Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Loc van Lima

Gestart door Jurrien donderdag 24 augustus 2006, 22:09:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc van Lima
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Loc van Lima
Ik heb onlangs een lange rode dieselloc zes assig op de kop getikt. Zit een decoder in, want met het mobile station kan ik de verlichting aan en uitschakelen. Bij Delta brandt de verlichting niet.
Vlak achter het stuurhuis staan de letters DE en dan de cijfers 12.
Graag zou ik er een foto van laten zien, maar weet niet hoe dat moet.
Wat is het voor een loc? Iemand een idee?
Hij rijdt trouwens prima!

update: In de titel heb ik het vraagteken maar eens weggehaald.
Loc van Lima?
Gerard
gast

Loc van Lima?
Lange rode 6-assige dieselloc met het opschrift "DE 12" :roll: : klinkt als een Class 66 van HGK  :D .
Loc van Lima?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Loc van Lima?
Met dank aan Sascha die zo vriendelijk was om de foto's even op de server te zetten, maar dit is de loc die ik bedoel:
Loc van Lima?
SNEAK
gast

Loc van Lima?
is dat er niet 1 van shortlines ?

kijk Hier maar even
Loc van Lima?
Gerard
gast

Loc van Lima?
't Is geen Class 66  :oops: .
Maar wat wel?
De beschildering lijkt op die van HGK  :?  
Wie het weet  :idea:  mag het zeggen...
Loc van Lima?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Loc van Lima?
Het is -met dank aan Roy- nu bekend uit welke set deze loc komt.
CiteerTe koop een complete set van Shortlines.
Heeft enkel een proefrondje gereden.
De set is compleet met alle losse deeltjes erbij, compleet met doos.
Shortlines heeft enkele jaren in Nederland met dit model gereden.
de set is compleet met Loc en twee wagons.
De loc bezit twee motoren, en is beresterk.

Ik kan er alleen nergens een foto van vinden.
Verder kan ik hem niet open maken. Nergens een schroefje te bekennen.  Aan de zijkanten kan ik de kap (van plastic) ietsjes uitbuigen, maar verder durf ik niet te gaan. Dus het verhaal van die twee motoren kan ik ook niet controleren.
Loc van Lima?
Lid sinds: 2006

offline
Loc van Lima?
Volgens railfaneurope.net is het een voormalige class 240 van de DBAG
zie: Foto Shortlines klik hier

Op een site vond ik dat het hier gaat om een Lima:
NS 149943 DE12 + 2 container wagons 5/99

Op ebay heeft deze set de laatste tijd een aantal kte koop gestaan:
klik hier
en
of klik hier

Ik hoop dat ik je zo weer iets op weg heb geholpen.


Groeten,
Richard
Loc van Lima?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Loc van Lima?
Hardstikke gaaf!  Goeie foto gezien. Wat minder leuk is is het feit dat ik nu zie dat het orgineel twee hoorns bovenop heeft zitten en bij mijn exemplar er aan beide kanten 1 is afgebroken.  :cry:
Maar eens zoeken of ik iets dergelijks ook los kan kopen. :roll:
Loc van Lima?
Gerard
gast

Loc van Lima?
Mooi setje. Gefeliciteerd met de aankoop.

Bij Lima treinen moet je de kap vaak ver uitbuigen. Deze zit met een aantal nokjes op de bodemplaat vastgeklemd. Probeer het eens met cocktail- of satéprikkers die je tussen de kap en de bodemplaat "wrikt" en dan uitbuigen. Of met een smal aardappelschilmes of zoiets.
Ik weet dat het niet ideaal is  :cry: , maar het is waarschijnlijk de enige manier.
Loc van Lima?
Lid sinds: 2006

offline
Loc van Lima?
een linkje : MaK DE 1024

machtige machine , in DB coloring ook met sneltreinen mogelijk .
naam van het projekt : Schleswig-Holstein-lok

Moest de opvolger van de DB 012 worden en ingezet worden waar twee 218ers in tractie reden . De orginele witte coloring is van de deelstaat Schleswig-Holstein . machines zijn capabale om 3000 ton lasten te vervoeren .

