een demo aan, waarmee je een tijd kunt stoeien,
groeten Rolf
Rolf ontzettend bedankt voor je reacties, ik zat om maar eens in treintermen te blijven totaal op een verkeerd spoor,
ik ga me nu maar eens verdiepen in software voor pc besturing.
nogmaals hartelijk dank
gr. Bart

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Bart,

Omdat je een CS2 hebt kun je twee automatiseerders "vergeten": Koploper, want werkt niet samen met CS2 en Raptor, want is zelf een centrale.

Groet, Anne W
Bedankt Anne,
is ook nuttig om te weten.
ben nu aan het kijken  naar itrain.
gr Bart
@ Anne,

Vraagje wat heeft een Raptor hiermee te maken ?. Het gaat om een CS2 en blokbeveiliging.

Bart,
Download iTrain (demo) hiermee kun je 3 treinen mee aansturen.

CiteerDit programma is een commercieel product. Daarom is er een licentiesleutel nodig om van alle functionaliteit gebruik te kunnen maken. Zonder licentiesleutel gedraagt iTrain zich als een Lite versie zonder LocoNet® en met een extra beperking van drie locomotieven, 32 magneetartikelen en 32 terugmelders. Een simpele testbaan binnen deze grenzen wordt meegeleverd.
Voldoende om eens kennis te maken met dit programma.

Mvg,
Peter
ga ik doen ,bedankt.
Bart,

Ik heb het bloksysteem als volgt in mijn baan gebouwd: baan opgedeeld in blokken, aan het eind van elk blok een sectie die stroomloos te schakelen is (door werkend sein, een K84 of een M84). Achter elke stroomloos te schakelen sectie wordt een geïsoleerde railstaaf (massa detectie) aangebracht. Zodra een trein het sein passeert en de eerste as van de trein de geïsoleerde railstaaf raakt wordt dit sein op rood gezet en de sectie stroomloos gemaakt (of door de K84 of M84). Als de laatste as van de trein de geïsoleerde railstaaf verlaat wordt het sein van het voorgaande blok op groen gezet. Verbindt de geïsoleerde rail met bus 1 van de S88 en voer via het Memory op A1 in dat het sein op rood springt. Verbindt bus 1 met bus 2 en geeft op A2 in dat het voorgaande sein op groen springt. Met de vorige update van het CS2 kon je dat met een vinkje onderaan instellen maar met de laatste update zit het dieper in de Memory verborgen. Met een beetje proberen vindt je het wel.

Vriendelijke groet

Jan

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.