Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit, Marcel :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat is dan goed gelukt  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Je kunt met een gerust hart de originelen gaan doen
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :) Ziet er perfect uit! Zo zie je maar weer, met wat proberen kom je een heel eind. En dit is nog maar je eerste probeersel.
De verhoudingen tussen de kleur nuances zijn prima gelukt.
Met die tunnelportalen komt het wel goed.  :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je komt wel aardig in de buurt van onze bergen qua kleur  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen,

Tja, wat kan ik zeggen. Het resultaat kan nog enige verbetering gebruiken maar ik vind het toch verbluffend hoe je een witte gipstunnel met wat verf er levensecht kunt laten zien. Voor de tunnel- en muurdelen denk ik dat de kleuren aardig goed zijn, voor rotsen mag het denk ik wat lichter worden. (de lasurverf meer verdunnen of meer afnemen met de spons) Dat is dan de volgende uitdaging.

Martin: Spörle gietmallen: Dekstenen (6026), Tunnelportaal (6306), Muur (6009), Tunnelwand (6302), Pijlers (6020), Portaalbogen (6305). Voor het gieten heb ik Knauf modelgips gebruikt.

Harald & Alex; welke verf hebben jullie voor de bergen gebruikt?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Als ik je nog een tip mag meegeven....als je met stoom en dieseltreinen rijdt dan is de uitstoot enorm, vooral bij stoom. De bovenzijde, de zijkanten van de ingang en de tunnelbogen van de tunnelportalen zijn daardoor meestal pikzwart van de roet afzetting. Wellicht een optie om deze delen veel donkerder te maken, anders komt de tunnelportaal te steriel (lees: nieuw) over.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel.

Als je lichter wil dan zou je eens kunnen proberen de eerste laag niet dekkend te verven maar met een vochtige spons uit te vegen na het opbrengen.Het kleureffect wordt dan heel anders.

Harald & Alex
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je kan ook de 1e latexlaag weglaten. De 1e verflaag wordt dan door het gips geabsorbeerd en wordt lichter.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag,

Allemaal goede tips. Als ik aan rotsen toe ben ga ik die allemaal op een proefstukje uit proberen om te zien wat mij het beste bevalt. Dat zal nog wel even duren want zover ben ik nog lang niet.

Martin: uiteraard mag de vervuiling door roet niet ontbreken. Dit tunnelportaal is dan wel een oefenstukje en gaat toch wel in de afvalbak verdwijnen maar speciaal voor jou even vervuild met een leuke zwarte aanslag. :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Even weer een korte update,

Ik heb de eerste drie LDT terugmelddecoders gemonteerd en de terugmelders van het rechtsom dubbelspoor schaduwstation aangesloten. Zoals eerder gezegd, er komen er in totaal zes. Ook voor de laatste drie decoders alvast de gaten in de spanten van de achtergrond geboord om de UTP kabel door te kunnen leggen.

Verder is nu ook het tweede dubbelspoor tunnelportaal klaar. Ze zijn nu alle twee in de witte acrylverf gezet en staan nu tijdelijk op hun plaats. Later zal ik ze dus schilderen zoals ik bij het test met de Heki verven heb beschreven.

Ik ga nu bezig om het dubbelspoor traject dicht te maken zodat ik eindelijk eens rondjes kan rijden. Eerst de railondergrond en de spanten maar eens op maat zagen en monteren. Als ik de rails dan binnen heb kan ik eens gaan testrijden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat een mooi tunnelportaal Marcel. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De eerste rondjes,

De ondergrond voor het dubbelsporige traject ligt op z?n plaats. Het gedeelte op de lange poot kan meteen definitief worden vastgezet. Het gedeelte direct na de toekomstige brug, dus met de bocht naar de tunnel rechts van de CS II, moet er nog weer af kunnen. Dit om tijdens de verdere bouw makkelijker bij de bovenliggende niveaus te kunnen. Natuurlijk meteen de rails tijdelijk uitgelegd om eindelijk eens rondjes te kunnen rijden. Dat is wel weer even iets anders dan heen en weer rijden. Dat is even genieten: na jaren bouwen eindelijk gewoon op de stoel blijven zitten en kijken!