De loks hadden namen :
240 001   Kiel            DE 11
240 002   Westerland DE 12
240 003   Lubeck        DE 13

De onderste info komt uit RM 153 ( 4/98 )
Re: Loc van Lima?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Loc van Lima?
Citaat van: Gerard op maandag 28 augustus 2006, 22:45:10
Mooi setje. Gefeliciteerd met de aankoop.

Bij Lima treinen moet je de kap vaak ver uitbuigen. Deze zit met een aantal nokjes op de bodemplaat vastgeklemd. Probeer het eens met cocktail- of satéprikkers die je tussen de kap en de bodemplaat "wrikt" en dan uitbuigen. Of met een smal aardappelschilmes of zoiets.
Ik weet dat het niet ideaal is  :cry: , maar het is waarschijnlijk de enige manier.

De kap is er vanaf. Inderdaad even een beetje uitbuigen en de wet van de zwaartekracht doet de rest.
Er blijkt een Lenz decoder in te zitten. De LE930.
http://forum.3rail.nl/index.php?board=104.0 In deze draad kan ik er niets over vinden. Heeft iemand iets rijden met deze decoder en zo ja, wat zijn de ervaringen.
Overigens wordt de loc op 6 assen aangedreven en hij loopt als een... Tja kan niet anders zeggen dan: trein!
Re: Loc van Lima?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Loc van Lima?
Zoals ik al eerder schreef, de kap is toch wat beschadigd van deze loc. Lima artnr. 149943.
Wie is de importeur van Lima? IK wil eens informeren of ik een nieuwe kap kan bestellen.
Re: Loc van Lima?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

online
Re: Loc van Lima?
REZ www.rez.nl

Groeten,
Herman
Re: Loc van Lima?
Davy
gast

Re: Loc van Lima?
Ik kwam tegen op de achterkant van een oude railhobby uit 1999/9
een advertentie van Lima.

Lima collection

HKG short lines
Deze set bestaat uit 1 dieselloc MAK DE 13 en twee platte wagons type RS met IBC containers. Een grote en een kleine.

Set gelijkstroom nr. 149943,
Set gelijkstroom digitaal nr. 159953

Set wisselstroom nr. 189943,
Set wisselstroom digitaal nr. 179943
Re: Loc van Lima?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Loc van Lima?
De website van de importeur (Bedankt Herman (Y)  ) bekeken. Staat duidelijk dat aan consumenten geen informatie wordt verstrekt. Dus de dealerlijst geraadpleegd. Zitten er twee in Lelystad. Gebeld! Volgens hun kan er misschien volgend jaar iets gebeuren, maar of een kap los te verkrijgen zou zijn van vroegere locs....????
Helaas!
Re: Loc van Lima
Lid sinds: 2006

offline
Re: Loc van Lima
Misschien op een beurs kijken voor een onbeschadigde kap.
Re: Loc van Lima
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Loc van Lima
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 12 oktober 2006, 17:57:55
Misschien op een beurs kijken voor een onbeschadigde kap.

