Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sleperwipper

Gestart door Lupohenk dinsdag 01 juli 2014, 22:13:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleperwipper
Lid sinds: 2013

offline
Sleperwipper
Hallo allemaal. Ik lees hier net op het forum iets over een sleepwisser voor marklin . Dit is mij nog onbekend. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen en eventueel een foto mee sturen . Kan deze informatie goed gebruiken want ik heb een probleem waarbij ik twee verschillende stroom kringen in een kan laten gaan . Ik bedoel dus dat een trein van de ene stroom kring naar de ander kan rijden zonder dat dit problemen geeft. Mvg lupohenk
Re: Sleepwisser
Gerard
gast

Re: Sleepwisser
Je bedoelt waarschijnlijk een sleepwipper?
Re: Sleepwisser
Spoorman
gast

Re: Sleepwisser
Zo'n ding heet een sleperwipper, ziet er zo uit:

.
Foto: Charlie.

Gr, Ben.
Re: Sleepwisser
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sleepwisser
Misschien heb je wat aan dit topic. ==> Klik.
Re: Sleperwipper
Lid sinds: 2013

offline
Re: Sleperwipper
Bedankt Charlie voor de foto van de sleperwipper .op dit idee had ik zelf nooit bedacht . Achteraf is het heel simpel . Ik heb alleen nog een vraag . Als je hier een trein over heen laat rijden van de enen stroomkring  naar een ander gaat het dan goed zonder storing . Als het zonder storing gaat is mijn probleem opgelost . Nog een vraag kun je deze dingen kopen of moet je dit zelf maken . Mvg lupohenk
Re: Sleperwipper
Spoorman
gast

Re: Sleperwipper

Bron onbekend.

Is gewoon een stukkie karton.

Maar wat voor verschillende stroomkringen heb je eigenlijk, je rijdt toch met een MS2?

Gr, Ben.
Re: Sleperwipper
Lid sinds: 2013

offline
Re: Sleperwipper
Hallo Charlie . Mooie duidelijke afbeelding heb je gestuurd . Is mij nu duidelijk hoe het werkt . Heb het even met een stukje plakband geprobeerd en het werkt . Ik rij met twee marklin mobiele stations 1 . Kan hiermee op mijn baan met 6 treinen rijden en dat gaat goed . Mijn baan is in twee stroomkringen verdeeld . Af en toe moet er een trein op een paseerbaan rijden en dat was nou het probleem met twee stroomkringen . Hij moest dan van de ene stroomkring naar de ander . Maar met deze oplossing is het opgelost . Mevr lupohenk
Re: Sleperwipper
Spoorman
gast

Re: Sleperwipper
Duidelijk.

Gr, Charlie.
Re: Sleperwipper
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Sleperwipper
 :mrgreen: :mrgreen:

Gr. Ben
Re: Sleperwipper
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sleperwipper
Lolbroeken... :P
Re: Sleperwipper
Lid sinds: 2013

offline
Re: Sleperwipper
Hallo SP-voorman / ben. Ik ben erg blij met jou reactie op mijn vraag, wat is een sleepwipper. Dank zij jou bericht kan ik nu 5 treinen laten rijden . Ik heb de sleep wipper gemaakt van een stukje oud plastic en het werkt fantastisch . Heel veel dank voor jou moeite om mijn vraag te beantwoorden . Mvg lupo henk
Re: Sleperwipper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Sleperwipper
Beste mensen ik begrijp hieruit dat de plus aansluiting van de 2 MS gescheiden moet zijn,maar hoe gaat dT met de massa?De wielen maken contact op de raillassen groeten Ruud
Re: Sleperwipper
BR98-10
gast

Re: Sleperwipper
Ruud

De massa is gemeenschappelijk, hoeft niet geschieden te zijn

Cees
Re: Sleperwipper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Sleperwipper
Dank,je dat houdt eigenlijk in dat je een grote baan kan opdelen in meerdere digitale secties,zoals een analoge baan met meerdere transformatoren met gescheiden kring.Hierdoor kan je dus meer vermogen sturen naar je digitale baan.Ik denk alleen dat je in alle MSsen dezelfde actuele loklijst moet hebben Ruud
Re: Sleperwipper
marklinfan
gast

Re: Sleperwipper
als je je trafo's goed pooldt( :help:) is er niets aan de hand.
Re: Sleperwipper
Spoorman
gast

Re: Sleperwipper
Citaat van: rjvdh op woensdag 23 juli 2014, 22:17:19

Dank,je dat houdt eigenlijk in dat je een grote baan kan opdelen in meerdere digitale secties


Het is onzinnig meerdere centrales toe te passen op één baan om die reden. Daar worden boosters voor gebruikt. Die versterken het digitale signaal van de centrale.

Gr, Ben.
Re: Sleperwipper
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Sleperwipper
Snap werkelijk niet waarom je de MS 1 of 2 nu apart een kring wil laten voeden.

Ten eerste zijn de aansluitrail/box zo ingericht, dat je ze alle twee op die twee mogelijkheden kan aansluiten.

Maar het vermogen zal niet toenemen, enkel gescheiden functioneren, en als je ze alle twee op verschillende plaatsen dus, op de eerste poort aansluit.........weet ik niet of dat master/slave verhaal (voor de MS 2) nog opgaat.

Er zit namelijk ook verschil in de MS onderling, want de MS1 bevat nog een deel wat het vermogen voert, terwijl bij de MS 2 dat vermogende deel naar de aansluitbox is verplaatst.
Het aangesloten vermogen is in ieder geval afhankelijk van de aangesloten trafo, en welk vermogen die kan afgeven.
Maar zowel de aansluitbox, als de MS 1 zijn daar in beperkt.

Ook de communicatie kan hieronder lijden, want de ene MS weet nooit wat de ander precies uitvoert.
Wel als je ze op dezelfde aansluitrail (MS1), of aansluitbox (MS2) aansluit.

Nee deze optie om meer te kunnen laten rijden, zou niet mijn voorkeur genieten :(
De optie om boosters in te zetten wel :thumbup:


M.v.g.

Hans V200.0

Re: Sleperwipper
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Sleperwipper
Citaat van: marklinfan op dinsdag 26 augustus 2014, 08:50:22
pooldt( :help:)
-d = poolt (of omzeilen: "let op de polariteit van je trafo's"   :D )
Re: Sleperwipper
marklinfan
gast

Re: Sleperwipper
bedankt