Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Bergbaan vanb: eerste ideeen nieuwe baan (nieuw draadje)

Gestart door vanb dinsdag 16 augustus 2011, 22:33:27

Bergbaan vanb: eerste ideeen nieuwe baan (nieuw draadje)
Na ruim een half jaar verbouwen is mijn huis eindelijk zover klaar dat ik de hobby langzaam maar zeker weer kan oppakken.
Ben op het moment de zolder (hier komt de baan) aan het afwerken. Krijg een aardige ruimte.

//
De rand van 30cm kan ik alleen lager gebruiken ivm schuindak.

Ik veel geleerd van mijn vorige baan. Vooral wat ik fout gedaan heb toen. Probeer deze keer de baan niet te complex te maken.  Zorg ook dat ik overal goed bij kan komen. Gebruik ruime bochten  Gebruik geen meegebogenwissels meer. Verder komen er nu wel schaduwstations.

Het zichtbare deel gaat uit k-rails bestaan vanwege de vele mogelijkheden van de flex-rails.
De schaduwstations worden van c-rails.

Ik heb de laatste dagen wat zitten tekenen in wintrack. Krijg 2 schaduwstations. De treinen gaan in principe van schaduwstation naar schaduwstation rijden via een groot station.
Hier wat ik getekend heb.

Onderste niveau. Zijn 4 opstelsporen van zo 3 meter bereikbaar en te verlaten via klimspiraal naar niveau 0.

2de schaduwstation met sporen van2,75m.  Verder een paradespoor waar mijn kolenmijn aan moet komen.

En het hoofdspoor met het stationscomplex. Er zijn 4 stationssporen van ruim 2 meter. Erachter nog een goederenspoor met omloopspoor en een lokloodscomplex.

Hier het totaal. Goed te zien dat er dus van schaduwstation naar schaduwstation wordt gereden. Wat volgens mij een mooi variatie moet opleveren aan treinen.

Dit is voor het eerst dat ik wintrack gebruikt heb. Ben dus benieuwd wat ik er volgens jullie van gebakken heb. Hoor dus graag suggesties en of opmerkingen.

Maikel
Re:Bergbaan vanb: nieuwe start
Ziet er leuk uit, maar wat komt daar rechts boven?

Citaat van: marc-lin op dinsdag 16 augustus 2011, 22:39:40
Ziet er leuk uit, maar wat komt daar rechts boven?

Daar zit een balk tussen langs het schuine dak. Ik ben nog aan het kijken of ik er langs kan met een spoor vanaf het station. Ik heb nog een mooie houtzagerij. Wil dan daar iets maken. Maar moet dat nog even uitvogelen.
Misschien blijft het ook wel leeg.

Maikel
Hoi

ziet er leuk uit,

Maar vind je niet dat je te weinig ziet? Ik heb bij mijn eigenbaan dat gevoel wel.

succes

mvg

Leon

Hoi Leon,

Ik had bij mijn oude baan te veel rails. Het was toen proppen om ergens een gebouw kwijt te raken.
Dat wil ik niet meer. Ik vind persoonlijk veel scenery mooier. Vooral treinen die door een landschap rijden. Hoeft van mij niet helemaal vol met rails te liggen.
En met veel rails kom je al sneller op de kleinere bochten uit of meegebogen wissels. Die wil ik niet meer. Geeft alleen maar ellende.

Maikel
Hoi Maikel,

Mooi baanplan met al die flauwe bogen erin. :thumbup:
Ik blijft dit zeker volgen.
Succes met de bouw.

Gr.
René
Hoi maikel,
Mooi eerste plan alleen zou ik in je station wat meer wissel verbindingen maken. Dat vergroot de rijmogelijkgeden weer.

Gr. Daan

Hoi Maikel,

een mooi plan :thumbup:

Je zou nog kunnen overwegen om rechtsonder een kopstationnetje te maken. Ook zou ik de opstelsporen van met name het tweede schaduwstation langer maken door daar linkse wissels te gebruiken ipv rechtse. Opstelsporen kunnen naar mijn mening niet lang genoeg zijn ;)

Groetjes, John

Meerlingsbeek, nog steeds in aanbouw.

