Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Meedenken gevraagd

Gestart door Treinzoeker zondag 25 mei 2014, 00:06:27

Meedenken gevraagd
Treinzoeker
gast

Meedenken gevraagd
dag beste mensen,

onder het informatiepunt heb ik me even voorgesteld. Ik ben hier omdat sinds kort mijn belangstelling voor de H0 treinen van Märklin terug is. Ik heb Märklin startset S-0980, T1, T2 en T3 plus de E-set. Ik heb het hele boeltje laatst eens uit de doos gehaald waar het 26 jaar geleden in is gegaan. De trafo zoemt als een bezetene, de trein rijdt wel, maar vraag niet hoe.

Ik overweeg nu om een nieuwe trafo en een locomotiefje te kopen. Ik vond die zwarte die bij die beginset zat nooit echt leuk. Ik heb een paar vragen hierover en ik zou het leuk vinden als iemand even meedenkt of de goede vragen stelt. Ik wil me iig richten op de situatie in Nederland met Nederlands rollend materieel.

-zijn die M-rails nog te gebruiken vandaag de dag? Als ik in de toekomst digitaal zou willen rijden, heb ik er dan nog wat aan? Ik vind ze in hun robuustheid eigenlijk wel mooi.

-de trafo: hij zoemt en dat is irritant, dus ik wil als ik ermee doorga een nieuwe kopen. Is het een idee om een oudere metalen te kopen zoals ik al heb (als deze tenminste niet zo zoemt), of kan ik beter een zwaardere kopen en/of een met een kunststoffen kap? Zijn die echt veiliger? En bij hoeveel treintjes tegelijkertijd gaat het vermogen uitmaken? Is een oude trafo bij digitaal rijden te gebruiken (op een geïsoleerd stuk rangeerterrein bijvoorbeeld)?

-en dan het lokje. Ik heb nu een analoge baan. Zijn er locs die zowel analoog als digitaal kunnen rijden? Ik moet iig wisselspanning/middengeleider hebben, dat weet ik al. Moet ik verder nog op dingen letten hier?

Veel vragen, ik hoop niet teveel voor iemand die hier net nieuw is! Bij voorbaat veel dank en vriendelijke groeten,

Treinzoeker

ps: heeft iemand misschien het baanplan van die opbouwsets? Ik weet het nog bij benadering, maar ik vrees dat ik de baan steeds verkeerd opbouw, het komt net niet uit...
Re: Meedenken gevraagd

Märklin fahren-ärger sparen

Ha die treinzoeker (geen naam?)

Welkom op het forum alvast.!

Je startset is uitgerust met een 10VA trafo, daar heb je niet veel aan als je een grotere baan wil maken. Het locje uit de set is erg eenvoudig, daar zou ik ook geen energie in steken.
Als ik jou was, zou ik een digitale startset kopen en een echt nieuwe start maken. Je metalen rails kun je met overgangrails koppelen aan de nieuwe c-rail als je wil. Verder is het misschien een idee, om eens een paar weken op het forum rond te neuzen en alles wat je tegen komt op je  in te laten werken.

Digitale locs kunnen wel op een analoge baan rijden, maar andersom kan niet.

Grtz Tony
Treinzoeker
gast

Hoi Tony,

bedankt voor je reactie. Ik zie nu dat iedereen hier zijn gewone naam gebruikt (ben van het Mercedes klassiekerforum gewend dat iedereen daar anders heet   :P), dat zal ik ook maar doen: Patrick.

Ik zal eens wat verder rondkijken op het forum, maar me oriënteren op een digitale loc is dus geen slecht idee. Ik ga eens kijken naar de V90 van Railion, die rijdt ook in Nederland soms nietwaar?

Groeten, Patrick

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Patrick,

je kan gewoon alles houden en dit uitbreiden
je kan dan kiezen voor analoog blijven rijden( in principe kunnen alle marklin treinen analoog rijden ook de digtale)
maar de trafo die je hebt is oud en nog geschikt voor 220v en niet 230 het kan wel maar hij geeft dan wat meer spanning op de baan en dat is niet altijd aan te raden voor de moderne loks.

jouw oude lokje kan na een schoonmaak beurt weer gewoon zijn werk doen
ik weet niet waar je woont maar er zullen ook bij jou in de buurt wel mensen zijn die je daarbij kunnen helpen

maar hier in het forum staat er heel veel over dus kijk maar eens gewoon rond hier

gr Ed

He Patrick,

Dat je niet uitkomt met je rails, kan te maken hebben met de tegenbocht van de wissel. Die lijkt erg op de gewone bocht.
Aan de onderkant van m-rail staat een nummer, ff uit mijn hoofd 5100 = gewone bocht  en 5106= tegenbocht.
Als je geometrie m-rails márklin googlet  ( vooral bij afbeeldingen ) vind je veel info.

Mocht je m-rail erbij willen kopen, daar is veel goedkoop van te krijgen. Koop het op beurzen, zodat je kunt zien wat je koopt, er zit vaak verbogen en verroeste rail bij. Railstuk plat op de tafel leggen, mag niet wiebelen en goed de raillassen bekijken.

Trouwens, als je weet wat voor ruimte je beschikbaar hebt, en je zet het formaat en de vorm van je treintafel op het forum, dan krijg je in no time baanplannen aangereikt. Men denkt hier graag met je mee.

Ben benieuwd hoe je verder gaat, grtz Tony.
Treinzoeker
gast

Dag Eddy, Tony,

bedankt voor jullie reacties.

@Eddy: dan ga ik iig een nieuwe trafo kopen, vooralsnog een analoge, via Marktplaats of zo. Kun je een bepaalde trafo aanraden? Ik moet dus hebben: wisselstroom, 230volt en hoeveel VA? Is dit bijvoorbeeld een goede: Marklin 32VA trafo 6647 ?

@Tony: bedankt! De afmetingen weet ik zo niet, maar het zijn al die sets uit de jaren 80 bij elkaar. Ik zal wel even een oproepje posten in het banenplan-bakje.

Gaat lekker zo, het is leuk hier! Groeten, Patrick

Patrick
ik weet zo gauw even geen nummes ervan
maar als het een marklin trafo is voor analoog gebruik moet het haast wel goed zijn
en misschien zijn er hier op het forum ook wel mensen die er te koop hebben

gr Ed
Treinzoeker
gast

Hi Ed,

dank! Maar als ik het goed begrijp kan er op 32 va wel een treintje rijden nietwaar? Waar moet ik dan aan denken?

Groeten! Patrick

Ha Patrick !

Op je 10VA trafo kan  ook prima een trein rijden, stukje schuim eronder tegen het brommen en hupsakee.
Een analoge lok met licht verbruikt ongeveer 10 VA. Met die trafo die je hebt kun je dus maar met 1 loc tegelijk rijden.

Het locje dat je hebt, heeft waarschijnlijk een paar minidrupjes olie op de juiste plaatsen nodig.
De rail en sleper ff met een doekje wasbenzine poetsen en waarschijnlijk loopt het dan alweer.
Op het wiki stuk op het forum kun je zien hoe het smeren gaat.

En ja, het is erg leuk op het forum, verslavend zelfs :P

Grtz Tony

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Ik zou zeggen, begin echt opnieuw met een moderne startset. Compleet met full sound e.d. Dat zal de hobby zo veel leuker maken als dat oude analoge lokje.
Zelfs mijn vader heb ik op z'n oude dag nog over weten te halen en die wil met geen mogelijkheid meer terug naar dat analoge.

De tijd is verder gegaan in die 26 jaar, maar de techniek e.d. ook!

Hallo rscosworth,

natuurlijk kan je zo opnieuw beginnen maar als je gewoon verder wilt gaan war je gebleven was kan je het langzaam aan weer oppakken.
dat hoeft dan geen kapitaal te kosten, het is heel mooi alles compleet met fullsound enz. maar zowel jij als ik kunnen niet in de portemonnee van deze persoon kijken.

en alles wat je nu aanschaft kan je altijd later weer gebruiken of eventueel ombouwen
ik ben ook bezig om langzaam aan mijn oude analoge loks een voor een om te bouwen

gewoon rustig aan zoals mijn portemonnee het toelaat, zels mijn oude (30 jaar ofzo) 3003 ben ik nu mee bezig ligt nu volledig uit elkaar en ligt te wachten op de motor ombouw set

Gr Ed

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

De topic starter gaf aan "Ik vond die zwarte die bij die beginset zat nooit echt leuk"

Vandaar mijn reactie. Uiteraard kun je niet in de portemonnee kijken, maar mee denken is wat hij vroeg ;)
Dus vandaar de tip, als je opnieuw begint, dan gelijk goed. Daar beleef je meer plezier aan!