Het automatisch testrijden gaat nog niet helemaal naar mijn zin. De schakelbetrouwbaarheid van de wissels is nog niet 100%. Eén wissel al moeten vervangen. Het schakelen ging erg zwak, en soms helemaal niet. Deze wissel bleek mechanisch niet helemaal lekker te gaan. De montage van palletje van de aandrijving in de wissel was erg gammel. Een andere wissel schakelt ook zwakjes. Elektrisch is alles in orde, mechanisch ligt de wissel spanningsvrij en de schakelpuls wordt wel gegeven. Dus nog een puntje van aandacht. Het heeft in geen geval te maken met de eindafschakeling. Het vreemde is wel dat beide probleemwissels met het nieuwste type aandrijving zijn uitgevoerd! Het zal best goed komen.

Ook even het seinwachtershuisje tijdelijk op z?n plaats bij de nog te bouwen brug gezet. Het personeel kon na jaren zinloos de ruimte inkijken eindelijk eens rails bekijken een treinen zien rijden. Ook voor deze preisertjes was het geweldige dag. Konden ze ?s avonds thuis tijdens het eten vertellen dat ze vandaag dan toch eindelijk eens hadden ?gewerkt?. Hoe de brug er uit gaat zien weet ik nog niet. Ik heb verschillende ideeën maar wat het uiteindelijk wordt is nog even nadenken en rondkijken.

Toch moet de rails er nu eerst weer af. Daarna de kurk railbedding er op lijmen, de diverse aansluitingen aan de rails solderen en vervolgens alles weer op z?n plaats leggen en aansluiten. Kortom, er is nog genoeg te doen voordat ik aan de bovenliggende niveaus kan beginnen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat ziet dat er toch gaaf uit... Top!

Bedacht me net alleen 1 ding (wat wellicht al aangehaald is): is er nergens een mogelijkheid een keerlus in te bouwen op de paradebaan? Om de simpele reden dat de treinen dan niet altijd hetzelfde rondje rijden, maar dan van de ene, en een hele tijd later van de andere kant afkomen? Is net wat realistischer? Voor de binnenbaan in dit alsnog te realiseren, voor de buitenbaan wordt lastiger. Om ga je alles zo programmeren dat je de locs in het schaduwstation gaat laten omlopen?

Met vriendelijke groet,
William, die je blijft volgen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo William,

Bedankt voor het compliment! Ik doe mijn best om er iets moois van te maken. Ik leg de lat voor mezelf iets te hoog, kost veel extra tijd, maar als ik dan iets heb afgerond ben ik daar dan wel blij mee. Zelfs dan is het niet altijd zo netjes als ik het wilde maar dan komt het toch aardig in de buurt.

Het is inderdaad al eens eerder geroepen over het verbinden van alle niveaus en de mogelijkheid tot omkeren, maar daar kwam ik in de planning nooit mee weg. Dat wil zeggen dat ik dan onderwerpen die ik zeker op mijn baan wilde terug zien moest laten vervallen. In mijn draadje van mijn baanontwerp heeft Peter (Pedro) al eens een mooie oplossing aangedragen. Zie mijn baanplan. Ik wil later wel gaan aansturen met I-Train en ik ga er vanuit dat ik de schaduwstations wel ?random? kan laten aansturen zodat de vaste volgorde er dan uit is.

Ik moet nu terug komen wat ik hiervoor heb geroepen over de onwillige wissel. B) Het lag toch aan de eindschakelaartjes. Bij nauwkeurige beschouwing bleek dat bij het schakelen naar rechtdoor het spoeltje het anker net niet genoeg aantrok. Dit was ook te horen. Bij het ?rond? schakelen was er een duidelijke tik te horen, bij het schakelen naar ?recht? slechts een bescheiden tikje. Op zich heel mooi, maar dan blijkt dat de schakelaartjes teveel mechanische weerstand geven tijdens het schakelen waardoor het anker niet altijd in de eindstand komt. Daarna gebeurd er dus niets meer. Ik heb de schakelaartjes verwijderd en de contacten doorverbonden. Het omschakelen gebeurd nu weer naar beide kanten met een duidelijke tik en blijft nu gewoon werken. Het zou mooi zijn als Märklin hier eindelijk toch eens wat meer aandacht aan zou schenken. Zeker bij digitaal schakelen hebben deze schakelaartjes totaal geen meerwaarde.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat een wereldbaan hebben deze preisertjes met hun uitzicht over de mooi baan.
Die hebben zeker wat te vertellen thuis. ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ja, Preisertjes hebben zeker een wereldse baan! Die hebben het voorrecht om in onze fantasie wereld rond te mogen lopen zoals we misschien stiekem zelf ook wel eens zouden willen! ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Dat kan tegenwoordig ook, je baan uit het zicht van de machinist bekijken.
Een Camerawagon kopen of maken. En als je het Faller Car systeem gebruikt kun je ook nog een camera in een bus of vrachtwagen bouwen.

Dat geeft wel zeer spectaculaire beelden, vind ik. Dat komt er bij mij ook ooit nog eens, maar eerst de baan bouwen.
Ik denk dat dat ook voor jou geld.

Wat een verschil, als je die draadjes allemaal keurig hebt weggewerkt. Ziet er goed uit, mooi hoor.
Ik blijf je volgen natuurlijk.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Peter,

Ja, dat staat in de toekomst inderdaad op het lijstje, een camerawagon of iets dergelijks. Lijkt me geweldig om je eigen baan te zien met een blik vanuit het machinisten oogpunt. Maar eerst moet er nog veel gebouwd en gekocht worden dus liggen de prioriteiten nog wel even op een ander vlak.

Het probleem met de eindafschakeling van de wissels zit mij nog niet helemaal lekker. De wissel waar ik deze eind afschakelaars heb verwijderd werkt zoals gezegd perfect. Bij alle andere wissels zitten deze schakelaars echter nog gewoon op hun plek maar die vertrouw ik nu natuurlijk helemaal niet meer en moeten absoluut worden verwijderd. Hier is geen discussie over mogelijk.

In een ander draadje noemt Sander (Seinwezen) de oplossing om gewoon de schakelboompjes er af te breken. (hoe simpel kan het zijn) Ik had nog de andere wissel met de mechanische problemen liggen en heb, nadat de andere probleempjes waren verholpen, deze schakelboompjes er voorzichtig afgebroken. (eerst bij een al verwijderd schakelaartje geprobeerd) Dit gaat inderdaad heel erg eenvoudig en is aanmerkelijk minder werk dan de schakelaartjes er af solderen en de contacten weer door te verbinden, zeker als de wissels al zijn ingebouwd. De wissel werkt dan ook goed.

Dit zou voor mij veruit de makkelijkste en snelste oplossing zijn maar ik twijfel nog over de gevolgen op langere termijn.

Is er iemand die hier ?langdurige? ervaring mee heeft?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Eigenlijk niets bijzonders te melden maar heb vandaag al vast een stuk kurk railbedding geplakt. Is met dit regenachtige weer een mooi fleurig gezicht.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Het verwijderen van de eindschakelaars is de beste oplossing voor deze aandrijvingen, als je ze laat zitten kom je vroeg of laat aan de beurt en dat wil niemand  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Verwijderen is echt niet nodig hoor.

Hier zitten er al verschillende aandrijvingen die op deze manier aangepast zijn.
En deze werken toch alweer een tijd feilloos.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de aandrijving nog nieuw is. Want anders kunnen de schakelaars al wat ingebrand zijn, wat weer een overgangsweerstand kan veroorzaken.

Als een schakelaar niet hoeft te schakelen gaat die ook niet kapot.

Maar als je denkt dat ze spontaan het gaan begeven, moet je ze eruit halen >:-D.

Groeten Sander
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Nu je toch wat hinder ondervindt, zou het dan toch niet wenselijk zijn om energie te stoppen in het maken van grote openingen in je raamwerk om bij je wisselstraten te kunnen komen?
Je zult dan je ringleiding moeten omleggen, maar je kunt er nu nog bij. Eerlijk gezegd zou ik het zelf niet aandurven om het zo slecht bereikbaar te houden.
Je aandrijvingen kunnen het altijd begeven en aangezien je de bedrading door het tracé heb geleid en aan de onderzijde hebt gesoldeerd, zal het erg lastig worden bij reparatie of vervanging.
Het is maar een idee, maar toch. De tussenstijlen in de lengte zou je onder je schaduwstation of naar je paradevak kunnen verplaatsen. Overigens wederom strak werk. :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Marcel,

Ben al een tidje niet online geweest en ook de hobby ligt weer even stil helaas. Net ven je draadje bekeken (lekker in de zon! B) Dat ziet er echt geweldig uit allemaal. Dat tunnelportaal is echt een juweel. Goed bezig hoor!

Heb je wel eens overwogen om servos te gaan gebruiken. Ik heb inmiddels de eersten onder de baan en ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt.

Hoe krijg je trouwens je kurkbeddingen zo netjes schuin afgesneden? Heb er wel eens gezien dat er een soort van mal voor is (ik meen er ooit in Houten eentje in handen te hebben gehad, dacht van Railkees of zo) of snij je het met de hand zo netjes.

Keep up the good work!

Groet, Bert

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Het is nu de tijd van klussen in de tuin, genieten van het mooie weer (als het tenminste mooi weer is) en op pad gaan met het gezin, dus het bouwen aan de baan staat op een wat lager pitje. Toch gebeuren er nog wel kleine dingetjes.

Peter en Sander: allebei hele goede argumenten. Ik weet nog niet hoe ik het nu precies ga doen maar ik kan er wel de hele zomer over nadenken. In ieder geval lossen beide oplossingen het directe probleem op. Wordt dus nog uitgevoerd.

Martin: De bereikbaarheid is echt niet slechter dan op jouw baan hoor. Ik baal er alleen meer van dat het, eigenlijk al bekende, probleem nu ook hier opduikt net als alle rails netjes uitgelijnd ligt. De tussenstijl is echt niet zomaar te verschuiven. Het zijn (kruis) houtverbindingen, ofwel half ingezaagd en dan in elkaar gemonteerd. Later komt over de nu nog lege ruimte het landschap en kan ik echt niet beter bij de rails. Daar kan ik, zoals eerder gezegd, gewoon vanaf de achterkant bij. Bij de elektrische soldeerverbindingen onder de baan, daar kan ik nu juist veel beter bij dan als deze naast de rails zouden zitten.

Bert: De servo aandrijving heb ik ?in den beginne? inderdaad overwogen. Deze heb ik verworpen om het feit dat dan de ruimte tussen de verschillende niveaus nog groter moest worden. Dat was bij mijn baanontwerp toch al een moeilijk punt. Toch ga ik er vanuit dat als het schakelaar probleem is opgelost de originele wisselaandrijving dan net zo betrouwbaar is als met een servo aandrijving.
Railbedding snijden? Ik kan gewoon heel erg goed precies onder een hoek van 45° kurk snijden! :D Nee hoor, ik gebruik de railbedding van Jeweha Modelbouw. Bevalt mij heel goed. Ik koop dat bij Somberg in Almelo. link Jeweha Modelbouw

Ik heb gisteren de beide dubbelspoor tunnelportalen alvast in de grondkleur Heki 7102 gezet. Ziet er gelijk al wat minder steriel uit. Ook een proefstukje rail verouderd. Daarvoor eerst de dwarsliggers ?ge-drybrushed? met grijze Revell verf nr. 43 en daarna de railstaven ?verroest? met Revell nr. 83. Ik vind het resultaat al een stuk beter als de nieuwe plastic kleur van de dwarsliggers en het glimmende van de railstaven. Kan ik mooi mee verder. 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel,

Dank voor de tip over de kurken beddingen. Ik was al onder de indruk van je technische vaardigheden, maar als je me nu verteld had je je ze werkelijk zelf zo netjes zou snijden. dan was je tot eenzame hoogte gestegen.... :D :D Ik ga deze railbeddingen zeker ook gebruiken. Rijd wel een keertje bij Somberg langs als ik die kant op moet. Wat gebruik jij dan onder je wissels, gewoon kurk van de rol?

