Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hulp nodig voor Busch AKI

Gestart door NS-Daniel vrijdag 15 juli 2011, 21:53:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Hulp nodig voor Busch AKI
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik ook de Busch AKI in mijn bezit. Maar mij lukt het maar niet om deze aan
de praat te krijgen door middel van het Märklin schakelkastje. (hiermee kun je verlichting van
huisjes e.d. aan en uit doen) Na veel geprobeerd te hebben ben ik ten einde raad.

Wie wil mij helpen? Evt met een (makkelijk) schema?!?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: NS-Daniel op vrijdag 15 juli 2011, 21:53:11
Sinds kort heb ik ook de Busch AKI in mijn bezit. Maar mij lukt het maar niet om deze aan
de praat te krijgen door middel van het Märklin schakelkastje. (hiermee kun je verlichting van
huisjes e.d. aan en uit doen) Na veel geprobeerd te hebben ben ik ten einde raad.

Daniel

Werkt het marklin schakelkastje eigenlijk wel? Als je de oudere type hebt dan is het mogelijk dat de drukknopjes geen goed contact maken.

teunis

PS Wat is een Busch AKI?
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 15 juli 2011, 21:57:31
Citaat van: NS-Daniel op vrijdag 15 juli 2011, 21:53:11
Sinds kort heb ik ook de Busch AKI in mijn bezit. Maar mij lukt het maar niet om deze aan
de praat te krijgen door middel van het Märklin schakelkastje. (hiermee kun je verlichting van
huisjes e.d. aan en uit doen) Na veel geprobeerd te hebben ben ik ten einde raad.

Daniel

Werkt het marklin schakelkastje eigenlijk wel? Als je de oudere type hebt dan is het mogelijk dat de drukknopjes geen goed contact maken.

teunis

PS Wat is een Busch AKI?

Die werkt inderdaad gewoon, ik heb er net nog een lampje op getest. ;)
En deze is niet van een oude versie, het is een nieuwe die wit is met gele en groene drukknopjes.

Een Busch AKI is dit:
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
(nog) Niemand? :(
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Kijk eens op het zwarte verdeelkastje, soms maken de draden daar geen goed contact.
Of je moet ze even testen aan de trafo zelf, dus zonder kastje.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Ronald op zaterdag 16 juli 2011, 13:14:16
Kijk eens op het zwarte verdeelkastje, soms maken de draden daar geen goed contact.
Of je moet ze even testen aan de trafo zelf, dus zonder kastje.

Volgensmij stond in de handleiding dat je de AKI's niet direct op een trafo mag aansluiten om de een of andere reden. Ik ga er nog eens naar kijken!
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Hallo Daniël,

Of ik snap er niks van, maar je kan die AKI toch gewoon aan de rails aansluiten en als er een trein over de rails rijdt, gaan de rode lampen knipperen in plaats van de witte?  :help:


Groet, Lesley
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: lesley001 op zaterdag 16 juli 2011, 13:47:56
Hallo Daniël,

Of ik snap er niks van, maar je kan die AKI toch gewoon aan de rails aansluiten en als er een trein over de rails rijdt, gaan de rode lampen knipperen in plaats van de witte?  :help:


Groet, Lesley

Hey Lesley,

Hoe zou ik dat dan moeten aansluiten?
Weet jij dat toevallig? :P

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
De AKI's mag je inderdaad zelf niet op de trafo aansluiten.

Maar als je het zwarte kastje wat erbij zit gebruikt, kan het wel.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Hallo Daniël,

Ik weet dat het via een universieel-relais 5740 die door 2 reedcontacten wordt aangestuurd.
Ik wil later namelijk ook zo'n AKI kopen, het precieze aanlsuitschema weet ik niet.  :P


Groet, Lesley
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: lesley001 op zaterdag 16 juli 2011, 14:05:34
Hallo Daniël,

Ik weet dat het via een universieel-relais 5740 die door 2 reedcontacten wordt aangestuurd.
Ik wil later namelijk ook zo'n AKI kopen, het precieze aanlsuitschema weet ik niet.  :P


Groet, Lesley

Dat zou best eens kunnen.
Maar Myron is het gelukt om de AKI's te schakelen via het Marklin schakelkastje.
Maar nu zijn baan is afgebroken weet hij niet meer hoe hij dit heeft aangesloten...
En zo wil ik het ook gaan schakelen. (tenzij er een makkelijke en goedkope manier is
om ze automatisch te laten werken, want die 5740 is volgensmij best duur.  :? :?
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Kijk eens bij de buren.En dan onderaan de pagina.

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E16.02.08_-_Knipperlichtschakelingen

Heb je anders wat artikelnummers van de onderdelen die je gebruikt?
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Ik gebruik de Busch AKI nummer 5967 met het kastje dat erbij zit en
een schakelkastje van Marklin. Het artikelnummer daarvan is 72730.

Het is toch wel mogelijk om deze AKI hiermee te schakelen? (want Myron777
is het gelukt, maar die heeft alles gesloopt...)

Alvast bedankt!

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Hero op zaterdag 16 juli 2011, 18:11:32
Kijk eens bij de buren.En dan onderaan de pagina.

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E16.02.08_-_Knipperlichtschakelingen

Heb je anders wat artikelnummers van de onderdelen die je gebruikt?

Dit is wel wat te complex. Er zit toch een kant-en-klaar kastje bij? Als je de draden van de AKI aansluit op dat kastje en van dat kastje de draden naar de rails, zou het volgens mij moeten werken.

Is dit niet wat je zoekt? klik

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Peter, bedankt voor je schema's, maar ik snap daar niet echt heel veel van...

Dennis, Er zit inderdaad een kastje bij, maar die is volgensmij alleen voor het knipperen.
Welke draden moet ik aansluiten op de rails, welke moeten naar de trafo?
Uit één AKI komen 4 draden:
- 1x Geel draad
- 1x bruin/rood draad (niet duidelijk te zien)
- 2x een 'koperen' draad.

Alvast bedankt!

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Daniël,

Heb je de link gelezen die ik gaf? En zat er geen handleiding bij jouw AKI?

Ik heb de Zwitserse variant.

Sowieso moeten de lampjes van de AKI naar het kastje dat bedoeld is om te knipperen. In de handleiding waar ik hierboven naar linkte, staat ook dat je NOOIT de AKI direct op de trafo moet aansluiten. Die levert te veel spanning.

Aannemelijk is dat GEEL voor het gele knipperlicht is, de draad waar er twee van zijn voor de 2 rode knipperlichten en de andere de massa. Eventueel kan GEEL ook de massa zijn. De enige manier om hier achter te komen is de handleiding lezen.

Welnu, als je dit hierboven goed doet, heb je stap 1 klaar.

Nu moet je dus het kastje naar je Märklin 72730 aansluiten. Dit is een schakelkastje om handmatig te bedienen. Ik snap daarom niet waarom je dingen op de rails wilt aansluiten? Met de combinatie die je nu hebt kan dat niet. Wat wil je precies en welke spullen heb je? Want volgens mij is dat niet op elkaar afgestemd.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 16 juli 2011, 21:27:30
Daniël,

Heb je de link gelezen die ik gaf? En zat er geen handleiding bij jouw AKI?

Ik heb de Zwitserse variant.

Sowieso moeten de lampjes van de AKI naar het kastje dat bedoeld is om te knipperen. In de handleiding waar ik hierboven naar linkte, staat ook dat je NOOIT de AKI direct op de trafo moet aansluiten. Die levert te veel spanning.

Aannemelijk is dat GEEL voor het gele knipperlicht is, de draad waar er twee van zijn voor de 2 rode knipperlichten en de andere de massa. Eventueel kan GEEL ook de massa zijn. De enige manier om hier achter te komen is de handleiding lezen.

Welnu, als je dit hierboven goed doet, heb je stap 1 klaar.

Nu moet je dus het kastje naar je Märklin 72730 aansluiten. Dit is een schakelkastje om handmatig te bedienen. Ik snap daarom niet waarom je dingen op de rails wilt aansluiten? Met de combinatie die je nu hebt kan dat niet. Wat wil je precies en welke spullen heb je? Want volgens mij is dat niet op elkaar afgestemd.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ik heb inderdaad de handleiding, maar die geeft bij handmatig aansturen een schakelaar aan die ik niet heb. De schakelaar (5708) die de handleiding aangeeft heeft 3 ingangen, en die van mij 2.

Over de draden: ik heb daar geen verstand van, maar het zou best kunnen.
Ik verwacht inderdaad eigenlijk ook dat geel voor de gele lamp is en rood voor de rode lamp, maar van het rode draad is er maar één. Uit de handleiding kan ik niet halen welk draad voor wat is.

