Märklin Speelwereld: MFX+
Het is zover: de eerste MFX+ modellen zijn uitgeleverd en het Central Station is er met update 3.0.0 geheel op voorbereid. Gisteren en vandaag kon ik met behulp van een eerste testloc (art. 37764) het nieuwe MFX+ uitproberen. Hierbij een kort verslag:
De nieuwe BR 218 (testloc) gisteren gelijk op de baan gezet. De loc meldde zich snel aan op het CS-2 (sneller dan in het verleden met MFX). Natuurlijk gelijk even de profi-modus uitgeprobeerd, waarbij opviel dat meerdere knoppen in de cabine niet zichtbaar waren. Overal op het scherm klikkende kwam ik erachter, dat alles wel bedienbaar was. Ik hoorde een tyfoon en een startende motor, maar de knop daarvoor was niet zichtbaar. Het leek op een softwarematige fout. Na wat leeswerk op Stummi Forum kwam ik er achter, dat meerdere mensen dit probleem hadden en het was vrij simpel op te lossen. In het kort: plaats update 1.6.4 (te downloaden op de Märklin-site) terug op het CS-2 en wacht circa 60 tot 90 minuten tot hij helemaal klaar is. Je kunt de modelbaan aanlaten en gerust iets anders gaan doen in de tussentijd. Het scherm kan ondertussen helemaal grijs worden, maar daar moet je verder niet naar kijken. Als de STOP-knop na die tijd helemaal is uitgeknipperd (wacht dus echt 60 tot 90 minuten), dan mag je de stroom uitschakelen en na circa 1 à 2 minuten weer inschakelen. De oude update is dan succesvol op het CS-2 geplaatst. Nu kun je nog niets met MFX+. Je moet daarom opnieuw een update naar versie 3.0.0 doen (te verkrijgen via de netwerk-update). Dit duurt circa 5 tot 10 minuten. Na het plaatsen van update 3.0.0, start het CS automatisch opnieuw op. Heb je boosters, dan krijg je daarna per booster de vraag of je de GFP wilt aanpassen naar een nieuwe versie. Altijd doen! MFX+ moet nu correct werken. Ik vermoed trouwens dat deze problemen niet op zullen treden met de USB-versie van 3.0.0, die begin maart online komt, maar dat is nu nog gissen.
Als 3.0.0 eenmaal correct op het CS-2 staat, kun je starten in de "Märklin Speelwereld", zoals Märklin het nieuwe systeem zelf noemt. Start de motor, los de remmen en geef gas. De locomotief gaat rijden en je ziet het landschap op het CS-2 voorbij komen. Van tijd tot tijd moet je, zodra je daarvan melding krijgt, op de SIFA-veiligheidsknop drukken, anders komt je loc tot stilstand. Tank je niet op tijd bij, dan rijdt je loc nog maar langzaam verder. Houd dus alle meters goed in de gaten. Tanken kun je vanuit de cabine doen, of met een nieuwe knop in het hoofdscherm van je CS-2. Alle verbruikscijfers worden in de decoder van de loc opgeslagen.
Natuurlijk ga je MFX+ niet continu gebruiken, maar het is een erg leuke aanvulling op het MFX-programma. Hieronder nog wat screenshots van het nieuwe MFX+: