Dames en heren, houdt u vast voor een zeer speciaal moment!!
In de onrustige zwarte jaren die vooraf gingen aan de WOII hebben locomotievenontwerpers in Duitsland de bouwserie 01.10 ontworpen. In 1940 zag het eerste exemplaar het levenslicht. Slechts 55 van deze Pacific sneltreinlocomotieven werden er uiteindelijk gebouwd, terwijl dit aantal in de hondertal moest lopen.
Nu heeft Marklin een aantal 01.10's uitgegeven met verschillende nummers. Eén van de laatste versies (39103) draagt het bedrijfsnummer 01 1057. Ik bezit deze lok sinds de zomer van 2006 en het is sindsdien al gelijk mijn paradepaardje. Als door en door stoomliefhebber moest én zou ik een foto van deze lok in het grootbedrijf bemachtigen!!
Het viel me direct op dat er van deze locomotief geen foto's te vinden zijn! Waarom wil ik nog onderzoeken, kijken of het te achterhalen valt wat er met deze lok gebeurd is (ongeluk, vroegtijdige sloop ofzoiets?).
Maar ik presenteer u hier een foto uit 1964, gemaakt in het Bw Helmstedt. Te zien is de 01 1057 op de draaischijf van dit depot. Hoera!! Eindelijk heb ik een foto van mijn schitterende 01 1057 Pacific, maar dan in het echie!! Ik merk op dat deze foto helemaal SUPER is, daar deze lok nog zijn oorspronkelijke nummer draagt.
Tóch wil ik er even bijzeggen (want misschien is het niet vanzelfsprekend) dat ik gigantisch blij ben met deze foto. Met dank aan Ricardo!
Marklin 39103
Stoomlok 01 1057 van de West-Duitse spoorwegen (DB)Klikkerdeklik