Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoder voor Marklin Analoog

Gestart door Spartaan zondag 17 maart 2013, 09:25:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder voor Marklin Analoog
Beste Forumleden,

Welke kleine en goedkope decoder is geschikt om een DC lok om te bouwen naar Marklin Analoog ?
Ik heb een BR 042 van Roco die een Viessmann 5246 heeft ; het formaat van deze decoder is prima,
maar deze decoder kan niet tegen de Analoge omschakelpuls.  Ik kan hem nu wel aansturen via een
Delta controller, dat werkt goed, maar eigenlijk niet wat ik wil omdat de rest van mijn loks Analoog is ...

Er werd mij verteld dat een Lenz Silver klein en wellicht AC Analoog bestendig is ; klopt dit verhaal ??

Graag jullie meningen en tips !

De Spartaan.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Een Esu LokPilot is vrij robuust en die is ook nog betaalbaar. (bvb de 54610 voor minder dan 30 euro)
Zelf gebruik ik ook wel TAMS decoders  (bvb de LD-G-32) en heb nog geen probleem gehad met schakelpuls bij het testen, maar als je hem regelmatig analoog gebruikt, daar kan ik me niet over uitspreken.

Met Lenz heb ik geen ervaring, maar check ook eens Viessmann of Uhlenbrock.   Loop es door de zoekfunctie en je vindt flink wat info hieromtrent vermoed ik.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Let in ieder geval wat minder op goedkoop. De omschakelpuls vraagt nogal wat van decoders. Ik heb de ESU LokPilot weleens omschreven als het beste analoge omschakelrelais dat momenteel beschikbaar is. Ik zou dus ook de ESU 54610 adviseren.
Lenz silver is alleen DCC en DC analoog. Kan niks met AC analoog.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Tja, wat beide heren hier zeggen kan ik ook beamen.
In de begintijd van mijn digitale perikelen heb ik ooit Lenz Golddecoders gekocht.
Dat was een miskleun van de bovenste plank  :?

Kortom, het beste is gewoon een ESU 54610 (al te vinden voor 24 Euro).

Ik zou wel beginnen om de hoogte van de omschakelpuls nameten, en wel zonder de belasting....

In de beschrijving van ESU staat dat deze een spanning van 40 Volt kunnen "hebben".
Er staat helaas niet bij of het over wissel- of gelijkspanning gaat, maar volgens HenkV is dat zelfs wisselspanning.
Hij heeft dit (als ik het mij goed herinner) nagevraagd bij ESU zelf.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing, maar omdat Huub kritisch is aangelegd, heb ik het even nagevraagd.  :D
Met de ESU zijn geen problemen te verwachten en de loc loopt prima.

Dat advies voor een Lenz decoder snap ik sowieso niet, omdat Lenz al minstens 10 jaar geen decoders meer maakt die bedoeld zijn voor Motorola of AC analoog.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Dank u, dank u  :D
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Beste Forumleden,

Bedankt voor de reacties ; ik ga achter zo'n ESU decoder aan.

Groeten van de Spartaan.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Als je alleen analoog wilt blijven rijden, kun je ook een fru (bijvoorbeeld Uhlenbrock 55500) gebruiken. Heeft het voordeel, dat deze vrij klein is en dus makkelijk weg te werken. zitten maar vier draadjes aan en je bent gelijk af van het flitsen van de lampjes bij de schakelpuls. Ik heb bijna al mijn märklin loks omgebouwd naar gelijkstroommotoren met elektronische fru's rijeigenschappen verbeteren aanzienlijk.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Decoder voor Marklin Analoog
En dan is er ook nog de Rampino-decoder.
Natuurlijk verguisd, maar voor 13 Euro rij je wel op alle mogelijke formaten digitaal en analoog.
KLIK

Succes met je keuze.

EDIT Ad: Link hersteld.
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder voor Marklin Analoog
Die Rampino is inderdaad het goedkoopst.
Zelfs de Uhlenbrock 55700 elektronische rijrichtingsschakelaar kost het dubbele van de Rampino decoder.
Als je ooit toch nog digitaal wilt rijden, of de loks bij iemand anders op een digitale baan wilt inzetten, kan dan ook.