Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie

@Kappa Gefeliciteerd met zo'n vondst, die ziet er echt geweldig uit voor zijn leeftijd! :) :thumbup:
Lapjeskat
gast

Citaat van: Kappa op zondag 27 juli 2025, 08:29:40
Citaat van: Lapjeskat op zaterdag 26 juli 2025, 20:11:08En om eens terug te keren naar 1962, toen had ik deze al rondrijden:
Echt? Toen was je 5.... 8o
Ja, dat klopt, wat vind je daar vreemd aan?
Daarvoor had ik al een batterij trein, een Distler Santa Fe, die ik niet meer heb en jammer genoeg zelfs geen (eigen) foto van.
Deze, ik wou dat het de mijne was...: klik.
Op mijn 6 sloot ik zelf elektrische wissels en seinen aan omdat mijn vader dat niet kon...
Mozart schreef zijn eerste werken ook al toen hij 5 jaar was  ;)
't Ja de ene is al wat rapper dan de ander hé.
Lapjeskat
gast

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 26 juli 2025, 21:19:30Hm, condensatoren zijn toch electronica componenten en werden/worden toch tegen ontstoringen toegepast ... :roll:
Condensatoren zijn dan wel elektronische componenten maar behoren wel degelijk tot de elektriciteit ook, iedere elektricien werkt met condensatoren, in TL lampen, in motoren als ontstoring of in de 2 fasige motoren voor de faseverschuiving en noem maar op, maar dat maakt van een elektricien nog geen elektronicus  ;) 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Neemt niet weg dat (een goede) electricien moet weten hoe en waarom de werking ervan is  :wink: 

Bovendien is het digitale trein gebeuren afgeleid van de vermogenselectronica in combinatie met bussystemen, beide ontwikkeld in de electronica en toegepast in de elektrotechniek.

Daarmee werd tevens het digitale gebeuren geïntroduceerd, voor mij de reden om dus daar ook de grens te trekken!  :cool:

Groeten,

Erik.
Lapjeskat
gast

Waarschijnlijk voor de meesten ook een klassieker, een AC uitvoering van een Liliput.
Compleet met 'boekske' en 'medaille' in de mooie oude doos.

30-07-2025 11-23-36.jpg
30-07-2025 11-22-44.jpg
30-07-2025 11-23-06.jpg   
Forum Moderator

Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2025, 21:46:21De doos heeft een originele bedrukking van de 3021, dat kun je door de sticker heen goed zien.
Dit werd heel vaak door Märklin gedaan, dat was denk ik goedkoper dan voor elk model een aparte doos te laten drukken.

3091_doos (Medium).jpg

Dat maakt de verkoop soms lastig. De stickers zitten niet altijd supervast. Men denkt dan wel eens dat het niet de originele doos is.  :?
Lapjeskat
gast

Als 40 jaar oud genoeg is om een klassieker te zijn heb ik hier zelfs een replica set die dit jaar een klassieker geworden is, de 0050 kwam uit in 1985 voor het 50 jarig bestaan van spoor h0  ;)
Zonder foto want de set zit nog ergens in de verhuisdozen.
Voor wie de set niet kent of voor wie gewoon graag oude treintjes ziet rijden, een beetje info op Youtube:

Citaat van: Lapjeskat op woensdag 30 juli 2025, 10:23:12Condensatoren zijn dan wel elektronische componenten

Volgens wikipedia zijn condensatoren elektrische componenten  :P maar op andere plekken worden ze inderdaad elektronische componenten genoemd.
Zelf zou ik passieve componenten (weerstanden, condensatoren, spoelen en ook transformators, lampen, enz) als toegelaten rekenen in elektrische schakelingen; alles met halfgeleiders (of elektronenbuizen) is dan wel uit den boze...

EDIT: ik vrees echter dat zelfs deze definitie te kortzichtig is: zou het gebruik van seleniumdiodes betekenen dat zo een locomotief geen klassieker is?

Citeer
CiteerDe doos heeft een originele bedrukking van de 3021, dat kun je door de sticker heen goed zien.
Dit werd heel vaak door Märklin gedaan, dat was denk ik goedkoper dan voor elk model een aparte doos te laten drukken.

