Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?

Gestart door AlbertJan donderdag 08 februari 2007, 19:48:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Hallo Forumleden.
Al een tijdje heb ik een BR01, bedrijfsnummer 01 1087 met Märklincat. nr. 33102, in originele staat gekocht (zei hij) van een Duitse verkoper.
Volgens de Koll is deze Delta en verder niets extra.
Op de baan gezet blijkt deze een scala aan geluiden te hebben, nog veel meer dan de Delta locs met geluid!
Op de 6021 :
F1 : continue pompdraaien/sissen aangevuld met afwisselend kolen scheppen, stoom afblazen, slaan van metaal op metaal.
Tijdens wegrijden kort fluitsignaal en stoom afblazen en daarna rijgeluiden, bij afremmen tot stilstand ook weer kort stoom afblazen.
F2 : laag/hoog fluit zowel bij aan- als uitzetten.
F3 : bel
F4 : vrij hard ruisgeluid
Function on/off verlichting en rookgenerator (zit er niet in)
Op de doos van de 33102 staat het MHI teken, zou volgens de Koll alleen bij de 37102 kunnen.
Deze loc heeft helaas geen optrek/afrem vertraging, ook heb ik geen 2e adres kunnen ontdekken!
Ik wilde nog een foto van de decoder en geluidsmodule maken maar ik krijg de tender niet open, het locboekje moet ik ergens in een doos opgeslagen hebben maar kan ik niet vinden!
Dus maar een foto van de geweldige BR10 met bijzonder geluid!



Wie helpt mij om dit mysterie op te lossen?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Daar heb je wel geluk mee :D

Die tender kan volgens mij open door een platte schroefendraaier onder het zware te steken en dak open te krikken.

Mischien zeg ik het een beetje onduidelijk, mischien gaat het bij deze lok anders?

Wat mij betreft een omgebouwd model zonder dat de verkoper het wist?
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Wat de 33102 aan gaat vind ik alleen deze beschrijving bij Marklin:
33102 Schnellzuglokomotive mit Schlepptender für Märklin H0. Baureihe 0110 der Deutschen Bundesbahn. Witte-Windleitbleche. Bemalte Kesselringe. Mit eingebautem DELTA-Modul. Kessel aus Metall. 3 Achsen angetrieben. 2 Haftreifen. Elektronische Umschaltung der Fahrtrichtung.
Länge über Puffer 27,7 cm. Eingerichtet für Rauchsatz 7226 (konventioneller Betrieb) oder Seuthe-Rauchsatz Nr. 11 (DELTA-/Digital-Betrieb).


Voor de 37102 staat er:
  37102 Wie 33102, jedoch mit digitalem Hochleistungs-Antrieb (60901). Eingebauter Rauchsatz, Lokpfeife und Läutewerk. Spitzensignal, Rauchsatz, Lokpfeife und Läutewerk digital zuschaltbar. Im konventionellen Betrieb ist das Spitzensignal und der Rauchsatz funktionsfähig. Lieferbar ab 2. Quartal 1998.

Link naar deMHI pagina van Marklin.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Hallo Charlie/Laurens.
Bedankt voor de info, mijn BR01 heeft wel wat meer geluidsmogelijkheden dan deze twee, dus toch maar zien open te maken, wie weet welke geluidsdecoder in mijn Delta model erbij gezet is! :shock: 8)
Charlie, bedankt voor de link naar de MHI site, nu kon ik gelijk zien dat de salonwagenset 43229 nog bij deze loc moet komen! :lol:
AlbertJan.   
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Gewoon een omgebouwde versie,
dus met later ingebouwde decoder :P
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Hallo Forumleden.
Omdat ik toch met de locs bezig was, bekijken en genieten, rij-eigenschappen uitproberen, heb ik meteen een aantal locs met verrassingen opengemaakt.
Dus nu ook deze BR 01 1087, ik kan niet zien of deze origineel is of dat er een andere geluidsdecoder is ingebouwd!(dit moet wel omdat deze totaal andere geluiden heeft dan zou moeten! :o)
Even twee foto's erbij van de binnenkant.





Misschien is er nu iemand die iets weet?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
AlbertJan ! Goed beziggggg ;)
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Jaaaaaa, gevonden!(denk ik!) :P :idea:
Eindelijk tussen alle papieren wat gevonden van mijn 33102! :lol:
Het is een originele MHI loc die speciaal op basis van de 33102 gemaakt is, dus deze is origineel met dit geluid, jammer dat ze niet gelijk een lastregeling erin gebouwd hebben.

Wie weet waar je (oudere) modellen uitgegeven door MHI kunt vinden? :?:
Zelf alleen maar 2006+2007 kunnen vinden. :(

Vast bedankt,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Hallo Peter.
Het lijkt mij wel zeker, want op de doos staat 33102 met het MHI teken.