Er zijn 2 opties voor de overweg: automatisch of handbediend.
Het liefst wil ik het automatisch, en omdat Lesley zegt dat je 'alleen' een draad moet aansluiten om hem in werking te stellen was ik daar benieuwd naar, maar dat is blijkbaar niet zo.
Voor het handbediend schakelen heb ik de Marklin 72730 en de Busch AKI set, inclusief het kastje wat erbij zit. Dan moet je hem toch handmatig kunnen schakelen? Maar hier kom ik niet uit, vandaar dat ik jullie hulp inschakel.

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Hey Daniël,

Ik begrijp dat je in ieder geval een handleiding hebt. Als je er niet wijs uit wordt, plaats hier dan eens een foto van het kastje dat jij hebt en van een AKI met de 4 draden eraan. Ik denk dat we jou dan makkelijker kunnen helpen.

Wat Lesley zegt klopt niet; je kunt dit setje niet zomaar op de rails aansluiten en verwachten dat het werkt. Daar heb je nog wel het een en ander voor nodig :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 16 juli 2011, 22:05:44
Hey Daniël,

Ik begrijp dat je in ieder geval een handleiding hebt. Als je er niet wijs uit wordt, plaats hier dan eens een foto van het kastje dat jij hebt en van een AKI met de 4 draden eraan. Ik denk dat we jou dan makkelijker kunnen helpen.

Wat Lesley zegt klopt niet; je kunt dit setje niet zomaar op de rails aansluiten en verwachten dat het werkt. Daar heb je nog wel het een en ander voor nodig :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hallo Dennis,

Ik heb even 3 foto's gemaakt:


De AKI met de 4 draden; rood, geel en 2x koperen



Het schakelkastje, per schakelding 2 ingangen.

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Wat heb je nu allemaal op dat marklin schakel kastje aangesloten?
Je probeert toch niet alle lampjes apart aan/uit te zetten?

Probeer anders eerst eens alleen de masten op het schakel kastje aan te sluiten.
Kijk in de handleiding hoe dat moet.
Masten op het schakelkastje dat is meegeleverd.
Schakel kastje van de AKI met de 2 draden aan de trafo. (alleen die 2 die er voor bedoeld zijn natuurlijk.)

Dan zie in de handleiding nog 3 draden naar een 2e kastje of schakelding van busch gaan.
Dit zijn een aanvoer draad en 2 retour draden. een voor de witte lampen en de andere voor rode lampen.
Hier maak je dus de keuze tussen wit en rood. (Er staat dus eigenlijk altijd een van beide uit.)

Als je die aanvoer met een van de 2 andere verbind moeten de betreffende lampen gaan werken.

aanvulling :  Dit zijn dus de 2 blanke draden die via een schakelaar moeten lopen.
                   ipv een schakelaar kun je ze even op de aansluiting van het kastje houden om te zien wat     
                   er gebeurt.


Als dit het doet kunnen we iets gaan verzinnen om via de rails deze keuze om te zetten.

Je marklin schakelkastje is hier dus niet geschikt voor.

Robin
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Hero op zaterdag 16 juli 2011, 22:46:56
Wat heb je nu allemaal op dat marklin schakel kastje aangesloten?
Je probeert toch niet alle lampjes apart aan/uit te zetten?

Probeer anders eerst eens alleen de masten op het schakel kastje aan te sluiten.
Kijk in de handleiding hoe dat moet.
Masten op het schakelkastje dat is meegeleverd.
Schakel kastje van de AKI met de 2 draden aan de trafo. (alleen die 2 die er voor bedoeld zijn natuurlijk.)

Dan zie in de handleiding nog 3 draden naar een 2e kastje of schakelding van busch gaan.
Dit zijn een aanvoer draad en 2 retour draden. een voor de witte lampen en de andere voor rode lampen.
Hier maak je dus de keuze tussen wit en rood. (Er staat dus eigenlijk altijd een van beide uit.)

Als je die aanvoer met een van de 2 andere verbind moeten de betreffende lampen gaan werken.

Als dit het doet kunnen we iets gaan verzinnen om via de rails deze keuze om te zetten.

Je marklin schakelkastje is hier dus niet geschikt voor.

Robin

Op mijn schakelkastje doe ik nu de straatverlichting (helemaal links) en de huisverlichting (midden links) aan en uit. Ik heb 2 schakelingen over die ik in principe kan gebruiken voor de AKI's

Ik neem aan dat jij met de masten de AKI zelf bedoelt? Ik heb nu de draden aan de kast van AKI aangesloten zoals dat is aangegeven in de handleiding. En dan ga ik de beschrijving van jou opvolgen, kijken wat er gebeurd. Wordt vervolgd!

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Ik bedoel inderdaad de masten van de aki zelf.

Hoe bestuur je je baan Digitaal ?

Gr.Robin
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Mijn baan bestuur ik met een MS2, niet via de computer.

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws:

De AKI brand, maar op een nogal vreemde manier.
Als het op veilig staat, blijft ie continu branden, en zet ik em op onveilig (via de schakelkast van Marklin)
dan gaan ze allemaal branden en knipperen. (dus geel+rood) Maar dan knipperen ze wel.

Nu nog ervoor zorgen dat ze knipperen en dat ze niet allemaal tegelijk aan gaan.
We zijn goed opweg!

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Welke draden schakel je dan via die marklin kast ?

Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Hero op zaterdag 16 juli 2011, 23:19:25
Welke draden schakel je dan via die marklin kast ?

Van de AKI?
Daar gaan de koperen draden heen, zo staat het in de beschrijving beschreven, afbeelding 3.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Je hebt nu dus beide koperen draden bij elkaar gezet?

Doe eens een draad naar de 4e schakelaar van het marklin kastje.
De aanvoer draad naar de beide schakelaar van het m.kastje.

Als het goed is kun je nu de kleuren beide los van elkaar aan/uit zetten.

Je hebt een gele en een rode draad bij elkaar gezet in de busch kast?
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Hoi ik heb hier dezelfde aki op mijn baan.

Als het goed is heb je per mast 2 x rood 1 x geel en 2 x blanke draden ( klopt dit ( ik doe het uit mijn hoofd ).

Nu heb je er een kastje bijgekregen met drie aansluitingen.

Linkse aansluiting een rode draad en de gele
Midelste aansluiting een blanke draad ( kom ik zo op terug )
Rechtse aansluiting een rode draad.

Het bovenstaande is dus voor mast 1

Voor mast 2 is het bijna het zelfde alleen komt nu de gele draad op de rechter aansluiting en een blanke in het midden.

Je houd nu als het goed is twee blanke draden over ??

De blanke draden zijn bedoeld als wisselende kontakten als je wilt wisselen van veilig naar onveilig moeten de blanke draden los en de andere twee balnke draden in het midden aangesloten worden.

Snap je het nog  :? :?

Nu is het wel zaak dat je uitzoekt welke twee blanke draden bij elkaar horen, bij een set van twee aangesloten blanke draden moeten de masten om en om geel knipperen of beiden masten knipperen om en om rood.

Nogmaals ik doe dit uit mijn hoofd, ik hoor graag je bevindingen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Hero op zaterdag 16 juli 2011, 23:29:12
Je hebt nu dus beide koperen draden bij elkaar gezet?

Doe eens een draad naar de 4e schakelaar van het marklin kastje.
De aanvoer draad naar de beide schakelaar van het m.kastje.

Als het goed is kun je nu de kleuren beide los van elkaar aan/uit zetten.

Je hebt een gele en een rode draad bij elkaar gezet in de busch kast?

Ik heb inderdaad beide koperen draden bij elkaar gezet.

Dat werkt niet, dan blijft ie op dezelfde stand branden.
Wat ik nu heb gedaan is:
- één koperen draad naar één ingang van de schakelkast.
- één koperen draad naar één ingang van de schakelkast mét de aanvoer draad.

Dit werkt dus niet...

Nogmaals: alvast heel erg bedankt!!!
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 16 juli 2011, 23:37:17
Hoi ik heb hier dezelfde aki op mijn baan.

Als het goed is heb je per mast 2 x rood 1 x geel en 2 x blanke draden ( klopt dit ( ik doe het uit mijn hoofd ).

Nu heb je er een kastje bijgekregen met drie aansluitingen.

Linkse aansluiting een rode draad en de gele
Midelste aansluiting een blanke draad ( kom ik zo op terug )
Rechtse aansluiting een rode draad.

Het bovenstaande is dus voor mast 1

Voor mast 2 is het bijna het zelfde alleen komt nu de gele draad op de rechter aansluiting en een blanke in het midden.