De set 29350 Digitale startset "Benelux" is een leuke set, niet duur, en later met de sounddecoder 60949 uit te rusten.

Patrick,

De 6647-trafo van Märklin is een prima keuze en je kan die dingen al voor 15 - 20 Euro kopen.
Ik heb er even eentje nagemeten en bij een ingangsspanning van 231,5 Volt komt er onbelast 18,5 Volt uit.
En dan het belangrijkste: bij het activeren van de omschakelpuls loopt de spanning op tot 25,8 Volt.

Het probleem bij de oudere trafo´s is dat de spanning van de omschakelpuls veel te hoog is; wel 33 Volt en daar kunnen de meeste decoders niet tegen.

De 6647-trafo is vergelijkbaar qua vermogen met een MS2 (instap-digitale besturing).

grv Huub
Treinzoeker
gast

Dag Huub,

wat ik me van vroeger herinner, is dat mijn lokje bij de omschakelpuls (ik neem aan dat je daarmee voor- en achteruitrijden bedoelt?) vooruit schoot en daarbij regelmatig ontspoorde. Dit bedierf mijn plezier nogal. Of hebben we het hier over verschillende dingen?

Is de 6647 geschikt voor de bediening van een digitale baan?

Dan nog een vraag. HAMO (ik weet waar die afkorting voor staat) zijn altijd gelijkstroom-modellen nietwaar? Dus, tenzij omgebouwd, niet geschikt voor mijn Märklin 3 rail-systeem.

Bvd en groet, Patrick

Citaat van: Treinzoeker op zondag 25 mei 2014, 13:27:54
wat ik me van vroeger herinner, is dat mijn lokje bij de omschakelpuls (ik neem aan dat je daarmee voor- en achteruitrijden bedoelt?) vooruit schoot en daarbij regelmatig ontspoorde. Dit bedierf mijn plezier nogal. Of hebben we het hier over verschillende dingen?
Het is inderdaad zoals je het omschrijft. Ook hier zijn er modernere zaken dan het ouderwetse relais mogelijk, met een beetje elektronica schakelt het perfect om.
Maar ik zou direct over stappen op digitaal (maar ja, dat ben ikke dan :))

Is de 6647 geschikt voor de bediening van een digitale baan?
Je kan digitale treinen wel analoog aansturen met zo´n trafo, het werkt dan gewoon zoals vroeger.
Je kan hem ook als voedingstrafo voor een booster gebruiken.
Het digitale signaal moet echter uit een geschikt apparaat komen. Kan een PC met een seriële poort zijn naast b.v. ECoS-en, MS-en CS-en.

Dan nog een vraag. HAMO (ik weet waar die afkorting voor staat) zijn altijd gelijkstroom-modellen nietwaar? Dus, tenzij omgebouwd, niet geschikt voor mijn Märklin 3 rail-systeem.
Deze modellen kan je gemakkelijk ombouwen naar gebruik voor 3-rail omdat het model ook al bestaat in de 3-rail-uitvoering.
Sleper monteren voor de derde rail en daar is dan meestal al plek voor gereserveerd.
Ik zou ze echter niet doelbewust gaan kopen.
Treinzoeker
gast

Check. dank Huub!

Nog een vraagje (van het een komt het ander). Zelf ben ik geloof ik niet zo geïnteresseerd in geluid. Wat ik wel heel belangrijk vind is verlichting op en in de treintjes. Dat gaat met analoog ook prima toch? En is het met de trafo die we boven bespraken mogelijk om de snelheid van lokjes goed te beheren? Dat vind ik ook wel belangrijk, dat zo'n lok niet meteen op de allerhoogste snelheid rondrijdt.

Groeten, Patrick

Citaat van: Treinzoeker op zondag 25 mei 2014, 13:27:54

dit is met wat bij/afstellen vaak te voorkomen
maar je krijgt nu de laatste dag via diverse kanalen veel info te verwerken ik zou het even rustig op me in laten werken
en misschien eens langsgaan bij de hip als je daar een beetje in de buurt woont

gr Ed
Treinzoeker
gast

Hi Ed,

wat is de hip?

