Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

Re: Onze Klassiekertjes

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 04 februari 2026, 18:25:47Sowieso; dat ze verwachten dat ze met een gammel fotootje serieuze kopers aantrekken.
De verzamelmarkt is op retour. Over een paar jaar is het oud ijzer.

Bart
Ik denk niet dat het op z'n retour is maar wel dat het anders wordt.
De waardevastheid als basis van een verzameling lijkt inderdaad op z'n retour maar ik spreek wel vaker mensen op beurzen die een specifiek gebiedje verzamelen. Lijntjes modellen door de jaren heen bijvoorbeeld.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

2 maanden geleden gingen er nog een 3063 en een 3052 samen weg voor ca €2000,-  waren compleet met dooos, boekje en nieuw / zgan. Maar dat zijn de krenten in de pap. En sommige vragen idioot veel, opdat er een rijke langs komt die niet op zijn portemonnee hoeft te letten...

Maar er zijn meerdere modellen die voor de meeste totaal onbekend zijn en gauw over de €1000 gaan. Speciale kleine oplages die de catalogus niet bereiken.

Mvg. Marcel

Tsja, Brutalen hebben de halve wereld? Hiermee doel ik op de loc die Ad als voorbeeld post in #1695.
Toch wel flinke gebruikssporen en gemodificeerd en of het een originele HAMO is?
Dan toch schaamteloos 1500 Euro vragen. Ik zou er nog geen 10% van dat bedrag over hebben.

Modeltreinen als waardevolle verzameling:
Het kan goed en slecht uitpakken.
Voorbeeld van iets wat slecht uitpakte: De oude modellen van de Märklin NS1200 voordat de nieuwe modellen na 2000 uit kwamen.
De prijzen gingen over de kop vooral van die in het Berlijns-blauw want "uniek"; "worden nooit meer geproduceerd"; "goede belegging, stijgt alleen maar in waarde".
Zo gingen de prijzen al vaak tussen 400 en 1000 ouderwetse HFL; zelfs de plastic Lima's stegen nog in waarde mee want dan kon je voor een kleiner budget en
wat aanpassingen nog als hobbyist een 1200 verwerven.

Toen kwam er een nieuwe serie, die was op schaal, de oude niet. die kakten qua prijs helemaal in en zo is er heden ten dage een behoorlijk aanbod van geel-grijze en blauwe
analoge 1200en in redelijke staat meestal zo rond de € 100. Je zal hem zo'n 30 jaar geleden maar gekocht hebben voor meer dan 500 HFL. :o)

Maar een stukje van die prijsdaling is ook dat het gemakkelijker is om iets te vinden.

Zo kocht ik de set 3300 in de tijd dat die uit kwam. Behoorlijk bedrag voor betaald, is later ruim het dubbele voor geboden maar intussen met weinig moeite te vinden voor 300 - 350 euro en met wat zoeken ook voor minder.
Internet heeft in die zin niet geholpen bij het waardevast zijn van de oude modellen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Baanloos op woensdag 04 februari 2026, 21:23:39Je zal hem zo'n 30 jaar geleden maar gekocht hebben voor meer dan 500 HFL. :o)
Mooi toch? Want dan had je er 30 jaar van kunnen genieten voor zo'n 2 Eurocent per dag! En dan vergeet ik de restwaarde maar voor het gemak ;) !

Ik kon het mij niet laten en ben het even gaan opzoeken:
De wisselkoers tussen de Nederlandse gulden en de euro is vastgesteld op 1 euro = 2,20371 gulden

Enne: voor zover het echt belangrijk is (of toch weer niet) de juiste code voor de Nederlandse Gulden was NLG
't Ja: en toen ik indertijd een grapje maakte over de BEFjes, als geringschattend de waarde van de Belgische frank bedoelend, kreeg ik wel een rare blik van een Nederlander....  >:-D

Hoi Herman,

Ik nam dan juist weer de "klassieke prijsvermelding" in HFL over zoals Märklin dit destijds in de catalogi vermeldde en niet de internationaal bekende valuta-noteringen.
Nou van HAMO-versies CFL1600 zijn we weer stukken wijzer.

Hanzi toverde nog een klassieke E44 3011 te voorschijn in een Hamo-doos.
Verkrijgbaar bij een dealer in woerden voor € 109. Dus die doen ook niet echt veel.
Is trouwens heel simpel uitgevoerd: tandwielen zichtbaar, sleper in het midden.
Märklin heeft een tijdlang dit concept gevoerd met 4-assige of zoals je wil Bobo locomotieven, ik dacht ook met de oerversie van de NS1100.