Je tunnelportaal is prachtig zo in die basiskleur, kan alleen maar mooier worden. Die roestbruine kleur van de rails is ook geslaagd vind ik. Schilder je ze vanuit de hand of als ze al op de plaat liggen , wat is het handigst?

Groeten, Bert

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Bert,

Ik vond het met jouw baan ook al zo stil! Heb je echt geen foto update? Tijd is inderdaad ook een van mijn problemen. Daarom gaat het ook hier niet zo snel als ik graag zou willen.

Onder de wissels gebruik ik dezelfde kurkstroken als onder de gewone rechte trajecten. Is wel even puzzelen. Hoe ik het straks op het bovenliggende enkelspoorgedeelte in de stations en het BW ga doen weet ik nog niet, ga ik dan wel over nadenken.

Ik heb het proefstukje met het bewerken van de rail aan mijn werktafel gedaan, dat is makkelijker dan als de rail al op z'n plek ligt. Ik denk dat ik alle rails zo ga voorbereiden. Alleen de raillassen moet je dan natuurlijk pas doen nadat de rail op z'n plek is gemonteerd en alles goed werkt. (i.v.m. de massa- en terugmeldverbinding van de railstaven)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Marcel,

Ja, dat klopt, het is erg stil in Emmelkamp. De hele gebiedsontwikkeling ligt op z'n gat. We lijken wel een artikel 12 gemeente :-)

Maar fijn dat je toch regelmatig mijn draadje checkt en mij blijft aanmoedigen. Dat waardeer ik. Het afgelopen weekend heb ik toch nog wat kunnen klussen aan de baan. Ik heb ook wat foto's gemaakt en die zal ik inclusief beschrijving deze week eens gaan posten.

Dank voor de foto van je kurken beddingen en hoe je dat bij de wissels hebt opgelost. Hoe meet je dat zo strak in? Verlijm je ze met houtlijm of iets stevigers?

Succes en hou m'n draadje vooral in de gaten.

Groet, Bert

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

Bert: de kurk railbedding van Jeweha bestaat uit twee delen met één afgeschuinde zijkant. Dus gewoon de middenlijn van de rail op de onderplaat aftekenen zodat je hierlangs de eerste railbedding kunt verlijmen. Ik smeer de onderkant van de bedding met een kwast in met Bison houtlijm professional super sterk (D2), leg dit gedeelte strak langs de afgetekende middenlijn en druk deze voorzichtig aan. (lijm zit nu ook op de onderplaat) Daarna verwijder ik de railbedding weer en smeer deze nog een keer in met houtlijm. Dan leg ik de bedding definitief op z?n plek, druk deze voorzichtig aan met een behangroller en zet het vast met punaises. Daarna de volgende er tegen aan leggen en zo voort en zo voort. Na het drogen, ik houd altijd één dag aan, uiteraard de punaises verwijderen en de hele bedding voorzichtig met de hand schuren zodat het een mooie en egale ondergrond is voor de rails. Even stofzuigen en klaar is Bert!

Bij gebiedsontwikkeling altijd gewoon beginnen, dat gaat het snelste. Bezwaarschriften komen later toch wel. Mocht je tijdens het bouwen toevallig een geel gestreepte blauwbek kikker tegenkomen: vangen, niemand vertellen en zorgen dat die opduikt in een project van de concurrent! :D

Verder niet veel te melden. Gisteren nog even lekker bezig geweest met het ?drybrushen? van de rails onder het genot van de geweldig mooie muziek van Dreamtheater, Ayreon en Manowar. Hierover zijn de meningen thuis nogal verdeeld maar niet iedereen heeft zo?n goede muzieksmaak als ik. B)

Echte vorderingen zullen, denk ik, pas weer komen in het najaar. Tussendoor doe ik alleen kleine dingetjes aan de baan als het wat slechter weer is.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Wat een prachtige opbouw tot dusver, je kunt zien dat overal goed over wordt nagedacht. Ook de afwerking van je bedrading e.d. ziet er super strak uit.
Als de rest van je bouw net zo strak wordt als wat je tot nu toe hebt laten zien dan kan het haast niet anders dan dat dit een hele mooie modelspoorbaan wordt  ;)

Groeten Jan Willem
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag,

Ondanks het mooie weer toch even een berichtje.

Voor de allereerste keer een niet Märklin locomotief aangeschaft en ik was zeer aangenaam verrast door het hoge niveau van mijn nieuwe locomotief. Bij Modellbahnshop-Lippe een V 200 besteld van Piko (nr. 59701-2) met de ongekende prijs van slechts 96 euro, inclusief verzendkosten! :O

Gisteravond kwam die na drie dagen al binnen en natuurlijk gelijk naar zolder en kijken hoe die het doet. In een woord: geweldig! Naast de mooie afwerking rijdt deze locomotief zeer rustig. De kleine details worden los bijgeleverd, die kan ik op een rustige regenachtige dag wel een keer monteren.

Na de prijzen die ik van Märklin ben gewend is dit een echte eye-opener. Iedereen met een middelgrote tot grote baan wil graag veel treinen laten rijden en dat is een kostbare gelegenheid. Heel jammer dat Märklin zich, naar mijn mening, veel te veel richt op speciale uitgaven wat eigenlijk altijd betekend hele mooie maar veel te dure locomotieven. Waarom niet de klant uit de grote massa bedienen met degelijke betaalbare locomotieven. Als andere fabrikanten dat kunnen moet Märklin dat toch ook kunnen?

Ik ga in ieder geval beter om me heen kijken want er moet nog veel meer op mijn baan gaan rijden!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel.

Mooie loc en je hebt gelijk.Hier komt ook geen nieuwe Märklin locs meer.Het verschil is gewoon te groot.

Harald & Alex
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, gefeliciteerd met deze aanschaf. :thumbup: Je hebt groot gelijk.
Het verschil is te groot.
Deze siert ook mijn baan. Van Piko de geluidsdecoder erbij gekocht. En ook het geluid is beslist niet verkeerd.
Wordt wel wat duurder maar de decoder die eruit komt kan weer in een andere ingebouwd worden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen,

Harald & Alex: dat er helemaal geen nieuwe Märklin locs meer komen is nog niet gezegd want ook bij Piko zijn niet alle locs goedkoop. Boodschap is wel: goed rondkijken er zijn meer, betaalbare, mogelijkheden.

Ceess: ik heb ook aan de geluidsdecoder gedacht. Als (scheeps)diesel liefhebber wil ik in ieder geval èèn diesellocomotief met een mooi geluid. Zit er bij jouw geluidsdecoder ook het startgeluid met lucht? Dat zou ik geweldig vinden. In de toekomst staat dit dus wel op het lijstje.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

De vakantie zit er helaas weer op. Na twee weken met een stralende blauwe lucht en alleen maar temperaturen van boven de 40°C is het nu weer afkicken! Heerlijk in Egypte aan, en vooral ook in de Rode Zee gezeten. (lekker achter de vissen aan) Daarnaast natuurlijk ook de noodzakelijke stukjes Egyptische geschiedenis aan de Nijl bekeken. Het was, zoals altijd, weer heel erg de moeite waard.

Vanmiddag de twee dubbelspoor tunnelportalen die het zichtbare gedeelte van het dubbelspoor paradetraject afsluiten van de eindkleur voorzien. Ziet er meteen anders uit. Er moet nog een beetje roetsporen op worden aangebracht maar dat komt later nog wel. Ook het eerste stuk na de tunnelportalen met acrylverf zwart geschilderd.

