Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sporenplan Modulebaan (G)

Gestart door Nameless zondag 08 december 2013, 20:21:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sporenplan Modulebaan (G)
Heren (en dames?), ik heb jullie advies nodig O:-D

Na lange tijd niks gedaan te hebben met mijn G spoor op zolder, ben ik een tijdje geleden toch weer gestart met een sporenplan voor een nieuwe modulebaan.

Waarom een modulebaan?
- Omdat ik vanwege een drukke studie (nog 1,5 jaar en dan hopelijk master diploma op zak) niet veel vrije tijd meer over heb
- De baan ligt bij mijn ouders thuis op zolder, dus kan er enkel in weekends en vakanties aan werken.

Het wordt dus een meerjarenplan, en om die reden wil ik bescheiden beginnen. Een hele baan in G schaal bouwen op een zolder is moeilijk op een kleine oppervlakte, dus ik vond het wel leuk om een loc depot te gaan bouwen met draaischijf, kolen kraan, loc loods etcetera. Rondom wil ik wel een doorlopend spoor als 'mainline'. Op die manier rijdt er tijdens het prutsen aan bijvoorbeeld de locloods, toch lekker een trein rondt.

Thema is Duits smalspoor, vooral Harzer SchmalspurBahnen (HSB) en Deutsche Reichsbahn (DR). RĂ¼gen materieel en Saksisch smalspoor sluit ik ook niet uit. Grotendeels stoom, al heb ik ook een diesel uit die periode.

Onze zolder is in twee delen verdeeld, zoals op onderstaand tekening te zien is:


- Binnenkomst van mijn 'treinzolder' is via de trap rechts en door de deur
- Het grijze deel is het achterste deel van de zolder, welke via de deur te bereiken is
- Mijn stuk zolder is ongeveer 3,15 meter breed
- Bovenste deel van de tekening (groene deel) is het stuk wat niet bruikbaar is vanwege schuine dak
- Oranje deel is waar ik knutsel, dozen op sla etcetera

Het nadeel is dat de deur naar de tweede zolder toegankelijk moet blijven, wat de ruimte erg beperkt. Links houd ik ongeveer 1,6m diepte over wat ik effectief kan gebruiken, rechts is die afstand ongeveer 1,45m.

Wat heb ik dus gedaan: Twee modulebakken van elk 120cm breed en 100cm diep gemaakt, welke permanent zullen kunnen staan. Het plan wat ik daar op dit moment voor heb, is als volgt:



- Geel: Twee bakken van die ik ik al heb.
- Grijs: Twee bakken die er nog niet zijn, maar wel permanent kunnen liggen op de zolder. Zijn qua afmetingen zijn ze nogal klein, maar de bedoeling is om later (als ik het huis uit ben), de twee gele bakken sowieso te behouden, en deze twee extra grijze bakken misschien te vervangen door grotere als ik de ruimte heb
- Groen: Hoofdspoor, dat dus permanent kan blijven liggen
- Roze: Stuk van hoofdspoor dat makkelijker op te ruimen zal zijn voor de doorgang naar tweede zolder. Dat worden gewoon frames op pootjes, geen scenery
- Paars: aftakking van hoofdspoor naar locloods
- Rood vierkant: Locloods?
- Blauw: kolen spoor etc?

De bedoeling van de baan is vooral dat ik lekker kan klooien met scenery, terwijl er ondertussen een trein rond dendert over het hoofdspoor. De twee gele bakken neem ik sowieso mee naar mijn eigen huis later, de andere zijn eventueel vervangbaar.

Hebben jullie suggesties in verband met de plaatsing van de draaischijf, opstelsporen, locloods enzovoort? Jullie zijn de experts, dus ik hoor graag waar ik wat (kolen kraan, slakkenkuil?) het beste kwijt kan op het toch wel bescheiden oppervlak O:-D