Hey,

ik zou kiezen voor maar 2/3 perronsporen, en dan een stuk of 3 opstelsporen, met een aansluiting naar een loods/bedrijf etc. Veel realistischer. Ook zou ik proberen om je flexrails wat mooier evenwijdig te tekenen. Dat oogt meteen mooier. Met ctrl+R kun je een boog tekenen met vrije radius en hoek. Als je daarna met ctrl+p een parallel spoor aanlegd, liggen ze automatisch mooi parallel.

Roy

Citaat van: Daan op woensdag 17 augustus 2011, 14:24:34
Hoi maikel,
Mooi eerste plan alleen zou ik in je station wat meer wissel verbindingen maken. Dat vergroot de rijmogelijkgeden weer.

Gr. Daan

Hoi Daan,

Wordt wat lastig denk ik Tussen spoor1en 2 en tussen spoor 3 en 4 komt een perron. Zou dus alleen tussen de sporen 2 en 3 kunnen. Ga daar nog even mee puzzelen.

Maikel

Citaat van: Tilly op woensdag 17 augustus 2011, 17:15:04
Hoi Maikel,

een mooi plan :thumbup:

Je zou nog kunnen overwegen om rechtsonder een kopstationnetje te maken. Ook zou ik de opstelsporen van met name het tweede schaduwstation langer maken door daar linkse wissels te gebruiken ipv rechtse. Opstelsporen kunnen naar mijn mening niet lang genoeg zijn ;)

Groetjes, John

Hoi John,

Ik wil proberen daar rechts in ieder geval mijn  houtzagerij te plaatsen. Wil voor de brug al een aftakking aanleggen
Zit alleen met die schuine balk. Moet dus nog even goed bedenken hoe dit te doen.
Ik weet van jouw baan dat je van lange opstelsporen houdt :)
Ik had ze ook liever nog langer maar dat gaat niet. De 2 kanten waar ik een extra stukje tafel van 30cmaanheb getekend zijn schuine kanten. Op 60cm hoog loopt er een balk over de hele breedte. Als ik hier zo,n 12,5cm onder zit heb ik die 30cm extra. Het schaduwstation ligt maar op -5cm. Ik heb hier die extra 30cm dus niet. En moet dus om de bovenste staande balk heen. Hoop dat je het kan volgen :D

Maikel

Citaat van: RoWi op woensdag 17 augustus 2011, 17:32:01
Hey,

ik zou kiezen voor maar 2/3 perronsporen, en dan een stuk of 3 opstelsporen, met een aansluiting naar een loods/bedrijf etc. Veel realistischer. Ook zou ik proberen om je flexrails wat mooier evenwijdig te tekenen. Dat oogt meteen mooier. Met ctrl+R kun je een boog tekenen met vrije radius en hoek. Als je daarna met ctrl+p een parallel spoor aanlegd, liggen ze automatisch mooi parallel.

Roy

Hoi Roy,

Vind zelf de 4 sporen in het station wel mooi. Kan alleen het spoor naar de loods wel recht maken. Kan er dan misschien nog 1of 2 opstelsporen bij kwijt. Ga ik even proberen.
De flexrails komt uiteraard wel evenwijdig te liggen. Heb alleen niet zo'n vaste hand denk ik. Ben een tijd aan het proberen geweest. Maar de optie met ctrl r kende ik niet. Ga dit dus ook eens uit proberen.

Maikel
Hoi maikel

Ziet er al goed uit!

@roy: als je uitgaat van een doorgangsstation heb je toch echt minimaal 4 sporen nodig zodat sneltreinen stoptreinen kunnen passeren. De andere twee sporen bij maikel zijn al goederen/ opstelsporen. Paralelspoor werkt trouwens alleen als de wissels exact gelijk liggen voor zover ik weet en dat is hier niet zo.

Maikel, voor die houtzagerij vinden we zeker een oplossing. Stuur me je bestand nog ff dan zal ik eens wat stoeien;-)

Zie je weer!
R
Citaat van: vanb op woensdag 17 augustus 2011, 19:02:45
Citaat van: Daan op woensdag 17 augustus 2011, 14:24:34
Hoi maikel,

Gr. Daan

Hoi Daan,

Wordt wat lastig denk ik Tussen spoor1en 2 en tussen spoor 3 en 4 komt een perron. Zou dus alleen tussen de sporen 2 en 3 kunnen. Ga daar nog even mee puzzelen.

Maikel

Hoi maikel,
K bedoelde eigenlijk in de wisselstraat nu kun je niet elk spoor betekent vanuit wijde sporen in de hoofdlijn.

Gr Daan

Ben nog wat aan het stoeien geweest.

Ik heb de sporen naar de loods rechter gelegd zodat er ruimte komt voor 2 opstelsporen.
Verder kan er nu wel gewisseld worden tussen stationsspoor 2 en 3. Dit is nodig omdat er een nevenbaan bij is gekomen met aan het eind een kopstationnetje en 2 sporen voor bij mijn houtzagerij. Dit ligt weer wat hoger dan het grote station.Nu kan de trein(railbus) vanaf de nevenbaan het station in en door naar het schaduwstation.

Heb ook de sporen bij de kolenmijn veranderd. Er zijn nu 2 lage sporen waar de wagons neergezet kunnen worden. Dan kunnen ze op de 2 andere sporen gereden worden door mijn KOF en geladen worden. Helaas moet dit wel via het hoofdspoor. Zie niet hoe dit te voorkomen.

Denk wel dat dit aardige veranderingen zijn. Hoor weer graag jullie meningen.

Maikel

Hallo maikel

Het idee voor een kopstation en zagerij daar is op zich leuk, maar klopt zo niet. De railbus of boemel die vanuit je doorgangsstation naar het kopstation moet moet nu wisselen van baan op de doorgaande sporen van je doorgangsstation en daar stopt de railbus niet! Beter is het om ook een klein kopstationnetje in je schaduwstation te maken zodat de railbus pendelt tussen het schaduwstation en je kopstation. Een punt is dat je qua scenery daar niet genoeg ruimte hebt voor en een kopstation en een zagerij. Ik zou dus toch proberen om 1 van beiden aan de andere kant kwijt te raken.

De opstelsporen zijn leuk, maar trek het kleine opstelspoor richting de berg door de tunnel in, zodat je een goederen trein die is omgelopen voor de loods vanaf dat uitvalspoor weer achteruit op een opstelspoor terug kan drukken. Dit moet nu op je hoofdspoor wat er a niet uitziet en b je doorgaande treinverkeer blokkeerd

De sporen bij de kolenmijn vind ik absoluut geen verbetering. Er ligt nu absoluut teveel rails. Zo'n grote kolenmijn heeft veel ruimte nodig en die heb je nu niet meer. Teken maar eens het oppervlak van je kolenmijn in om te beginnen ( zit links in de wintr balk een optie voor) verder zou ik dat spoor echt helemaal enkelsporig houden.

Denk bij je lokloods ook aan een verzorgingsspoor. Heb je nu nog niet

Succes

Roland

Hoi Roland,

Ik vond het zelf ook al niet helemaal kloppen zo met het spoor van het nevenbaantje. Heb nog gekeken of ik in het grote station een kopspoorje kon maken. Maar dit kan natuurlijk ook in het schaduwstation :D :D

De sporen bij de mijn ga ik ook veranderen. Is idd veel te veel zo.

Ik heb ook nog zitten denken om aan de andere kant van het paradespoor bij de mijn misschien een kleine aftakking te maken naar de zagerij. Ga nog wel eens stoeien.

Er liggen trouwens 3 proefstukjes van ondervloeren hier zag ik toen ik thuis kwam.
Neem ze wel mee als ik uw kant weer eens op kom.

Maikel
Re:Bergbaan vanb: banenplan aangepast
De laatste dagen met alle tips aan de slag gegaan en het plan aangepast.

Ten eerste heb ik het spoor vanuit de opstelsporen verlengd de berg. Aan de andere kant van het station zijn er 2 kopsporen gekomen. Dit is voor het nevenbaantje wat erbij gekomen is wat over de spiraal naar een ander kopstation gaat. Het traject gaat over een uitneembare brug. Het andere deel van de nevenbaan gaat naar een houtzagerij.
Als laatste alle sporen bij de kolenmijn vervangen door 1 lange. Hierdoor krijgt de mijn meer ruimte.

Totaal wordt dan zo.
Graag weer jullie mening.