3091_doos (Medium).jpg

Dat maakt de verkoop soms lastig. De stickers zitten niet altijd supervast. Men denkt dan wel eens dat het niet de originele doos is.  :?
Marklin had vanaf 1971 nog maar een paar standaardmaat dozen.

Een kleine "3000".
Iets groter "3096"
Nog groter "3054"
XXL  "3021"

Deze werden voor andere modellen overgeplakt.
Ook tijdens de "beeldkarton" periode werd er al veelvuldig overgeplakt. Bijv. bij de nohabs die allemaal in een doos van de 3066 zitten.

Overigens zou de 3091 het "nieuwe Märklin" moeten gaan worden. Dit zie je nog terug in de opbouw van de tender met vaste draaistellen. Het was de bedoeling van de ontwikkelaars om bij stoomloks (net als Fleischmann) tenderaandrijving te gaan toepassen. Waarschijnlijk waren de testritten niet bevredigend en heeft men er toen voor gekozen om de 18.4 op het onderstel van de 03.10 te frotten.

Bart
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 30 juli 2025, 16:58:07Overigens zou de 3091 het "nieuwe Märklin" moeten gaan worden.
Je zou eerder denken dat Märklin met de 3085, 3084 en later de 3082 een nieuwe constructiewijze introduceren.
Waarom de 3091?
Heb je daar meer info over Bart?

Die toelichting "Nieuw Märklin" ben ik ook nieuwsgierig naar Bart.
De hier besproken BR 18.4 3091 zou dan gebaseerd zijn op de modellen 3089/3094 zelfde periode?
Laatste 2 nrs. heb ik uit de 3-rail Wiki die voor dit model dan weer veel details geeft.

Citeer
CiteerOverigens zou de 3091 het "nieuwe Märklin" moeten gaan worden.
Je zou eerder denken dat Märklin met de 3085, 3084 en later de 3082 een nieuwe constructiewijze introduceren.
Waarom de 3091?
Heb je daar meer info over Bart?
Een 3085 is niet veel anders dan bijv een 3048, afgezien van een aangepaste motor uit een racewagen.
Eind jaren 60, begin 70 waaide er een frisse wind vanwege de komst van een nieuwe hoofdconstructeur. K-Rail, het nieuwe spoor 1 en Z schaal (nadat afgezien van een paar prototypes spoor N was opgegeven) waren het gevolg. En zo zouden de stoomloks ook realistischer moeten worden d.m.v een tenderaandrijving. Waarom dit dan niet doorgevoerd werd blijft gissen. Frappant is dat de 3085 in de 1973 katalogus ook geen tandwielen lijkt te hebben als je het plaatje mag geloven.

Volgens mij hebben we een ervaringsdeskundige voor het vergelijk van de (orginele) 3048 en 3085 in ons midden.
Hanzi: kom maar door!
Hebben deze modellen identieke motoren en aandrijvingstechniek?
In modeljaren van een catalogusnr. kan natuurlijk ook verschil zitten besef ik me nu wel...
Forum Moderator

Citaat van: Bajn-AG op donderdag 31 juli 2025, 21:27:11Een 3085 is niet veel anders dan bijv een 3048, afgezien van een aangepaste motor uit een racewagen.
Ben ik niet met je eens Bart, de 3085 is veel beter op schaal dan de 3048 met zijn veel te dikke ketel, uitpuilende motor en dikke lampen, etc.
De 3085 heeft vrijstaande lantaarns, een vormgegeven staketel, die welliswaar veel te ver naar achter staat en een vrij liggende omloop, om maar een paar verschillen te noemen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Baanloos op vrijdag 01 augustus 2025, 16:37:47Volgens mij hebben we een ervaringsdeskundige voor het vergelijk van de (orginele) 3048 en 3085 in ons midden.
Hanzi: kom maar door!
Ik heb geen 3048 en kan het vergelijk niet maken. Wel ben ik het Bajn-AG eens dat de 3085 is voorzien van een motor uit een racewagen. Het heeft me heel wat moeite gekost om het onding te temmen...

Oh ja, en dan is het natuurlijk ook nog zo dat 3048 een BR01 (2 cilinder) is en de 3085 een BR03 (3 cilinder). Maar een knappe jongen die het verschil ziet dankzij de toch minder hoogstaande detaillering in die tijd. En dat de ketel van de 03 wat slanker is dan die van de 01 is volgens mij gewoon correct.

