Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)  (gelezen 9386 keer)

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 14:49:52 »

Heb m'n stokoude CM 800 van de eveneens, hoewel minder, oude 6080 decoder ontdaan en de ESU set 54631 ingebouwd. De set bevat de decoder, een permanente magneet en twee smoorspoeltjes.
De CM 800 heeft een metalen motorschild met (dat wel) een bronzen lagertje met smeeropening. Dat schildje paste niet goed op de magneet, zodat enige frees- en vijlwerk noodzakelijk was.
De smoorspoeltjes aan de koolborstelhouders gesoldeerd, evenals een ontstoringscondensator tussen de borstelhouders.
De verlichtingsarmaturen eraf gesloopt. In het kunststof huis aan de achterzijde twee gaten van 3,5 mm geboord ter hoogte van de lantaarns. De gaten naar onderen uitgezaagd zodat ze er net zo uitzagen als de frontlantaarnopeningen. De 3 mm gele flattop leds met een Ur van 2,1 V en een I van 20 mA van zwarte krimpkous voorzien, om zijdelingse overstraling te voorkomen.
De Led's op tevoren pas gemaakte en op de bodemplaat, met secondelijm, vastgeplakte vulstukjes geplakt. Eveneens met secondelijm.
Twee Led's en één weerstand van 680 Ohm, in serie, aan elkaar gesoldeerd.
Alles met de multimeter op goed contact gecontroleerd. Met een gelijkstroom voedingsbron de juiste werking van de Led's vastgesteld.
Daarna, volgens gebruiksaanwijzing, de decoder ingebouwd en op goede soldeerverbindingen gecontroleerd.
De decoder had ik tevoren met behulp van de ESU lokprogrammer en de decodertester op goede werking gecontroleerd. Tevens de waarden van de CV's grof ingesteld. Adres op 89 gezet.

En dan het moment van de waarheid: Testovaaltje neergelegd en aangesloten op de Lokprogrammer. En ja hoor, ze rijdt. Beetje pielen met de CV's en een erg mooi rijgedrag is het resultaat. Lekker langzaam op DCC rijtrap 1. En dát met het originele driepolige anker.
Alle zichtbare electronische handel matzwart geverfd. Ook de achterzijden van de Ledjes, dit om evt. lichtlekken te voorkomen. De kap erop en klaar!
Het ouwe lokkie gaat een nieuw leven tegemoet. :biggrin:   

Foto 1         = Kijkje in de ingewanden na het plak en soldeerwerk.
Foto's 2 & 3 = Ledjes in actie.


Edit Nobody: Tekst aangepast.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2017, 09:39:42 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 16:02:43 »

Hallo Wim,

Leuk verslag van de ombouw.

Deze loc blijft toch iets aparts hebben voor de meeste denk ik, het was mijn eerste Marklin locje.

Misschien kun je een filmpje laten zien van het rijgedrag  :).


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dibbes

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Grüezi midänand!
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 16:03:50 »

Klasse!!

groet,
Jos
Gelogd
groet, Jos

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 16:04:54 »

Hallo Wim

leuk

hoe zo'n oudje toch nog met de hedendaagse techniek mee kan

misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Gelogd
Groetjes John -

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 16:09:32 »

misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Wat let je? Van mij mag je je uitleven!
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 16:14:25 »

misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Wat let je? Van mij mag je je uitleven!

Hallo Wim

dat heb je niet tegen dovemans oren gezegd

hij staat er binnenkort
Gelogd
Groetjes John -

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 17:13:36 »

Dat heb je goed gedaan Wim, ze ziet er weer als nieuw uit.  :D
Hoe heb je die krimpkous aan de LED's gemaakt?
Krijgt ze nog een sleep wagons mee?  :)
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:LokPilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 17:32:03 »

Dat heb je goed gedaan Wim, ze ziet er weer als nieuw uit.  :D
Hoe heb je die krimpkous aan de LED's gemaakt?
Krijgt ze nog een sleep wagons mee?  :)
Krimpkous van 3 mm diameter past precies over een ledje van 3 mm. Gewoon er overheen schuiven, nadat het stukje kous op lengte is geknipt.
Sleep wagens? Eerder een sleepje... 't Is maar een licht rangeerlokje. Maar daarom niet minder leuk. Voor langere treinen heb ik andere loks. :D



Edit Nobody: Tikfout in topictitel verbeterd.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 februari 2011, 17:43:34 door Nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Cees B

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 17:54:55 »

Wim,
Ziet er goed uit.
Mogelijk moet je een stukje tape op de borstelhouder plakken daar er weinig ruimte zit tussen metalen huis en borstelbus.
Deze kap heeft het voordeel dat de leds op het frame kunnen. Mijn metalen BR moest ik de lichtleider er uit halen en met 2,8 mm boren. Zo kon een 3 mm flattopled er passend in gedrukt worden. De bedrading moest ik langer houden omdat de kap met leds dan is.
Het blijft heel leuk geknutsel.
met vr gr Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

v200marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 18:03:10 »

@Cees

kap is van kunststof.

Mvg Gert
Gelogd

decock

  • Gast
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011, 23:16:42 »

Hoi,

Het blijft een leuk locje!

Ik heb vandaag een lokpilot v4 in een 3048 gezet maar het rijgedrag is ronduit slecht te noemen.
Ik heb erg lang zitten pielen met de cv's, maar ben nog steeds niet tevreden
Welke cv's heb jij gebruikt voor de lastregeling?
Of heeft iemand soortgelijke ervaringen met de lokpilot v4 in combinatie met een grote schijf collectormotor?

Groeten decock
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #11 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 12:17:23 »

Beste Decock,
Ik beschreef de inbouw in een CM 800; een tenderrangeerlok met kleine schijfcollector.
Uw vraag betreft een sneltreinlok BR 01, met grote schijfcollector. Da's nogal een verschil...
Dus de door mij gebruikte CV's zijn voor u van geen belang. Max snelheid is b.v. 40 km/u.
In de ESU gebruiksaanwijzingen (Duits/Engels/Nederlands) wordt nergens verwezen naar CV instellingen geschikt voor een grote schijfcollector.
Is de combinatie Lopi V4.0 en grote schijfcollector überhaubt wel mogelijk?
Ik weet het niet.
Helaas kan ik niet (meer) terecht op het ESU forum. Waag er 'ns een mailtje aan.



Edit Nobody: Tikfout verbeterd.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 06 februari 2011, 13:44:49 door Nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #12 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 13:40:12 »

Ik heb vandaag een lokpilot v4 in een 3048 gezet maar het rijgedrag is ronduit slecht te noemen.
Hoi decock,
Hoe reed de lok voor de inbouw en heb je hem helemaal uit elkaar gehad en goed gereinigd voordat je aan de ombouw begon?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Cees B

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #13 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 15:17:29 »

DeCock,
De CV waarden staan in de bijgevoegde documentatie van de decoder voor een 4 tal motoren o.a de grote schijfcollector toegepast in jouw loc.
Wat bij mij goed heeft geholpen was beide borstelhouders met uitgenomen borstels schoonmaken, beetje aceton/tri aan een wattenstaafje en dan de borstelhouder schoon raggen. Ook de borstels ontvetten.
90% van de stroomgeleiding vindt plaats via contactvlak borstel/borstelhouder.
Hoe loopt de loc met F4 op hebben staan?
Je kunt ook een automatische instelling bereiken via CV54 op 0. Resultaat vond ik zelf niet afdoende.
met vr gr Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #14 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 15:26:23 »

De CV waarden staan in de bijgevoegde documentatie van de decoder voor een 4 tal motoren o.a de grote schijfcollector toegepast in jouw loc.
Deze info is NIET waar :important:
In de ESU gebruiksaanwijzingen (Duits/Engels/Nederlands) wordt nergens verwezen naar CV instellingen geschikt voor een grote schijfcollector.
Is de combinatie Lopi V4.0 en grote schijfcollector überhaubt wel mogelijk?
Ik weet het niet.
Helaas kan ik niet (meer) terecht op het ESU forum. Waag er 'ns een mailtje aan.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Cees B

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #15 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 15:43:57 »

Nobody,
Tabel 14 blz 35 geeft voor 8 motoren div CV waarden voor lastregeling. Wel wordt er van uitgegaan dat er een magneet geplaatst is.
Staat niet specifiek de grote schijf motor maar de CV waarden met 10 verhogen gaf mij een prima resultaat. o.a CV 54 25 CV 53 80

met vr gr Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #16 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 15:52:46 »

Is de combinatie Lopi V4.0 en grote schijfcollector überhaubt wel mogelijk?
Lijkt mij eerder een drukfout, want dan zou je verwachten dat ESU het ombouwsetje voor de LFCM niet meer zou verkopen.
Maar deze staat gewoon in het productgamma van ESU.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

decock

  • Gast
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #17 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 19:43:19 »

Hallo allemaal,

De betreffende loc. (3048) is volledig gereviseerd en gereinigd en loopt analoog zeer goed.
Na de teleurstellende resultaten met de lokpilot v4, heb ik vervolgens een v3 gemonteerd, en raad eens?
De loc. liep als een zonnetje.
Persoonlijk denk ik dat de v4 problemen heeft met het aansturen van een LFCM.
Ook in het forum van ESU wordt hier een over gediscussieerd:

 
Hello René,

Yes indeed, these motors are a real problem. But this is not ESU's fault, the technology of the motor and the LokPilot V4.0 is about 60 years apart! You want all the new fantastic features of this decoder without spend some money for a newer style motor. It simply doesn't work.
I have converted many old Marklin loco's with LFCM to digital using the LokPilot V4.0, no problem at all because the High Efficiency Propulsion Motor from Marklin will work with the load control of modern decoders just great.
The CV setting of the motor characteristic is different from model to model, a lot of criteria like gears, driving wheels and factory tolerances are the reason not have the perfect values for these CV's. You need to find out!

