Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Massa en spanning omkeren?

Gestart door SBB-Fan maandag 19 december 2011, 22:36:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massa en spanning omkeren?
Lid sinds: 2011

offline
Massa en spanning omkeren?
Ben bezig met de aanleg van het schaduwstation (m-rails) van wat  'Klein Zwitserland' moet worden en ik vroeg me af of er bezwaren zijn tegen het 'omkeren' van massa en spanning (bruin en rood dus) bij de voeding van de rails.  Dit maakt het namelijk een stuk eenvoudiger om wissels e.d. te schakelen via de middenleider/sleepcontacten van de locs. (onafhankelijk van de baanspanning op dat ogenblik)

Ik ben een leek op gebied van electriciteit dus vergeef me als dit een domme vraag is  ;).
Re:Massa en spanning omkeren?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Massa en spanning omkeren?
Rijd je analoog of digitaal?

Groet, Anne W
Re:Massa en spanning omkeren?
Volledig analoog.
Re:Massa en spanning omkeren?
Technisch gezien lijkt me dit geen probleem , als je bv van een boormachine op 230 V de stekker er andersom in doet , gebeurd er ook niks raars. En als je de stekker van de Marklin trafo er andersom in doet , veranderd er ook niks , de trein gaat niet achteruit rijden ofzo. Maar misschien hebben andere forumleden goede redenen om dit af te raden.....

Er kunnen wel problemen optreden als er bepaalde schakelingen zijn/worden gemaakt met een ander gedeelte van de baan , de sleper of de wielen zouden dan voor kortsluiting kunnen zorgen.

In ieder geval keek ik vroeger als kind niet welk draadje waar zat in de trafo , als de trein maar reed :D
Re:Massa en spanning omkeren?
bij verwisselen van de voeding en de massa krijg je problemen als je bijvoorbeeld seinen en wissels gaat aansluiten. Bij analoge systemen (en dus ook trafo's) is de indeling: