Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom, even tussendoor. Ik zie in het plan van de Velbaan 4 melders in de twee opstelsporen. Waar dienen de 4e melders voor?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Barry, je hebt dubbel gepost maar ik geef maar 1 keer antwoord.

Die 4e melder in de Velsenbaan is een experiment voor het rangeren, we willen kijken of er iets met een lichtsluis is te maken zodat we gebruik kunnen maken van de ontkoppelrail.
Of dat gaat lukken weten we nog niet maar voorlopig is die eerste een korte melder.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ik heb een vraag tussen b.v. een wissel en een tweede wissel een melder plaatsen wat hebben we daar voor een oplossing voor het gaat hier over Marklin c Rail ben benieuwd ..

ik dacht b.v twee keer een kleine onderbreking zagen met een dremel en dan op het (doode)stukje een contact plaatsen .

Groeten uit Maastricht Brupo-x  :cool: :cool: :cool:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Helder!! De site liep vast en ik was te ongeduldig haha
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Zo zie je maar Barry ze blijven daar bij HIP proberen.
Is voor ons iTrainers alleen maar goed.

Mvg Evert.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: brupo-x op maandag 19 oktober 2015, 14:42:56
Ik heb een vraag tussen b.v. een wissel en een tweede wissel een melder plaatsen wat hebben we daar voor een oplossing voor het gaat hier over Marklin c Rail ben benieuwd ..

Waarom wil je daar een melder plaatsen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: evert61 op maandag 19 oktober 2015, 15:35:20
Zo zie je maar Barry ze blijven daar bij HIP proberen.
Is voor ons iTrainers alleen maar goed.

Weet er alles van! ;-)
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
CiteerWaarom wil je daar een melder plaatsen.

Heb inmiddels al iets bedacht om het op te lossen via een verandering aan mijn baan.

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ik zit zelf met een vervelende storing die ik maar niet kan vinden. Alles al meerdere keren overlopen, maar kom er niet uit.

Ik krijg vaak de melding 'reservering verloren, route gestopt'. Dit gebeurt heel vaak en enkel en alleen als er een trein (Serie 2347 & Serie 2501) rijd in blok 3.15 - 4.2 en er terwijl ook een nog een loc in het volgende blok(ken) aan het rijden is (3.10 - 3.12 & 3.4 - 3.6).
Ik krijg deze melding enkel en alleen in deze situatie en als deze loc rijd als trein, dus met rijtuigen achter. Rij ik enkel met losse locomotieven is er niets aan de hand. Dit gebeurt enkel bij dit blok.

Als ik bij instellingen de optie 'reageer op onverwachte meldingen in een gereserveerd blok' uitzet, krijg ik deze storing niet. Heb ook al eens geprobeerd de inschakelvertraging van de terugmelders te verhogen, maar dit hielp ook niet. Verder zijn al de lengtes van de blokken, melders wagons en locomotieven ingevuld en gedubbelcheckt.

Wie kan me helpen?
Bedankt
Niels
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ik heb geen idee, heb 25 rondjes met die 2 treinen virtueel gereden en geen enkel probleem.
Misschien kan je het eens proberen door de uitschakelvertraging van de terugmelders op 500ms te zetten.
Wel heb ik in het station onder treintypes *alle treintypes* vervangen door treintype *personen*

Ik zie wel dat je de loc's één richting uit hebt geijkt en niet alle stappen bij alle locs.
Zet dan in de laatste stap (28) dezelfde snelheid als die in stap 22 bij de 2347.
De 2502 is geijkt op 126 stappen, het is dan aan te bevelen om de stap grote zoals is te lezen op blz 38 aan te passen.
Misschien is dat wel het euvel maar dat kan ik virtueel niet zien.
Succes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Bedankt Tom om er al eens naar te kijken. Maar het probleem doet zich enkel voor als er in het daaropvolgende gereserveerde blok nog een trein aan het rijden is. Als ik enkel rijd met deze trein is er niets aan de hand. Het gebeurt telkens als het vrij druk is op de baan. Dwz als ik bijvoorbeeld 5 locs tegelijk laat rijden, waardoor de kans op deze storing groter is.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Dan zou ik zeker die uitschakelvertraging op 500ms zetten.
Of het helpt weet ik niet, anders wordt het een probleem voor het iTrain forum.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ben nog even terug gaan kijken en dan zie ik als je met 5 treinen rijdt dat er maar 2 treinen zijn voorzien van *treintype*
Ik adviseer je om alle treinen te voorzien van een *treitype* en dat ook in de *stattionseigenschap* aan te passen.
Misschien is het ook een idee om in het *station* de drempel in te stellen zodat niet steeds 5 treinen elkaar op de hielen zitten.
Zet het bijv op 3, dan rijden er altijd 3 treinen en dat vind ik zelf altijd mooier dan treinen die vlak achter elkaar aan rijden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Heb gisteren avond voor de eerste keer een half uur automatisch via de computer iTrain gebruikt met een lock, en dat ging al redelijk tot goed.

Elke dag weer een stapje verder maar gisteren was toch wel een grote stap.

Nu langzamerhand beginnen met het verder afwerken van het programma zoals alle melders controleren, en daarna met het verfijnen van alle details.

Het begint nu aardig te lopen dankzij ook zeker wat hulp van dit forum, en niet te vergeten iTom bedankt allemaal .


Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat
Mooi dat de eerste stappen de goede richting uitgaan, daar doen we het ook voor.
Succes verder en als er nog problemen zijn dan weet je de weg.  :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Tom, Heb alle treinen voorzien van een type en de terugmelder uitschakelvertraging op 500ms gezet en tot op heden is het niet meer voorgekomen.
Ik probeer nu met zoveel mogelijke treinen te rijden om mogelijke fouten er nu nog uit te halen. Als alles verder goed verloopt, dan ga ik pas beginnen met een drempel waarde in te stellen bij mijn stations. Maar zo ver ben ik nog lang niet.

Bedankt voor je raad  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat
Ook fijn dat hier weer een tevreden gebruiker lekker met zijn hobby bezig is.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: zendesigner op zondag 18 oktober 2015, 10:50:28

Hoy Tom,

Wil ik zeker wel gebruiken. Hard bedankt voor het geleverde werk.

Groetjes
Bart

Bart, vandaag is het de dag van de toekomst dus is jouw schakelbord ook klaar voor de toekomst.
Indien de draaischijf het (nog) niet doet dan komt dat binnenkort wel met versie 3.3.2
Veel plezier er mee en je weet het, vind je het niks, geen probleem want er is geen beter idee dan je eigen idee.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoy Tom,


Heel Heel hard bedankt. We gaan dit zeker gebruiken. De voornaamste reden dat ik begonnen was is om te zien of de baan er in virtueel rijden met meerdere treinen er goed uit ziet. Dit om te zien dat er geen zware design fouten inzitten.

Op de baan zelf is er dit jaar nog heel veel werk met alles aansluiten en de bouw van de bergen te maken etc..De draaischijf aansluiten is zeker nog niet voor onmiddellijk. 

Ik heb al 1 blokkerende situatie ontdekt.  Op het bergtraject met de Engelse wissel liggen er rechts twee blokken. Met virtueel rijden heb ik al tegengekomen dat er zich twee treinen in die blokken zich achter elkaar nestelen en dat ze de Engelse wissel voor elkaar blokkeren. Met als resultaat dat ze allebei vast staan. Dus hier moet vermoedelijk een 3de blok bij komen.

Bedankt
Bart
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Heb een en ander aangepast in mijn baanplan er zit verbetering in denk ik, zou je nog een kunnen kijken of ik iets over het hoofd heb gezien?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: zendesigner op donderdag 22 oktober 2015, 14:02:58
Hoy Tom,

Ik heb al 1 blokkerende situatie ontdekt.  Op het bergtraject met de Engelse wissel liggen er rechts twee blokken. Met virtueel rijden heb ik al tegengekomen dat er zich twee treinen in die blokken zich achter elkaar nestelen en dat ze de Engelse wissel voor elkaar blokkeren. Met als resultaat dat ze allebei vast staan. Dus hier moet vermoedelijk een 3de blok bij komen.

Bedankt
Bart

Hoi Bart,

ik heb dat zelf niet meegemaakt ,maar ik geloof je direct. Misschien is daar een extra blok inderdaad wel de oplossing. Zelf heb ik getest met de 3 treinen vanuit het schaduwstation en kwam daar niet dit probleem tegen.
Gaat vast wel goed komen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Citaat van: Jørg op donderdag 22 oktober 2015, 16:36:59
-Tom:
Heb een en ander aangepast in mijn baanplan er zit verbetering in denk ik, zou je nog een kunnen kijken of ik iets over het hoofd heb gezien?

Jørg,

Het ziet er al stukken beter uit, ik vind het alleen vreemd dat je in CSA geen wachttijd hebt voor type personentreinen maar wel voor type goederen.
Ik heb de BR120 laten starten vanaf SSB en dan gaat deze wel via het pendelspoor, ik weet niet of dat de bedoeling straks is, je zou dan met permissie kunnen werken.
Verder nog een tip voor het virtueel testen, zet in alle stations de min en max wachttijd op minimaal 5sec en maximaal 5sec, anders zit je soms wat lang nara het scherm te gluren en turen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Idd de wachttijden in CSA en CSB voor goederen en personentreinen moeten natuurlijk andersom zijn, heb tevens alle min en max tijden op 5sec gezet, gaat al een heel stuk vlotter, wat de rit van de BR120 betreft heb ik hem twee maal laten rondrijden en is niet op het pendelspoor gepasseerd.
Ga het nog verder bekijken of dat het fenomeen zich ook voordoet met andere treinen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
wat moet ik voor een lengte ingeven voor een 24130 en 24224 bochten opgeven in de blok lengte?.

vgv wiebrand
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Pak een duimstok zou ik zeggen?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoe kan ik daar nou een bocht lengte mee meten
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Neem een rolmaat en leg deze over het midden van de rails, dit is de lengte van de rail.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Leg een touwtje in het betreffende tracé. Merk de lengte. Verwijder het touwtje.
Meet daarna, met de meetlat, de lengte van het touwtje. ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Wiebrand:
Heb de beide rails in Wintrack gemeten en kom uit op 2x 186 mm
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hmm,  een cursus meten in de wiki ?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Wat dacht je van deze website?

C-rails
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Het kan gebruikt worden voor de bochten radius : 3 is lengte per rail als ik het goed had.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ook dat is niet geheel correct Jørg:

De radius geeft de afstand aan van het HART van de rail tot middelpunt cirkel.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Kunnen we ons beperken tot waar dit topic voor bedoeld is, vragen voor iTrain starters en niet gedoe over raillengtes die je overal kunt vinden!!!
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Zoals je al aangaf is de BR120DB bij mij nu ook Pendelstation 1 binnengereden, alhoewel hij gedefinieerd staat als "Personen" en er in Pendel 1 in de stationseigenschappen enkel Pendel, werktrein en Rangeertreinen staan?
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat

Jørg, tijdens het random rijden zal de trein zijn pad kiezen, dat heeft Xander ook uitgelegd tijdens de fanclubdag.
Alleen zal een treintype als personen niet stoppen in de stations van de pendelbaan.
Om te voorkomen dat de personen en goederen treinen via de pendelbaan hun weg vervolgen zal je in treintype gebruik kunnen maken van permissie.
Onder geen permissie vul je dan blok 33 en blok 34.1 in en geen van die treintypes zal dan via het pendelspoor rijden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Dank je voor de toelichting.
Ja idd maar ik dacht dat het een bug was, heb dit systeem van permissies al toegepast bij de beide railbussen om ze elk hun eigen traject te laten volgen.
Ik zal dus bij alle loc's een verbod voor het betreden van blokken 33 en 34.1 inbrengen.

Ondertussen de aanpassing uitgevoerd en ook aan de overzijde van het CS het zelfde verbod ingevoerd voor blokken 53 en 54.
Wanneer ik nu de sporen van de beide stations CSA en CSB bezet hou door er loc's op te zetten wacht een achteropkomende trein om het station binnen te rijden tot er een spoor vrijkomt in het station.
Het schijnt blijkbaar nu goed te werken.
Hierbij de aangepaste versie.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
@citaat Jørg,
het is niet nodig om voor iedere loc dit aan te passen, je kan het in jouw geval doen onder treintype. dan heb je in één keer alle treintypes uitgesloten om over het pendelspoor te rijden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Tom:
Heb dit zo gedaan, scheelt een hoop werk,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Jørg,

zo laat je dan de treinen mooi automatisch zonder route rijden, alleen zag ik in station Pendel 1 dat je in het tabblad blokken pendelen hebt aangevinkt maar onder treintype geen richting, de treinen zullen daar dan niet pendelen.
Ik weet niet of dat ook de bedoeling is, dan zou je onder blokken de vinkjes pendelen weg kunnen halen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Heren.

Even een vraag, als ik een trein laat vertrekken van A naar B gaat dat prima.
Maar als ik die zelfde trein weer verder wil laten gaan, springt hij in de wacht
en blijft staan.
De wacht tijden staan allemaal op 5 sec, en verder kan ik niets vinden in de
handleiding om dit op te lossen.
Iemand een idee.

Mvg Evert.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Evert,

in blok ds b22 is de bezetmelder niet geselecteerd.
Verder moet je in de *stationseigenschappen* vinkjes plaatsen in *Door* van het tabblad blokken.
Vraag me ook af hoe een trein naar het schaduwstation kan terugkeren.
Heb je van dit baanplan ook een tekening in bijv. Wintrack. Kan je die dan in de bijlage zetten.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoi Tom .

Kompleet over heen gekeken die bezetmelder.

Het terug keren naar schaduwstation kan BV via bl 16 vi wi 21- 19 naar bl 13.
of via bl 20 - w20 -naar bl13.
Het Wintrack bestand heb ik niet, maar in Baanplan ontwerp blad 9 10 de van onder
post 20 staat het baan plan wat door pedro is getekend.

Er zullen nog wel meer fouten in zitten maar die moet ik in de spaar samen uren die
ik heb nog oplossen.
Vind het heerlijk om dat op te lossen en leer daar een hoop van, en meteen vragen
is wel erg makkelijk, leer daar weinig van.

Mvg Evert.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
 @citaat Evert,

ik snap wel wat je bedoelt maar dat gaat nu niet want via wissel 21 en 19 kan je niet naar blok 13 omdat het een uitrijspoor is van het schaduwstation met één rijrichting.

Ga je vanuit blok 20 via wissel 28 en 20 dan zal de trein als deze uit blok 25 (brugspoor) komt achteruit moeten rijden om naar het schaduwstation te kunnen.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Sorry maar als je dat al niet mag vragen,wat voor nut heeft het dan dit forum,had boekjes maar daar stonden de railafstanden niet in.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Wiebrand, dit draadje is geopend om vragen over het gebruik van iTrain te behandelen.
Voor vragen over rails kan je beter in dit topic een draadje openen http://forum.3rail.nl/index.php?board=310.0
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Inmiddels is versie 3.3.2 beschikbaar.
Downloaden via de site van iTrain.
O.a. zijn de problemen met de draaischijf hier in opgelost.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Hoi, ik denk dat ik het redelijk in het snotje heb. Maar..................
Ik heb een dubbele Engels wissel in mijn baan, deze heb ik enkel geschakeld en doet het prima. Maar wanneer ik ga rijden krijg ik hem niet in mijn baan te zien, hiermee bedoel ik dat de trein niet in het volgende blok te zien is, hij blijft "hangen" in het blok voor het Engels wissel. Wat doe ik fout?

Groet Kees
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
-Kees:

Zet je baanplan hier eens bij.
Re: iTrain vraagbaak voor starters.
Ik denk dat ik het gevonden heb, helaas niet dus.

Groet Kees