Heb m'n stokoude CM 800 van de eveneens, hoewel minder, oude 6080 decoder ontdaan en de ESU set 54631 ingebouwd. De set bevat de decoder, een permanente magneet en twee smoorspoeltjes.
De CM 800 heeft een metalen motorschild met (dat wel) een bronzen lagertje met smeeropening. Dat schildje paste niet goed op de magneet, zodat enige frees- en vijlwerk noodzakelijk was.
De smoorspoeltjes aan de koolborstelhouders gesoldeerd, evenals een ontstoringscondensator tussen de borstelhouders.
De verlichtingsarmaturen eraf gesloopt. In het kunststof huis aan de achterzijde twee gaten van 3,5 mm geboord ter hoogte van de lantaarns. De gaten naar onderen uitgezaagd zodat ze er net zo uitzagen als de frontlantaarnopeningen. De 3 mm gele flattop leds met een Ur van 2,1 V en een I van 20 mA van zwarte krimpkous voorzien, om zijdelingse overstraling te voorkomen.
De Led's op tevoren pas gemaakte en op de bodemplaat, met secondelijm, vastgeplakte vulstukjes geplakt. Eveneens met secondelijm.
Twee Led's en één weerstand van 680 Ohm,
in serie, aan elkaar gesoldeerd.
Alles met de multimeter op goed contact gecontroleerd. Met een gelijkstroom voedingsbron de juiste werking van de Led's vastgesteld.
Daarna, volgens gebruiksaanwijzing, de decoder ingebouwd en op goede soldeerverbindingen gecontroleerd.
De decoder had ik tevoren met behulp van de ESU lokprogrammer en de decodertester op goede werking gecontroleerd. Tevens de waarden van de CV's grof ingesteld. Adres op 89 gezet.
En dan het moment van de waarheid: Testovaaltje neergelegd en aangesloten op de Lokprogrammer. En ja hoor, ze rijdt. Beetje pielen met de CV's en een erg mooi rijgedrag is het resultaat. Lekker langzaam op DCC rijtrap 1. En dát met het originele driepolige anker.
Alle zichtbare electronische handel matzwart geverfd. Ook de achterzijden van de Ledjes, dit om evt. lichtlekken te voorkomen. De kap erop en klaar!
Het ouwe lokkie gaat een nieuw leven tegemoet.
Foto 1 = Kijkje in de ingewanden na het plak en soldeerwerk.
Foto's 2 & 3 = Ledjes in actie.
Edit Nobody: Tekst aangepast.