Groet, Patrick

Patrick,

de HIP = hobby in praktijk zie ook hun website en hun vele bijdragen hier aan het forum
ze zitten in werkendam en zijn een stel mensen welke het uitdragen van de hobby in hun vaandel hebben staan ze zijn elke vrijdag en zaterdag open
je kan daar alles vragen wat je maar wil er zijn mensen op elk terrein digitaal, koploper, itrain, scenery en onderhoud

kijk maar eens op hun website www.hobbyinpraktijk.nl

daar staat de koffie altijd klaar en het kost je niets je kan er geen lid van worden maar je moet er gewoon binnenlopen

zoek anders maar hier op het forum naar HIP , hansabaan, velsenbaan, mijnbaan, zwartewoudbaan entalbahn(dacht ik)

veel plezier bij het ontdekken

Gr Ed

Citaat van: Treinzoeker op zondag 25 mei 2014, 14:14:20
Wat ik wel heel belangrijk vind is verlichting op en in de treintjes. Dat gaat met analoog ook prima toch? En is het met de trafo die we boven bespraken mogelijk om de snelheid van lokjes goed te beheren? Dat vind ik ook wel belangrijk, dat zo'n lok niet meteen op de allerhoogste snelheid rondrijdt.
De verlichting gaat met de snelheid op en af.
Dit kan je verbeteren door LED´s i.p.v. lampjes te gebruiken en die dan te voeden met stroombronnen.
De snelheid gaat nog steeds gewoon op en af met de draaiknop op de trafo.

Ha die Patrick !

Als je digitaal rijdt, kun je van elke loc het licht aan of uit schakelen. De verlichting in wagons blijft aan, omdat er altijd spanning op de baan blijft staan. Locs hebben een adres en kun je apart aansturen. Je kunt zo op een stroomkring met meerdere locs onafhankelijk van elkaar rijden.

Als je analoog rijdt staat er geen spanning op de baan met de trafo uit, de lichten in de wagons zijn dan ook uit. Pas als je gaat rijden gaan ze branden. Wil je meer locs op een stroomkring dan moet je stukken rail (of baan ) stroomloos kunnen schakelen.

Ik zelf heb een analoge baan en 2 digitale banen, maar als ik jou was, ging ik voor het digitale. Losse locs zijn al voor rond de 130 euro nieuw te krijgen. Kijk maar eens op de Märklin site.

Succes met je keuzes, als het je nog niet duizelt.

Grtz Tony

niet zo snel om laten praten.
ook met M-rails, en je basis sets kun je een leuke baan aanleggen.
m-rails zijn nog goed aan te komen en niet erg duur.
je oude lok is na een controle en schoonmaak beurtje ook wel weer goed rijdend te krijgen..
ook ik rij gewoon analoog op m-rails met over het algemeen ook oude treinen.
de transformatoren heb ik wel vervangen, voor kunststof, maar ik heb nog steeds de blauwe uitvoering.
degene die geschikt zijn voor 220V ipv 230V.
de oude metalen uitvoering heb ik liggen voor het testen van treinen en dergelijk, ook gebruik ik deze voor de verlichting in de huisjes en de wissels/seinen.
maar ik heb ook digitale treinen rijdend gehad, waarvan de decoder niet kapot is gegaan op de oude transformatoren.
in mijn TOPIC vind je ook wel tips om je trein weer rijdend te krijgen.
als je in de buurt zou wonen kan ik je ook wel ermee helpen.

groet Winno

Citaat van: Tony op zondag 25 mei 2014, 09:53:10
Dat je niet uitkomt met je rails, kan te maken hebben met de tegenbocht van de wissel. Die lijkt erg op de gewone bocht.
Aan de onderkant van m-rail staat een nummer, ff uit mijn hoofd 5100 = gewone bocht  en 5106= tegenbocht.

De 5106 is gewoon een rechte rail.
Bij M is het simpel. Wissels van de 5100 serie hebben 5100 als tegenbocht. Wissels van de 5200 serie hebben 5206 als tegenbocht.
De 5100 wissel  ( m.u.v 5140 gebogen wissel) geeft een onderlinge railafstand hart op hart van 96,4 mm, de 5200 brengt dat naar 77,4 mm.

marklinfan
gast

nog een klein tipje om m rails te kopen: marktplaats.
(ik weet niet of dit je al vertelt is)

Nog een tip om rails te kopen : hier op het forum onder verkoophoekje. Heb ik ook een paar keer gedaan.
Groet,
Roel
marklinfan
gast

tip, vraag al je familie en frienden om te kijken naar modelbaanspullen.