Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Motor ombouwen en onderdelen IRM Lima 149857 AC

Gestart door Wheels vrijdag 06 september 2013, 20:20:13

Uitgerangeerd ;)

Beste forum leden,

T.b.v. mijn  IRM nr 149857 AC zoek ik een adres waar onderdelen zoals treeplanken etc te verkrijgen zijn.
(Ik zoek nog treeplanken)

Tevens de vraag of iemand ervaring heeft met het plaatsen van een andere motor in de IRM.
Zo ja:
-   welke motor is geschikt
-   waar is deze motor te koop
-   wie dat kan doen.

Groeten Matje
Re: Motor ombouwen en onderdelen IRM Lima 149857 AC

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Op de beurs te Houten kan je een goede vervangingsmotor kopen.
Kost rond de 13 euro, en kan je in het oude motorhuis lijmen.

Motor is stiller, krachtiger en heeft enkele polen meer.
Dus wordt echt opgewaardeerd. (nog niet vergelijkbaar met een %-polige Märklin motor, wel stiller.)

Gr. Marcel
Dank je wel Marcel,

Is dat bij een Lima handelaar of staan die niet specifiek in Houten?
Weet je ook naam etc van de vervangingsmotor?

gr Matje

Motor is dezelfde als wordt aangeboden als speciale vervangingsmotor, echter zonder opvulstuk.
De speciale motor kost ca 30,-, en deze 13,=. Wordt in China gemaakt oid, het opvulstuk in Australie. (heb ik mij laten wijsmaken)

Handelaar staat met divers motoren in allerlei maten.

Kom je binnen, door de hoofd-schuifdeuren (bij stand Hobema), dan gelijk links, (eerste, of 2e rij) en dan de stand aan het einde van de rij. (ik kan er 2 tafels naast zitten, maar het moet lukken, daar in de buurt) Je mag mij ook even bellen, als je er bent.

Gr. Marcel.
Alleen heeft de IRM geen pannenkoekmotor Marcel, maar een middenmotor met cardans.

Is de motor kapot of wil je een betere motor Matje?
Als hij kapot is, dan staat er op Houten altijd iemand met Lima onderdelen, John van der Linden alias de Limaman. Zo'n motor heeft hij denk ik nog wel. Andere onderdelen voor de IRM worden lastig. Vooral die treeplanken. Die zijn heel veel mensen kwijt namelijk. Anders eens bij Overbeek informeren. Dat is de importeur van Rivarossi en die hebben de Lima IRM opnieuw uitgebracht. Misschien hebben ze daar onderdelen.

Een betere motor is bijvoorbeeld een Mashima 33 x 18. Verkrijgbaar bij GM&S op de beurs. Moet je alleen de cardans zien te koppelen. Zelf heb ik wel eens de aandrijving van een Roco BR 290 ingebouwd, motor en één draaistel.

Tja, dan wordt de motor een ander verhaal.

Ik heb  ook nog zo een 2e-rangs treinstel liggen.
Eens voorzien van een decoder, maar het blijft behelpen.

Helaas is mijn ervaring, dat je min of meer pas Märklin kwaliteit krijgt, als je er een M. motor in stopt. (wel de juiste motor)

Gr. Marcel
Dat zal best, maar qua aandrijving zit ik meestal juist niet op Märklin te wachten.  :D
Die Lima IRM loopt eigenlijk heel goed, alleen een beetje lawaaiïg. We horen wel van Matje wat het probleem is.
Ik merk verminderde trekkracht van niveau 0 naar 1. Vermogen van mijn drietje loopt giga terug. Kan ook san decoder liggen, wil andere decoder testen en moet Dan weten hoe de kap open moet. Heb daarvoor ander draadje geopend. Gr matje
goeie middag,

zojuist een nieuwe Esu lokpilot 4 geplaatst en de IRM rijd prima als 4-delig set de helling op en behoud een constante snelheid.

Lag dus aan de decoder wat ik in mijn laatste reactie al had gedacht.

De onderdelen heb ik inmiddels ontvangen die ik via dit forum heb kunnen aanschaffen.

Bedankt voor jullie opmerkingen.
groet Matje
Beste mensen,
Ik wil graag een Lima IRM van een sleper voorzien om hem om te bouwen voor 3rail. Heeft iemand paraat welke sleper goed past? Voordat ik allerlei verschillende slepers ga kopen terwijl ik er eentje nodig heb...
Dank

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.