Je houd nu als het goed is twee blanke draden over ??

De blanke draden zijn bedoeld als wisselende kontakten als je wilt wisselen van veilig naar onveilig moeten de blanke draden los en de andere twee balnke draden in het midden aangesloten worden.

Snap je het nog  :? :?

Nu is het wel zaak dat je uitzoekt welke twee blanke draden bij elkaar horen, bij een set van twee aangesloten blanke draden moeten de masten om en om geel knipperen of beiden masten knipperen om en om rood.

Nogmaals ik doe dit uit mijn hoofd, ik hoor graag je bevindingen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

een AKI heeft 4 draden, 1 gele, 1 rode en 2 blanke.
Ik ga je verhaal uitvoeren en ik kijk wat er gaat gebeuren, we zullen het zien!

Wordt (nogmaals) vervolgd!!

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Hallo Daniel,

Vergeet even je schakel-kastje en test de aki zoals ik net aangegeven heb, als dat 100% werkt is het redelijk simpel uit te leggen doe je doormiddel van een schakelaar kunt kiezen tussen veilig en onveilig.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Ben ik weer.

als er een rode draad per aki is moet je het op de volgende manier aansluiten

Aansluiting links rode draad aki mast 1 en gele draad aki mast 2

Aansluiting in het midden is bedoeld voor twee blanke draden ( een van iedere aki mast )

Aansluiting rechts rode draad aki mast 2 en gele draad aki mast 1

De rode en de gele draden kunnen dus op het kastje aangesloten blijven, met de 4 blanke draden moet je even zoeken naar de juiste combinatie van twee blanke draden.

Succes


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Hallo Peter,

De AKI doet het nu, alleen knipperen ze niet.
Ik heb ze precies zo aangesloten zoals jij zegt, alleen knipperen ze niet... (ze branden nu wel!)

EN ZE KNIPPEREN!!!!!!!!!!!!!

We komen er wel. :)

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: NS-Daniel op zaterdag 16 juli 2011, 23:59:56
Hallo Peter,

De AKI doet het nu, alleen knipperen ze niet.
Ik heb ze precies zo aangesloten zoals jij zegt, alleen knipperen ze niet... (ze branden nu wel!)

We komen er wel. :)

Groetjes Daniël
Aangesloten volgens post 31 ??
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 juli 2011, 00:02:04
Citaat van: NS-Daniel op zaterdag 16 juli 2011, 23:59:56
Hallo Peter,

De AKI doet het nu, alleen knipperen ze niet.
Ik heb ze precies zo aangesloten zoals jij zegt, alleen knipperen ze niet... (ze branden nu wel!)

We komen er wel. :)

Groetjes Daniël
Aangesloten volgens post 31 ??

Zie mn bewerking in de vorige post. :D
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Mooi dat ze nu knipperen, als je de twee blanke draden van de midden aansluiting haald en de andere twee erop aansluit zullen de andere leds knipperen.

Klopt dat ??

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 juli 2011, 00:10:45
Mooi dat ze nu knipperen, als je de twee blanke draden van de midden aansluiting haald en de andere twee erop aansluit zullen de andere leds knipperen.

Klopt dat ??

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Klopt als een bus!
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Het kost een pagina maar we komen er wel. :)

Je kan nu een keuze schakelaar inbouwen of...

Daniel weet je hoe je een bezetmelder/contactrail moet maken van een c rails?

Om de trein de schakelopdracht uit te laten voeren kan je een klein relais gebruiken.
Een geisoleerd stuk railstaaf van vlak voor tot vlak na de overweg activeert een relais gedurende de tijd dat hij op de overweg rijdt.
Doordat de trein de geisoleerde staaf verbind met de massastaaf via de wielen schakelt het relais tijdelijk om naar de onveilige knipper situatie.

benodigd een 12-24v relais en een weerstandje. Heb ik hier liggen. Wil ik best proberen en dan op de post doen.
(allen als het werkt natuurlijk.) Gaat je een paar euro kosten.

Robin
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Mooi, we zijn er bijna.

Wat jij nu nodig hebt is een schakelaar met een wisselend kontakt ( 1 x om ).

Hou de kopere draden goed bij elkaar ( eventueel aan elkaar solderen ).

