Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan van Jurrien, enige vooruitgang

Gestart door Jurrien donderdag 26 april 2012, 18:51:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Na heel veel jaren in dozen te hebben liggen wachten is er eindelijk een proefbaan gemaakt, die ik ga gebruiken om te leren digitaliseren.
Ik had nog wat oude platen liggen en met wat zaagwerk heb ik een tafel in elkaar geflanst, waarvan ik denk dat die het wel twee jaar uit zal zingen.
De opzet is om veel rails te hebben en een flink aantal treinen automatisch te laten rijden.
De komende tijd ga ik me bezig houden met de keuze hoe ik dat ga doen. Via de PC en bijv. Koploper of iets anders.
Ik heb het sporenplan getekend nadat ik de rails had gelegd. Vandaar dat niet alles netjes aansluit. Voor het tekenen van het baanplan heb ik Scram gebruikt. Bevalt goed. Alleen jammer dat de driewegwissel van Marklin niet in de bibliotheek zit. Daarom is het rangeerterreintje beneden rechts niet geheel conform de werkelijkheid.











vr.gr.
Jurrien
Re:proefbaan van Jurrien
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:proefbaan van Jurrien
Nou succes met het digitaliseren dan, Jurrien!
Voor mij is dat allemaal abacadabra, want ik
heb een analoge baan. Ik heb nog wel een tip
voor je t.a.v. jouw proefbaan: plaats voor de
zekerheid 'vangrails' langs de zijden en op de
verhoogde baan. Zeker als jouw baan vol staat
met treinen kan een ontporing uiteindelijk een
duur grapje worden . . .
Low-budget vangrails kan al met stroken karton
vastgezet met nietjes, maar op het forum staan
diverse oplossingen er voor (tip: zoekfunctie) :wink:

Groeten,

Erik.
Re:proefbaan van Jurrien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:proefbaan van Jurrien
Dank je wel voor je reactie. Vangrails heb ik aan gedacht, maar de rails ligt zo strak op de rand dat de lange wagons de vangrails gaan raken en daardoor ontsporen. Machinisten worden daar geacht met gepaste snelheid te rijden.

Ik heb trouwens twee delta controlers als booster ingezet. En merk duidelijk het verschil. Kan nu meer treinen tegelijkertijd laten rijden dan alleen met de MS. Zelfs als die zware Lima loc ( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=919.msg653876#msg653876  z'n rondjes draait rijden er nog probleemloos vier anderen rond.

Ben er inmiddels uit dat de wissels worden bediend door servo's. Op het forum lees ik eigenlijk alleen maar positieve bijdragen over servo's.
Re:proefbaan van Jurrien
Lid sinds: 2008

offline
Re:proefbaan van Jurrien
Hoi Jurrien

Lekker volle baan heb jij.

Tony
Re:proefbaan van Jurrien
RRvdBeek
gast

Re:proefbaan van Jurrien
Hallo Jurrien,

Leuke baan. Veel mogelijkheden om te rijden en vooral om te rangeren. Dat betekent dat je, zeker als je met veel treinen wilt rijden, nog het nodige werk zal hebben met het inrichten van blokken, terugmelders en wisselbedieningen!
Heb je al nagedacht over de verdere aankleding of wil je voorlopig alleen rijden en ervaring met digitaliseren opdoen?
Veel succes ermee.

René
Re:proefbaan van Jurrien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:proefbaan van Jurrien
Citaat van: blauweengel op zondag 29 april 2012, 19:43:20
Hoi Jurrien

Lekker volle baan heb jij.

Tony
Bedankt. Mijn zoon kan er geen genoeg van krijgen. Hoe meer  op debaan, hoe mooier hij het vindt. Als ik hem z'n gang laat gaan heb ik geen spoor meer over om een rondje te draaien. ;) Het meeste wordt straks weer opgeborgen, maar het is wel heel erg gaaf om alles wat je hebt eens even weer tevoorschijn te halen en te laten rijden.

Citaat van: RRvdBeek op zondag 29 april 2012, 20:19:50
Hallo Jurrien,

Leuke baan. Veel mogelijkheden om te rijden en vooral om te rangeren. Dat betekent dat je, zeker als je met veel treinen wilt rijden, nog het nodige werk zal hebben met het inrichten van blokken, terugmelders en wisselbedieningen!
Heb je al nagedacht over de verdere aankleding of wil je voorlopig alleen rijden en ervaring met digitaliseren opdoen?
Veel succes ermee.