Ik heb al gedeeltelijk rails  van het dubbelsporig paradetraject ?verroest?, en kan nu verder om de aansluitdraden aan de rails te solderen, de rails uitleggen en aansluiten. Kortom: nog genoeg te doen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit die tunnelportalen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Ik ben bezig om een gedeelte van de rails uit te leggen van het dubbelspoor traject. De spoorstaven zijn ?verroest? op de raillassen na, en de voeding-, massa- en terugmeldkabeltjes zijn aan de rails gesoldeerd.

Eerst wil ik echter zeker weten dat de bovenleiding past in de tunnels. Je kunt van alles bedenken maar de praktijk moet het ook nog bewijzen. Daarom voor proef een paar masten en bovenleiding gemonteerd. (dat kan later dus nog nauwkeuriger)

Alles past zoals ik het had bedacht, maar wat een priegelwerk om de bovenleidingdraad aan de masten te bevestigen. (mijn ogen worden ook wat minder 8o) Aan het eind van de tunnel had ik een dubbel uitlegger tussen de rails bedacht. Ook dat past prima. Of ik daadwerkelijk met de stroomafnemer tegen de draad ga rijden of deze met een stukje vissnoer in een vaste stand bevestig weet ik nog niet. Dat komt nog wel.

Ook vind ik de afmeting van de ingang van de tunnel niet overdreven groot over komen. Al met al ben ik wel tevreden. Nu verder met de montagevoetjes van de masten uitzetten en de rails aansluiten!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hallo Marcel !

Ik had je draadje al een paar keer gezien, maar ik had -als sceneryman- nog niet gereageerd. Bij deze dan  :P

Het baanplan ziet er erg mooi en 'natuurlijk' uit en biedt goede rij-mogelijkheden. Je werkt idd erg netjes en het ziet er heel opgeruimd uit bij jou (das bij mij helemaal niet). Ik ben heel benieuwd hoe je baan verder vorm gaat krijgen !!! Volger erbij.

Vraagje; waarom heb je de raillassen (nog) niet geverfd ?

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Tony,

Tja, netjes werken zit er bij mij nou eenmaal ingebakken. Vind ik wel zo prettig, kan ik (bijna) altijd alles weer terug vinden. Ik heb bij de planning van mijn baan ook veel ruimte gelaten voor scenery maar helaas ben ik nog niet zover. Ik kan daar ook haast niet op wachten maar dat komt vanzelf wel, Het eerste, de dubbelspoor tunnelportalen, staat er maar ook ik wil graag bomen, heuvels en gebouwen zien. Geduld...........

Ik heb de railstaven met een penseel "verroest" aan mijn werktafel; dan kun je er makkelijk bij. De raillassen zijn natuurlijk belangrijke contacten voor de massa en terugmelding. Als ik alles heb aangesloten en alles goed werkt ga ik de raillassen natuurlijk ook roestkleurig schilderen.

Ik kijk ook regelmatig in jou draadje met jouw banen, daar kun je inderdaad goed zien wat jij er leuk aan vind. Daar zitten wel een paar hele mooie voorbeeld foto's voor mij tussen! Zo moet een modelspoorbaan er uitzien: een spoorbaan in een mooi landschap!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Zo juist jouw topic voor het eerst ontdekt. Alles een door gelezen en het ziet er prachtig uit, vooral zeer schoon en overzichtelijk. Ook het gipswerk is zeer zorgvuldig uitgevoerd. En ja zoals je schrijft de scenery is echt iets om naar uit te kijken. Ik ben zelf nogal weg van zelfbouwen van allerlei gebouwen, ga jij dit ook doen? Gezien de manier waarop jij werkt zou dit goed bij je passen.

