Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.

Gestart door Haradigi vrijdag 11 juli 2014, 17:40:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Index:
Van de bouw van mijn "Droom".Je vind hier de bouw van mijn baan, technische bouw- en ombouw verslagen van wagons en loc's, scenery, uitstapjes en reisverslagen.
(De "onderwerpen" aanklikken).

De Geschiedenis:
- Geschiedenis:

De Droom:
Er wordt hier regelmatig gedroomd over een Duits BW "Bahnbetriebs Werk".
Regio Ruhrgebiet, bij een middelgrote stad of langs de lijn.
Met een "Parade Strecke" voorlangs,
Met een "Parade Strecke" dwars over het BahnWerk (met oude stalen bruggen).
Ook de vele BW sporen die over diverse kleine bruggen gaan, over het riviertje de "Kar", zullen niet ontbreken.
Periode II - IV
Tijdens een droom op 12 augustus 2014 om 07:12 opeens was dit er ook, de naam van dit
Bahnbetriebswerk:        "BW Karbrücken"

De Baan Constructie:
- Maten 150/175 x +/-470 cm,
- Open constructie / rasterwerk (Opgebouwd in zes modules),
  Multiplex populier (of iets dergelijks) 100 mm hoog x lengte en 12 mm dik,
  Poten met 100mm wielen (kan ik de baan verplaatsen en er ook omheen) zie hier,
- Centrale-kast,
  - Hoofdschakelaar voor de 230V
  - Trafo's, Voedingen, Boosters ect,
  - Termostaat (+led temperatuur uitlezing) met ventilator,
  - Computer,
  - Swichbox (met kabel verbinding met thuis-netwerk).
- Module I zit op centrale-kast
- Module II hier zit grotendeels de draaischijf op.
  hieren ook hier module I met module II,
- Module, III, IV en V
- Module VI waarop de spiraal rust (kan eraf tbv transport) hier ,
- Module VII is een extra ondersteuning voor de spiraal.
- Rails:
  Alles wordt uitgevoerd in K-rail en met slanke wissels,
  Een uitzondering (in de spiraal),
  Wissel motoren MP-1 van MTB klik hier,
  en hier ,
- Geluidsisolatie:
  1/ Dupron XPS 5mm platen (Cezar) voor Schaduw-stations, spiraal en diversen. klik hier
  2/ Neopreen-band. klik hier

- Spiraal:
  1/ met behulp van het Rainer Lussi systeem zie hier ,
    en de Berechnungstabelle van N-Modellbahn i.v.m. rechte stukken rails in de spiraal zie hier ,
    wordt opgebouwd met 10 mm draadeinden,
  2/ spiraal is dubbelsporige (buitenom = stijgend),
  3/ spiraal met de eerste draadeinden hier
  3/ bogen in R-4 en R-5
  4/ Stijg-sporen +/- 2 % en daal-sporen +/- 3%,
  5/ Time-Laps videootje over de bouw:  hier .

Het Baanplan:
- Niveau "+1", "0", "-1" en "-2". Tekening in WinTrack;
- Zie ook het ontwerp
- Bahnbetriebswerk op niveau "0" ( 0 cm = referentie punt),
- Een parade "strecke" voorlangs niveau "0",
- Een parade "strecke" die over stalen "Brücken" gaat dwars over het Bahnwerk en het riviertje de Kar op niveau "+1" (+ 10 cm),
- De sporen van het BW gaan ook met bruggen over het riviertje de "Kar",
- Schaduwstation-1 op niveau "-1" (-25 cm),
- Schaduwstation-2 op niveau "-2" (-45 cm),
- Alle BW in-, uitrij sporen en de twee (dubbele)parade sporen moeten gaan en komen van het schaduwstation.
- Stukje 3-rail spoor voor 2-rail pendel baan stukje
  (In de bruggen-parade baan en automatisch om schakelbaar).

Technische zaken:
- Centrale: Intellibox IR (Voor programmeer & test doeleinden)
- Gleisbox-SRSE-II als baan besturings Centrale ,
- Scheiding tussen de centrale en de bezetmelders met een S88-Isolator, klik ,
- Bezet melders-coders en wissel-decoders, hier
  en hier met 3-D kastjes,
- Twee zes kanaals 10 Ampere boosters van Soft-Lok (met beveiliging per sectie)
- met extra ingebouwde spannings display,
  klik hier en en ook hier.
- Ventilator met thermostaat voor de boosters ,
- PC sturing,
- Ingebouwd een Swichbox voor PC en centrale (SRSE-II ook met WiFi),
  - swichbox hier ,
- Software van: Koploper, iTrain of Traincontroller (9/2017 Koploper is inmiddels afgevallen),
  Het word definitief TrainController Gold van Freiwald (maart 2019). Traincontroller van Freiwald .
Trafo's en Voedingen:
- Centrale kast met Hoofdschakelaar ,
- De PC, voedingen en boosters
- Ringleiding: Voor draaischijf sporen
- Ringleiding(en) met aansluitpunten: voor op elke module.
- Draaischijf decoder met Geluid van Sven Brandt en draaiende mechanische seinen Sho/Sh1 (met geheugendraad),
  De draaischijf Decoder DSD2010
- OC32 's voor de servo's en speciale licht functies
- Servo's (onderbouw) voor o.a. de: Draaischijf-loods deuren
- MTB wissel-motoren MT1.

Bouwprojecten Scenery :
- Ronde Locloods:
  - Loods 12 stands van Vollmer,
  - hijsogen,
  - 26 servomotoren voor de deuren,
  - Deuren / magneten en servo test,
  - Inspectie/reparatie putten (in de loods)
  - Wielstel-verwissel put (in de loods),
  - Verlichting ,
- Draaischijf weatheren en hier
- Lasercut voetpad rond een gedeelte van de draaischijf,
- Slakkenkuil(en) met waterkolommen (verlichting en servomotoren)
- Watertoren "Duisburg" Kibri
- Zandtorens
- Kolen bunker B&K met verlichting
- Inspectie/smeer putten B&K (buiten) ,
- Portaal-brug voor kraan B&K, mee bezig
- Kolenkraan (messing) van B&K nog te bouwen,
- Kolen bansen van B&K, nog een beslissing te nemen een hoog- of tief-bansen (heb ze beide),
Bruggen:
- Bruggen,
- en de ondersteuning,
- Pijlers (beton look),
- Pijlers (natuursteen) met Steunberen,
- Meerdere brugjes Noch 67024 voor de BW sporen over de rivier de "Kar",,
- Bruggen Joswood 19109,
Gebouwen:
- Loods "Dreherei",
  Met schuifdeur constructie ,
- Rangeer-Loc loodsje van Brawa en hier

Diversen:
- Messerschmitt wagentjes verven met onze kids ,

Ombouw projecten Loc's:
- Brawa 0500 Rottenkraftwagen KLV53 van 2 rail (gelijkstroom) naar 3 rail digitaal met sound.
- Brawa 0520 Turmtriebwagen KLV60 van 2 rail (gelijkstroom) naar 3 rail digitaal
- Marklin 3070-4070 TEE Ram-1 digitaliseren ESU-sound, met inrichting, schakelbare rijtuig verlichting,
  en met schemerlampjes
ook nieuwe front LED's

- Marklin 3084 BR50 Ombouwen naar Full-sound met LED verlichting
- Marklin 26750 (set) S3/6 3673 (BR18) Rheingold Ombouwen naar Full-Sound.
- Marklin 36805 Köf met zinkpest
- Marklin 37072 BR78 Ombouwen naar Full-sound.
- Marklin 37098 BR85 ombouw met sound + LED verlichting en motor-lagers
- Marklin 37724 V100 Ombouwen naar Full-sound.
- Roco 14120A BR23 Nieuwe decoder inbouwen + LED verlichting.
- Roco 43945 Railbus VT98 met bijwagen. Digitaliseren met geluid en voor-, achter en binnen verlichting met led's.

Enkele projecten die nog te doen zijn:
-Brekina 63020 Shi-Stra bus NWF-BS300. Ombouwen met verlichting (en met geluid?)
-Marklin 26610 Henschel-Wegeman set. Rijtuigen van verlichting voorzien, schemerlampjes, sluitlichten en
Functie decoder. > binnenkort
- Nog enkele te doen.

Diverse ombouw projecten:
- Foto- Filmlamp "Preiser" van een "zon" voorzien,
- Marklin 46119 "Klima" Sneeuwschuiver Inbouwen Functie decoder, cabine verlichting, frontverlichting en schijnwerper,
- Draaischijf:
  1/ Nieuwe motor van SB
  2/ Monteren decoder DSD2010 met Susi geluids print
  3/ Overbrenging van geheugendraad naar draaiende sein-mast
  4/ Aandrijving met tandwiel voor mechanische (draai) seinen Sh0/Sh1.
  5/ Extra lamp op machinisten-huisje (om bij donker te zien of het laatste wiel v/d loc helemaal op de schijf staat)
- Marklin Donderbussen 43137 van verlichting en sluitlichten voorzien,
- Donderbus Roco
- Umbauwagen,
- Roco Slaapwagen van verlichting voorzien,
- Marklin 43258 en 43259 Snelzugwagen verlichting inbouwen met schemerlampjes,
- Marklin 4699 Begeleidingswagen van verlichting en sluitlichten voorzien,

Handige hulp(jes):
- Mijn werkplek: klik hier, en hier ,
- De Kompressor: voor Airbrusch ,
- Zelf een: Piepschuim, Tempex of Styropor snijder maken.
- Lijmen met een UV lamp
- Solderen: Wasknijper SMD hulp
- Soldeerplaat voor o.a. Messing
- Test wagonnetje om rail-voeding en bezetmelders te testen.

Uitstapjes en reisverslagen:
- Chemin de Fer du Vivarais, augustus 2005
- De "Geheime" railplanner c.q. Romantische route, mei 2006
- Een schaduwstation onder de grond, maart 2007
- Die Wutachtal- of Sauschwänzlebahn, augustus 2007
- Met Stoom door de Franse Cevennes, augustus 2010
- Bezoek aan Verkeers Leidings Post Utrecht april 2015
- Op bezoek bij de  Hochschwartzwald Bahn van dhr. Dieter Bertelsmann, mei 2016
- Uitstapje Lintz-Koln-Wuppertal-Krefeld augustus 2016
  Met ook een bezoek aan de club MEC in Krefeld.
- Weekje Beieren in mei 2017 naar Laufach het afscheid van de Spessart-Rampe
  en ook naar Hanau BW Lokschuppenfest,
  en, op de terugweg, een bezoek aan de Atoomvrije bunker van de "Bundes Regierung" vlak bij Ahrweiler
  die is gebouwd na WW2 in twee tunnels, de
  Kuxberg-spoortunnel en de Trotzberg-spoortunnel.
- Uitstapje Treysa BW 30 jarig feest, maart 2018
  Met een Stoomrit over o.a. de Hellertalbahn, door het Sauerland en 
  ook bezoeken aan de Bahnbetriebswerken: Treysa, Siegen, Marburg, Bebra en Giessen(geprobeerd).
- Weekje Chemnits en omgeving augustus 2018
  En een Stoomrit met de Heitzhausexpres door het Ertzgebirge. Klik hier
  Met ook bezoeken aan BW Weimar, Jena, Chemnitz-Hilbersdorf, Chemnitz-Furt (Karl Marx), Erfurt, Giessen
  maar ook vele Viaducten en de Talsperre Euba (Voor stoomloc-water).
- Op bezoek in Wuppertal bij Joswood "Laser Cut Welten" maart 2019

Diversen:
- Expositie: "De Geschiedenis van de Trein".
- Workshop: "Decoder inbouwen" ,
- Diorama met Geuren:
  - De bouw V1.0,
  - Aanpassingen V2.0,
  - Aanpassingen en service V3.0,
- Diorama: Van het woon huis van Ir. S. van Ravesteyn ,
- Techneut / Lokkendokter: Bij "StOMM" Stichting Openbaar Museum Modelbouw
- Stamtafel Utrecht:
  - Praattopic: Stamtafel-Utrecht / MIST1-NL
  - Info: Data en adres,
- Spotter: Locaties
- Workshop: Airbrusch dagje
- Hembrug: Wat is er van de gesloopte brug over?
- Still working on my "Dream" .
**
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Interessant,
ben benieuwd naar de invulling van de diversen onderwerpen :P
zal dit maar eens gaan volgen. :)
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
 :) Ben benieuwd ....
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
De geschiedenis:
Mijn oude baan was ongeveer 11 meter lang en gemiddeld 1 meter breed
Foto's van de baan zoals deze ongeveer in 1965 was.
Bouw activiteiten vanaf 1981 helaas niet meer foto's en inmiddels ook alweer afgebroken.
De draaischijfloods in 2007 (zie nu pas dat er enkele schoorstenen weg zijn)
Re: BW ? Een droom een baan.
Haradigi

Je geeft aan dat de foto de baan weergeeft zoals deze was in 1961.
Als ik het goed zie dan staat  op die foto een TEE-treinstel dat door Märklin voor het eerst in 1965 is uitgebracht.
Wanneer mijn waarneming juist is, dan kan de foto niet uit 1961 dateren

Cees
Re: BW ? Een droom een baan.
lijkt mij ook een interessant project.
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
De droom....
Die moet nog verder worden gedroomd.....
Op de foto's wat voorbeelden:
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hoi Harald,

Een dergelijke droom mag er altijd zijn, maar of de werkelijkheid een stukje van de droom wordt, blijft vooral van de volgende zaken afhankelijk:

Budget, ruimte, en tijd.

Nu zal ik de laatste zijn die zegt, dat je droom onuitvoerbaar is als modelbaan, maar je weet net zo goed als ik dat dromen en werkelijkheid veel van elkaar kunnen verschillen.

Dat wil niet zeggen dat je alles maar moet vergeten, want ook delen van dromen kunnen best uitvoerbaar zijn.

Je vertelde over de geschiedenis, en ik las daarin dat je baan iets van 9 meter lang was, en dat kan behoorlijk wat lengte geven aan je treinen.
Maar de breedte bleef hierbij ver achter, want op 1 meter breedte kan je niet veel met een BW (met in gedachte de lokomotievenloods die ook ruimte vraagt) en dan nog een paradestrecke erover heen.

Je zal de op- en afritten ook een plaatsje moeten geven, immers je wil wel niveauverschil erbij betrekken.
Een schaduwstation is natuurlijk een mooie plaats om je treinen oponthoud te geven, en van daaruit met een paradestrecke naar je station.

Maar wat doe je na het station?
Verder omhoog om over je BW te rijden met een paradestrecke ?

Het is zaak om er goed over na te denken, van waaruit je waar naar toe gaat rijden.

Ben zeker nieuwsgierig geworden ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hi Hans

Die baan van 11 meter was vroeger, nu heb ik helaas maar 3,2 m x 1,2 m en dat dan ook nog op drie niveau's.
De planning is om een spiraal te monteren alles in module vorm en boven het trappegat op zolder.
Een behoorlijke uitdaging dus, moet dus nog eerst over gedroomd (nagedacht) worden.

groet
Harald
Re: BW ? Een droom een baan.
Opa-Bullcat
gast

Re: BW ? Een droom een baan.
Je zou je spiraal aan het plafond kunnen bevestigen, dus eigenlijk opbouwen vanaf bovenaf, het toeval wil dat ik met mijn LGB baan van de vloer naar 2 mtr hoogte wil en dus ook mijn rails met speciale schroeven/bouten in het plafond vast ga maken.
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
 Heej Harald !

Dat klinkt allemaal heel uitdagend om te combineren. Je hoeft trouwens lang niet altijd alles te bouwen, een aanduiding, een gedeelte kan al voldoende zijn, om de juiste sfeer te creëren. Een ronde locloods met drie deuren kan net zo mooi zijn, dan een met negen.

Ga je zeker volgen !

Grtz Tony
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hi Tony,

Het zijn er zelfs twaalf.... :-)  en die ga ik ook gebruiken.
Moet je voorstellen +/-35 locs dicht op elkaar en dat via de PC.
Op de slakkenkuil (aan het bouwen) zijn zelfs bezetmelders van 12 cm.... en dan ook enkele achter elkaar.

groet
Harald
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hoi Harald,

Een spiraal boven een trap zal zeker een huzarenstukje worden, en vergeet daarbij niet dat je die delen dan ook alleen moet kunnen handelen.

Vergeet ook niet dat als je de railspiralen in delen bouwt, dat dit de stabiliteit van het geheel in het gedrang kan brengen.

Nu ook nog eens de ruimte kleiner was dan voorheen, zal er nog een droom ontstaan, namelijk die van het beheersen van de kunst van het weglaten.

Heb het al eens eerder geroepen dat een groot gebouw als een stationsgebouw kan zijn, niet op een dergelijke afmeting past, maar blijkbaar vindt men een station van 1,5 meter in lengte uitstekend gepast bij een spoor van amper twee meter.

Nu denkt men altijd aan de beperkingen die men zichzelf (of een ander) oplegt, maar ik zie een passend gebouw liever, dan een over bemeten gebouw die de baan eerder slecht doet dan goeds.

Immers een intercity stopt ook niet op elk station, maar wat is er tegen een passerende IC?
Helemaal niks zou ik zeggen, en je bootst zo ook nog iets van de realiteit na.

Bij vier of vijf meter zou dat 1,5 meter lange gebouw al iets minder overheersen, en ja dan kan een BR 103 ook wel stoppen langs het perron.

Maar helaas is dit een droom voor velen, en als ik dan naar de realiteit kijk, zie ik veel liever een passerende IC dan helemaal geen 1 ;)

Wens je bij deze ook veel succes met de bouw van een degelijk spiraal, en modelbaan natuurlijk :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Ik had er stiekem al 3 afgehaald, dan lijkt het niet zo rigoureus, Harald.
Maar maak vooral je eigen droom, doe ik ook.

Grtz Tony
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hi Hans,

Het wordt geen modelbaan maar alleen een model Bahn-Werk met draaischijf dus geen station.
Alleen over de brug van de parade-strecke komt dan het een en ander voorbij.
Als ik dan misschien en ooit de hele zolder heb dan .......... oei weer een droom.

groet
Harald
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hoi Harald,

Oeps dan dacht ik effe verkeerd ;)

Maar wel een schaduwstation om afwisselend treinenverkeer mogelijk te maken?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hi Cees  (elma5482)

Zou maar zo kunnen zijn dat deze foto's later zijn gemaakt want enkele jaren geleden heb ik alle dia's gedigitaliseerd en in het familie archief gestopt maar  .... soms wist ik niet precies wanneer de foto's zijn gemaakt.
Dus geschat en kijken naar andere foto's, zou best fout kunnen zijn.
Zojuist maar even gekeken of ik productie data kan vinden op Google van deze 3070 ... helaas.
Heb jij iets ? Zo ja, dan moet ik het archief omtrent deze foto's aanpassen.

groet
Harald

Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Dit is toch een topic om laaiend enthousiast van te worden?!
Een baan die bijna helemaal bestaat uit een BW!! Dat is toch super gaaf, alles tot in detail :)



Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Ik zie dit draadje nu pas. Ziet er goed uit als droom. Ik ben zelf met 2 verschillende BW's bezig, n.l. 1 op de club DigiMRC van 6 meter bij 60 cm met een draaischijf en een kleine loods en de andere thuis, die wordt waarschijnlijk 7 meter bij 2 meter, als deel van de baan met een parade baan voor en achter. Op de thuisbankier komt een lokloods met 21 standen te staan. Ik zal er eens een draadje voor starten.

Groet,
Bert
Re: BW ? Een droom een baan.
Harald

Mijn kennis over het rollend materieel van Märklin stamt uit de database van Helmut Kern.
Jammer genoeg is deze niet meer actueel nu er na 2005/6 geen aanvullingen meer plaatsvinden.
Toch blijft het een goed naslagwerk.
De database bevat ook info over de modellen van Fleischamnn, Trix, Roco en Lilliput

zie: http://www.hfkern.gmxhome.de/index.html

Cees
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Hi Bert,

Dan moet ik toch eens bij je komen kijken met die BW's.

Hi Cees,

De site van Helmut kende ik en vind het jammer dat hij niet wordt bijgehouden.
Hele tijd geleden hem eens een mailtje gestuurd maar helaas nooit een reactie.

groet
Harald
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
Mooie droom, soms komen dromen wel eens uit ;)
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BW ? Een droom een baan.

Die droom moet eigenlijk goed te maken zijn, Harald !
En als je de sfeer van de tekeningen uit de EJ te pakken krijgt, wordt dat zelfs hele mooie 1:87 realiteit.
Wakker worden, opstaan, wassen en tanden poetsen, goed eten en aan de slag, zou ik zeggen  :P

Grtz Tony
Re: BW ? Een droom een baan.
Je eerste tekening heb ik 10 jaar geleden bestudeerd om een bw te bouwen. Een module baan met bw als thema. Ben er van afgestapt omdat het veel te groot werd. :(  je zit al heel snel op 1.5 x1.5 m en dan kun je nog niets voorbij laten rijden op de hoofdlijn....

Maar als je je dit realiseerd en toch verder wil, en kunt, dan wens ik je alle succes. Ik zal met een jaloers oog je vorderingen volgen.

Groeten Maarten
Re: BW ? Van een droom naar een modeltreinbaan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW ? Van een droom naar een modeltreinbaan.
Hi Maarten,
Mijn eerste planning, van jaren geleden (zie foto), toen zou mijn BW bijna meer dan vier meter worden.
Nu ongeveer 3 meter 20 lang en 1 meter 20 breed.

Hi Tony,
Elke dag wordt ik wakker sta ik op, was ik, poets ik, eet ik en ga ook nog met iets aan de slag maar vaak werk ik en ben ik toch ook met iets anders bezig.

Hi Tom,
Niet "soms" komen dromen uit maar "vaak" ook al moet je er zelf mee beginnen of gewoon doen.

BW Karbrücken ... Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
BW Karbrücken ... Een droom een baan.
Opeens was ie er ... de naam:

"BW Karbrücken"

groet
Harald
Re: BW ? Een droom een baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BW ? Een droom een baan.
 En dan ineens.....de baan  :-)


Het begin is gemaakt, Harald !

Grtz Tony
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 juli 2014, 17:40:40
...
Gedroomd is over een Duits BW (Bahn Werk) van een middelgrote stad...
Kleine correctie op je droom B)
BW betekent Bahnbetriebswerk.

Groeten,
Ton.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Ha die Harald

      BW Karbrücken .... Een droom een baan.

Alvast gefeliciteerd met de naam van je Bahnbetriebswerk.

