Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

informatie gevraagd over de interfrigo wagons in Nederland

Gestart door kippenlijntje vrijdag 17 juni 2011, 21:54:15

informatie gevraagd over de interfrigo wagons in Nederland
Hallo forumleden,

Ik ben bezig met het samenstellen van een mooi interfrigo trein. Ik wil een trein uitbeelden wat in de jaren 80 en 90 reed. De volgende wagons heb ik:

Nu de vraag reden deze samen en hoe bont was een interfrigo trein? (qua interfrigo wagons)
Ook ben ik benieuwd of er forumleden zijn die nog foto's hiervan hebben.
Ik heb 1 foto op flickr gevonden met een 1100 maar hoop hiermee nog meer te vinden.
Wie o wie kan mij helpen hiermee?

Groetjes,

Antal
Re:informatie gevraagd over de interfrigo wagons in Nederland
Hoi Antal,

Grt, Ronald.
Ronald,
de naam Interfr... zegt al dat het gaat om internationale goederen treinen.
Een bekende was de vislijn IJmuiden polen en slovenie. Een ander de bananen transport vanuit Antwerpen
diverse wagons zie link. http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/freight/I/pix.html
Cees
Dank je voor de informatie! :)
Ik ga denk ik een visafslagje maken dat lijkt me wel kicke. :)
Overigens reden deze goederenwagens door elkaar heen qua types of was het een vaste type wagon in een trein?

Groetjes,

Antal

*die nu alweer 10 voorbeeld foto's erbij heeft :)
Je had aardappelvervoer vanuit Kampen, zaten ook wel interfrigo wagens in. Reed vaak met 1x 2400 en als de trein wat zwaarder was zag je er 2x 2400 voor.

Mvg, Johan
Ronald,
De vistrein is een redelijk lang bestaande lijn geweest. Wagens werden geladen bij diverse handelaars, "aan huis" voor een slag naar het buitenland.
Het waren de bekende kleine witte wagons en langere door elkaar als een stam.
Deel van de wagons werd gevuld met IJs-brokken en vervolgens met vis en dan nog weer IJs er bovenop.
De langere wagons hadden een vries installatie.
Eind jaren negentig, toen in IJmuiden de spoorverbinding opgeheven werd e.e.a nog een tijdje uit Beverwijk beladen.
Ook is er b.v gekoeld transport vanuit Friesland geweest bij FRICO vandaan.
Zowel de bananen treinen als vis waren complete stammen door Nederland.
Cees
Dank voor de antwoorden en Cees je bedoeld denk ik mij met de tekst?
Ik heb er weer een aanwinst erbij en beetje bij beetje hoop ik mijn interfrigo trein te maken.
Overigens vind ik het leuk dat er op de wagon Nederlandse teksten staan. :)

Groetjes,

Antal
En sinds vandaag nog een frigo rijker geworden:

Groetjes,

Antal
antal, ik wil de pret niet drukken maar er staat dat je doet Nederland jaren 1987 tot 1999 zie ik.
Maar je hebt nu if wagens gekocht tijdperk 3. En met een bananenmerk erop, zodat wat soort trein het duidelijk is: bananen. Normaal bemoei ik me er niet mee maar je vraagt immers advies vwb correcte treinsamenstelling, dus neem ik deze vrijheid.
Ik snap de bijdrage van cees ook niet, want je vraagt duidelijk om info over deze wagens in nl, en uit de foto valt niet op te maken dat die in nl is genomen en dus relevante info voor jouw bied... maargoed.
mvrgr,
Hallo René,

Natuurlijk mag je die vrijheid nemen en daarbij de correcte informatie geven. ;)
Daarmee ben ik ook blij dat ik nu meer weet over de artitec interfrigo's.
Nu rijst me de vraag over de fyfes wagon of deze echt alleen bananen heeft gereden?
Ik heb namelijk (ik verneem in de rail magazine) ooit eens een artikel gelezen te hebben dat de fyfes ook andere gekoelde producten vervoerde.
Overigens ga ik van de artitec wagons een andere trein maken voor een museum of gewoon om soms eens te laten rijden. Ik zou het zonde vinden als ik ze weg doe vandaar.
In ieder geval bedankt voor je reactie en ik ben weer wat wijzer geworden. ;) :thumbup:

Groetjes,

Antal
OK. Maar hoe meer fotos je ziet hoe meer de overtuiging is dat bijna alles kan (kon) bij het grootbedrijf. Voorbeelden die me van mn stoel deden vallen: hele vam-trein (oude wagens) met ingehuurde 216, of juist: 2 blauwe vam 60 wagons aanelkaar in een verder gemengde goederentrein in Lw met een 6400, en nièt onderweg van/naar onderhoud!
Persoonlijk zou ik me er dus ook niet aan storen dat de bananen/andere tekens op staan en je ze in een vistrein wil stoppen: tjsa iemand heeft zich vergist, of de vruchtbare fruitinzetperiode is voorbij en nog geen tijd om de wagens aan te passen.
Wel heb ik ooit gelezen dat de koelwagens soms speciaal voor transport werden aangepast: haken voor vleesvervoer aan het plafond bijv, dat soort dingen.
Maar ik houd me er dus niet meer intensief mee bezig.
Veel succes!
Hallo Antal,

Je hebt denk ik ook al een zoektochtje op het buurforum gedaan? Daar staan een behoorlijk wat draadjes over interfrigo-wagens:

Interfrigo wagons in Nederland
InterFrigo wagens
Koelwagens

Groeten Ronald.
CiteerWagens werden geladen bij diverse handelaars, "aan huis" voor een slag naar het buitenland.
Of andersom. Zie de Duiste en Franse Interfrigo?s. O.a.

Roco
44310B Ibbhs   Interfrigo
46442 Ibbes   Interfrigo
47056 Ibbehs   Interfrigo
46087 Ibbhs398  Interfrigo-Park
47544  Ibbhs398  Interfrigo-Park
46880  WAF26  Interfrigo

Fleischmann
5321 Ibces  Wit, Interfrigo

Mvg,
Peter
Wat betreft treinsamenstellingen - en wat je tegenkomt op fotos, dat alles kan/kon - denk ik ook vooral dat je er zelf in moet geloven zolang het binnen de redelijkheid past: dus een amerikaan of chinees is echt raar, en zolang je binnen je tijdperk blijft en logisch blijft nadenken is het vast weleens voorgekomen!

Wat ik vooral vaak mis op hollandse banen, is een ondervertegenwoordiging van buitenlandse wagens, nl goederentreinen bestonden vaak vooral uit db wagens, ns wagens leken welhaast overal ondervertegenwoordigd in bonte treinen.
Ondertussen ben ik door gegaan en glad vergeten om te reageren.
Dank voor de reacties en ik ben nog druk ermee bezig.
Sinds vanochtend/vanmiddag deze gekocht van Liliput.
Heeft deze echt bestaan en kwam deze in Nederland?

Hij past leuk tussen de Märklin en Rivarossi wagens waar ik hem bij wil doen. :)
Overigens ben ik zelf druk met oude trein glossy's waar enkele artikelen staan beschreven over de interfrigo.. :)

Groetjes,

Antal

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Wat ik me nog kon herinneren, is dat het opstelterrein in blerick (vlakbij de loods van STIBANS) altijd tjokvol stond met deze wagons!

Roy
Er zijn bij Koek in Mijdrecht heel wat koelwagens gesloopt. De onderstellen werden gebruikt bij de bouw van de bekende blauwe zelflossers.

Op onderstaande foto, genomen in Uithoorn, zie je op de achtergrond een aantal wagens wachten op afvoer naar Mijdrecht.

Interessant dus..... wat ik me meen te herinneren is dat er ooit in de Railhobby een artikel aan is gewijd. Misschien dat je daar nog kunt zoeken. En er zal vast wel wat te vinden zijn bij de NVBS. Doe ik er voor de lol nog een fotootje bij..... dit is waarschijnlijk de laatste uitvoering van deze wagons voor ze uit dienst gingen.
http://www.flickr.com/photos/blontt/6083869150/in/photostream

Grt, JW
bij een bekende hvs modelwinkel staan een stelletje (te verbouwen) soort van ns koelwagens in de 2e hands
Brawa heeft ook een paar hele mooie:

48307 DB (ep III, dus zal wel niet zijn voor je )
48301 DB, FS en SNCB (Ep IV)

zelf heb ik ook nog de wat oudere:
2040 Set van 3, NS, FS en DB
2048 DB
beide Ep III