Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal vrijdag 18 maart 2011, 14:49:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik heb eindelijk een plan klaar waar alles inzit wat ik wil. Ik wilde een paradespoor (dubbelspoor), twee kleinere lokaalstations, bruggen, een dorpje en een stoomwerkplaats (enkelspoor). Dit alles in tijdperk III in een berglandschap.
Het dubbelspoor staat nergens in verbinding met het enkelspoorgedeelte met de stations. Dit was eerst wel de bedoeling maar is door de beschikbare ruimte niet mogelijk.
De afmetingen van de onderbouw staan in de eerste foto. De blauwe lijn hierin is de plaats waar de achtergrond op komt. Door het schuine dak van mijn zolder en de constructie van de achtergrondplaten komt dit een deel naar voren waardoor een gedeelte van de onderbouw niet is te gebruiken om sporen op te leggen. Dit is ook niet te veranderen. Hierdoor wordt de onderbouw wel extra stabiel.
In het enkelspoorgedeelte zitten twee keerlussen (oranje en blauw) en een tweerichting gedeelte (groen) allemaal met een schaduwstation.
Voordat ik daadwerkelijk ga bouwen (de onderbouw is bijna af) is het mooi dat ik de mogelijkheid heb om commentaar en suggesties van modelspoorcollega's te vragen, dus brand maar los!
Re:Nog naamloze baan van Narwal
Hoi Carpe,

kijk, dat is nog eens een mooi baanplan :)

Geloof het of niet maar ik ben zelf ook na aan het denken over zo'n concept. Een dubbelsporig paradetraject en enkelsporige trajecten met veel afwisselend verkeer.

Ik heb wel nog enkele opmerkingen op jouw plan:

Bij het dubbelsporig schaduwstation heb je rechtsonder niet de volledige lengte benut. Als je dit wel doet dan kun je nog langere treinen inzetten.
Het paradevak aan de bovenzijde zou ik iets schuin leggen tov de plaatkant.
Ik mis een klein spoortje voor goederenoverslag bij het station rechtsonder.
Probeer beide trajecten (onzichtbaar) met elkaar te verbinden, dit maakt het treinenverkeer nog spannender.

Hopelijk kun je er iets mee.

Groetjes, John
Re:Nog naamloze baan van Narwal
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re:Nog naamloze baan van Narwal
Hallo John,

Bedankt voor het compliment, zeker van iemand die een baan aan het bouwen is zoals jij. (volg ik dan ook met spanning) Je hebt zeker gelijk voorwat betreft het verlengen van het schaduwstation rechtsonder, kost weinig moeite extra.
Ja, inderdaad het paradevak aan de bovenkant ligt veel te stijf langs de rand. Ik heb het met de standaard (K) raillengtes nog niet naar mijn zin gekregen maar ik wil, als ik daar met bouwen zover ben, toch wat gaan doen met flexrail zodat het inderdaad wat schuiner ligt.
Ik heb ook gedacht aan een kleine goederenloods oid bij het station rechtsonder, dat gaat er misschien ook komen maar ik zoek ook nog een geloofwaardige manier om het dorpje dmv een weg met de rest van de wereld te verbinden.
Het laatste punt heeft mij al heel wat hoofdbrekens gekost, en als die verbinding er dan was zat ik met de rest helemaal in de knoop. Er ligt op een relatief klein opppervlak, op verschillende hoogtes aardig wat rails en dat zit dan steeds in de weg. Het heeft echter nog steeds de aandacht.

Bedankt, ik neem het mee. Tot (en met) ik ga bouwen kan er nog vanalles veranderen.

Groeten,

Marcel.

Re:Nog naamloze baan van Narwal
Hoi Marcel,

sorry dat ik je Carpe noemde maat wat betekent dan Carpe Diem? :?

Dat laatste lukt mij ook niet naar tevredenheid, we zitten dus met eenzelfde probleem te worstelen.

Groetjes en succes met de verdere planning, John
Re:Nog naamloze baan van Narwal
Citaat van: Tilly op zaterdag 19 maart 2011, 09:14:20

........ wat betekent dan Carpe Diem?


Pluk de dag. :)
Re:Nog naamloze baan van Narwal
Hallo Marcel,

Wat een mooi evenwichtig baanplan heb je daar gemaakt. Je hebt de verleiding weerstaan het relatief grote oppervlak lekker vol te gooien met rails.
De oplossing in de paradebaan waarin 2 schaduwstations in elkaars verlengde liggen vind ik leuk gevonden.

Citaat van: Tilly op vrijdag 18 maart 2011, 16:38:56
...Probeer beide trajecten (onzichtbaar) met elkaar te verbinden, dit maakt het treinenverkeer nog spannender...
Ik vraag me af of dat wel nodig is. Op het hoge niveau rijden naar ik verwacht lokale boemeltjes, beneden scheuren TEE's langs afgewisseld met lange goederentreinen. Hier valt weinig te mixen.
Ik zou me de moeite besparen. Ik ben bang dat het alsnog oplossen van het probleem ergens afbreuk gaat doen aan het huidige ontwerp.

Groet,
Ronald
Re:Nog naamloze baan van Narwal
Hoi,

Mooi concept. Ik heb iets vergelijkbaars. Ik zou inderdaad het schaduwstation nog wat uitbreiden. Je hebt de ruimte daar krijg je later geen spijt van. Ik had mijn nevenbaan ook verbonden, maar maak hem nu toch los. Precies wat ronald zegt, je mixed ze toch niet, het zijn 2 verschillende trajecten met 2 verschillende soorten treinen.

Olaf
Re:Nog naamloze baan van Narwal
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re:Nog naamloze baan van Narwal
John,

Geen probleem dat je me Carpe noemde, dat is verder onbelangrijk. We hebben wat betreft het baanontwerp inderdaad hetzelfde probleem. Ik ben jouw baan in Wintrack aan het proberen. Wat een eye opener dat je bij zo'n grote baan ook tegen zulke problemen aanloopt, en ik durf het bijna niet tezeggen: het is al eerder gezegd: grote spoorradius R5 C rails met slanke wissels beperkt wel enigzins de mogelijkheden, K-flexrail lost wel iets op Misschien vind ik door een andere invalshoek per ongeluk een oplossing maar dat laat ik je dan wel weten.

Ronald en Olaf,

Het is inderdaad de bedoeling dat mijn baan niet overvol met rails wordt, maar geloofwaardig in het landschap past. Hierdoor worden de rijmogelijkheden misschien wat beperkt maar komt mijns inziens toch mooier over. Op het hoge gedeelte rijden straks inderdaad lokale (kleinere) treinen. De bochten in de onzichtbare gedeeltes zijn ivm de beschikbare ruimte veelal gemaakt met gebogen railstukken 2210. (industiespoor) Hierdoor zullen er ook geen grotere locomotieven/rijtuigen op kunnen rijden. De stoomwerkplaats zal daardoor misschien wat te groot lijken voor zo'n lokaalspoorlijn maar ergens buiten het zicht zal er dan fictief misschien ergens toch een verbinding zijn. (fantasie blijft nodig bij onze hobby) Ik wil al jaren een stoomwerkplaats bouwen dus die moest er toch komen.

Groeten,

Marcel.
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Hallo Marcel,

In het draadje van "Marblo" heb je een link opgenomen naar je eigen topic.
Dat vind ik er goed uitzien  :thumbup: en ben erg benieuwd naar je vorderingen.

Zelf ben ik een baan aan het plannen van ongeveer gelijke afmetingen, vandaar mijn belangstelling.

Kweet natuurlijk niet waarom je al een tijd niets hebt gepost maar ik probeer nu het stof van het draadje te blazen.  ;)
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Hee Marcel,

Volgens mij moet het geen enkel probleem opleveren om eventueel een verbinding te maken tussen beide banen.
Ik kan alleen niet precies zien hoe de sporen ten opzichte van elkaar liggen.
Zou je het tra bestand kunnen toevoegen dan kan ik even kijken of er een mooie onzichtbare verbinding gerealiseerd kan worden.
Moet je me ook nog even vertellen welke Wintrack jij gebruikt. Ik gebruik nl versie 11, maar kan hem wegschrijven naar alle levels vanaf versie 7.

Ik vind overigens dat je een prachtige baan hebt ontworpen hier. Keurig hoor petje af.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Peter, jij schrijft het

ik dacht eraan toen ik daarstraks het topic aanklikte. Het geeft duidelijk een extra dimensie eraan.