Dan kun je in ieder geval het naambordje vast gaan maken. :P ;)
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Ha die Cees
Lekker strak, is het wat ?
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Zijn er al plannen :?:
Ik ben super nieuwsgierig  :D :D
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Prachtig! Leuk dat je nog foto's hebt van je oude baan en ik ben nu alweer benieuwd naar wat de nieuwe baan zal worden. Zeker een draadje om te volgen!
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Harald,

Wat een gaaf idee alleen een BW met een parade baan! Ik ben heel benieuwd hoe je plan(nen) er nu uit komt te zien.

Hopelijk laat je snel wat meer beeldmateriaal zien. O:-D
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
en vele bruggen ......

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
En bruggen ja :D
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Laat maar komen die BW,ik ben zelf helemaal verzot op BW Rheine en olie stokers(als het maar zwart met rood is :D)maar goed naar jaren sparen is het inmiddels aardig compleet,alleen de tijd nog,maar dat deze gaat komen is zeker.
Een zeer mooie uitdaging.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Hi allemaal,

Alles ligt hier "even" stil door een badkamerverbouwing.
Van de zolder tot de meterkast beneden ligt alles overhoop.
Uiteraard komen er direct enkele electra-groepen bij o.a. ook voor de hobby ....  :D

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Hoi Harald.
Dromen moet je altijd hebben en soms worden dromen waar.
Maar de werkelijkheid is nu een rigoreuze verbouwing in de badkamer en daarna......BW Karbrücken!
Mooie plannen en prachtige voorbeelden, maar ik las ook nog het stukje van Bert en dat komt nu wel heel wrang over! :-(

Veel succes met het realiseren van je droom en sterkte met de verbouwing! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een baan.
Hi Edward,
Die droom komt, met deze verbouwing, wel ietsjes dichterbij door direct ook extra electra-groepen aan te leggen.
Om de hele zolder te gaan gebruiken daar droom ik nog niet over, dat zal nog wel heel wat jaartjes gaan duren.

en Hi AlbertJan,
Je hebt een pb-tje

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ik droomde dat de badkamer gereed is en jawel, morgen ga ik hem testen.
Dan even rust, maar droom al dat het winter is, de CV werkt weer dus dan lekker aan de hobby.

Oeps, de toilet beneden moet ook nog gerenoveerd worden en dan de meterkast nog.....
droom.... droom .....

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Je hebt een drukke winter voor de boeg Harald.

Lekker door blijven dromen, maar kijk uit dat het geen winterslaap wordt ;)
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi

Winterslaap ? ...... De riool aansluiting is ook nog lek dus genoeg te doen.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi allemaal,

En plotseling is er een stukje droom misschien wel waarheid geworden.
Onze zolder "bewoner" gaat op kamers en dat al per 1 januari 2015
Nu nog even hier in "de groep" gooien wat er gaat gebeuren, gelukkig zitten vele droom-plannen al in een mapje.
Zal toch eerst verhuizen worden ... schilderen ect. dan komt de zolder aan de beurt.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hallo Harald,

Wat een prachtige droom, dromen doe ik ook vaak alleen komen de meeste niet uit.

Goed om te horen dat je nu de hele zolder tot je beschikking krijgt.

Ga jou droom volgen.

Gr.
Piwie.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dat is leuk nieuws van de zolder Harald. :thumbup:
Ik zou het niet in "de groep gooien" maar gewoon de zolder claimen. ;)
In beide gevallen succes. :D
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hoi Harald,

Het gaat gebeuren, mooi toch. :thumbup:
Ik zal zeker dit gaan volgen.