Citeer
CiteerEen 3085 is niet veel anders dan bijv een 3048, afgezien van een aangepaste motor uit een racewagen.
Ben ik niet met je eens Bart, de 3085 is veel beter op schaal dan de 3048 met zijn veel te dikke ketel, uitpuilende motor en dikke lampen, etc.
De 3085 heeft vrijstaande lantaarns, een vormgegeven staketel, die welliswaar veel te ver naar achter staat en een vrij liggende omloop, om maar een paar verschillen te noemen.
Het gaat niet om details of dat het op schaal is, maar om hoe het ding in elkaar zit. En daarin verschillen beide loks knap weinig.
Niet een vernieuwende constructie dus. Relais in de tender, maar dat had een G800 in 1950 ook al.
En de 3048 mag nu niet meer ontbreken. En nee, de ketel is niet te dik. Het is een 01, geen 03.

Bart

BLIJ dat ik analoog RIJ

En dan is er natuurlijk ook nog de 3089, oftewel de stroomlijnversie van de 03.
Maar volgens mij staat die op een BR18 / S3/6 onderstel :D .
Forum Moderator

@citaat Dat gaf Bart al aan in een eerdere bijdrage:
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 30 juli 2025, 16:58:07Overigens zou de 3091 het "nieuwe Märklin" moeten gaan worden. Dit zie je nog terug in de opbouw van de tender met vaste draaistellen. Het was de bedoeling van de ontwikkelaars om bij stoomloks (net als Fleischmann) tenderaandrijving te gaan toepassen. Waarschijnlijk waren de testritten niet bevredigend en heeft men er toen voor gekozen om de 18.4 op het onderstel van de 03.10 te frotten.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik schreef eigenlijk het omgekeerde, beetje kip en ei verhaal, maar oké de 3089 was er dus eerder.

Los daarvan blijft het opvallend dat de 3089 een ander onderstel heeft dan de 3085; beide BR03 locs. Zal te maken hebben met de beschikbare ruimte onder de stroomlijnkap.

Een oldtimer uit 1969 volgens de doos. Marklin 3075. Dus 56 jaar oud en in goede staat nog. De dieselloc heeft een 2e leven gekregen met een vijfpolige motor Marklin 60944 en een mfx decoder. Ook is er led verlichting nu. Hij rijdt prachtig nu. Hierdoor kan hij zeker nog eens 30 a 40 jaar mee. Maar een oldtimer is deze loc zeker.

Hoi David,

Leuk hoor!
Doos vermeldt V160, oude nummering, maar model heeft dan wel een "computernummer" 218.
Opvallend is dat de verf van de sierstreep wel wat aangetast is, de nummers daaronder nog wel aardig leesbaar zijn en
het model verder nog keurig is.

Mijn 3075, ook met bedrijfsnummer V 160 025 op de afbeelding op de verpakking maar met bedrijfsnummer 216 025-7 op het model, kreeg ik op 11 januari 1969. Hij is uit 1968. Mocht in 2009 een tijdje in de vitrine staan met een bordje erbij: '40 Jahre alt.... Gratuliere!' Nog steeds analoog... Gr Wim

Betekent wel dat er nog eerdere oudere modelversies zijn..?
Staat dat niet in de wiki?ik kijk later wel even.
Er is ook nog een goede site, die alle modelversies vermeld heel veel postings terug in deze rubriek.
Zou je eigenlijk direct moeten kunnen raadplegen voor het gemak.
Nu moet ik weer gaan zoeken, eigenlijk te lui voor vandaag. :D

Oudste is uit 1968 volgens de wiki van deze website. Mijn doos en belettering lok zijn dezelfde. Er zat een grote oude ronde motor in en ook de oude koppelingen zijn vervangen voor kortkoppelingen.

Heb jij dan 3075 2e of 3e versie David?
Met dozen was M* niet altijd consistent.
Zie nog wat recente posts dat er zelfs stickers met artikelnummers werden geplakt.
Maar ok die van jou zat in een originele doos van dit type loc.
Lapjeskat
gast

Schermafbeelding 2025-08-18 175423.jpg
Lapjeskat
gast

Maar of er ooit veel rondgereden hebben waar V160 op staat betwijfel ik, op de catalogus van 1968 staat het nieuwe model op de cover als tekening wel met V160 er op, maar in de catalogus staat op de foto  van de nieuwe 3075 toch ook al 216...