Maikel
Heeeeel veel rails. Een station past er niet eens meer bij;-)

Ga straks wel even voor je kijken

R
Heb er bij het totaaloverzicht 1 ingetekend. Stad kan dan op de spiraal dacht ik.
Re:Bergbaan vanb: Dit gaat hem worden
Onopgemerkt ging ik toch weer de fout in. Ik wilde weer te veel en sloeg weer een beetje op hol. Het stationscomplex werd te vol. Zelfde gold voor het complex. Het zou weer een te ingewikkelde baan worden waar veel fout zou gaan.  Gelukkig wees Roland(bluey) me hierop en heeft hij het plan onderhanden genomen. Het resultaat was precies wat ik eigenlijk wilde. Een mooi doorgangsstation in een flauwe bocht met erachter rangeer en opstelsporen, op een verhoogde stadsmuur. Hierbij ruimte genoeg voor een stad. De treinen moeten hier van schaduwstation naar schaduwstation rijden voor een mooie afwisseling.  Een kolenmijncomplex waar ruimte genoeg voor scenery is. En een mooie plek voor een houtzagerij. De kleine nevenbaantjes en de uitneembare brug zijn weg.
Dit is het geworden:

Bij het station zijn de kopsporen weg. De sporen liggen mooi parallel. Het rangeerspoor loopt door achter de spiraal langs  en komt uit bij mijn houtzagerij. Loks kunnen nu op de opstelsporen bij het station de houtwagons neer zetten. De KOF haalt ze dan in delen op en brengt ze naar de zagerij. Doordat aan de onderkant vanhet station het omlloopspoor verlengt is de berg in. Kunnen de goederenloks via dit spoor de wagons de opstelsporen of goederenspoor opduwen.

Treinen die aan de onderkant het station uitkomen gaan via het omloopspoor rechtsonderin het schaduwstation in. Ze komen niet meer op het nevenbaantje onder het station. Dit spoor wordt alleen gebruikt voor goederenvervoer en mijn railbus die de arbeiders bij de mijn brengt. Bij de mijn zijn 2 lange opstelsporen. Er is nu veel ruimte over voor de mijn.

Totaal wordt dus zo.
Nu de zolder nog afmaken zodat er begonnen kan worden. Ga in principe met het onderste schaduwstation beginnen wat bijna op de grond komt. Daaromheen komt het frame voor de rest. Is nog wel wat denkwerk te doen. Ook maar eens goed uitzoeken hoe eden spiraal te maken.

Hoop dat jullie het wat vinden. Op- of aanmerkingen zijn welkom.

Maikel
Dag Maikel,

Naar mijn gevoel ligt er bovenaan het station een verkeerd wissel dat aansluiting geeft op de enkelsporige lijn naar het kopstation/houtzagerij?. Dat zou toch mooier zijn met een links wissel in plaats van een rechts wissel (zoals in je vorig ontwerp)? Dat zou toch mooier aansluiten op de bocht naar rechts? De bocht zou ook ruimer kunnen  dan.

Groeten,

Franky
Hoi Franky,

Heb je goed gezien. Hadden we gisteren laat zelf ook ontdekt. Ga ik zeker veranderen.

Bedankt,

Maikel
Dat geldt ook een beetje voor de bovenste 2 perron sporen.
De wissel andersom verlengt de bocht.En is weer een s beweging minder.
Tegenpunt kan zijn dat je in de hoofdbaan dan een wissel afbuigend  neemt.

Robin
De twee stukken flex aan het eind van je paradespoor/ begin van de gele spiraal kunnen nog bij het zichtbare deel. Dat verlengt je paradespoor weer. Verder moet de gele spiraal nog opnieuw netjes gelegd worden want die loopt nu niet mooi parallel ( ben ik vergeten sorry)

Verder vind ik het echt een hele coole baan zo. Ben jaloers op je ruimte! Het concept klopt ook helemaal en alles wat je leuk vindt zit erin!

Beginnen met het onderste schaduwstation zou ik zeggen!

Roland
veel spoor belooft vast wel wat moois
ik ga je volgen

150 jaar station Roosendaal

Hoi Maikel,

Mooi plan en een prachtige grote ruimte heb je nu op zolder.

Ben al benieuwd naar je eerste bouwfoto's.

Groet, Ronald
Citaat van: M.user op zaterdag 27 augustus 2011, 20:22:43
Hoi Maikel,

Mooi plan en een prachtige grote ruimte heb je nu op zolder.

Ben al benieuwd naar je eerste bouwfoto's.

Groet, Ronald

Hoi Ronald,

Moet het laatste eerst nog aftimmeren en dan alles schilderen. Daarna begin ik met het onderste schaduwstation.
En ik ben nog even aan het kijken of ik het 2de schaduwstation nog wat lager kan krijgen om het beter bereikbaar te krijgen.
Vandaag in Houten wel vast rails gekocht wat ik te kort kom.

Maikel
Citaat van: vanb op zaterdag 27 augustus 2011, 20:44:34

Daarna begin ik met het onderste schaduwstation.
En ik ben nog even aan het kijken of ik het 2de schaduwstation nog wat lager kan krijgen om het beter bereikbaar te krijgen.

Maikel,

heel verstandig. Ik had een probleem in het schaduwstation en dan is het toch wel makkelijk als je wat ruimte hebt ;)

Groetjes, John
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Maikel,

Je baanplan ziet er indrukwekkend uit, veel rails en opstelsporen  :thumbup:

Succes met de start van je baan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Citaat van: Tilly op zaterdag 27 augustus 2011, 22:35:25
Citaat van: vanb op zaterdag 27 augustus 2011, 20:44:34

Daarna begin ik met het onderste schaduwstation.

Maikel,

heel verstandig. Ik had een probleem in het schaduwstation en dan is het toch wel makkelijk als je wat ruimte hebt ;)

Groetjes, John

Hoi John,

Daarom in dit plan kom ik er eigenlijk nauwelijks bij. Maar ik ben er bijna uit. Via een dubbele keerlus kan ik 25,5cm zakken. Dat is een mooie ruimte toch? Het volgende komt weer ruim30cm lager. Is dit genoeg?

Maikel
Citaat van: degeluidsman op zondag 28 augustus 2011, 10:36:41
Hoi Maikel,

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Thanks Peter,

Dat is ook wat ik wil. Een trein die het station uitrijd moet je voorlopig niet meer zien.
Gisteren in Houten hetgeen ik te kort kwam al grotendeels bijgekocht. Alleen omdat de schaduwstations gaan zakken, moet ik er nog meer bij hebben. :( :(

Maikel
Forum Moderator

Citaat van: vanb op zondag 28 augustus 2011, 19:42:45
Hoi Maikel,

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Thanks Peter,

Dat is ook wat ik wil. Een trein die het station uitrijd moet je voorlopig niet meer zien.
Gisteren in Houten hetgeen ik te kort kwam al grotendeels bijgekocht. Alleen omdat de schaduwstations gaan zakken, moet ik er nog meer bij hebben. :( :(

Maikel

Ik ken het gevoel, je hebt altijd te weinig rails.

Als ik de zolder ga ombouwen tot hobby zolder kom ik dozen vol rails te kort  >:-D >:-D
ach tegen die tijd zien we wel weer  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Citaat van: vanb op zondag 28 augustus 2011, 19:39:51

Daarom in dit plan kom ik er eigenlijk nauwelijks bij. Maar ik ben er bijna uit. Via een dubbele keerlus kan ik 25,5cm zakken. Dat is een mooie ruimte toch? Het volgende komt weer ruim30cm lager. Is dit genoeg?

Hoi Maikel,

toevallig vandaag aan een achterste spoor van m'n schaduwstation moeten werken. Dit spoor ligt zo'n 80cm diep en de tussenruimte is 23 cm. Het gaat net maar daar heb je het dan ook mee gezegd.
Een ander schaduwstation heeft zo'n 28 tot 30cm tussenruimte en dit is echt ideaal. Het voordeel hiervan is dat je gedeeltelijk met je hoofd eronder kunt en dat maakt het werken een stuk makkelijker.

Groetjes, John
Citaat van: degeluidsman op zondag 28 augustus 2011, 20:36:58
Citaat van: vanb op zondag 28 augustus 2011, 19:42:45
Hoi Maikel,

Mvg,

Peter / degeluidsman

Ik

Thanks Peter,

Maikel

Ik ken het gevoel, je hebt altijd te weinig rails.

