Eindelijk weer eens nieuws over het camera project, heb het erg druk gehad op het werk, dus dit heeft een aantal maanden op een laag pitje gestaan. Sinds afgelopen weekend heb ik een prototype werkend, de beelden zijn naar mijn bescheiden mening redelijk goed(hoor graag jullie mening!). Ik voed de processor via de rails zonder noemenswaardige storing. Heb wel een erg betrouwbare aanvoer nodig, vandaar dat ik op dit moment met twee slepers werk, als de voeding namelijk even weg is dan herstart de processor, er is in feite een complete computer aan boord, dus dat geeft ook straks uitgebreide mogelijkheden (denk aan motion feedback, als je dan een echte gamers stoel hebt dan voel je ook de wisselstraat onder de trein door gaan ).
Wat heb ik allemaal uitgevoerd, ben begonnen met een micro controller, maar kwam er snel achter dat dit een doodlopend pad was, een micro controller is simpelweg niet opgewassen tegen de hoge eisen die video processing vereist, ik kwam niet verder dan 6 beelden per seconden (gangbaar is 25).
Daarna overgestapt op een GPU dit is een combinatie van een CPU en een grafische processor. Bijkomend voordeel is dat deze GPU H.264 video compressie mogelijk maakt. Dit geeft een prima beeld.
Vervolgens kwam het volgende probleem om de hoek, de processing unit was erg dorstig wat betreft stroomopname. De eerste voeding schakeling die ik heb gemaakt, nam ruim 600mA op van de rails, resulterend in nog net geen vast gelaste wielen/stroomopnemers. Om over de temperatuur van de voeding maar te zwijgen (>80C). Dit heb ik uiteindelijk op kunnen lossen d.m.v. een DC-DC convertor(geschakelde voeding). Het resultaat, nog maar 10% van de originele stroomopname nu dus ~ 60mA en de temperatuur rond de 29C.
In de tussentijd ook nog een 3D printer bouwpakket in elkaar gezet, zodat ik allerlei klemmen en andere zaken kon ontwerpen / printen. Dit om de op dit moment groot uitgevallen prototype printplaten letterlijk aan de trein te hangen.
Zo dat is de status op dit moment, nu een moment van bezinning en hoe nu verder. De verwachting is dat de uiteindelijke print plaat voor de processor rond de 15x20 mm uitkomt. Daarbij nog een voeding plaatje van 20 bij 30 mm. Iets groter dan verwacht. Inbouw in HO moet kunnen, de camera unit zelf zit aan een flexibele print van Max 50 cm, de camera zelf is 2x2x2 mm maar die zit wel op een klein printje, op dit moment 2x2 cm maar dat moet ook nog kleiner kunnen.
Ben nu aan het kijken of ik de gebruikte prototype componenten ook in voor de markt relatief kleine aantallen kan aanschaffen en of dit tegen redelijke prijzen te produceren is, mocht dat niet het geval zijn dan blijft e.e.a. in dit prototype stadium, moet zeggen dat ik enorm veel plezier heb gehad tot nog toe en ook de creativiteit en leerzaamheid is ook nooit weg .
De beelden staan op YouTube, opgenomen op mijn baan in aanbouw, dit zijn live beelden die via WIFI op de PC worden getoond, zoals ik verwachte heeft deze constructie geen last van stoorsignalen op mijn YouTube kanaal staat ook een filmpje met een ?ouderwetse analoge camera? destijds in 2009 de beste camera die ik kon vinden. Onderstaand wat foto?s die ik tijdens het project heb gemaakt.
Beelden van de prototype trein:
Beelden vanuit de cvdTrainWIFICam: