Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  3D overgangen zelf printen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 3D overgangen zelf printen  (gelezen 890 keer)

Ernest

  • Gast
3D overgangen zelf printen
« Gepost op: donderdag 20 december 2012, 20:58:41 »

Hoi allemaal,

Even weer een onderwerpje aanmaken na een hele tijd erg druk te zijn geweest...

Ik heb zelf overgangen voor de C-rails ontworpen in 3D. Deze kunnen geprint worden op zelf gebouwde 3D-printers die je steeds meer ziet, of laten printen bij speciale bedrijven.
Ik heb zelf namelijk sinds kort toegang tot een printer en dus had ik het volgende bedacht. Ik wil zelf overgangen gaan maken van gips en dan gaan schilderen, maar hoe krijg je die mooi aflopend? Ik wil niet van de plastic-achtige kant en klaar dingen van Faller oid.
Toen kwam dit idee naar voren van 3-dimensionale overgangen maken die net even lager zijn dan de bovenkant van de bedding zodat er nog een laagje gips of ander materiaal overheen kan zodat je het plastic niet meer ziet. Na het leren hoe je een ontwerp maakt in 3D ben ik tot de volgende ontwerpen gekomen die op onderstaande foto staan.
Voorlopig heb ik me beperkt tot R1 en R2 bochten en rechte stukken. Maar ik denk dat de curves bij grotere radiussen ook wel gaan passen. De maten zijn 7mm hoog, 40mm breed en 75mm lang.
Ik heb de ontwerpen op http://www.thingiverse.com staan en ze zijn ook hier te downloaden (in STL formaat)
In de toekomst ga ik nog meer handige dingen voor de baan ontwerpen denk ik, en suggesties via PB zijn altijd welkom. Ik zet elk ontwerp openbaar zodat iedereen er gebruik van kan en mag maken.

Erwin







Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 20 queries.