Als ik de zolder ga ombouwen tot hobby zolder kom ik dozen vol rails te kort  >:-D >:-D
ach tegen die tijd zien we wel weer  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Heb ook een berg rails over. Dus dat brengt wel weer wat op. Gebruik nu ruimere bochten. Alleen in het onzichtbare deel zitten enkele r1 bochten. En al het zichtbare wordt nu k-rails dus dat kom ik nog wel wat te kort.
Maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe.

Maikel
Citaat van: Tilly op zondag 28 augustus 2011, 22:08:56
Citaat van: vanb op zondag 28 augustus 2011, 19:39:51

Hoi Maikel,

toevallig vandaag aan een achterste spoor van m'n schaduwstation moeten werken. Dit spoor ligt zo'n 80cm diep en de tussenruimte is 23 cm. Het gaat net maar daar heb je het dan ook mee gezegd.
Een ander schaduwstation heeft zo'n 28 tot 30cm tussenruimte en dit is echt ideaal. Het voordeel hiervan is dat je gedeeltelijk met je hoofd eronder kunt en dat maakt het werken een stuk makkelijker.

Groetjes, John

Hoi John,

Die van mij bestaan mar uit 5sporen. Maar ik wil er toch zeker van zijn dat ik er goed bij kan. Dus nog maar even stoeien met wintrack. Moet toch lukken.

Maikel
Als je er de ruimte hebt en je kan nog een wending extra maken zodat je wat  verder naar beneden kan dan is dat wel mooier.Wij zijn ook met de voorbereidingen bezig van het schaduwstation en bij ons is het zo gemaakt dat er zeker 40 cm ruimte tussen baan en schaduwstation zit.Afgelopen zaterdag lag mijn 16 jarige toch niet kleine zoon Harald languit in de lengte op de platen  :) :)

Hij zakte er ook nog niet door dus de constructie is ruim en stevig genoeg  B) B)

Succes met de bouw  ;)

Harald & Alex
Hoi Hareld en Alex,

Bij het onderste schaduwstation is dat geen probleem. Daar heb ik idd een extra wending gemaakt.
Probleem zit hem aan de andere kant bij de keerlus naar het 2de schaduwstation. Deze is R1 en R2. Kom hier met de hoogtes niet weg. Moet daar dus nog even mee aan de gang.

Maikel

Blij dat ik met koploper rij....

Hoi Maikel,

Zit met grote studie te kijken naar je ontwerp,

In vergelijk met die van mij ben ik pleitte >:-D

Wat ik mooi vindt is het station gedeelte(geel) , mooie wisselstaraten en perronsporen,

Blijf je volgen, maar niet op de grond bij schaduwstations >:-D

Gr, Jan
Hoi Jan,

Ben ook erg blij met de ruimte.
Ik heb het idee van licht gebogen stationsporen gezien in een tijdschrift van Brandl. Vond dit geweldig. Hieruit heb ik ook het idee van de 2 schaduwstationnen. Hetgeen wat Roland en ik je afgelopen zaterdag uitlegde.
Hoe is het met jouw ontwerpen van je schaduwstation. Ben je er al een beetje uit?

Maiikel
Toch nog wat aan het veranderen geweest.
Heb een omloopspoor gemaakt richting het eerste schaduwstation. Hierdoor komt dit met de kolenmijn lager te liggen. De mijn steekt zo niet meer zo boven de bovengelegen (gele) stationssporen uit.
Het kolenmijncomplex moet wel uitneembaar worden om bij het er achtergelegen deel van het schaduwstation te komen.

Heb het kolenmijncomplex ook wat veranderd. De mijn ligt aan de andere kant van het spoor. Via buizen/kokers etc gaat die verbonden worden met gebouwen aan de overkant. Heb mooie voorbeelden gezien in tijdschriften hiervan.
Het bovenste spoor komt aan een kade.

En het totaal. maar liefst  ruim 160meter rails.

Zaterdag heb ik eindelijk tijd om weer eens met de zolder verder te gaan. Nog een deel vloer erin en nog wat afwerk latjes. Dan kan alles geschilderd worden.
Hopelijk kan ik dan dit jaar beginnen met de baan. Kan niet wachten.