René

Dank je wel!
Deze baan wordt verder niet aangekleed. In de afgelopen jaren heb ik o.a. een kelder gebouwd van 8 x 5 m en daar moet straks de treinbaan komen. Met deze baan wil ik het digitale gebeuren onder de knie krijgen. Varierendvan het inbouwen van decoders en het programmeren ervan tot het maken van blokken met terugmelders, aansluiten van seinen enz.
Ik ben natuurlijk wel steeds aan het prakkiseren hoe de grote baan er uit moet gaan zien. Maar daarvan heb ik nog geen beeld in mijn hoofd. Maar goed dat heeft ook niet zo'n haast.
Ik moet eerst maar eens  beslissen op welke manier ik de baan digitaal wil gaan besturen.
De MS kan maar 10 loks aan. Maar er staan er meer op de baan. Niet dat die allemaal tegelijkertijd moeten gaan rijden, maar het is toch leuk om ze af en toe een rondje te laten maken.
Voorlopig los ik het op door met meerdere MS-en te werken. Maar dan voel ik me af en toe net een diskjockey. Plug in, plug uit. Dus dat moet veranderen. Ik heb onlangs bij Teunis de Raptor gezien, in combinatie met  de PC (geen windows) en daar was ik wel van gecharmeerd.
Eigenlijk zou ik in de buurt van Lelystad nog wel eens bij iemand willen kijken die met de Tams centrale werkt, in combinatie met Koploper.

vr.gr.
Jurrien
Re:proefbaan van Jurrien
RRvdBeek
gast

Re:proefbaan van Jurrien
Jurrien, kun je de MS niet gelijk met een interface koppelen aan je PC met koploper?

René
Re:proefbaan van Jurrien
neen, een MS kan je niet aan de PC koppelen bij mijn weten.
Re: proefbaan van Jurrien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: proefbaan van Jurrien
Dat digitaliseren van de baan is er tot nu toe niet van gekomen. Baan is te groot en te ingewikkeld voor mij als leek om het onder de knie te krijgen. Dus wordt hij afgebroken en ga ik iets anders bouwen. Ik wil nu eerst een schaduwstation bouwen. De tafel moet ook wat lager. Voorlopig dus wel wat te doen.
Re: proefbaan van Jurrien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: proefbaan van Jurrien
Ik ben begonnen met het maken van bezetmelders, waarbij ik de diodetruc ook meeneem.
Zoveel mogelijk info van dit forum geconsumeerd en aan het solderen geslagen. De foto's tonen het proces.

1. de railstaven geïsoleerd en de diode gesoldeerd.


2 de diode verbonden met de andere railstaaf


3. de bezetmelder draad gesoldeerd


4. de voeding naar de ringleiding en de massa naar de ringleiding gesoldeerd


Zien jullie ergens een fout?
Re: proefbaan van Jurrien, bezetmelders maken en diode toepassen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: proefbaan van Jurrien, bezetmelders maken en diode toepassen.
Helemaal goed  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: proefbaan van Jurrien, bezetmelders maken en diode toepassen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: proefbaan van Jurrien, bezetmelders maken en diode toepassen.
Hoe kan ik nu het beste testen dat ik toch geen domme korstsluiting heb gemaakt, die op het eerste oog niet zichtbaar is?
Re: proefbaan van Jurrien, bezetmelders maken en diode toepassen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: proefbaan van Jurrien, bezetmelders maken en diode toepassen.
Gewoon spanning erop zetten en testen  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Een tijdje geleden kocht ik Houten een servo. De verkoper verkocht mij er een servo-tester bij.









Als ik het nu goed begrijp zet ik rechts op de tester een spanning tussen de 4.8 en 6.0 Volt
en heb ik links drie mogelijkheden om de servo op aan te sluiten.
De servo heeft ook drie draden en het bijbehorende platte stekkertje.





Ik kan alleen niet ontdekken wat nu de + en de - is. Verder weet ik niet wat de letter S betekent.
Is er ergens standaard een kleurcode afgesproken of hang het af van het feit, dat de fabrikant goedkoop een bepaalde hoeveelheid draad heeft kunnen inkopen?
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Rood = +
Zwart = -
S = Strobe of impuls op jouw servo de witte draad.

grt piet
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
+ = rode draad
- = zwarte draad
S = signaaldraad (hierop komt het PWM signaal)


Bij sommige servo's kunnen die kleuren afwijken en heb je bvb rood-oranje en wit of zo...  maar de middelste is normaal de PLUS en de witte is het stuur signaal


Edit : OOPS... stereo post met Piet
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
google afbeeldingen onder "aansluitingen servo" en je krijgt alle mogelijkheden van connectors/merk/kleur.
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Op de In-zijde sluit je de spanning aan.
De Out- zijde heeft 3 aansluitingen waarop je tegelijkertijd 3 servo?s op aan kunt sluiten.
Met de draaiknop kun je de servo bedienen.

