Hallo allemaal,
Het is nu de tijd van klussen in de tuin, genieten van het mooie weer (als het tenminste mooi weer is) en op pad gaan met het gezin, dus het bouwen aan de baan staat op een wat lager pitje. Toch gebeuren er nog wel kleine dingetjes.
Peter en Sander: allebei hele goede argumenten. Ik weet nog niet hoe ik het nu precies ga doen maar ik kan er wel de hele zomer over nadenken. In ieder geval lossen beide oplossingen het directe probleem op. Wordt dus nog uitgevoerd.
Martin: De bereikbaarheid is echt niet slechter dan op jouw baan hoor. Ik baal er alleen meer van dat het, eigenlijk al bekende, probleem nu ook hier opduikt net als alle rails netjes uitgelijnd ligt. De tussenstijl is echt niet zomaar te verschuiven. Het zijn (kruis) houtverbindingen, ofwel half ingezaagd en dan in elkaar gemonteerd. Later komt over de nu nog lege ruimte het landschap en kan ik echt niet beter bij de rails. Daar kan ik, zoals eerder gezegd, gewoon vanaf de achterkant bij. Bij de elektrische soldeerverbindingen onder de baan, daar kan ik nu juist veel beter bij dan als deze naast de rails zouden zitten.
Bert: De servo aandrijving heb ik ?in den beginne? inderdaad overwogen. Deze heb ik verworpen om het feit dat dan de ruimte tussen de verschillende niveaus nog groter moest worden. Dat was bij mijn baanontwerp toch al een moeilijk punt. Toch ga ik er vanuit dat als het schakelaar probleem is opgelost de originele wisselaandrijving dan net zo betrouwbaar is als met een servo aandrijving.
Railbedding snijden? Ik kan gewoon heel erg goed precies onder een hoek van 45° kurk snijden!
Nee hoor, ik gebruik de railbedding van Jeweha Modelbouw. Bevalt mij heel goed. Ik koop dat bij Somberg in Almelo.
link Jeweha ModelbouwIk heb gisteren de beide dubbelspoor tunnelportalen alvast in de grondkleur Heki 7102 gezet. Ziet er gelijk al wat minder steriel uit. Ook een proefstukje rail verouderd. Daarvoor eerst de dwarsliggers ?ge-drybrushed? met grijze Revell verf nr. 43 en daarna de railstaven ?verroest? met Revell nr. 83. Ik vind het resultaat al een stuk beter als de nieuwe plastic kleur van de dwarsliggers en het glimmende van de railstaven. Kan ik mooi mee verder.