De automatische besturing schaduwstation inmiddels werkend en dit verkeert nu in de testfase.
De werking er van is als volgt en zie daarbij de schematische weergave hierboven:
SR1 t/m 5 zijn schakelrails, SE1 t/m S4 zijn de seinen voor spoor 1 t/m 4 en UR1 t/m UR4 zijn hulprelais. Wi1 , WI2 en WI3 zijn de wissels.
De beginsituatie is als volgt: spoor 2, 3 en 4 zijn bezet, dus SE2, SE3 en SE4 staan op rood,
spoor 1 is vrij en WI1 staat naar spoor 1. Een trein rijdt het station binnen op spoor 1 en bediend SR1. Deze schakelt SE1 op rood en SE2 op groen, de wissels worden naar spoor 2 gezet. De trein op spoor 1 stopt en die op spoor 2 vertrekt. Een volgende trein zal spoor 2 op rijden en SR2 bedienen. SE2 wordt rood en SE3 wordt groen en de wissels worden naar spoor 3 gezet, enz ,enz. De vertrekvolgorde ligt dus vast.
Nu is er nog het probleem van treinen met meerdere sleepcontacten. Van een trein die uit het schaduwstation vertrekt is het 1e sleepcontact de schakelrail (bv SR2 in spoor 2) al gepasseerd. Bij het vertrek zal een 2e sleepcontact weer over deze schakelrail gaan en deze bedienen, met als gevolg SE2 weer op rood wordt gezet (loc is daar al voorbij, dus de trein rijdt verder), maar nog erger, spoor 3 zal vrijgeven waarbij dus de trein op spoor 3 ook zal vertrekken. Twee treinen die over één spoor weg willen, dat gaat niet goed.
En daarmee komen de hulprelais UR1 t/m UR4 en schakelrail SR5 in beeld. De hulprelais zorgen er voor dat in het spoor van de vertrekkende trein de schakelfunctie van de betreffende schakelrail wordt onderbroken. SR5 hersteld die schakelfunctie weer. Bijkomend voordeel, als ik een hulprelais met de hand schakel (via het bekende blauwe schakelkastje) ontstaat er een doorgaand spoor in het schaduwstation. Ik heb de hulprelais overigens nog niet aangesloten. Ik kan ze wel met de hand bedienen.
Als de hulprelais ook zijn aangesloten zal ik eens proberen een filmpje te maken. Heb (nog) geen videocamera, maar met de fotocamera moet het ook lukken (hoop ik).
Voor vragen en/of slimme opmerkingen houd ik me aanbevolen.
Met vriendelijke groet,
Marcel (Maavm)
(Er zijn meerdere Marcels actief op dit forum dus zet ik mijn gebruikersnaam er maar achter voor het onderscheid)