Heb m'n stokoude CM 800 van de eveneens, hoewel minder, oude 6080 decoder ontdaan en de ESU set 54631 ingebouwd. De set bevat de decoder, een permanente magneet en twee smoorspoeltjes.
De CM 800 heeft een metalen motorschild met (dat wel) een bronzen lagertje met smeeropening. Dat schildje paste niet goed op de magneet, zodat enige frees- en vijlwerk noodzakelijk was.
De smoorspoeltjes aan de koolborstelhouders gesoldeerd, evenals een ontstoringscondensator tussen de borstelhouders.
De verlichtingsarmaturen eraf gesloopt. In het kunststof huis aan de achterzijde twee gaten van 3,5 mm geboord ter hoogte van de lantaarns. De gaten naar onderen uitgezaagd zodat ze er net zo uitzagen als de frontlantaarnopeningen. De 3 mm gele flattop leds met een Ur van 2,1 V en een I van 20 mA van zwarte krimpkous voorzien, om zijdelingse overstraling te voorkomen.
De Led's op tevoren pas gemaakte en op de bodemplaat, met secondelijm, vastgeplakte vulstukjes geplakt. Eveneens met secondelijm.
Twee Led's en één weerstand van 680 Ohm, in serie, aan elkaar gesoldeerd.
Alles met de multimeter op goed contact gecontroleerd. Met een gelijkstroom voedingsbron de juiste werking van de Led's vastgesteld.
Daarna, volgens gebruiksaanwijzing, de decoder ingebouwd en op goede soldeerverbindingen gecontroleerd.
De decoder had ik tevoren met behulp van de ESU lokprogrammer en de decodertester op goede werking gecontroleerd. Tevens de waarden van de CV's grof ingesteld. Adres op 89 gezet.
En dan het moment van de waarheid: Testovaaltje neergelegd en aangesloten op de Lokprogrammer. En ja hoor, ze rijdt. Beetje pielen met de CV's en een erg mooi rijgedrag is het resultaat. Lekker langzaam op DCC rijtrap 1. En dát met het originele driepolige anker.
Alle zichtbare electronische handel matzwart geverfd. Ook de achterzijden van de Ledjes, dit om evt. lichtlekken te voorkomen. De kap erop en klaar!
Het ouwe lokkie gaat een nieuw leven tegemoet. :biggrin:
Foto 1 = Kijkje in de ingewanden na het plak en soldeerwerk.
Foto's 2 & 3 = Ledjes in actie.
Edit Nobody: Tekst aangepast.
Hallo Wim,
Leuk verslag van de ombouw.
Deze loc blijft toch iets aparts hebben voor de meeste denk ik, het was mijn eerste Marklin locje.
Misschien kun je een filmpje laten zien van het rijgedrag :).
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Klasse!!
groet,
Jos
Hallo Wim
leuk
hoe zo'n oudje toch nog met de hedendaagse techniek mee kan
misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Citaat van: looney tunes op zaterdag 05 februari 2011, 16:04:54
misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Wat let je? Van mij mag je je uitleven!
Citaat van: Nobody op zaterdag 05 februari 2011, 16:09:32
Citaat van: looney tunes op zaterdag 05 februari 2011, 16:04:54
misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Wat let je? Van mij mag je je uitleven!
Hallo Wim
dat heb je niet tegen dovemans oren gezegd
hij staat er binnenkort
Dat heb je goed gedaan Wim, ze ziet er weer als nieuw uit. :D
Hoe heb je die krimpkous aan de LED's gemaakt?
Krijgt ze nog een sleep wagons mee? :)
Citaat van: Kappa op zaterdag 05 februari 2011, 17:13:36
Dat heb je goed gedaan Wim, ze ziet er weer als nieuw uit. :D
Hoe heb je die krimpkous aan de LED's gemaakt?
Krijgt ze nog een sleep wagons mee? :)
Krimpkous van 3 mm diameter past precies over een ledje van 3 mm. Gewoon er overheen schuiven, nadat het stukje kous op lengte is geknipt.
Sleep wagens? Eerder een sleepje... 't Is maar een licht rangeerlokje. Maar daarom niet minder leuk. Voor langere treinen heb ik andere loks. :D
Edit Nobody: Tikfout in topictitel verbeterd.
Wim,
Ziet er goed uit.
Mogelijk moet je een stukje tape op de borstelhouder plakken daar er weinig ruimte zit tussen metalen huis en borstelbus.
Deze kap heeft het voordeel dat de leds op het frame kunnen. Mijn metalen BR moest ik de lichtleider er uit halen en met 2,8 mm boren. Zo kon een 3 mm flattopled er passend in gedrukt worden. De bedrading moest ik langer houden omdat de kap met leds dan is.
Het blijft heel leuk geknutsel.
met vr gr Cees
@Cees
kap is van kunststof.
Mvg Gert
Hoi,
Het blijft een leuk locje!
Ik heb vandaag een lokpilot v4 in een 3048 gezet maar het rijgedrag is ronduit slecht te noemen.
Ik heb erg lang zitten pielen met de cv's, maar ben nog steeds niet tevreden
Welke cv's heb jij gebruikt voor de lastregeling?
Of heeft iemand soortgelijke ervaringen met de lokpilot v4 in combinatie met een grote schijf collectormotor?
Groeten decock
Beste Decock,
Ik beschreef de inbouw in een CM 800; een tenderrangeerlok met kleine schijfcollector.
Uw vraag betreft een sneltreinlok BR 01, met grote schijfcollector. Da's nogal een verschil...
Dus de door mij gebruikte CV's zijn voor u van geen belang. Max snelheid is b.v. 40 km/u.
In de ESU gebruiksaanwijzingen (Duits/Engels/Nederlands) wordt nergens verwezen naar CV instellingen geschikt voor een grote schijfcollector.
Is de combinatie Lopi V4.0 en grote schijfcollector überhaubt wel mogelijk?
Ik weet het niet.
Helaas kan ik niet (meer) terecht op het ESU forum. Waag er 'ns een mailtje aan.
Edit Nobody: Tikfout verbeterd.
Citaat van: decock op zaterdag 05 februari 2011, 23:16:42
Ik heb vandaag een lokpilot v4 in een 3048 gezet maar het rijgedrag is ronduit slecht te noemen.
Hoi decock,
Hoe reed de lok voor de inbouw en heb je hem helemaal uit elkaar gehad en goed gereinigd voordat je aan de ombouw begon?
DeCock,
De CV waarden staan in de bijgevoegde documentatie van de decoder voor een 4 tal motoren o.a de grote schijfcollector toegepast in jouw loc.
Wat bij mij goed heeft geholpen was beide borstelhouders met uitgenomen borstels schoonmaken, beetje aceton/tri aan een wattenstaafje en dan de borstelhouder schoon raggen. Ook de borstels ontvetten.
90% van de stroomgeleiding vindt plaats via contactvlak borstel/borstelhouder.
Hoe loopt de loc met F4 op hebben staan?
Je kunt ook een automatische instelling bereiken via CV54 op 0. Resultaat vond ik zelf niet afdoende.
met vr gr Cees
Citaat van: Cees B op zondag 06 februari 2011, 15:17:29
De CV waarden staan in de bijgevoegde documentatie van de decoder voor een 4 tal motoren o.a de grote schijfcollector toegepast in jouw loc.
Deze info is
NIET waar :important:
Citaat van: Nobody op zondag 06 februari 2011, 12:17:23
In de ESU gebruiksaanwijzingen (Duits/Engels/Nederlands) wordt nergens verwezen naar CV instellingen geschikt voor een grote schijfcollector.
Is de combinatie Lopi V4.0 en grote schijfcollector überhaubt wel mogelijk?
Ik weet het niet.
Helaas kan ik niet (meer) terecht op het ESU forum. Waag er 'ns een mailtje aan.
Nobody,
Tabel 14 blz 35 geeft voor 8 motoren div CV waarden voor lastregeling. Wel wordt er van uitgegaan dat er een magneet geplaatst is.
Staat niet specifiek de grote schijf motor maar de CV waarden met 10 verhogen gaf mij een prima resultaat. o.a CV 54 25 CV 53 80
met vr gr Cees
Citaat van: Nobody op zondag 06 februari 2011, 12:17:23
Is de combinatie Lopi V4.0 en grote schijfcollector überhaubt wel mogelijk?
Lijkt mij eerder een drukfout, want dan zou je verwachten dat ESU het ombouwsetje voor de LFCM niet meer zou verkopen.
Maar deze staat gewoon in het productgamma van ESU.
Hallo allemaal,
De betreffende loc. (3048) is volledig gereviseerd en gereinigd en loopt analoog zeer goed.
Na de teleurstellende resultaten met de lokpilot v4, heb ik vervolgens een v3 gemonteerd, en raad eens?
De loc. liep als een zonnetje.
Persoonlijk denk ik dat de v4 problemen heeft met het aansturen van een LFCM.
Ook in het forum van ESU wordt hier een over gediscussieerd:
Hello René,
Yes indeed, these motors are a real problem. But this is not ESU's fault, the technology of the motor and the LokPilot V4.0 is about 60 years apart! You want all the new fantastic features of this decoder without spend some money for a newer style motor. It simply doesn't work.
I have converted many old Marklin loco's with LFCM to digital using the LokPilot V4.0, no problem at all because the High Efficiency Propulsion Motor from Marklin will work with the load control of modern decoders just great.
The CV setting of the motor characteristic is different from model to model, a lot of criteria like gears, driving wheels and factory tolerances are the reason not have the perfect values for these CV's. You need to find out!
Best regards,
Wolfie
bron ESU Engelstalig forum
Ook in de gebruiksaanwijzing van de v4 staat geen CV voor een LFCM.
Ik vind dat ESU hier een steek heeft laten vallen, jammer!
Groeten decock
p.s. de v4 kan een kleine schijf collector motor prima aansturen, mogelijk nog beter dan de v3
Dat is dan iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van de lopi v4.
Hallo,
Ik heb pas een V200 van Primex ( art 3009 ) omgebouwd met een V4 en een permanent magneet.
Deze LCFM motor ingesteld als een SCFM volgens de waarden in de V4 gebruiksaanwijzing ( 5 CV's ingesteld ) en hij loopt goed. Behoeft nog wat CV bijstelling links en rechts ( waar ik nog geen tijd voor heb gehad ), maar over het algemeen ben ik tevreden.
Alphons
Citaat van: decock op zondag 06 februari 2011, 19:43:19
Ik vind dat ESU hier een steek heeft laten vallen, jammer!
Groeten decock
Ik vind van niet.
Esu heeft tog decoders voor bejaarde motoren?
en waarom wel een hightec decoder willen inbouwen en vasthouden en een motor uit 1950?
Dit vond ik op de site van Trainservice Danckaert :
Artikel-Nr. Baureihe CV2 CV3 CV4 CV5 CV6 CV51 CV52 CV53 V (Vorbild) V (max) V (1/2)
Märklin 3048 BR 01 DB 3 4 3 63 25 18 20 10 130 km/h 142 km/h 45 km/h
Deze link, er staan nog veel meer modellen op van diverse fabrikanten.
http://www.tsdbvba.be/catalogus/lopi.pdf
Alphons
Citaat van: fonzo999 op vrijdag 11 februari 2011, 16:09:29
Dit vond ik op de site van Trainservice Danckaert :
Artikel-Nr. Baureihe CV2 CV3 CV4 CV5 CV6 CV51 CV52 CV53 V (Vorbild) V (max) V (1/2)
Märklin 3048 BR 01 DB 3 4 3 63 25 18 20 10 130 km/h 142 km/h 45 km/h
Deze link, er staan nog veel meer modellen op van diverse fabrikanten.
http://www.tsdbvba.be/catalogus/lopi.pdf
Alphons
Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o
Citaat van: Nobody op vrijdag 11 februari 2011, 16:17:08
Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o
Sterker nog: de V2.0 en de V3.0 ook niet. Genoemde settings zijn van de V1.0.
Mijn ervaring (één lok): een LFCM en V4.0 gaan prima samen op de settings van de SFCM.
Gr, Ben.
Citaat van: Nobody op vrijdag 11 februari 2011, 16:17:08
Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o
Dat is waar, maar als je toch niet tevreden bent met hoe de loc nu rijdt kan het volgens mij nooit kwaad om het te weten.
Alphons
Citaat van: fonzo999 op vrijdag 11 februari 2011, 19:50:15
Citaat van: Nobody op vrijdag 11 februari 2011, 16:17:08
Da's mooi. Maar dit stamt uit 2 april 2004. Toen bestond de Lokpilot V4.0 (bij mijn weten) nog niet. 8o
Dat is waar, maar als je toch niet tevreden bent met hoe de loc nu rijdt kan het volgens mij nooit kwaad om het te weten.
Dat is ook weer waar. Alleen ontgaat de meerwaarde van die wetenschap mij volkomen. :idea:
Citaat van: Nobody op zaterdag 12 februari 2011, 13:32:30
Dat is ook weer waar. Alleen ontgaat de meerwaarde van die wetenschap mij volkomen. :idea:
Beetje experimenteren. Ik ben altijd blij met alle informatie die ik krijg ! 8o
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 05 februari 2011, 16:14:25
Citaat van: Nobody op zaterdag 05 februari 2011, 16:09:32
Citaat van: looney tunes op zaterdag 05 februari 2011, 16:04:54
misschien iets om een verslag te maken en in de wiki te zetten voor de volgende keer
Wat let je? Van mij mag je je uitleven!
Hallo Wim
dat heb je niet tegen dovemans oren gezegd
hij staat er binnenkort
Volgens mij(n bescheiden mening) staat ie er nog (steeds) niet... :D
Ja binnenkort maar hij heeft er niet bij gezegd in verhouding tot wat die binnenkort is :D