Soms erger ik mij wel aan de slechte Märklin service. Ik bedoel, vooraanstaand merk, en van alles slecht geregeld.
Het begon er mee dat ik de motor van een BR 80 Delta (RAG uitvoering) wil vervangen en hem dan ook moet digitaliseren (is nu delta en dat vind ik slecht rijden, lelijker dan analoog rijden).
Dus te voren even de spanning over de lampjes opmeten om te weten hoe ik de verlichting straks moet aansluiten.
Helaas, tijdens het meten, lok op de rollenbank, licht uit en lok gaat maar door.
Wat blijkt: Delta decoder stuk

OK, geen paniek, vond ik toch niets en gegevens heb ik wel in het doosje van de lok.
Handleiding er bij:
GEEN volt indicatie van het lampje

Slechte handleiding, waardeloos die boekjes die er bij zitten gevouwen. Kan ze eigenlijk net zo goed wegmieteren.
Ergernis #1
OK, meer werk dus,
art.nr. opschrijven, 61008, en opzoeken op internet, Märklin Service.
61008: Onbekend

Wát? Die lok nog niet zo oud. In wit doosje e.d. Geen verwijzing naar ander artikel nummer.
Ergernis #2
Dan even snel via Helmut Kern artikelnummer van de lok opgezocht (doosje lag nog boven en dit via de Märklin site achterhalen, geloof niet dat ze zoeken naar oudere producten op type ondersteunen)
3404
Ersatzteilliste opgezocht:

Aha!
een ander artikel nummer! 
610040
Fijn zo'n handige verwijzing oud >> nieuw artikelnummer

Ergernis #3
En niet op voorraad, kost 1,50 per stuk maar levereenheid per 10 dus
vervangende lampjes, mocht ik dat nodig hebben:
kost 15 euro + verzendkosten en is nniet leverbaar momenteel.
Ergernis #4
Maar nu weet ik nóg niet hoeveel Volt die lampjes zijn
610040 invoeren in onderdelen zoeken. Gevonden.
610040 - GLUEHLAMPE
1,99 ? Unverbindliche Preisempfehlung X Gelukkig staat er hier wel een groen lantarentje, ab werk lieferbar.
Inconsistentie in voorraadsysteem
Ergernis #5
Maar ook hier GEEN indicatie van specs van dit lampje.
Ergernis #6
Via Google gezocht op 610040,
en via ebay aanbiedingen ampere en volt te weten gekomen.
19V 70mA
Hehe.
Wat een moeite voor zoiets simpels. Nu dus inclusief de Delta decoder die het loodje legt tijdens het meten aan het lampje (dus 0,0 beveiligd dat ding) 1 uur en 7 ergernissen verder met dit gezeur.
Wat maakt Märklin het toech lastig met zijn slechte aftersales service en selchte incomplete handleidingen

Wanneer leren ze nu eens om volledige en juiste en complete info online te zetten, ook van hun oudere modellen, juiste artikelnummer verwijzignen te maken en om te beginnen meer informatieve ersatzteilllisten en papieren bij hun modellen te doen?
Zo, dat wilde ik even kwijt

.