Hallo,
Wat mij al langere tijd opvalt is het verschijnsel dat liefhebbers van het Märklin puntcontactsysteem als hun interesse gewekt is voor een bepaalde loc ze van dat model dan een gelijkstroom versie kopen omdat die - zonder de "verplichte" decoder die nu eenmaal in wisselstroom versies wordt meegeleverd - "goedkoper" zou zijn. Ik vraag me werkelijk af of dat zo is. Zij die de juiste gereedschappen en apparatuur hebben om meer ingrijpende wijzigingen aan de structuur van een loc aan te brengen ( de hoge kosten daarvan moet je dan wel meerekenen!) zou ik zeggen ga je gang, maar als aan die voorwaarden niet wordt voldaan dan wordt het veelal niks. Het enig redelijke alternatief is dan - zoals bij de loc waar het in dit "draadje"om gaat - om dure vervangende onderdelen proberen aan te schaffen die in ieder geval het volgens de NEM-normen aanbrengen van een sleper mogelijk maken. Maar daarmee ben je er niet. Er zal dan - hoe dan ook - alsnog een decoder van eigen keuze ( die "uiteraard" VEEL beter is!

) moeten worden aangebracht zodat op zijn minst de rijrichting van de loc op afstand kan worden ingesteld. Veelal lees ik dan dat zo'n "véél betere" decoder minstens net zo duur is als de decoder die af-fabriek in een wisselstroom versie wordt meegeleverd. Maar ik lees meestal niets over het aanpassen van de binnenmaat van de wielen van de gelijkstroomloc aan de Märklinnormen. "Iedereen" (en "bijna iedereen" op dit forum

) meent dat dat niet nodig is; zonder die aanpassing zou het ook op Märklin rails gaan. Nou ja, op C-rails/wissels misschien wél maar op M- rail met name is dat de grote vraag. Bij serieuze merken worden meestal bij wisselstroom versies wielen gemonteerd die aan de wisselstroom normen voldoen (denk maar eens aan speciale wielstellen naar märklin-normen waar de wielen ongeïsoleerd op zijn aangebracht).
Kijk, als het niet anders kan omdat van een model geen wisselstroomversie af-fabriek wordt geleverd, ja dan
moet je wel zelf gaan knutselen, maar anders..... Overigens zijn er merken die zogenaamde wisselstroomversies van hun locomotieven op de markt brengen die zo amateuristisch zijn "omgebouwd" dat ze even beroerd functioneren als "eigen ombouw" locs. Het blijft dus opletten.
Gegroet,
Rob