@citaat
Yep, de oer-1100 stond ook op dat chassis evenals die Zwitser (RET800).
Als ze me niks op de mouw gespeld hebben, zou het in de basis hetzelfde chassis zijn en ook uitwisselbaar.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt 100%
IMG-20260205-WA0007.jpgIMG-20260205-WA0008.jpg   

Niet helemaal. De Zwitser heeft een iets afwijkend chassis. Bij deze lok zit de kap met een schroef in het dak bevestigd. De verdikking op het chassis waar de schroef in valt ontbreekt bij de E44 + 1100

Bart

Welke is de loc met de 2 korte slepers Hans?  De NS 1100?
Veroorzaakt deze geen problemen met schakelrails of heb jij dit vernuftig opgelost?
Klein tikkeltje :offtopic:  maar het gaat nog steeds over Klassieke locomotieven.
Citaat van: Baanloos op vrijdag 06 februari 2026, 13:04:58Welke is de loc met de 2 korte slepers Hans?  De NS 1100?
Het lijkt mij de E 44.

Lijkt wel een Quiz.
Raad het juiste model locomotief aan de hand van de onderkant. :D
Benieuwd naar de uitslag!
Zouden we ook een prijs kunnen winnen Bas?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Op beide foto's staan de locs in dezelfde volgorde.
Die met de korte slepers is dus de E44. Da's ook de oudste, nog zonder ASB en oorspronkelijk voorzien van korte lepelslepertjes. Ik heb deze verlengd cq vervangen zodat de loc moeiteloos over puco's rijdt. Het dubbel schakelen van schakelrails levert op mijn baan geen problemen op.
En ja, ik weet dat de pantografen niet van het juiste type (veel te nieuw) zijn.
Citaat van: Baanloos op vrijdag 06 februari 2026, 14:24:28Zouden we ook een prijs kunnen winnen Bas?
Ongetwijfeld :D

De kwismaster houdt zich angsvallig stil Bas. :D
Die is er zelf vandoor met de poet?
Hoi Hans, wat heeft Bas gewonnen?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik hou me niet stil hoor, het antwoord heb ik in #1714 al gegeven.
En als Bas al een prijs verdiend in de door jullie zelf uitgeroepen quiz dan zal hij het hooguit met Eeuwige Roem moeten doen :mrgreen: .

Ik doe nog eens een klassieker. De SEWH 800 die in de jaren 50 in opdracht van V&D bij märklin als exportmodel werd uitgebracht.

Lelijk hok.

En het doosje dat er bij hoort.

Bart

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Tja, mooi van lelijkheid, zou ik zeggen.
Maar als je de familie hebt, hoort hij er toch bij.
Mvg. Marcel

Citaat van: Bajn-AG op maandag 23 februari 2026, 11:06:08Ik doe nog eens een klassieker. De SEWH 800 die in de jaren 50 in opdracht van V&D bij märklin als exportmodel werd uitgebracht.

Heb nooit geweten dat deze uitvoering in opdracht van V&D is uitgebracht. Heb nog wel de tijd meegemaakt dat V&D Märklin verkocht.

Groet,
Martin

@citaat
Dat dus. Ik ken deze kleurstelling wel maar dat V&D daar achter zat, wist ik niet. Is ook wel van voor mijn tijd....

Dit weekend nog een E40 gevonden (3040), in hele mooie staat met doos en voor een lief prijsje. Niet 100% origineel want de panto's zijn zwart maar verder in keurige staat. Hij doet het netjes op de rollenbank.
Ik dacht even dat ie in de verkeerde doos zat, maar in de lichtblauwe tijd bracht Märklin blijkbaar de E10/E40 met de afbeelding van de blauwe E10 maar het nummer van de groene E40 origineel op de doos.

Bij testen bleek dit de versie met originele lichtwisseling te zijn. Als ik de catalogi nakijk, lijkt het erop dat dit maar één of twee jaar gemaakt is. Alleen in de catalogus van 1965 wordt het expliciet vermeldt, daarna niet meer.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: martin op dinsdag 24 februari 2026, 12:21:28Heb nooit geweten dat deze uitvoering in opdracht van V&D is uitgebracht. Heb nog wel de tijd meegemaakt dat V&D Märklin verkocht.
Groet, Martin
Voor mij is dit ook nieuw, maar als Bart het zegt zal het ongetwijfeld kloppen :thumbup: .
De meesten van ons zullen zich herinneren dat V&D Märklin verkocht, net als Bart Smit etc.
De jongeren hier vragen zich dan weer af: wat is V&D? en wie was toch die Bart Smit?
Tijden veranderen :o) !

Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 februari 2026, 22:02:39
Citaat van: martin op dinsdag 24 februari 2026, 12:21:28Heb nooit geweten dat deze uitvoering in opdracht van V&D is uitgebracht. Heb nog wel de tijd meegemaakt dat V&D Märklin verkocht.
Groet, Martin
Voor mij is dit ook nieuw, maar als Bart het zegt zal het ongetwijfeld kloppen :thumbup: .
De meesten van ons zullen zich herinneren dat V&D Märklin verkocht, net als Bart Smit etc.
De jongeren hier vragen zich dan weer af: wat is V&D? en wie was toch die Bart Smit?
Tijden veranderen :o) !

Jongeren? Hier ?
Ik hoop van wel.

Is er een overzicht van de leeftijdsverdeling van 3 rail-forumleden?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat zal best uit het ledenbestand te filteren voorzover de geboortedata zijn ingevuld bij de persoonlijke gegevens.

Ik ga er vanuit dat velen hier -om het ontopic te houden- inmiddels zelf ook (semi)klassiekertjes zijn.
Voorzichtige schatting: de helft is >60

Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 februari 2026, 22:27:31Ik ga er vanuit dat velen hier -om het ontopic te houden- inmiddels zelf ook (semi)klassiekertjes zijn.
Ik zit duidelijk in deze categorie, maar:
Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 februari 2026, 22:02:39De jongeren hier vragen zich dan weer af: wat is V&D? en wie was toch die Bart Smit?
zelfs of (ook) ik vraag mij inderdaad af wat en wie... ;-)
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: hermanvk op woensdag 25 februari 2026, 00:36:26
Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 februari 2026, 22:02:39De jongeren hier vragen zich dan weer af: wat is V&D? en wie was toch die Bart Smit?
Dan is er maar één conclusie mogelijk Herman: je bent jonger dan je denkt! :D :thumbup:
V&D staat voor Vroom & Dreesmann (of Vodden & Dweilen zoals sommige mensen zeiden), een voormalige warenhuisketen in Nederland. Bart Smit was een speelgoedketen (òòk in België) die ook treintjes verkocht.
Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 februari 2026, 22:02:39net als Bart Smit etc
Die tijd heb ik ook nog meegemaakt :)

Ik heb nog een catalogus waar Bart Smit achterop staat. Wij hadden ook een startset van de HEMA, maar die was niet al te best, plastic fantastic, en was eens in de auto blijven liggen onder de schuine achterruit en gesmolten...

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Hema verkocht onder eigen naam
een selectie uit het Lima-programma: klik.

Groeten,

Erik.

@citaat Lima, ooit een baan(tje?) gehad. Ik kan mij zelfs niet meer herinneren wanneer...
Wel dat een buurman mij ooit hielp om een plaat te gaan kopen in een doe-het-zelf zaak voor die baan, toen beiden nog met de fiets...
Van die Lima set, heb ik wel nog steeds:
Een diesel loc, weliswaar ZONDER motor, maar toch gehouden... ;-)
Lima_img_2374.jpg

Van diezelfde set, een van de twee passagierswagons, de andere is vrij recentelijk gesneuveld
Lima_img_2373.jpg

Dan nog twee goederen wagons:
Lima_img_2371.jpg

En van deze schuiven de deurtjes zelfs open, zij het met enige moeite. ;-)
Lima_img_2372.jpg 

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 25 februari 2026, 11:10:57
Citaat van: hermanvk op woensdag 25 februari 2026, 00:36:26
Dan is er maar één conclusie mogelijk Herman: je bent jonger dan je denkt! :D :thumbup:
Keep on dreaming...denk ik dan. :lol:
Gisteren trouwens nog majestueus onderuit gegaan met de fiets - met gekeusde knie als gevolg.

CiteerV&D staat voor Vroom & Dreesmann (of Vodden & Dweilen zoals sommige mensen zeiden), een voormalige warenhuisketen in Nederland.
Waarom doet mij dat aan snoep denken? 🤔

CiteerBart Smit was een speelgoedketen (òòk in België) die ook treintjes verkocht.
Iets over gaan lezen, maar dat lijkt wel een soap... opgericht, uitgebreid, (bijna) failliet, overgenomen...