Maikel
Re:Bergbaan vanb: Dit gaat hem worden of toch deze?

Blij dat ik met koploper rij....

Hoi Maikel,

Ik had er al wat van gezien van je ontwerp, tis echt imposant wat je van plan bent , mn het stationsgedeelte ziet
er mooi uit, nu kijken wie het eerste kan rijden :mrgreen: :mrgreen:
Zal mn topic eens updaten binnenkort, schaduwstation is nu in ruwe vorm gereed,
Suk6 verder en niet op je vingers rammen met aftimmeren :P :D

Gr, Jan
Zo, dat baanplan ziet er indrukwekkend uit! 8o
Mooi station gaat dat worden met die flauwe bochten.
Ik had natuurlijk gisteren al van je plan gehoord, maarja nog niet gezien.
Overigens, je rails kan je nu ook op mijn baan zien liggen, de eerste treinen hebben er alweer overheen gereden, klik hier.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Bergbaan vanb: Er kan gebouwd worden
Na een lange periode van breken/slopen opbouwen, schilderen(veel schilderen) en laminaat leggen, kan er nu eindelijk begonnen worden. :P :P
Ik ga met het onderste schaduwstation beginnen. Deze komt op de grond te liggen.
Ik zit er aan te denken om 1 of 2 delen hiervan uitneembaar te maken. Zodat ik beter bij bovenliggende lagen kan als ik daar aan de gang gaat.
Verder vraag ik me nog af of ik een booster nodig zou hebben op deze baan. Iemand daar een idee van?

Maikel
Hoi Maikel,

Succes met je bouw  :thumbup:

Hoop dat je niet net wat rails te kort gaat komen  >:-D >:-D
Anders heb ik het nog voor je liggen tegen een goed prijsje  :lol: :lol: :lol:

Groet Niels
Succes en vergeet niet te genieten!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Forum Moderator

Hoi Maikel,

Je zou de voorbereidingen voor een booster kunnen maken en de draden daarvan doorverbinden met je centralle.

Als je dan te kort komt heb je snel de oplossing bij de hand.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hoi Maikel,

ik zou het advies van Peter ter harte nemen. Maak van het schaduwstation een aparte stroomkring en verbindt deze bij de centrale aan elkaar. Heel makkelijk kun je dan in de toekomst een extra booster inbouwen.

Het plan ziet er verder mooi uit en laat de updates maar komen :)

Groetjes, John
Re:Bergbaan vanb: Er kan gebouwd worden(eerste sporen uitgelegd)
Hoi Peter en John,

Ik dacht idd om de 2 schaduwstations en spiraal vast voor te bereiden voor een eventuele booster. Maar raden jullie aan om elk schaduwstation een aparte sectie te maken of kunnen de 2 bij elkaar op 1 booster? De sporen op het onderste station zijn zo'n 4meter geworden. Heb het even uitgelegd en kon ze verlengen naar 4 meter.(volgen wat foto's) Er zullen hier dus sporen komen waar 2 treinen achter elkaar opgesteld kunnen staan. Zeg dat er dus 8 treinen kunnen staan in het onderste station en het 2de wordt denk ik iets korter maar kunnen ook nog zeker 8 treinen staan. Dus zeg 18 stilstaande treinen en 4 rijdende treinen. Is 1 booster dan voldoende?

Maikel
Re:Bergbaan vanb: Er kan gebouwd worden(eerste sporen uitgelegd)
Zoals hier boven gezegd vanavond eens wat rails uitgelegd om eens te kijken of wintrack een beetje klopt. En zowaar het past. Ik had alles wat krap gemeten voor de zekerheid. Hierdoor blijkt dat ik de sporen nog kan verlengen naar zo,n 4 meter. Kan dus op een hoop sporen straks 2 treinen kwijt :D.
Mijn spiraal kan ik waarschijnlijk ook verlengen met 1x 24188 aan elke zijde. Komt het stijgings% weer ten goede.
Nu de CS1 maar weer eens opstarten en na lange tijd maar weer eens wat rijden. Heb inmiddels heel wat nieuw materiaal waar nog niet mee gereden is.

Maikel