Schermafbeelding 2025-08-18 212356.jpg
Schermafbeelding 2025-08-18 212515.jpg 
Forum Moderator

De 3075 was destijds mijn eerste grote loc met draaistellen.
Ik kocht deze ergens in 1977 denk ik, toen ik een jaar of elf was.
Maar toen werd de loc al in de typische jaren 70 oranje-blauwe doos met kijkvenster geleverd.
Ik vond de loc geweldig mooi, met de geknikte neus.
Enorm getwijfeld of de purperrode met grijze 3075 zou kopen, of de turqoise/beige 3074.
Hij heeft erg veelgereden op mijn m-rail sisaltapijtbaan en de ribbels in je knieën stonden. :-)

De 3075 blijft een van de mooiste machines, in mijn optiek. De rode was mijn eerste "serieuze" machine :D
Ik heb ze in beide kleuren en sinds kort ook hun grote broer....
Forum Moderator

Er staat trouwen weer een leuke video van Pinki's Märklin Welt over de 3075 op Youtube.

Toen de 3075 uitkwam viel dit precies samen met de invoering van de computernummers bij het grootbedrijf. Marklin aarzelde niet en na een kleine serie V 160 (geschat 150-250 stuks) werd het nieuwe nummer 216 op de lok gedrukt.
De dozen worden eerder gedrukt en hielden het nummer V 160.

Bart

zonder fantasie ook geen creativiteit

:offtopic:  Toch hele mooie afbeeldingen die men maakte voor de M*-catalogi in de jaren zestig. Dat moeten toch wel reclame-, decor- of etalageschilders zijn geweest die die afbeeldingen hebben gemaakt. Als kind van 8 jaar zat ik in de Fleischmann-catalogus 1969 dagelijks te kijken en bij het zien van die locomotieven of rijtuigen droomde ik weg en zag in gedachten al die grote treinen rijden in het land van herkomst. Inderdaad, een kinderhand was (toen) gauw gevuld...

Hoi Frans,
Dat had ik met de Märklincatalogus rond 1972.
Kende zelfs de catalogusnrs met bijbehorend artikel uit mijn hoofd. :P
Ik vond die kleurweergave van Oceaanblauw-beige dan weer niet geslaagd.
Later werd ik zelfs "catalogusfreak"; Schafte Märklin, Fleischmann, Lima (deze kon je gratis per post bestellen) Roco, Liliput, Jouef
en zelfs Sommerfeldt aan.
Het rare was dat je Trix H0 nergens zag, wel Minitrix spoor N.
Alles weer weg gedaan, wat kan een mens toch dom zijn. :o)

De eerste keer dat wij in 1967 na onze verhuizing naar Rheine daar het station uitliepen werd mijn aandacht getrokken door een aantal goederentreinbagagewagens van het type Pwg wat opgesteld stond op de (goederen)sporen die toen nog naast het station lagen, net buiten beeld geheel links op de foto (van Wadelheim.de, de website van het Rheiner Stadtteil Wadelheim). Tussen de M* modellen een TRIX model (metall!) als vreemde eend in de bijt... Gr Wim

En de Trix staat vooraan op de foto Wim?

Nee, de tweede van rechts vanaf het stootblok.
Geslplitsts n.a.v. repportage Haanzi
Hoi Ger,

Dat zijn dan respectabele ouwetjes zo te lezen.
Passen zonder meer in het topic Onze Klassiekertjes.
In de 3rail-wiki zie je dat de 3034 en 3037 al sinds 1960 werden geproduceerd.
Je zou dan 2 maal een E41 moeten hebben dus niet 141-xxx-xxx, da;s pas na 1968/1969.
Foto's zouden wel leuk zijn, kom maar door in deze rubriek of in Onze Klassiekertjes.
Moet je er veel aan opknappen en restaureren?
Re: Re: Hoeveel locomotieven hebben jullie?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: ikke op zaterdag 23 augustus 2025, 17:18:531x 3034
1x 3037

Sinds vandaag erbij, optisch fatsoenlijk tot nette staat, technisch matig maar te herstellen. Daar was de prijs ook naar :D

Iemand enig idee hoe oud? Ze hebben beide nog de extra handbediening van het relais.
Over de handbediening zegt Koll in dit geval niets. Welke bedrijfsnummers staan er op de loc's?
Het zijn beide de E41 024 met gegoten tekst dus van de eerste series.

