Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2

Gestart door Buzz_4stroke donderdag 05 juli 2007, 10:58:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Na veel wikken ,wegen, meten, consessies doen ben ik uitgekomen bij mijn uiteindelijke baanplan.

Omdat ik niet de beschikking heb over een diepe ruimte, toch computergestuurd wou rijden, een fatsoenlijk (min 3 sporen) station wou hebben en een schaduwstation in de baan wou verwerken ben ik tot het volgende ontwerp gekomen.

Het is een 3-sporig doorgaand station met aan iedere kant een keerlus met 2 opstelsporen.
Er is genoeg rijlengte om in ieder geval een trein met 5 rijtuigen of een 6 tal wagons te kunnen laten rijden.

Hier het baanplan, opmerkingen welkom!!





Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Leuk baanplan waar je zeker mee uit de voeten komt! Nu zet ik alleen vraagtekens bij de rare loop van het spoor op het midden van de plaat. Kan je die niet netjes paralel naast elkaar laten lopen zodat je die met één mooie vakwerkbrug kan overspannen zodat je het idee hebt van een soort vallei iets? Lijkt me mooi om je treinen daar tussendoor te zien rijden!
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Wat een minpuntje is (maar heb geen oplossing ervoor) is dat je voorste spoor hoger ligt dan de 2 sporen er direct achter (die zie je dus maar half als je voor de baan staat). Om een baan zo mooi en natuurlijk mogelijk te laten ogen moet je eigenlijk van laag naar hoog (als je van voren naar achteren kijkt) werken zoveel mogelijk.. Maar is bij beperkte/lastige ruimtes vaak niet mogelijk. Ik zit met eenzelfde probleem.
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Heren,

Bedankt voor de vragen. E.e.a. zal dus toch nog verduidelijkt moeten worden.

@Vincent
Het idee was om het station (welke weet ik nog niet) te plaatsen aan het meest linkse spoor, er zou dan nog een perron moeten komen tussen spoor 2 en 3. Een perron van 37mm (hartafstand Crail - breedte Crail = 77mm - 40mm) is omgerekend 3 meter in werkelijkheid, te smal dus. Daarom wat gegoochel met de tussenruimte om het wat breder te krijgen (als ik het gelijk wou hebben kon de rails wel hetzelfde zijn als spoor 1, baanontwerp is beide kant op symmetrisch opgebouwd).

@Sascha
De onderste sporen zijn bedoeld als schaduwstation dus worden tzt onzichtbaar. Het op/afgaande voorste spoor komt in de toekomst aan de linkerkant tevoorschijn en loopt dan naar boven met een bocht naar het station, als een soort verkapt paradespoortje (toch +/- 2,5m). Wat ik met het op/afgaande achterste spoor ga doen weet ik nog niet (IEMAND IDEEEN???).
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Chris,

Leuk baanplan, ben benieuwd hoe je senery gaat toepassen.


Groeten Piwie
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Hey Chris,

Super-cool baanplan :!: Welke stukken je zichtbaar laat en welke stukken je bedekt kun je uitproberen in 3D, zoek een mooi plaatje. Zelf zou ik minstens 1 van de midden 'kronkels' in het zicht laten, het is erg mooi om een (lange) trein hierdoor te zien slingeren. Succes met de verdere uitvoering 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Rolf,

Hoe zie jij dit dan?? Het is namelijk nogal krap opgezet, en aangezien jij nogal crea bent met baanplannen.........
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Citaat van: Buzz_4stroke op donderdag 05 juli 2007, 22:52:18
Hoe zie jij dit dan?? Het is namelijk nogal krap opgezet, en aangezien jij nogal crea bent met baanplannen.........

:oops:

Zou gewoon eens met de tunnel-optie gaan spelen in Wintrack. En dan steeds het 3D-beeld bekijken tot je een leuk treinenspel voor je ziet. Denk aan zaken die je wilt zien op de baan, welke treinbewegingen (twee langs elkaar, recht stuk, kronkelstuk, treinen die verdwijnen, treinen die verschijnen, enz...). Kijk naar het totaalbeeld maar maak ook foto-tjes in je hoofd van stukken van de baan (of zoom in in 3D). Je gaat straks in het echt ook inzoomen ;)

Dit is zoals ik het doe maar ik ben nog slechts een theoreticus heh, a rookie :|

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
mooi banenplan cris
ben benieuwd naar het bouwverslag  :D
groet robert
succes
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Volgens mij is het wel aardig gelukt met de tunnelfunctie



Zijn er nog ideeen of kunnen we meteen verder met een bouwverslag???  :lol: :lol:
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 06 juli 2007, 08:05:24
Zijn er nog ideeen of kunnen we meteen verder met een bouwverslag???  :lol: :lol:

Dat ligt eraan hoe snel je gaat beginnen met bouwen :mrgreen:
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Tsja,

Ehhm wat moet er nog gebeuren dan:
- Eerst kinderkamer klaar
- Vloer leggen (laminaat) op zolder
- Delen onderbouw maken (loopt parallel met de kinderkamer, ben toch aan het zagen en schroeven  :twisted: :twisted:)

En volgens mij moesten er ook nog wat baanplannen gemaakt worden voor de site  :roll:

Dus een bouwverslag.................  :oops: :oops:
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Dan begin eerst maar aan de kinderkamer.. Dat schept i.i.g. wat meer rust thuis :-)

De rest komt dan vanzelf wel (sprak een ervaren malloot) ;)
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Citaat van: Sascha op vrijdag 06 juli 2007, 13:56:42
Dan begin eerst maar aan de kinderkamer.. Dat schept i.i.g. wat meer rust thuis :-)

De rest komt dan vanzelf wel (sprak een ervaren malloot) ;)

Zeker!, plafond is zonet in de saus gezet en gaat nog een tweede laagje overheen aan het einde van de middag. Maarre ontopic........

Iemand nog ideeen of opmerkingen???
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Misschien het voorste paradespoor dubbelsporig maken, incl. de bocht naar het station.
Kun je tenminste 2 treinen elkaar laten passeren.
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Chris, (buzz_stroke)

Het sporen plan is een enkelsporige baan met aan elke kant een
keerlus en een station waar treinen elkaar kunnen passeren in het
midden.
Er kunnen volgens mij max twee treinen tegelijk rijden waarbij ze
in het station altijd op elkaar moeten wachten.
Terwijl ik dit schrijf is er een reactie van Chimeara die waarshijnlijk
hetzelfde bedoelt.
Ik weet niet of het mogelijk is om een parallel spoor bij te plaatsen,
lengte en breedte worden 145mm langer.
Wanneer dit mocht lukken kun je een hondebot rijden en wanneer
je zoals je schrijft, computer gestuurd wil rijden, dan kun je ook met
blokken werken en dus meer dan 2 treinen tegelijk laten rijden.

Boven vermelde enkel ter overweging, wanneer jij je eerste plan
bewust zo gekozen hebt is daar niets mis mee.

regards
Leslie
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
@Chimeara & Leslie

Dubbelsporing omhoog en naar beneden is helaas geen optie, ik zit met de beschikbare ruimte die is namelijk moeilijk op te rekken  :cry:

@Leslie

Inderdaad kun je met meer dan twee treinen rijden, wat ik zelf in gedachten had was dat je met max 5 treinen dit baantje kunt vullen, en die dan omstebeurt in beweging komen.


Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Chris (Buzz_4stroke) nr 2
Bouw is begonnen!!!!!

Zie Bouwverslag