Inmiddels tot de ontdekking gekomen dat de spiraal weer uit elkaar moet, want de stroomvoorziening is onvoldoende. Ik heb nu per winding één aansluitrail. Om digitaal te rijden is dit denk ik onvoldoende.
Ook moet ik er denk ik contactrail o.i.d. in zetten voor bezetmelding en de spiraal in blokken verdelen.
....... zou ik graag advies krijgen over een aantal zaken:
Winus
Hallo Winus,
Vele vragen maar toch ziet het er al mooi uit.
1. Hoeveel stroomaansluitingen per winding?
Per winding (4 m.) heb ik tenminste 2 voedingspunten. Dat is bij c-rail ! en bij m-rail wordt het vast meer.
2. Hoeveel blokken?
De bloklengte is tenminste zo lang als je langste trein zeggen ze hier. Het wordt wel bepaalt door je langste treinen maar of het je allerlangste moet zijn betwijfel ik. Het is echter in je klimspiraal niet anders dan in de overige baan. Mijn blokken zijn bij voorkeur tussen 2.30 en 2.50 m maar dat halen ze niet alle en dat is geen ramp.
3. Waar de contactrails te plaatsen en hoe? Steeds in paren van twee en 30 cm. er tussen?
In paren van twee aan het begin en aan het einde van een blok. Bij lange blokken of bij tweerichtingsverkeer zou ik kiezen voor een derde paar in het midden. Kies je voor volledige detectie dan bestaat je derde sectie dus uit alles tussen begin en eind.
4. Heb ik nu een "Belgische" spiraal? Hij gaat nu met de klok naar beneden.
Ja, vast ! normaal is rechtsrijdend het opgaande spoor
5. Nog andere adviezen over dingen die ik over het hoofd gezien heb?
Boor geen gaatjes door het traject in de spiraal om draden door te trekken. Dat gaat wel maar ze hangen ongetwijfeld daarna in de panto's. I've been there

groet,
Michiel