Breng de midelste aansluiting van je bush kastje naar de schakelaar ( waarschijnlijk ook het middelste kontakt )

De twee overgebleven aansluitingen op de schakelaar verbind je met ieder de twee setjes blanke draden, nu zou je om kunnen schakelen.

Ik hoop dat je het begrijpt, anders gaan we morgen weer verder ik ga nu mijn bed opzoeken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Hallo Peter,

Mijn schakelaar heeft per schakelding maar 2 ingangen. Waar moet ik dan de middelste aansluiting
van het busch kastje aan aansluiten?
Moet ik deze bij een setje van de blanke draden toevoegen?

Groetjes Daniël
_______________________________________________________________________________________________________________________

Hallo Robin,

Nee, ik zou echt niet weten hoe ik dat zou moeten maken.
(de AKI staat trouwens wel bij K-rail, die direct na een bocht over gaat op C-rail. Dus dan
zouden we er een moeten maken voor K-rail en voor C-rail)

Als jij zo'n relais hebt, en het vervolgens hier makkelijk aan te sluiten is voor mij, zou dat fijn zijn!
Hoe duur is zo'n relais eigenlijk? (ik heb dubbelspoor, heb ik er dan niet 2 nodig?

Heel erg bedankt!

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Je hebt een pb  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
En ik ben weer wijzer geworden! :) Peter, nogmaals heel erg bedankt.

Het blijkt dus dat mijn schakelkastje niet goed kan omgaan met de AKI. Er zijn een aantal andere oplossingen, zoals het automatisch schakelen dmv de trein zelf, via een relais wat Robin al aanbood.
Er is ook nog de mogelijkheid om de AKI te schakelen dmv een K84 (die best wel prijzig is. :O) en mijn MS2, maar dan moet ik wel veel handelingen doen voor als er een trein komt; de trein laten rijden, AKI onveilig zetten (dat zit ook in een ander scherm van mijn MS2), enz enz.

Ik ga mij hierin nog verdiepen, maar AKI knippert in ieder geval. (Welliswaar wel alleen op onveilig... Sorry weggebruikers! er is een storing :D)

Groetjes Daniël
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Ik heb ook een aki in mijn bezit en wil ik automatisch schakelen kan ik dat ook gewoon met contactrailzen doen?
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Het beste is als je er niets aan hoeft te doen.
Laat gewoon de trein die langs komt de AKI tijdelijk op onveilig zetten.

Ik ga morgen wel uitproberen of dat wat ik wil doen ook werkt.
Dus wordt vervolgt.

Groeten Robin
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Hero op zondag 17 juli 2011, 22:23:13
Het beste is als je er niets aan hoeft te doen.
Laat gewoon de trein die langs komt de AKI tijdelijk op onveilig zetten.

Ik ga morgen wel uitproberen of dat wat ik wil doen ook werkt.
Dus wordt vervolgt.

Groeten Robin

Hallo Robin,

Als je iets met een relay maakt en hier het wisselkontakt van gebruikt zou het moeten lukken, waarschijnlijk moet je wel zoiets als licht sluisjes hebben voor de aansturing van het relay.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Ik ben benieuwd, we wachten het af!
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Ik dacht eigenlijk om gewoon een geisoleerde railstaaf via de wielen contact te laten maken.
Zelfde principe als een s88 maar dan een relais wat via de trein naar massa wordt geschakeld.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Hero op zondag 17 juli 2011, 22:42:15
Ik dacht eigenlijk om gewoon een geisoleerde railstaaf via de wielen contact te laten maken.
Zelfde principe als een s88 maar dan een relais wat via de trein naar massa wordt geschakeld.

Dat is nog een betere en zeer goedkope oplossing, dan werkt het altijd.

Met zijn alle komen we er wel  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Citaat van: Hero op zondag 17 juli 2011, 22:42:15
Ik dacht eigenlijk om gewoon een geisoleerde railstaaf via de wielen contact te laten maken.
Zelfde principe als een s88 maar dan een relais wat via de trein naar massa wordt geschakeld.

hmm, zit ik ook aan te denken, maar dan moet je wel telkens 1 kant op rijden, of zie ik iets over het hoofd?

Mvg,
Wilco
Re:Hulp nodig voor Busch AKI
Ja je ziet iets over het hoofd.
Isoleer een raillengte voor de AKI t/m een rail na overweg.
Zolang er een wiel op dit stuk staat blijft de AKI in de rode knipperstand staan.