Aansluitgegevens van servo?s


Mvg,
Peter
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Dank jullie wel voor je reacties. Zat nog even te denken dat ik onder elk bericht de "vindt ik leuk knop" zou gebruiken, maar toch maar niet.
Maar verder schiet het nog niet op, bedenk me namelijk net dat ik iets nodig heb om die puls te genereren. Een gewone adapter die 4.5 v genereert voldoet niet. :(
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
aansturing servo:

Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Dank aan iedereen die even heeft geholpen. Heb een adapter aangesloten. En hij werkt (een beetje). 8o Kan met de draaiknop de arm heen en weer bewegen. Maar dat kan ik doen op alle drie de contactpunten. Terwijl het derde contactpunt bijvoorbeeld een automatische beweging zou moeten maken.





Ik ben dus nu de trotse bezitter van een handmatige servo schakelaar. 8o
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Inmiddels heb ik ontdekt dat het kleine vierkantje links onder bij de letters ccpm een drukknopje verbergt. Als ik daarop druk werken ook de andere functies van deze tester.
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
misschien dat er boven het vierkantje de tekst  "select" staat ?
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
Ja hoor, wrijf het er maar fijn in :( :( :mrgreen: :mrgreen:
Re: Baan van Jurrien, servo probleempje
ach, ik zou er zelf ook niet meteen op gekomen zijn...

Het is maar omdat jij het nu zelf vermeldt, dat ik het ook ineens zag.  De  "AHA-Erlebnis".

Al doende leert men, al draaiende keert men , Jurrien !  We zijn er allemaal wijzer van geworden.
Re: Baan van Jurrien, kleinst mogelijke keerlus
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, kleinst mogelijke keerlus
IK ben al een poosje aan het stoeien met C-rails om de smalst mogelijke keerlus te krijgen. Uiteraard één waar de lange wagons nog wel doorheen kunnen. Dus gebruik van minimaal de 24130
De breedte die ik nu heb liggen is 75cm. Zou dat nog smaller kunnen. De lengte is nu nog onbelangrijk.
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
Dat is met c-rails de smalste breedte.
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
inderdaad met C rails kan je niet smaller dan de diameter van de kleinste boogstraal... en dat is 2x360=720mm diameter op de puko-lijn (hartlijn) dus 75 cm buitendiameter.

Als je nog smaller wil, kan je 2 overgansrails C naar M  gebruiken en een lus in  5120 industrieboog leggen.  Diameter verkleint dan naar (2x286) mm op hartlijn, dus laten we zeggen een buitendiameter van 62 cm.   je wint dus ongeveer 13 cm in diameter maar riskeert dat langere wagons en loke er op ontsporen
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
1:87 wagons, oftewel de 30,3cm rijtuigen gaan vaak niet door r1.
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
Dat klopt, dus ik blijf fijn mijn C-rails gebruiken. Jammer dat het niet smaller kan, maar zou het efficënter kunnen, dat wil zeggen dat ik twee keerlussen in elkaar frommel door middel van een engelse wissel?
Re: Baan van Jurrien, smalst mogelijke keerlus
het is ook maar de vraag of je het wilt. Een kleinere boogstraal. Daar krijg je veel gedoe mee met ontsporingen enzo, vooral bij langere treinen. Kijk ook uit met het uitzwaaien van lange wagons. Je zult je rails voldoende vrij moeten houden van de omgeving.
Re: Baan van Jurrien, naam bedacht.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, naam bedacht.
Anders vergeet ik het. Heb een naam bedacht: Spürgenhofen. Een grensplaats waar internationaal treinverkeer de gewoonste zaak van de wereld is.
Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Er is weer wat vooruitgang te melden. Af en toe heb ik wat kunnen werken aan mijn baan. Vind zelf dat ik een beetje chaotisch bezig ben, maar het zal ooit wel ergens toe leiden.
Het framewerk is af  en er zijn voldoende ringleidingen gemaakt om met meerdere boosters te kunnen werken. Wat hout er op en ik zou het eerste schaduwstation kunnen gaan leggen, ware het niet dat ik nog helemaal geen ervaring heb met automatisch rijden en dat soort dingen. Het is toch wel handig om daar een beetje mee om te kunnen gaan.