groetjes,

Ruud
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dag Harald,

Wat je hier beschrijft interesseert mij zeer, ik speel ook met de gedachte enkel een BW te bouwen, maar dan met een sporenbundel ervoor die de voorhof van een (niet uitgebeeld) station moet voorstellen en die als paradespoor kan gebruikt worden om naast de locs in het BW toch ook nog eens met de andere treinen te kunnen rijden.
Daar bovenop, eigenlijk er om heen 1 niveau hoger, wil ik een volledig onafhankelijk baantje om wat kleiner spul te laten op rijden, trams in de ruimste zin van het woord, eigenlijk alles dat op zicht rijdt.
Maar ik ga dat niet verbinden met een spiraal (of iets anders) met de benedenbaan, dat neemt veel te veel plaats in op de ruimte die ik ter beschikking heb (of er wil voor gebruiken).
Misschien is dat ook een idee voor jouw bovenaan die over het BW gaat, gewoon afzien van op en afritten of een spiraal, treinen boven, locs beneden en die extra ruimte voor iets nuttigers gebruiken.   

Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Harald, sucsez. Ga dit hier volgen en kom je ook helpen :P
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Cees,

Voordat het zover is moet er hier toch nog het een en ander gedaan worden.
Intern verhuizen, spiegel ophangen, deur opnieuw monteren, nieuwe meterkast en nog bij iemand wat draden trekken voor de voeding van zijn treinbaan.
Misschien tussendoor noch naar beurzen, treinbunkers en Aldi's  en Lid's (in D)

groet
Harald

p.s.
Dat "helpen" staat, bedankt.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan. > Neopreen ondergrond
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan. > Neopreen ondergrond
Hi

Er kwamen steeds vragen bij mij omtrent de ondergrond voor de K-Rails (of andere rails, zelfs C of M-rails).
Daar ik een "stille" baan wil hebben gebruik ik Neopreen zelfklevend plakband en de rails wordt gelijmd.

Al in 2004 heb ik Neopreen-band gedemonstreerd op beurzen en er was geweldig veel interesse.
Rol van 60 meter (20x3mm) +/- 24 euro (2011) .... wat heet duur.
Het is beter geluids-isolerend dan kurk, mits lijm op rubber basis (latex) wordt gebruikt.
Prachtig spul. Ik gebruik ook geen houtlijm meer voor de scenery (wel b.v. voorstrijk).
Dus beslist geen schroeven of spijkertjes gebruiken.

Zelf koop ik, voor de rails, een potje (dikkere versie) van A*Decor en gebruik voor de ballast en scenery de "voorstrijk" (veel dunner) van de bouwmarkt.
Neopreen (zelfklevend) band (celrubberband) b.v. bij: Klik http://www.rubbermagazijn.nl

Twee stroken Neopreenband (20 x 3 mm) plakken (twee stroken gaat makkelijker in de bogen dan een hele brede)
Eventueel met in de bogen aan de buitenkant (onder het neopreen) strookjes dik karton lijmen voor de verkanting (Ik geloof dat dat 240 gr is).
Rail staven roestig (slecht) verven: Talens DecorFin  engels(oxide) rood
Rails leggen (met spijkertjes of schroefjes tijdelijk vastzetten)
Steentjes aanbrengen / strooien
Eventueel de Lijm al kleuren met bruine kleurstof: Timiya XF-1
De lijn druppelen in 1:2 tot 1:3 verhouding (2 en 3 = water) verdunnen.
Als alles droog is de spijkertjes/schroefjes verwijderen.
(evt. nog iets strooien en druppelen om de gaatjes te dichten)
Railstaven ietsjes en slecht bruin verven zodat de roest er doorheen komt.

En niet vergeten:
Een stuk uit het neopreen te snijden onder en voor de wissels en ook daarin het strooisel aanbrengen (Ligt dus iets dieper)
daarna pas rails en wissels monteren.

groet
Harald

p.s:
De grijze gekleurde steentjes (zilverzand) is een inspectiepad voor Ned. banen.
(Ik gebruik geen Airbrusch omdat dat m.i. te egaal wordt)
2e p.s:
De rails/wissels zijn, voor eventuele reparaties, met spiritus weer los te krijgen, zien er dan ook weer uit als (bijna)nieuw.