Citaat van: Freak op zaterdag 19 mei 2007, 16:26:31
De 33102 is met een Delta-module de 37102 is met geluid.
Overigens is de Delta uitvoering gemakkelijk om te bouwen naar de 37102.


Wat heb je dan nodig om deze om te bouwen naar de 37102?

Bedankt voor het meedenken,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Albertjan, Heb je de Märklinsites al eens afgeschuimd voor die info?
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Hallo Johnny.

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 19 mei 2007, 16:20:22
Zelf alleen maar 2006+2007 kunnen vinden. :(


Met Google alle mogelijkheden geprobeerd, maar ik hoop eigenlijk dat er een site is waar alle MHI uitgaven te vinden zijn!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Hallo Peter.
Bedankt voor je snelle informatie! 8)
Maar ik denk dat ik voordeliger uit ben door een 37102 er bij te kopen dan om de MHI 33102 met een loksound decoder om te bouwen, hoewel ik deze echt geweldig vind.
Daarbij ben ik nog maar net, vandaag dus, begonnen met mijn locs open te maken en de eerste stappen gezet voor onderhoud aan de locs.
Daarna ga ik mij, stap voor stap, bezig houden met misschien een eenvoudige ombouw.
Nog heel veel te leren en ook nog veel te doen, maar het is dan ook een pracht hobby! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 19 mei 2007, 21:49:28
Daarbij ben ik nog maar net, vandaag dus, begonnen met mijn locs open te maken en de eerste stappen gezet voor onderhoud aan de locs.

De twee recalcitrante groene köfjes al gehad :?:
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Nee Rolf, ik ben met een paar grote jongens (BR01 en BR03) begonnen, voor de kleine Köfjes moeten mijn ogen goed uitgerust zijn want anders zie ik ze niet eens! :roll:
Maar die twee en de Mallet komen zeker nog aan de beurt!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Is die magneet op de foto niet een HAMO magneet? Zit er dus niet een complete Loksound ombouwset in? De doos lijkt mij redelijk origineel Märklin.

Herman
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Hi Albert Jan

Nu ben ik niet echt thuis in de modellen van Marklin en de verschillen onderling. Wel ga ik er vanuit dat het model een gelijkstroommotor heeft en jou foto geeft daarvan het bewijs. In het geval van jou zou ik het volgende doen.

Je hebt een decoder met sound. Ik zou de draden naar de motor losnemen en er een kuehn decoder T 125 of T145 bij plaatsen voor het besturen van de motor.

Die koop je voor pakweg euro 25.

Die heeft mip mapping functies voor de verlichting bijvoorbeeld en versnelling en vertragings eigenschappen en een instelbare snelheids curve. Verder instelbaar op 255 lok adresssen. Protocol zowel DCC alswel Motorola.

Wanneer je decoders de zelfde adressen geeft heb zowel een zeer goede decoder voor de motor en een werkende soundmodule.

Dat alles voor slechts Euro 25 extra.

Handig is wel een multiprotocol besturings unit zoals de intellibox.

Groet

Jos
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
klopt helemaal Herman.
En de decoder lijkt er 1 te zijn van Esu.
Ik heb nog nooit dat speakertje in een marklin loc gezien, wel in een Roco!

Dit ziet er echt naar uit dat dit later ingebouwd is.
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Peter en alle anderen.
Heel erg bedankt voor het meedenken betreffende mijn 33102.
Het lijkt mij nu wel duidelijk dat de soundmodule later ingebouwd is en niet origineel! :( :lol:
Mogelijkheden genoeg om, wanneer de baan berijdbaar is, deze loc en nog andere, aan te passen aan mijn rijwensen.
Ik heb ook nog een V200 en een BR 221 met wat vreemde sound en rij- combinaties maar daar ga ik later nog eens mee aan de gang.
Voorlopig eerst maar eens een stukje aan mijn baan bouwen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


 
Re: Stoomloc BR01 (33102) met geluid! Origineel?
Citaat van: Freak op zondag 20 mei 2007, 01:28:16
Citaat van: ATSF2 op zaterdag 19 mei 2007, 23:08:46
Je hebt een decoder met sound. Ik zou de draden naar de motor losnemen en er een kuehn decoder T 125 of T145 bij plaatsen voor het besturen van de motor.
Misschien een gekke vraag maar waarom een Kuehn decoder inbouwen als deze al een goede decoder met sound heeft. Deze decoder is een LokSound.

Dezelfde decoder past ook uitstekend in de 003.

Mvg,
Peter

IK lees ook!!!!!!!

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 19 mei 2007, 16:20:22
jammer dat ze niet gelijk een lastregeling erin gebouwd hebben.



Deze lastregeling is voorzien in deze decoder van Kuehn en instelbaar in CV 53 en CV 54. Het lijkt me een mooie oplossing voor de tekortkoming genoemd door AlbertJan.

Groet
Jos