Dus heb ik wat platen op het frame vastgemaakt en een proefbaan uitgelegd.





waarmee ik ga proberen om Koploper een beetje onder de knie te krijgen. 1 1/2 jaar terug een cursus gevolgd bij HIP. Ik hoop dat er wat van is blijven hangen.
Het heeft lang geduurd, maar tenslotte besloten dat het Koploper moet worden. Niet omdat ik dat beter vind dan iTrain, maar simpel omdat het gratis is en bijzonder uitgebreid. Ik zal er wel jaren zoet mee wezen om de beginselen onder de knie te krijgen.

Ik heb ook heel lang getwijfeld over welk besturingssysteem ik wilde hebben. Maar de makkelijke manier waarop loks met de ECOS kunnen worden geprogrammeerd gaf tenslotte de doorslag, naast het feit dat ik een aantal maanden geleden een ECOS 50200 erg goedkoop op de kop tikken. :D :D



dus dat ook maar gedaan.
Een oude Toshiba laptop Portégé 7200 (pentium 3 8o)



maakt het besturingssysteem compleet. Heb er een paar dagen over gedaan om het ding fatsoenlijk onder Windows XP te kunnen laten werken. Maar tenslotte is dat gelukt. Koploper start vlot op'

Drie S88 modules (Rosoft)

lagen ook al meer dan twee jaar te verstoffen. Heb ze aan elkaar gemaakt en vastgeschroefd op een plek waar ik er gemakkelijk bij kan. Uiteraard ontbreekt het kabeltje om ze te verbinden met de ECOS 50200.  :( :(
De wissels



worden straks aangedreven door servo's. Ik heb inmiddels een mal gemaakt om strookjes aluminium of hard plastic te kunnen zagen/snijden, waarmee ik ze aan de wissels wil bevestigen. Die methode heb ik afgekeken O:-D bij Koos (KdeB)

De servo's op hun beurt worden aangestuurd via een OC-32 van Leon van Perlo. Met wat hulp van Ben heb ik de ondersteunende software inmiddels ook op de Toshiba aan de praat. Het aan elkaar knopen van de OC-32 en de Toshiba geeft nog wat hoofdbrekens. Er is een voeding voor de OC-32. Ik moet er alleen nog achter komen hoe ik van dat ding de "plus" en de "min" uit elkaar houd, want de OC-32 schijnt met een verwisseling niet erg in zijn nopjes te wezen.....



Er was wat tekenwerk voor nodig in Wintrack, maar de proefbaan ziet er als volgt uit:



Voor een proefbaan ziet dat er wat ingewikkeld uit, maar daar is over na gedacht.
Wat in koploper straks als eerste wordt ingegeven is veel minder., nl. de groene sectie



Wanneer ik het voor elkaar heb om daar onafhankelijk en met regelmaat, zonder botsingen 4 treinen te laten rijden, zal ik al super blij zijn.
Werkt dat eenmaal, dan volgen de uitbreidingen.
Eerst de blauwe sectie wat een dynamisch schaduwstation moet worden, daarna de oranje sectie uitbreiding van dynamisch schaduwstation en tenslotte de gele sectie, het rangeer gebied. Wat daar moet gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk, maar zelf wil ik ook wel een beetje aan de knoppen blijven zitten
De groene sectie heb ik verdeeld in blokken.



Op de eerste foto kunnen jullie alle draden nog zien liggen.

Kortom voorlopig ga ik me niet vervelen.

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Veel plezier de komende tijd Jurrien. :thumbup:
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Hallo Jurrien,

Is het alweer 1,5 jaar geleden dat jij bij ons te gast was  8o tja de tijd gaat snel.
Je hebt de presentatie digitaal mee gekregen dus ga er eens een avondje voor zitten en alles komt weer boven.

vergeet niet op je baan aan te geven waar de scheidingen zitten en noteer waar welke bezetmelder zit.
Rij in het begin een kant op dat scheelt een hoop invoerwerk, daarna kun je dit verder uitbreiden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Citaat van: Jurrien op zondag 21 december 2014, 20:02:36





Even opletten: je weerstandbankjes zitten in de verkeerde sockets, moeten op de plek van de sink driver!!!


Gr, Ben.
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
 8o Ik snap der helemaal niks van ; je hebt de verkeerde sokken aan en er moet iets komen voor de gezonken drijver, dat is wat ik er van snap. :o) :o)
Nou ja, jij zult het wel snappen, veel success ermee.  :thumbup:
Het ziet er al hoopvol uit op je baan, treinen erop en rijden maar. :)

Dirk-Jan
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Citeertreinen er op en rijden maar

:-( :-( :-( Was dat maar zo :-( :-( :-( Er zit nog geen draad vast aan welk apparaat of ringleiding dan ook.

