Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

#46030 met gelijkstroomwielen wisselen

Gestart door Onyx dinsdag 16 september 2014, 16:11:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
#46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Ik heb een als nieuwe Marklin wagonnenset 46030 gekregen waar ik erg blij mee ben, mooie set.
Nu zitten hier gelijkstroomwielen onder gemonteerd.
Dit is volgens de gevonden info geen probleem maar zou, door het kleine flenshoogteverschil, soms problemen kunnen geven op wissels.

Ik kan simpelweg nieuwe wielen kopen maar die kosten los toch nog wel geld, en aangezien ik er 20 nodig heb.. ☺️
Daarbij heb ik dan de gelijkstroomwielen over waar ik niks mee kan.

Iemand hier die de wielen zou willen wisselen (3Rail forum, kleine kans', weet 't) of andere ideeën?
Zal 't anders ook nog even bij de "buren" op Beneluxspoor proberen.
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Onyx
De wisselstroom wielen kun je nodig hebben voor massa detectie. Het plaatsen en doorverbinden is geen goed alternatief, hogere rol weerstand.
De flenshoogte is omgekeerd eerder een probleem, met te hoge flensranden rijden over een wissel van 2-rail systeem.
Bij andere wielen goed letten op hoe de lagering uitgevoerd is, punt/naald/stift
Cees
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Nav dit topic werd ik benaderd door Jasper (Jasperkc), met de mededeling dat hij de wielen wel kon omruilen  :biggrin:
Vandaag al de wielen ontvangen, dat is nog eens snelle service!
Ik ben er erg blij mee, en waardeer het forum en de hulp die je kan krijgen weer enorm!!

Mvg Roan
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Hallo Roan,

Veel succes met de wielen. Vind het wel vreemd dat je een Märklin set krijgt/koopt en dat er dan gelijkstroom assen onder zitten. Was deze set nieuw of 2dehands? Ik heb ook nog even gekeken naar de flenshoogte van de gelijkstroomassen, maar die zijn allebei 1,2mm? Wellicht was er een andere reden om de wielen wisselstroom te maken daar je als je gebruik maakt van spoor detectie wel wisselstroomassen nodig hebt. Afijn veel succes ermee.

Jasper
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
He Jasper, het was een "krijgertje" dus wie ben ik om dan te klagen  :D
Set was 2e hands en later vielen me dus de wielen op.
Kennelijk wilde een 2-railer ook mooie Marklin wagonnen  :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb de flenshoogte niet gemeten maar die van Marklin zouden 1.3mm moeten zijn dacht ik, net een tikkie meer dan gelijkstroomassen.
Ik lees ook dat het, buiten massadetectie, geen problemen oplevert, muv wissels, daar kan het wel eens mis gaan blijkbaar.
Ik wilde ze in elk geval liever weer origineel, dus ook de assen van M*, leuk natuurlijk dat dit dan via het forum zo lukt  :thumbup:

De envelop is in elk geval weer retour, en alsnog bedankt!!

Roan.
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Hallo Roan,

Snap ik. Als ik iets krijg dan klaag ik ook niet. Ook vind ik het fijn als ik originele wielen eronder heb zitten. In ieder geval veel plezier met je wagonnetjes. Zijn ze trouwens in goede staat? Zat er ook nog een doos bij?

Groet, Jasper
Re: #46030 met gelijkstroomwielen wisselen
Helemaal netjes, doos, plasticjes over elke wagon, er is 1 trapje die een knikje heeft gehad maar zit er nog wel aan.
Het enige wat er aan "mankeerde" waren de gelijkstroomwielen  :biggrin: