Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Servo probleem

Gestart door hans601117204 dinsdag 11 november 2014, 21:34:07

Servo probleem

Dream on !

Servo probleem
Mag ik jullie lastig vallen met het servo probleem van onze modelspoorvereniging in Emmeloord. Wij zijn bezig een proefbaan op te bouwen en stuiten op een probleem bij kortsluiting.

De aansturing van de servo's  gebeurt door de decoder van digikeys DR 4024 en door de IB van Uhlenbrock.

Wat is het probleem; bij een kortsluiting op de baan worden de servos t.r aan gestuurd waardoor wissels om gaan en spoorbomen sluiten met het gevolg dat vaak de mechanische beweging ontregelt raakt en alles weer op nieuw moet worden in gesteld. De servos maken daarbij een ongecontroleerde slag naar uiterste stand.

De servo die het dichts bij de decoder zit reageert het minst. M.a.w. je zou zo wat bij elk wissel, armsein of i.d. een decoder moeten plaatsen . Ook de decoder rechtstreeks aansluiten op de IB geeft geen resultaat even als de power op een andere voeding zetten helpt niet. Het is dus het digitale signaal wat door de sluiting op de decoder daalt en die vertaalt dat naar de servos.

hebben jullie een analyse, oorzaak en/of oplossing?

Met de schakeldecoders heb we geen problemen die werken juist heel goed en hebben diverse mogelijkheden.
Re: Servo probleem

Hans,

De kortsluiting veroorzaakt allerlei rare pulsen en gedoe. Door de servo's een eigen aparte voeding te geven voorkom je dit. Op mijn baan voed ik de servo's met 12v. ze worden aangestuurd via een decoder (OC32) die via DCC  (aparte stroom kring) met de IB communiceert.
Ik mijn geval gebruik ik de IB als booster voor alle decoders en heb ik een aparte booster die aan de baan hangt. Voordeel hierbij is dat een kortsluiting op de baan alleen de booster uitschakelt en niet de IB. Ik kan dan b.v. nog wissels zetten en polarisatie relais controleren.

Ik heb dus drie stroomkringen, die elkaar niet lastig vallen.

[EDIT] Reactie op het bericht hierna, om dit draadje niet te vervuilen. Vragen over gebruik van de OC32 voor servo's en andere zaken kun je kwijt in dit draadje. Anderen daar en ik helpen je graag.[\EDIT]
rthuinte
gast

Ik werk op dezelfde manier als Arjan en heb ook (nog) geen problemen, echter bij mij worden de servo's dan aangestuurd door een ESU 51802 (doe dit nummer uit mijn hoofd, dus hoop dat dit klopt  :) ).

Ik heb al voorzichtig gekeken naar de mogelijkheden van de OC32 en waarschijnlijk ga ik ook overstappen naar deze module voor de aansturing (wellicht kan Arjan mij hierin nog adviseren) ...

Dream on !

ik wil jullie graag bedanken voor het op weg helpen, weet nu waar te beginnen, en waar verder te kijken; waarvoor dank.

:thumbup:

Gebruik een booster voor je baan en de data-uitgang van je IB voor het aansturen van de wissels. Hierdoor zorgt een kortsluiting op je baan (op de booster) niet meer voor een kortsluiting op de IB zelf. De baan zelf schakelt nog steeds netjes af door de booster die afslaat.

Groeten,

Rauke

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.