Optisch zijn ze in best goede staat, gezien de leeftijd. Het is vooral de gegoten tekst die opgehaald zou moeten worden en wat oppervlakkige lakschade aan het onderstel.
Intussen ook uitgevogeld dat de groene mogelijk het bouwpakket is geweest.

De rest zijn wat kromme koppelingen, een slechte sleper, missende antislipbandjes en een verrot motorschild. Ze hebben nog niet op de proefbaan gestaan maar zelfs al zijn de relais verrot, is het nog steeds een koopje :D

Ik zal er deze week eens wat foto's van maken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Eerste serie is van 1960-1968.
Bouwpakket is herkenbaar aan splitpennetjes in de koppelingen. En vaak ook nog aan verbindingsbusjes om de draadjes in de loc op elkaar aan te sluiten.
Een verrot motorschild duidt op zware mishandeling :O .
Niet iedereen kan even goed solderen. Wellicht valt de schade mee en blijft het motorschild bruikbaar maar anders gaat er gewoon een nieuwe in.
De busjes zitten inderdaad in de groene, splitpennen in de koppelingen dan weer niet maar die kunnen natuurlijk al eens vervangen zijn, ooit... :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja, er kan een hoop met een loc gebeuren. Meestal zijn juist de busjes in de loop der jaren vervangen en zijn de splitpennetjes nog aanwezig; als je daar vanaf wil moet je de hele koppeling vervangen. Kan natuurlijk gebeurd zijn, maar heb je wel goed gekeken (op voorhand excuses voor deze twijfel ;) )?
Ik schat in dat de koppelingen ooit vervangen zijn, van beide loks zijn ze met zo'n platgeslagen einde.
De busjes zijn solderingen geworden maar zitten wel precies op de plek waar je ze verwacht in het bouwpakket.

Voor wie ook in Houten was, ja, ik heb er ook eentje van de stapel gepakt :)
De sleper van de ene ontbreekt; die was echt helemaal gaar en een mislukte poging tot repareren. Een nieuwe staat op het boodschappenlijstje

BLIJ dat ik analoog RIJ

Één van de 2 is trouwens een zeldzame!
Wie het ziet mag het zeggen ;) !
De hoofdschakelaar op het dak zit aan de verkeerde kant.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat We hebben een winnaar :-) !
En nu weten we nog niet welke de 'speciale' is ;-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Daar zeg je zo wat; en ja de mal moet natuurlijk uit verschillende delen bestaan, anders zou je het model nooit uit de mal kunnen halen :D .
Ik kan er echter geen handschakelaar voor wisseling rijrichting op ontdekken, zie ik die over het hoofd en waar zit die dan? Wiki vermeldt: frontseinen brandend al naar gelang de rijrichting. Klopt dat? Daarna bood M* ca. 20 jaar bijna uitsluitend modellen waar de frontseinen aan beide kanten brandden. Doorn in vele ogen. Bij m,n oude 3039 BR110 heb ik 1 lampje destijds verwijderd, reed bij mij met vaste stam rijtuigen als D-trein. Wie deed dit toen en misschien heden ook?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Handschakelaartje is bij de groene te vinden vlak achter het grijze geribbelde vlakje aan de onderzijde. De blauwe staat andersom, dus daar zit ie aan de andere zijde. Op de foto van de onderzijde zijn ze goed te zien bij beide loc's:
Screenshot_20250824_200726_Chrome.jpg

Van die wisselende frontseinen is volgens mij niet niet correct; ik heb zowel de blauwe als de groene en bij allebei brandt gewoon alles. Mocht je dat een probleem vinden dan moet je de draadjes van de lampjes op de juiste  veldspoelen aansluiten.
M deed dat eerder ook wel, maar is daar ooit van afgestapt; mogelijk omdat men het nadelig vond dat er een klein stroompje door de "verkeerde" spoel liep (lampje staat in serie met spoel) hetgeen de rijprestaties negatief zou beïnvloeden; bovendien brandt het lampje door de serieschakeling iets minder fel.