Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Thomas the Train: Diesel
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Thomas the Train: Diesel  (gelezen 1247 keer)

Ferdi

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
Thomas the Train: Diesel
« Gepost op: zondag 13 november 2011, 13:30:33 »

Beste mensen,
Het volgende Thomas trein project is Diesel van Hornby ombouwen naar wisselstroom digitaal.
Bij de andere Hornby modellen sprak het voor zich: sleper, massa en motor links en rechts.
Bij dit model zie ik niet zo gauw waar de twee draadjes van de motor aan bevestigd moeten worden. Ik vrees ook dat het motorschild niet ge´soleerd is?
Zie de foto's.
Alvast bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groeten,

Ferdi.

minitreintje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Portfolio website
Re:Thomas the Train: Diesel
« Reactie #1 Gepost op: zondag 13 november 2011, 14:40:24 »

Ik zou die kopere clips eens doormeten...


groeten Dylan
Gelogd
Belgische Modulebaan H0 met CS 1R + MS 1 en ontwikkelaar van TrainDuino (Arduino).

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Thomas the Train: Diesel
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 november 2011, 10:00:31 »

Zo'n condensator staat meestal over de motoraansluitingen. Dus die ene draad zal wel naar de motor gaan en de andere pool ligt dan direct aan het chassis. Motortje eruit, het chassis ter plekke isoleren en kijken hoe je een draad direct aan de tweede pool kan aansluiten.
Gelogd

Ferdi

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
Re:Thomas the Train: Diesel
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 november 2011, 17:03:50 »

Hallo Henk,
Dank voor jouw reactie. Op de foto de motor. Deze is in een plastic behuizing volgens mij ge´soleerd van het chassis. Aan welke twee polen moet ik nu de draadjes van de decoder (Esu Lokpilot V4.0) aansluiten?
Dank!
Ferdi.

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Thomas the Train: Diesel
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 november 2011, 18:06:51 »

Tja, je moet het uiteindelijk zelf even proberen. Heb je een gelijkstroomtrafo of desnoods een 9 volt batterij om het motortje te proberen? Het zou kunnen dat de metalen platen van de motor ook voor de stroomopname zijn. Aan ÚÚn kant lag er dan een plaat direct tegen het metalen chassis. Daar het chassis dan isoleren met isolatietape en er een draadje tussen zien te frotten. Maar zeker weet ik het niet. Even proberen hoe het zit, het zal niet gauw kapot gaan.
Gelogd

Ferdi

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
Re:Thomas the Train: Diesel
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 november 2011, 17:19:24 »

Dag Henk,
Gelukt!
Ik heb aan de onderkant van de motor de oranje draad gesoldeerd en daarna ge´soleerd van het chassis. De grijze draad aan de bovenkant van de motor vastgemaakt. Sleper en massa had ik al bevestigd.
Het werkt!
Dank voor de tips.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Thomas the Train: Diesel
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 november 2011, 22:17:44 »

Ferdi, op de foto staat een rode circel om het lipje waaraan je de draden moet solderen.
Als het goed is zit aan de andere kant net zo'n lipje.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Ferdi

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
Re:Thomas the Train: Diesel
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 november 2011, 23:32:29 »

Dank Ad!
Inderdaad. Aan de onderkant heb ik hem hieraan gesoldeerd. Aan de bovenkant kon ik hem aan een lipje bevestigen.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.292 seconden met 22 queries.