Extra info over de BR 96:
Speciaal voor drie steile Beierse lijnen was in 1910 een locomotief nodig die tegen de lange hellingen met stijgingen van maximaal 25% opgewassen was, omdat de tot dan ingezetten machines niet meer de vereiste trekvermogen opbrachten.
Tot dan toe was het vaak nodig om 3 gekoppelde locs de diensten te laten rijden, wat niet economisch was en veel slijtage aan de te lichte machines gaf.
Maffei kreeg daarom de opdracht voor de constructie van een sterke tenderlocomotief, wiens maximale aslast de 15,5T echter niet overschrijden mocht.
Het resultaat was een D'D h4v tenderloc in een gelede constructie van het type "Mallet", die ondanks een lengte van meer dan 17 meter een goede loop door bogen garandeerde.
De eerste serie van 15 locs werd in 1913 geleverd, een tweede serie van 10 volgde pas in 1922.
De 15 locs uit 1913 die met de nummers van de Beierse spoorwegen rondreden werd begin twintiger jaren bij het ontstaan van de Reichsbahn tot Baureihe 96 omgenummerd, en werd de serie in 1922 met nog eens 10 stuks uitgebreid.
De locs zijn na een aantal dienstjaren bij de Reichsbahn omgebouwd en aangepast naar de toen geldende eisen van de Reichsbahn.
De tweede serie locs (96 016 - 96 025) werd van 1925 tot 1927 aangepast en de eerste serie (96 001 - 96 015) werd van 1929 tot 1932 omgebouwd.
Dit gebeurde omdat er in die eerste periode nogal eens bleek dat alleen ervaren machinisten de locs zonder problemen konden besturen, en de druk in ketel en cylinders niet makkelijk te regelen was.
Ook werd de kolenvoorraad en remcapaciteit vergroot, iets wat voorheen wel eens problemen gaf met zware treinen op de lange en steile lijnen.
Op vele foto's met reizigerstreinen in Zuid Duitsland is vaak te zien dat een 96 achteraan de trein zijn dienst doet en deze op de steile hellingen dan helpt om te duwen en te remmen.
In de goederendienst is de loc vele jaren na de ombouw van de serie naar tevredenheid ingezet.
Tijdens de tweede wereldoorlog zijn er een aantal locs zwaar beschadigd en na 1945 waren er nog 9 rijvaardig.
Deze hebben tot 1948 dienst gedaan en werden daarna tot op 2 na verschroot.
Men wou deze locs bewaren voor museum doeleinden en de laatste 2 locs hebben tot 1954 nog af en toe dienst gedaan.
Helaas heeft men toen toch besloten de locs te slopen zodat er van deze indrukwekkende machines nu geen één meer over is.
©
www.reichsbahn.nlGrt, Ronald.