En die verkeerde sokken snap ik al helemaal niet  :-( :-( :-( Heb dat ding gekocht met de IC's er al op vast geprikt. :? :? :?

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Zoek de verschillen. :D





Gr, Ben.
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Citaat van: Jurrien op zondag 21 december 2014, 20:56:08
Heb dat ding gekocht met de IC's er al op vast geprikt.
Voor een appel en een ei, hoop ik?
Omdat hij het niet deed, hoop ik?
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Aanvulling op de post van Ben (Uit de handleiding van de OC32):
LET OP: Source Drivers en Sink Drivers hebben hun eigen voetjes. Wissel ze niet om,
want dan krijg je kortsluiting! Weerstandsbankjes plaats je in de SINK-driver voetjes.
LET OP: Bij gebruik van weerstandsbankjes blijven pin 9 en 10 (dat zijn de pinnen die het
verst van de inkeping af zitten) van de betreffende voetjes leeg.
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Ja meester!! :D Die tekst uit de handleiding gaat er van uit dat je een lege printplaat koop of zo. Ik mag er toch van uitgaan dat als ik zo'n ding koop en de chips zitten er al op, dat die dingen goed geplaatst zijn?? :evil: :evil: Dus niet. Dankzij een oplettende Ben blijft het ding tenminste nu heel! Waarvoor mijn dank.

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Jurrien, de sink driver is een soort van "schakelaar" die naar massa schakelt, vergelijkbaar met de AUX van een decoder.
De "load" hangt dus tussen de "+" en de poort van de OC32.
Het was inderdaad heel scherp gezien van Ben. :thumbup:
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Hoi Jurrien

Je hebt flinke stappen gemaakt  :thumbup: met de OC32 loop je mij zelfs vooruit, als je die werkend heb kan ik nog wat van jou leren.
Even 2 aansluitdraden aan je Ecos en je kan rijden.
Succes met je testbaan in Koploper, mocht je vragen hebben dan weet je me te vinden.

Mvg
Koos
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Waarom vandaag niet eens een treintje laten rijden. Baan ligt. Er is nog niets aangesloten, maar dat valt te verhelpen. Er zijn ook nog geen baanvakken geïsoleerd, dus alle "+" is nog met elkaar verbonden, evenals alle "-". Tenminste aan één kant.... Niets is simpeler dan een paar draadjes te verbinden met een trafo en rijden maar. :) Dus niet. Simpel locje niet vooruit te branden!  Op een paar losse stukken rails aan elkaar gezet, deed tie het prima. Conclusie: ergens kortsluiting! Maar waar? De baan op bepaalde punten los gemaakt en opnieuw geprobeerd. Nu ging het als een speer. Los baangedeelte weer aangekoppeld en weer kortsluiting. Locje deed niets. In het verdachte stuk baan zat een bezetmelder. Bezetmelder er tussen uitgehaald en weer geprobeerd. En ja, locje snorde tevreden weg.
Kortsluiting zat dus in de bezetmelder. Bezetmelder aan inspectie onderworpen. Bleek dat ik ietsie pietsie te gul was geweest met soldeertin. Dus nu bezig met alle bezetmelders uit voorzorg maar  op het kritieke punt op het kritieke punt te isoleren.

foto 1: voor isolatie
foto 2: na isolatie

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
 :) En zo is den mensch lekker bezig. Dat is een "nadeel" van de C-Rail, de contactlipjes zitten erg dicht op elkaar.
Maar ja, het rijd weer, en dat geeft dan ook weer voldoening.

Dirk-Jan
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Hoi Jurrien,

Ik neem aan dat bruin de massa is en de witte draad voor de terugmelding is?
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je de massa en de terugmelder draad aan dezelfde spoorstaaf vast maakt.
Wat ik begrepen heb is dat vragen om moeilijkheden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Hoi Peter,

Nee de witte draad heeft te maken met de diodetruc. KLIK

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Hoi Jurrien,

Ja dat was ik alweer even vergeten. Dat kan ook nog.
Ik zou zeggen ga lekker door en vergeet mijn opmerking ten aanzien van het plaatje!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Hallo Jurrien,

Dat ziet er veel belovend uit bij jou, ben zelf nog volop sporen aan het leggen zal ook weldra kunnen rijden met de treinen. niet met Itrain
maar met cs2, wens je hierbij ook de beste wensen voor 2015.

Groeten
Peter