:offtopic:
Speciaal voor Herman
Net als andere grote warenhuizen in Europa ging V&D failliet, al weer ruim 10 jaar terug.
Bij V&D kon je letterlijk alles kopen hoewel men na 1980 toch ging snijden in het assortiment.
Toen verdwenen o.a. de modeltreinen.
Saillant detail: Na de teloorgang ging Hudson Bay het proberen in enkele grote ex-vestigingen van V&D in Nederland.
Dat heeft maar kort geduurd, van 2017 tot 2019, de Nederlandse consument beoordeelden de winkel als duur en vonden tevens
assortiment niet interessant.
Het was net in de tijd dat online winkelketens een boost meemaakten. 
Modeltreinen in Nederlandse warenhuizen is al weer decennia geschiedenis.
(Uitgezonderd enkele speciale startsets bij drogisterijketen Kruidvat, Lidl en rond de Kerst bij tuincentra.)

Citaat van: Baanloos op woensdag 25 februari 2026, 21:25:03:offtopic:
Speciaal voor Herman
Ik voel mij vereerd... ;-)

CiteerNa de teloorgang ging Hudson Bay het proberen in enkele grote ex-vestigingen van V&D in Nederland.
Maar heb weer wat bijgeleerd: toen ik in jouw berichtje Hudson Bay las, ben ik op zoek gegaan, want ik was vrij zeker, dat die failliet waren.
En dat klopt dus ook - Hudson's Bay - some history
Ik wist wel niet, dat die ook in Nederland geprobeerd hadden, en dat wordt ook vermeld in wikipedia...

Voor zover ik mij herinner was HBC ook hier een vrij dure winkel. We zijn daar nooit echt klant geweest...
Wel straf eigenlijk: opgericht in 1670, geliquideerd in 2025 = 355 jaar... 8o

BLIJ dat ik analoog RIJ

:offtopic: Hudson's Bay: afgeroomd V&D assortiment (kortom: winkels vol met niks) tegen Bijenkorf-prijzen...

Wel opvallend is dat veel van de eigen winkelpanden van Vroom & Dreesmann onder een dusdanige architectuur gebouwd zijn, dat ze nog steeds herkenbaar zijn in het straatbeeld van vele steden.

Uit beide faillissementen heb ik nog wel een graantje meegepikt tijdens de uitverkoop >:-D ...
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: Hanzi op donderdag 26 februari 2026, 04:09:09Wel opvallend is dat veel van de eigen winkelpanden van Vroom & Dreesmann onder een dusdanige architectuur gebouwd zijn, dat ze nog steeds herkenbaar zijn in het straatbeeld van vele steden.
Die mag dus eigenlijk niet ontbreken op een Nederlandse baan: Tilly Models (helaas momenteel even uitverkocht zie ik). Hij ligt hier "op de plank". Ik moet 'm nog bouwen. Hopelijk vind ik daar binnenkort gelegenheid voor.

Dit lijkt mij het pand van V&D in Delft. Rechts de ingang waarachter de parfumafdeling. Daar moest je dus niet naar binnen gaan (...) maar de ingang links om de hoek nemen... Gr Wim
Ik ben ook sinds een tijdje gegrepen door het klassieke Märklin virus
Inmiddels de nodige klassiekertjes in bezit. Onder andere de 3005,3027,3028,3030 en zn voorganger in het groen,3023,3013,rm800 en sk800 ,en nog de standaardlocs,e10,e41 en v200.

@citaat Misschien wat foto's? Als je die hebt... ;-)
De enige, die ik herken en waarvan ik er zelf drie heb (of ze allemaal dezelfde Märklin nummer hebben, weet ik niet), maar ik vind het wel een verdraaid mooie loc, rijdt trouwens effectief op bovenleiding, mocht je dat willen.  ;-)
Citaat van: hermanvk op woensdag 01 april 2026, 19:25:20@citaat Misschien wat foto's? Als je die hebt... ;-)
De enige, die ik herken en waarvan ik er zelf drie heb (of ze allemaal dezelfde Märklin nummer hebben, weet ik niet), maar ik vind het wel een verdraaid mooie loc, rijdt trouwens effectief op bovenleiding, mocht je dat willen.  ;-)
ik zal ns kijken of ik foto's kan maken in een kleiner bestandsformaat,dan kan ik wat uploaden.
Nog een oudje uit 1950. De RE 800.

Deze lokomotief is maar heel kort geproduceerd (1950-1951) door Märklin waarna eenvoudigere versies werden gemaakt (RES 800 en RET 800 (later 3014)).

Deze trein heeft nog een 'vierwielaandrijving' en ook aan de zijkant staat nog RE 800 (later RES 800, RET 800).
Bij latere versies was alleen nog een aandrijving op de 2 middelste wielen (zie voorlaatste foto). Ook werden bij sommige latere versies een tandwieltje uit kunststof gebruikt (Startpackung?)!!

De omschakeling is ook speciaal (Schaltwalze) met een 'neutrale' stand na iedere omschakeling.
De verlichting is zoals in Zwitserland, een lampje brandt aan de achterkant.

De RE800 uit 1950 is inderdaad meer solide dan de getoonde opvolger.
Opvolgers kregen kennelijk een standaard draaistel van o.a. NS1100 en vele andere modellen.
Eigenlijk wat minder geslaagd maar natuurlijk wel "makkelijker" voor de productie.
Vraag over de schakelwals: Als je die op de neutrale stand zet, staat de loc dan stil?

@citaat  @citaat @Sprengerville

Interessante feitjes, Roeland!
Best een leerzaam topic  :cool:
Bedankt voor het delen  :thumbup:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi machientje. Doet qua motor en aandrijving sterk denken aan de oudere krokodil CCS800.

Voor wie zich afvraagt waarvan Märklin zijn faam haalt betreffende heel betrouwbare mechaniek, wel daar van, maar dat is lang geleden...
Vraag over de schakelwals: Als je die op de neutrale stand zet, staat de loc dan stil? Antwoord: JA.

De schakelwals van de RE 800.

Bij de meest gebruikte schakelaar van Märklin is het na iedere schakeling mogelijk om naar voren of vervolgens naar achteren te rijden. Zie 1e plaatje.

Bij de walsschakelaar wordt een wals na iedere schakeling 45° verder gedraaid via een tandwieltje ernaast. 8 tandjes dus na iedere schakeling 45° verder (360° / 8). Er zijn 2 pinnentjes die over de wals gaan en als er contact wordt gemaakt kan de lokomotief naar voren of achteren rijden. Contact met de onderste pin, lokomotief kan naar voren rijden. Contact met de bovenstende pin, de lokomotief kan naar achteren rijden. Geen contact betekent dat de lokomotief niet kan rijden.

Op het laatste plaatje staat een walsschakelaar.

De onderste pin maakt nu contact met de wals, de lokomotief kan naar voren rijden.
Na een volgende schakeling maken beide pinnen geen contact met de wals, de lokomotief kan niet rijden.
Na een volgende schakeling maakt de bovenste pin contact met de wals, de lokomotief kan naar achteren rijden.
Na een volgende schakeling wordt weer geen contact gemaakt door beide pinnen.
En zo gaat het verder na iedere schakeling.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb uitgelegd.

Roeland

@citaat
Een ingenieus stukje elektromechanica
voor die periode!  :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dat stilstaan met licht aan heeft een reden.
Märklin mocht vanwege patentredenen (lionel?) geen rijstroom onderbreker toepassen bij het omschakelen. Om nu te voorkomen dat de lok tijdens het omschakelen van vol-vooruit naar vol-achteruit ging werd er een tussenstand ingebouwd waarin de motor geen stroom kreeg. Stilstaan met licht was het gevolg.
Rond 1955 was het patent verlopen en kwam de 2 standen schakelaar met onderbreker.

Bart

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat patentverhaal kende ik nog niet, weer wat geleerd. En op zich wel een grappige mogelijkheid om een loc stil te laten staan met de lampen aan: het lijkt wel digitaal :o) .
En verder lijkt het relais met de schakelwals wel wat op het telexrelais, al heeft die natuurlijk wel een onderbreker.

Van de nood een deugd maken heet dat.  :D

Eigenaardig dat bij Märklin een verbetering, de 2 standen schakelaar, dan weer gepaard ging met achteruitgang.
Na invoering kon een loc dus niet meer stil staan met brandend licht.
De meeste modellen hadden standaard geen lichtwisseling, dit duurde notabene tot de introductie van de electronische voorschakeling,
de locs met 4-cijferig catalogusnr. beginnend met 33.
Het is in het tijdperk gezien wel begrijpelijk: Men wilde massaal produceren, vooral gestandariseerd werken: dus maar 1 of 2 soorten motoren,
standaard het zelfde relais, dit niet te ingewikkeld maken, technisch kon het wel degelijk; wagons waren bijna allemaal 11,5 en 24 cm. Op wellicht een paar uitzonderingen na.
Andere merken werkten net zo. Eigenlijk zat de modelspoorwereld tot bijna eind jaren '70 wel wat op slot, dat is dan weer het nadeel van deze periode.
(Willy) Ade gaf de voorzet en vooral Roco gooide toch wel de steen in de vijver waardoor Märklin en Fleischmann mee moesten.