Groet,

Ronald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er strak uit!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Net je topic even  doorgenomen. Ziet er mooi, degelijk en zeer netjes uit allemaal. Complimenten.
Blijf je vorderingen zeker volgen. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen mede-modelspoorders,

Even tussendoor een kleine update. Er is wel een klein beetje gebeurd maar niet echt noemenswaardig. Het dubbelspoor gedeelte vanaf de tunnel bij (toekomstig) Güglingen tot de brug in aanbouw is verroest, gelegd en aangesloten. Aangezien ik nog drie S-88?s moet kopen zijn de terugmeldingen nog niet aangesloten en is automatisch rijden op het linksom dubbelspoor nog niet mogelijk. Het schaduwstation van het rechtsom dubbelspoor werkt al wel automatisch. Ik heb tijdelijk twee hoofd- en voorseinen opgesteld en provisorisch aangesloten. Deze seinen moeten er wel weer af anders sneuvelen ze gegarandeerd tijdens de verdere bouwwerkzaamheden. Ook heeft het eerste gebouw, een seinpost, z?n definitieve plaatsje gevonden.

Ronald: ik kijk ook regelmatig met plezier naar de creatieve vorderingen bij de ?Rosenbahn?. Ik vind het fantastisch hoe jij gebouwen zelf maakt. Zeker de cementfabriek, maar ook het loc depot en de zelf geschilderde achtergrond zien er heel erg goed uit.

Ik ga de gebouwen niet zelf maken. Ik heb al tijd tekort, en anders komt de baan helemaal nooit af. De meeste gebouwen heb ik trouwens al (jaren) klaar staan. Het zijn gewoon plastic bouwdozen van de bekende fabrikanten. Ze zijn wel allemaal geschilderd want als er iets lelijk is, is dat wel die plastic glans.

Nu ben ik aan het nadenken over het bovenliggende lokaalspoor niveau. Het eerste wat ik daar moet maken zijn de schaduwstations. Dus nog werk genoeg, ik hoef me niet te vervelen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ziet er weer goed uit. Je bedrading ziet er netjes uit. En ik heb het wel eens slecht gezien.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Net een geweldig ander topic ontdekt: Lievelingsmuziek?!

Heb daar gelijk mijn geweldig goede smaak kenbaar gemaakt! B)

Voor de liefhebbers van echte muziek:progressieve en power metal
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Lang geleden dat ik iets van me heb laten horen. Weinig tijd gehad om aan de baan te werken. Er is wel het een en ander gebeurd maar voordat ik dat hier met jullie ga delen moet dat eerst zijn afgerond.

Vandaag is er een (voor mij) nieuwe locomotief binnen komen rollen, aangeschaft via MP. Weer een ?niet Märklin? locomotief: een E94 van Roco. Er staat al heel lang een E94 op mijn lijstje maar die zijn best prijzig! Maar nu rijdt die dan eindelijk ook in Bad Drieberg-Steinbrücke rond. Deze E94 185 rijdt perfect! Hij is uitgerust met een fluistersleper en dat hoor je, of eigenlijk hoor je het niet. Geweldig. :thumbup:

Binnenkort zal ik weer eens iets laten horen over het verder aansluiten van de laatste drie terugmelddecoders en de problemen die ik hier mee heb. (tegen die tijd hopelijk had)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Gefeliciteerd met je mooie E94.
De kap van de voorste huif sluit niet goed aan op het chassis. 'k Zie een lichtlek. (even aandrukken?)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :) Dat is een hele mooie aanwinst. :thumbup:
Ach, het merk doet er niet toe, als het maar rijd toch.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, inderdaad al lang geleden dat je een update hebt geplaatst. Moet nog regelmatig aan je denken. Nu weer wat foto's gezien. Blijft een mooi strak gezicht.
Vele plezier met je nieuwe aankoop.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel !

Da's een mooie binnenkomer met die loc  :thumbup:
Zeker als de prijs nog doenlijk is, dan wordt zo'n ding opeens veel mooier  :P
Lekker van genieten....

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Pracht loc Marcel  :thumbup: zelfs de baanmedewerker staat je loc te bewonderen. :P