Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gemotoriseerde transportbanden tbv overslag los gestort (kolen etc)

Gestart door Locjochie dinsdag 30 december 2014, 20:22:12

Gemotoriseerde transportbanden tbv overslag los gestort (kolen etc)
Hallo,

Voor een groot - nog te ontwikkelen - kolenoverslag emplacement ben ik op zoek naar gebouwen én gemotoriseerde transportbanden voor overslag van los gestort. De relatief korte transportbanden van Faller en Vollmer zijn mij bekend. Ik zou liever langere gemotoriseerde transportbanden willen gebruiken van andere merken dan deze twee genoemde. Is er hier misschien iemand op het forum die lange transportbanden zelf in elkaar heeft gemonteerd? Ik zoek eigenlijk mogelijkheden om het van een plaats naar een andere te kunnen verplaatsen.

Wie zou mij met dit vraagstuk op weg kunnen helpen?  :idea:
Re: Gemotoriseerde transportbanden tbv overslag los gestort (kolen etc)
Het moeilijkst is het vinden van de transportband zelf... De rest is kinderspel.
Het materiaal van de transportband moet zowel flexibel zijn als stevig en dat is het moeilijkste.

groeten Dylan
Euhm , een binnenband van een fiets? Lijkt me ideaal
Zelf loop ik met idee om twee of drie Faller transportbanden (B-195) door te snijden om deze vervolgens weer aan elkaar te lijmen.
Echter heb ik daar nog géén ervaring mee. Vandaar mijn vraag.
Om het nu zo even te proberen is mij eerlijk gezegd een beetje te kostbaar.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Ik Weet niet of dat de banden van de faller transportband hetzelfde is als de transportbanden van de faller (kermis) waterbaan?
maar die heb ik ooit bij faller los kunnen bestellen

je zou eens kunnen kijken, of een paar losse banden bij faller bestellen en die aan elkaar lijmen

succes met je idee

Gr Ed

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

De Faller banden zijn oude modellen, kijk eens bij Auhagen, ik heb het idee dat die flexibel zijn.

Groet, Anne W

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Misschien dat ik via mijn werk wel iets kan regelen. Ik koop daar geregeld 1:1 transportbanden in, en ook rubberen hoezen, die "eindloos" gemaakt zijn. als ik dan bij zo'n leverancier dun materiaal kan vinden. (bijvoorbeeld 1mm dikte), lijkt het mij eenvoudig.

Roy

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

wel eens gedacht om 'speelgoed' banden te kopen?
gewoon van een of ander merk een transportband kopen en dan alles eraf slopen en r n motor op zetten.
enigste probleem is dat ie soepel genoeg loopt...
Ik werd net geattendeerd op dit draadje, ook maar eens in de gaten houden wat hieruit komt.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Tja...

Binnenband?  Is waarschijnlijk niet zo geschikt.

Iets over de techniek:

Ik werk dagelijks met transportbanden, waarvan de meeste met 100-en meters lengte.
Wat belangrijk is voor de juiste eigenschappen, is dat er nauwelijks rek in hoort te zitten, en ze toch soepel zijn.
Dit wordt beoogd door diverse lagen canvas oid, welke gevulcaniseerd zijn.

Ook is het belangrijk dat de band goed is afgesteld om scheeflopen te vermijden.
Bij lange banden zijn ook z.g. stuurrollen geplaatst, welke de banden in het midden houden.
Verder zit er op korte banden een spaninrichting welke de rek opvangt. Hierbij wordt de spanrol iets van de aandrijfrol gedrukt.
Bij lange transportbanden wordt in het onderste part tussen 2 steunrollen, een lus naar beneden gemaakt waar een spanrol met gewicht in hangt.

Dus voor model: een soort lint wat voorzien is van een laagje rubberachtig materiaal.
(misschien lint, ingesmeerd met textiellijm?)

M.v.g. Marcel
Hallo Locjochie.
Hier is al vaker over gesproken maar in het algemeen zijn er weinig werkende transportbanden te koop of te vinden.
O.a. Faller heeft een aantal modellen, momenteel alleen de steenoverslag, waar transportbanden in zitten.
Meestal zijn deze ook los te koop maar moeten dan apart bij een model bijbesteld worden.
De banden van Faller zijn goed lijmbaar en blijven 5-20 jaar goed, daarna is de "fut" er uit.

Op dit moment ben ik bezig met de "restauratie" van de Faller wildwaterbaan met 2 transportbanden en de grote Faller bekolingsinstallatie uit 1987 (jaarmodel) met ook 2 transportbanden.
Waarschijnlijk zal ik hiervoor bij Faller nieuwe transportbanden gaan bestellen, 1 is gescheurd en van een andere de rek er uit.
De motoren en aandrijving+ geleiding werken wel allemaal nog uitstekend.