Even een vraag aan jouw Peter. Ik zie op het forum eigenlijk niemand Winrail gebruiken, enig idee waarom?
Zelf gebruik ik het wel vzv ik er handig in ben. :(
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Hallo Marcel, mijn complimenten voor je ontwerp. Weloverwogen en overzichtelijk. Ik las dat je ook K-rails gebruikt. Heb je bij de stations slanke wissels ingezet? Kan dat niet goed zien.
Zo niet, dan zou je het misschien kunnen overwegen. Deze zien er veel beter uit en je hebt zo te zien ruimte genoeg. In combinatie met flexrail is dat toppie.
Klein beetje commentaar:  de industrie boogstraal van 2210 is zeer krap. Vroeger reed ik, als kind, ook op deze bochten en had alleen maar ontsporingen (was toen wel leuk: spelen op de grond en op een tafel). Je kunt deze boog eigenlijk alleen met hele korte locs en kleine goederenwagentjes rijden. Als dat je keuze is: prima.... anders telt een gewaarschuwd mens voor 2.
Veel bouwplezier en ik zie uit naar je foto's.

groet  Martin
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Hoi Cees,

Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik geen idee heb waarom winrail niet zo vaak wordt gebruikt.
Ik ken het niet, ook nooit geprobeerd. Maar er zijn er wel een aantal die Winrail gebruiken.
Zo nu en dan komt het wel eens voorbij.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Ik vind het een heel mooi baanblan en niet zo overladen met rails.
Alles is verder al gezegd, maar een verbinding tussen enkel en dubbelspoor ga je echt missen.
Zelf zou ik die koppeling er zonder meer tussen willen hebben.

Succes met de bouw en de foto's komen wel hoop ik.

mvg Frans
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Nog naamloze baan van Narwal
Goedenavond 3-rail collegae,

Dit draadje lijkt dan wel stoffig maar er was eigenlijk niet veel meer over te vermelden. Er zijn aan het baanplan nog wel een aantal kleine wijzigingen geweest maar het plan is nog min of meer hetzelfde. In den beginne heb ik ook een verbinding proberen te maken tussen het dubbelspoortraject en het enkelspoor gedeelte daarboven. Dan kwam ik altijd in de knoop met de hoogtes en kwam ik nooit uit op doordacht plan met het resultaat wat ik voor ogen had. Op het dubbelspoortraject gaan treinen rijden met 5 tot 6 lange personen rijtuigen. Als ik daar een station voor moet maken wordt dat veel te groot. Daarnaast zou ik dan geen ruimte meer hebben voor lokaal spoor, de boemeltjes zoals bijvoorbeeld een T3 met 2 of hooguit 3 kleine wagons. Ook wil ik een mooie landelijke baan met een paar bruggen, tunnelportalen, misschien nog een kasteelruïne en bergen. Om dezelfde reden heb ik ook geen slanke wissels gebruikt. De industriecirkel is helaas nodig met de beschikbare ruimte. In tegenstelling met onze kinderjaren hoeven de treinen niet met 200 km per uur door een misschien een niet al te nauwkeurig aangelegde bocht te racen. Bij de boemeltjes liggen de snelheden niet zo hoog dus dat gaat best goed.

Aan de drie zijkanten (achterkanten) van de onderbouw kan geen rail liggen i.v.m. de steunen voor de achtergrond en de bereikbaarheid van de schaduwstations. (zie bij het begin van dit draadje de tekening van de onderbouw met maten: hiervan de blauwe lijn = plaats achtergrond)

Uiteindelijk ben ik best tevreden met mijn baanplan. Ik ben bezig met de schaduwstations voor het dubbelspoor gedeelte. Dat wordt niet meer veranderd. Voor het enkelspoor gedeelte kunnen er best nog kleine wijzigingen komen maar ook hierin zie ik alles terug wat ik voor ogen heb.

Peter: Wintrack versie 10

Toch blijven suggesties altijd welkom.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel, je verhaal is duidelijk. Ik begrijp je gedachten gang.

Het dubbelsporig traject is alleen maar paradestrecke voor de lange treinen en geen station gepland.

Wat ik bedoel is (en ik denk de andere ook) is, dat als er een verbinding is tussen de twee banen, de treinen van het enkelsporig traject ook over de paradestrecke kunnen rijden.

En Peter (Pjedro) lijkt mij bijzonder handig om eens te kijken of dat inpasbaar is.

Mijn eigen planning is een L van 4,80 mtr bij 1,40mtr en bij de voet 2,50 bij 2,50mtr.
Mijn station is wel dubbelsporig maar de lange treinen stoppen niet bij mijn "kleine" station.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik moet even zeggen dat het prachtig oogt, maar die twee flexstukjes rechts van de bruggen op je paradebaan, die zijn veel te scherp.
Dat gaat niet werken. Zeker niet met D-wagons. Ik zal daar ook even na kijken, zonder de ruimte in gevaar te brengen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik heb even mijn best gedaan voor je. En volgens mij is het een mooie oplossing.
Hele mooie geleidelijke op/af rit. Ik heb alleen in je schaduwstation, in de buitenbaan een 2206 gelegd ipv een 2207 zoals jij had staan tussen de buitenbocht en de wissel.
Dit heb ik gedaan omdat je anders moet gaan zagen in een paar wissels. Nu hoeft dat niet. Je schaduwstation is het zelfde gebleven kwa lengte.
Hierdoor komt je bocht aan de linkerkant iets meer naar links te liggen.