Best regards,
Wolfie

bron ESU Engelstalig forum

Ook in de gebruiksaanwijzing van de v4 staat geen CV voor een LFCM.
Ik vind dat ESU hier een steek heeft laten vallen, jammer!

Groeten decock

p.s. de v4 kan een kleine schijf collector motor prima aansturen, mogelijk nog beter dan de v3
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #18 Gepost op: zondag 06 februari 2011, 20:36:34 »

Dat is dan iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van de lopi v4.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

fonzo999

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #19 Gepost op: maandag 07 februari 2011, 08:02:54 »

Hallo,

Ik heb pas een V200 van Primex ( art 3009 ) omgebouwd met een V4 en een permanent magneet.
Deze LCFM motor ingesteld als een SCFM volgens de waarden in de V4 gebruiksaanwijzing ( 5 CV's ingesteld ) en hij loopt goed. Behoeft nog wat CV bijstelling links en rechts ( waar ik nog geen tijd voor heb gehad ), maar over het algemeen ben ik tevreden.

Alphons
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

lucy

  • Gast
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 08:49:51 »


Ik vind dat ESU hier een steek heeft laten vallen, jammer!

Groeten decock


Ik vind van niet.
Esu heeft tog decoders voor bejaarde motoren?

en waarom wel een hightec decoder willen inbouwen en vasthouden en een motor uit 1950?
Gelogd

fonzo999

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 16:09:29 »

Dit vond ik op de site van Trainservice Danckaert :

Artikel-Nr.       Baureihe   CV2  CV3    CV4   CV5   CV6  CV51  CV52  CV53   V (Vorbild)  V (max)      V (1/2) 
Märklin 3048    BR 01 DB   3       4        3     63     25    18     20      10       130 km/h  142 km/h    45 km/h

Deze link, er staan nog veel meer modellen op van diverse fabrikanten.

http://www.tsdbvba.be/catalogus/lopi.pdf


Alphons
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 16:17:08 »

Dit vond ik op de site van Trainservice Danckaert :

Artikel-Nr.       Baureihe   CV2  CV3    CV4   CV5   CV6  CV51  CV52  CV53   V (Vorbild)  V (max)      V (1/2) 
Märklin 3048    BR 01 DB   3       4        3     63     25    18     20      10       130 km/h  142 km/h    45 km/h

Deze link, er staan nog veel meer modellen op van diverse fabrikanten.

http://www.tsdbvba.be/catalogus/lopi.pdf


Alphons
Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Spoorman

  • Gast
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 18:27:24 »

Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o

Sterker nog: de V2.0 en de V3.0 ook niet. Genoemde settings zijn van de V1.0.

Mijn ervaring (één lok): een LFCM en V4.0 gaan prima samen op de settings van de SFCM.

Gr, Ben.
Gelogd

fonzo999

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 19:50:15 »

Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o

Dat is waar, maar als je toch niet tevreden bent met hoe de loc nu rijdt kan het volgens mij nooit kwaad om het te weten.

Alphons
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 12 februari 2011, 13:32:30 »

Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o

Dat is waar, maar als je toch niet tevreden bent met hoe de loc nu rijdt kan het volgens mij nooit kwaad om het te weten.

Dat is ook weer waar. Alleen ontgaat de meerwaarde van die wetenschap mij volkomen. :idea:
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

fonzo999

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 12 februari 2011, 13:45:25 »

Dat is ook weer waar. Alleen ontgaat de meerwaarde van die wetenschap mij volkomen. :idea:

Beetje experimenteren. Ik ben altijd blij met alle informatie die ik krijg ! 8o
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 februari 2011, 15:59:26 door fonzo999 »
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 27 oktober 2016, 14:39:18 »

misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Wat let je? Van mij mag je je uitleven!

Hallo Wim

dat heb je niet tegen dovemans oren gezegd

hij staat er binnenkort
Volgens mij(n bescheiden mening) staat ie er nog (steeds) niet... :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Lokilot 4 in oeroude CM 800 (BR 89)
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 27 oktober 2016, 20:12:54 »

Ja binnenkort maar hij heeft er niet bij gezegd in verhouding tot wat die binnenkort is :D
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 26 queries.