Veel succes met dit leuke en bijzondere project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Probeer het eens bij een drukkerij. Op een zogenaamde vellenpers zitten groene banden die de papieren vellen de pers in voeren.De band is van een soort canvas/kunststof en is gemaakt om lang mee te kunnen. Op de drukpers word de band aan elkaar gesmolten, maar met een goede lijm moet dat ook wel lukken. Het is er in diverse breedtes en het zit op een rol, dus lengte zat. Als je uitlegt waar het voor is, krijg je vast wel wat mee.
En misschien nog beter, hier op het forum iemand werkzaam in een drukkerij?

Dirk-Jan

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

Hallo,
Kleinserie fabrikant sla je slag!!!

Groeten Jeroen

hhhmmm,    :idea: :D
Trix heeft in het verleden deze transportband gemaakt. Misschien dat je er na wat speurwerk nog ergens eentje vindt:

Interessant om te volgen.

Gr.
Piwie.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Locjochie.

Zo te lezen dien je rekening te houden met zelfbouw, is dat een overweging?

Citaat van: reeves op dinsdag 30 december 2014, 20:31:23
... een binnenband van een fiets?

Dat klinkt aannemelijk goed, ik zal hieronder mijn (vroegere) ervaring ermee beschrijven.

Toen Faller met de overslag-bouwdozen op de markt kwam vond ik dat prachtig, maar
had geen vaste baan om dit te verwezenlijken.
Ik speelde toen veel met Technisch Lego en heb daarvan toen met oude binnenbanden
wel een poging gedaan om transportbanden te maken.
Middels nietjes werd de uitgeknipte band op lengte aan elkaar gemaakt. Ik had er ook
nietjes om de paar centimeter haaks op de band ingezet voor het transporteren.
Daar Technisch Lego toch best sterk is, stond de gehele constructie toch te kraken.
Om voldoende tractie te verkrijgen moest de band relatief strak staan namelijk.
Mede daardoor denk ik dat er een messing constructie gelast dient te worden.

Als ik nu zelf een transportband zou moeten maken, zou ik toch op zoek gaan naar
een alternatief voor binnenband-rubber. Wellicht is breed textiel-elastiek bruikbaar?
Maar er bestaat ook heel dun sterk rekbaar rubber zoals gebruikt wordt bij Fysio ...

Groeten,

Erik.

hhmm, wordt leuk dit. Messing vind ik zelf voor onze modelbouw het beste materiaal, maar ook dunne staalplaat zou kunnen, en is prima te solderen/schroeven etc etc.

Roy
Misschien is het materiaal van bandschuurmachines te gebruiken. Dat kan wel tegen een stootje !

Klikkie doen. Lengte meer als 900 mm

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

Of wat dacht je van rupsbanden, van bijv. lego of Fischer technik?
Van lego hebben ze ook n transportband, maar die s vrij klein, moet je dus weerl lijmen.
http://www.toypro.com/en/product/3728/conveyor-belt-modern-complete-assembly/dark-bluish-gray
Maar van rupsen/tandriemen zijn r nogal wat soorten...
klikkiedoen
Voor het bandje zelf zou je een "timing-belt" of in NL aandrijfriempje kunnen gebruiken.
Dan is motoriseren geen enkel probleem. Daar zijn die dingen tenslotte voor.
Misschien moet je eens in de RC shop of hoek van Conrad kijken.

Er bestaat ook nog een polyurethanen variant om encoders mee te laten lopen. Deze zijn niet zo zwaar uitgevoerd en dus wat dunner en flexibeler.
Dus op schaal sterkte.
Ik kan op mijn werk wel eens kijken wat er op die bandjes staat.

Robin

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi

Zijn die (oude) brede elastieken van de postbode een idee ?

groet
Harald

bij conrad hebben ze bandjes tot 9,5mm breed. beetje smal lijkt me nog, want er moet wel iets op kunnen blijven liggen.

Roy
Citaat van: Haradigi op woensdag 31 december 2014, 12:32:10
Zijn die (oude) brede elastieken van de postbode een idee ?

Nee, die kunnen niet tegen daglicht en zijn na een jaar verpulverd.

Robin
V-snaar/ multiriem misschien een idee? Zijn verkrijgbaar in vele maten/ diktes en stijfheid.. Misschien is een gebruikte wel voldoende.
Enige nadeel, vaste lengtes.

En de stugheid, waardoor je toch best grote poulies moet gaan nemen.

