dag beste mensen,
onder het informatiepunt heb ik me even voorgesteld. Ik ben hier omdat sinds kort mijn belangstelling voor de H0 treinen van Märklin terug is. Ik heb Märklin startset S-0980, T1, T2 en T3 plus de E-set. Ik heb het hele boeltje laatst eens uit de doos gehaald waar het 26 jaar geleden in is gegaan. De trafo zoemt als een bezetene, de trein rijdt wel, maar vraag niet hoe.
Ik overweeg nu om een nieuwe trafo en een locomotiefje te kopen. Ik vond die zwarte die bij die beginset zat nooit echt leuk. Ik heb een paar vragen hierover en ik zou het leuk vinden als iemand even meedenkt of de goede vragen stelt. Ik wil me iig richten op de situatie in Nederland met Nederlands rollend materieel.
-zijn die M-rails nog te gebruiken vandaag de dag? Als ik in de toekomst digitaal zou willen rijden, heb ik er dan nog wat aan? Ik vind ze in hun robuustheid eigenlijk wel mooi.
-de trafo: hij zoemt en dat is irritant, dus ik wil als ik ermee doorga een nieuwe kopen. Is het een idee om een oudere metalen te kopen zoals ik al heb (als deze tenminste niet zo zoemt), of kan ik beter een zwaardere kopen en/of een met een kunststoffen kap? Zijn die echt veiliger? En bij hoeveel treintjes tegelijkertijd gaat het vermogen uitmaken? Is een oude trafo bij digitaal rijden te gebruiken (op een geïsoleerd stuk rangeerterrein bijvoorbeeld)?
-en dan het lokje. Ik heb nu een analoge baan. Zijn er locs die zowel analoog als digitaal kunnen rijden? Ik moet iig wisselspanning/middengeleider hebben, dat weet ik al. Moet ik verder nog op dingen letten hier?
Veel vragen, ik hoop niet teveel voor iemand die hier net nieuw is! Bij voorbaat veel dank en vriendelijke groeten,
Treinzoeker
ps: heeft iemand misschien het baanplan van die opbouwsets? Ik weet het nog bij benadering, maar ik vrees dat ik de baan steeds verkeerd opbouw, het komt net niet uit...