Kijk maar of je het wat vind.
Bijgevoegd een plaatje en het wintack 10 bestand.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Peter,

Ik heb heel veel opties uitgewerkt om het dubbelsporig gedeelte te koppelen aan het lokaalspoor gedeelte maar aan deze manier had ik niet gedacht. Heel mooi idee! In een eerder stadium van de planning had ik hier nog wat mee kunnen doen.

Toch ga ik het niet zo doen. Ik zie nog steeds niet de meerwaarde om met lokale, korte treinen naar het grote dubbelspoor traject te rijden en andersom is er op het lokaalspoortraject geen plaats voor lange treinen. Ook moet er dan een flink aantal wissels (en dat betekent ook decoders) bij komen dus ook financieel niet interessant. Bovendien (niet verder vertellen.......want dat hoort eigenlijk in Modelbaanbouw), de schaduwstations liggen er al! Het linkse gedeelte werkt al, en ik ben bezig het rechtse gedeelte aan te sluiten.

Als dat klaar is ga ik verder met het zichtbare gedeelte van het dubbelspoortraject. De korte flex stukken die gaf jij al aan, dat moet inderdaad anders. Waarschijnlijk ga ik gelijk vanaf de brug tot en met het eerste bochtstuk, in tegenstelling tot het wintrack bestand, uitvoeren als flex stuk. Als je nog een andere oplossing hebt, helemaal zonder flexstukken in dit zichtbare gedeelte, ben ik daar wel benieuwd naar.

In ieder geval bedankt voor de moeite.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel en Peter,
Marcel, Je keuzes zijn duidelijk en daar is niets mis mee. Dit wordt een mooie baan. :arrow: :thumbup:
(Er zijn altijd meerdere wegen naar Rome, maar er moeten keuzes worden gemaakt)

Toch heb ik nog een vraag over de schaduwstations, omdat ik met een soortgelijke uitdaging zit in mijn eigen ontwerp.
Als ik het goed begrijp rijden de treinen altijd in dezelfde richting op de 1e tekening van de schaduwstations.

Zie ik het goed dat op de 2e tekening de treinen van richting kunnen wisselen?
Zodat een trein die bv naar rechts verdwijnt later ook van rechts weer terugkomt.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Cees,

Inderdaad. Op het dubbelsporig paradetraject rijden de treinen altijd dezelfde kant op. Een gedeelte linksom en de andere rechtsom. Het bedrijf wordt volledig geautomatiseerd. Voorlopig alleen met de CS II, maar later denk ik ook met I-Train. Op ieder deel komen 5 à 6 treinen te rijden. Ieder traject is verdeeld in 3 blokken. Theoretisch kunnen daar dan 2 treinen tegelijk rijden (3 blokken - 1 = 2), plus 4 in het schaduwstation is 6 totaal. Ik denk dat er waarschijnlijk 5 per gedeelte gaan rijden, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen wat het mooiste is.

Als je met de 2e tekening mijn lokaal- of enkelspoor gedeelte bedoeld dan: ja. In de keerlus/schaduwstation wisselen de treinen om en komen weer terug. Er zit bij elk station één keerlus/schaduwstation. Tussen de beide stations in zit een schaduwstation c.q. passerspoor. Dit gedeelte ga ik zo maken dat het automatisch kan rijden. Ook komt hier het BW en de mogelijkheid om met korte goederentreinen en b.v. een railbus wat tussen het gewone buurtverkeer door te spelen.

De optie die Peter heeft getekend voor de koppeling tussen de verschillende banen is zeer ingenieus. Ik ga er weliswaar niks mee doen maar het idee is voor jou misschien te gebruiken?

Ik ben benieuwd naar jouw ontwerp.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

ik blijf het een prachtig plan vinden en nu je het hoofdtraject ietjes schuin tov de bodemplaat hebt liggen oogt het nog natuurlijker, klasse :thumbup: :thumbup:

Ga je de voortgang van de bouw ook hier laten zien?

Groetjes, John
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo John,

Ja, dat is het voordeel van dit forum! Suggesties van mede 3-railers. Zoals je ziet zijn al jouw aanvullingen in het plan verwerkt. Ik ben eindelijk begonnen aan een eigen topic in Modelbaanbouw waar ik chronologisch mijn vorderingen laat zien.