Ik zal zaterdag, 28-10 a.s. in Utrecht in ieder geval mijn ogen goed openhouden.
Re:Loc van Lima
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Loc van Lima
Na ongeveer zes jaar deze lok weer op de baan gehad. Na wat soldeerwerk aan de sleper (stroomvoerende draad zit daarop gesoldeerd en had losgelaten) reed hij weer. De lampjes branden niet constant. Een heel kleine flikkering is waarneembaar. Duid volgens mij op een massa aansluiting die beter moet.
Maar er is iets anders waar ik niet uitkom.
In deze lok zit een decoder van Lenz. De LE930. Het adres van de lok is 24.
Wanneer ik nu de lok laat lopen en met de mobile station een andere lok ga besturen, begint deze vreselijk te bokken. Een de lima loc gaat ook zeer stotend rijden. IK heb het met drie locomotieven geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat. Ook wanneer ik de adressen van die loks wijzig blijft het probleem zich voordoen.
Als ik deze drie loks tegelijkertijd laat rijden, dus zonder deze lima lok, is er niets aan de hand. Ze rijden rustig, zonder haperingen hun rondjes.
Het probleem zit hem dus in de lima lok. Maar waar?  Ik kan me niet herinneren dat hij dat zes jaar geleden ook had.
Re:Loc van Lima
Lid sinds: 2010

offline
Re:Loc van Lima
Klinkt als overbelasting van je mobile station. De combinatie van de lima-lok met de twee andere zorgt ervoor dat er meer vermogen gevraagd wordt dan je mobile station kan leveren.

Groeten Ronald.
Re:Loc van Lima
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Loc van Lima
Citaat van: ronaldk op maandag 09 april 2012, 21:53:58
Klinkt als overbelasting van je mobile station. De combinatie van de lima-lok met de twee andere zorgt ervoor dat er meer vermogen gevraagd wordt dan je mobile station kan leveren.

Groeten Ronald.

Stom van mij. Dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Deze lok heeft twee motoren en dat vreet natuurlijk stroom.  Wordt echt tijd voor digitaal gaan rijden en een echte baan met ringleiding enz.
Re:Loc van Lima
Aliebengalie
gast

Re:Loc van Lima
Toch heb je genoeg geleerd in die 6 jaar zoals je kunt lezen.

En elke dag leer je genoeg bij (ja zelfs ik leer elke dag weer nieuwe dingen).

Wel leuk als je je vragen van toen en nu terug leest....

Maar die 2 motoren zitten wel gelijk aan het max.

Een 3e motor word niet goed meer geaccepteerd....maar daar was je nu zelf ook al achter....

Leuk om je berichtjes van toen en nu terug te zien.

Veel suc6.

Mvg: Alex
Re:Loc van Lima
Lid sinds: 2007

online
Re:Loc van Lima
Ik heb er ook eentje gehad en die loc had geen twee motoren. Wel een dikke middenmotor met cardanaandrijving op beide draaistellen. Sterk en zwaar ding die vast de nodige stroom verbruikte. Lima vond het bij de tweerailvariant in ieder geval niet nodig antislipbandjes te monteren en dat bleek ook niet nodig.
Re:Loc van Lima
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:Loc van Lima
Citaat van: henkv op dinsdag 10 april 2012, 08:47:51
Ik heb er ook eentje gehad en die loc had geen twee motoren. Wel een dikke middenmotor met cardanaandrijving op beide draaistellen. Sterk en zwaar ding die vast de nodige stroom verbruikte. Lima vond het bij de tweerailvariant in ieder geval niet nodig antislipbandjes te monteren en dat bleek ook niet nodig.

Die anti slipbandjes zitten er hier ook niet onder. Ik vind het wel ontzettend jammer dat de kap beschadigd is. Heb inmiddels ontdekt dat Hobbytrade of Hobby Trade dezelfde lok in het programma voert. Zouden zij Lima hebben overgenomen. Misschien alsnog een mogelijkheid om aan een goede kap te geraken.
Re:Loc van Lima
Lid sinds: 2007

online
Re:Loc van Lima
Lima is overgenomen door Hornby International en die hebben al veel heruitgebracht, maar bij mijn weten nog geen Mak 1024. Overigens zjjn losse kappen altijd peperduur. Kan je nog beter een betaalbare tweedehands lok zien te vinden. Ze staan altijd wel op ebay en voor de kap hoeft het geen drierailer te zijn.
De lok van Hobby Trade is denk ik toch wel een eigen nieuwontwikkeling.