Roy
Ik werk in de papiersector,wij versnijden papier van rollen van 3 ton naar gewenst formaat , ons papier nadat het door het dwarsmes is versneden word verder getransporteerd via banden, ik heb dus verschillende banden op m'n werk van breed tot smal en lengtes speelt geen rol wij knippen deze van een rol en lijmen deze ter plaatse op de machine als er een band  versleten is

Groet Tom

Klinkt goed. hoe breed zijn deze?

Roy
Citaat van: Har op woensdag 31 december 2014, 09:20:33
Trix heeft in het verleden deze transportband gemaakt. Misschien dat je er na wat speurwerk nog ergens eentje vindt:
Er staater een op ebay voor 69.00 euro
http://www.ebay.nl/itm/TRIX-TWIN-RAILWAY-ELEVATOR-CONVEYOR-No-788-BOXED-WITH-EXTRAS-/311237525465?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item487733bfd9
Breedte speelt eigelijk ook geen rol, je kan de banden altijd op de gewenste breedte snijden en daarna kleven

Groet Tom
Zoals Robin al aangaf, neem een timingbelt T2.5 ofzo ...

Bovenstaande is 10 mm breed en 23.2 cm lang. (maar je hebt ze ook in andere lengtes en breedtes)
Die dingen zijn héél soepel, en met een T2.5 pulley van 16 tanden, heeft die maar een draai-as van 12 mm ofzo ...

Je hebt die in allerlei maten (18/20/22/25/28/32 tanden ... daardoor wordt je draai-as groter)
En ook zonder "eindflens", zodat je er 2 tegen mekaar kan zetten met de getande kant, waardoor je tot wel 2 cm breed kan als je wenst.
Die dingen hebben een as-diameter van 5 mm, en 2 grup-screws, hiermee steek je zo'n pulley rechtstreeks op een stappenmotor en zet die vast.

Zo'n stappenmotor sluit je zonder problemen aan op een Arduino ofzo, snelheid perfect regelbaar, start/stop tot op een tiende van een mm nauwkeurig enz ...
Die dingen zijn ook sterk genoeg, worden namelijk in 3D printers als aansturing gebruikt.
Als je het simpel wil houden, neem je er nog een stepstick bij, om die motor aan te sturen, of je vervangt de stappenmotor door een ander motortje met 5mm asje... (zijn er genoeg te vinden van polulu bevoorbeeld)

Heb je alleen nog wat nodig om de boel op te bevestigen, maar met 2 houten stukjes of 2 metalen stukjes, met wat gaten in, kom je een heel eind !

Je zou alles op Ebay kunnen kopen, maar evengoed bij volgende shop: http://www.beltingonline.com/timing-pulleys-bars-272/ (geen connecties mee, alleen goeie ervaring)
Verzenden uit Engeland, geen invoerrechten dus, en die maken die dingen zelfs speciaal op maat/wens, voor echt maar een paar euro !

succes,
Kris

locjochie,
of bedoel je iets uit dit assortiment
http://www.cranesetc.co.uk/library/conradreviews/2510/2510review.htm
Cees
Een reepje op de juiste breedte gesneden dun ( lamsleer) en dan op de juiste lengte schalmen ( schuin over elkaar dunner schuren en vaslijmen) . Blijft soepel een geeft jaren lang een probleemloze werking. Ik spreek hier uit ervaring, op een onzer vorige banen heeft e.e.a. ruim 30 jaar probleemloos gewerkt.  Zo goed zelfs dat op een gegeven  ogenblik de aandrijving versleten was en de band nog niet. Geen eenvoudige  klus maar wel haalbaar.suc6 !
Als transportband zou je misschien dun PVC doek kunnen gebruiken zoals gebruikt voor wintertenten voor caravans of cabrio kappen voor motorjachten. Ik denk aan doek met een gewicht van 500gr/m2 (dunner is ook leverbaar)
Het doek is dun, tamelijk soepel en er zit in de lengterichting van de rol geen rek in. het is er in allerlei kleuren en kost haast niks.
je zou bij een zeilmakerij om een restje kunnen vragen om wat te experimenteren.

Grtn,
Jan Kees

(was in mijn "vorig" leven zeilmaker  :o) :o))

Morgen krijg ik een proefstukje 1.5mm rubber binnen
met inlage zoals dat heet.  En dit is goed met secondenlijm
te plakken volgens de leverancier

Ik heb het stukje binnen, en voor diegene die zoiets zelf willen gaan maken, dit is daar ideaal materiaal voor. Lekker dun, flexibel, en toch sterk en met weinig tot geen rek.

Roy
In inktjet printers zit volgens mij ook een soort van getande snaar, daar zit gezien de nauwkeurigheid van de printkop echt weinig rek in. Misschien als basis te gebruiken met daarop een stuk binnenband oid.
Vooral in A3 printers zit denk ik best een redelijk klange snaar

Hans