Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan van Guus, inmiddels afgebroken

Gestart door Guus dinsdag 17 juli 2012, 13:57:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Guus, inmiddels afgebroken
Na meer dan een jaar op dit forum te hebben rondgeneusd en af en toe een bericht te hebben geplaatst wordt het tijd voor een kleine presentatie van mijn baan.
Inmiddels ben ik ongeveer een jaar aan het bouwen.
Ik ben een echte herintreder. Ik ben na een pauze van ruim 25 jaar her-besmet met het treinenvirus toen ik mijn zoon van 7 een thomas de trein startset gaf. Inmiddels zijn we samen aan het bouwen en begin ik steeds meer te snappen van de digitale wereld.

Uitgangspunten:
- L-vormige baan van ca 3 x 3 mtr
- marklin K-rails
- CS2, volledig automatisch rijden met rijwegen en werkende afremmodules
- fase 2 is het rijden met iTrain
- geen duidelijke tijdperkkeuze, althans niet bewust
- fantasielandschap, bergen, rotsen etc, beetje hoogteverschil
- veel nederlands materieel omdat ik dat mooi vind
- momenteel ca 8 treinen waarvan er 3 tot 4 tegelijk rijden

Ben erg benieuwd naar jullie reacties

Guus
Bouwverslag 'Groninger berg'
Lid sinds: 2011

offline
Bouwverslag 'Groninger berg'
Om meteen maar door te gaan met posten hierbij het bouwverslag van de meest recente berg. Zoals te zien gebruik ik floormate / roofmate schuimblokken. Deze lijm ik en ik snijd ze in vorm met een proxon warmtesnijder.
Daarna smeer ik alles in met flexibele tegellijm. Dit spul is super om mee te werken, het geeft geen rommel en blijft flexibel waardoor het niet knapt of afbreekt. Bovendien zijn de kleur en de structuur al behoorlijk 'rotsig'.
Ik werk met gietmallen voor de rotswanden, die ik ook vul met de genoemde tegellijm. Ook heb ik in een paar rotsformaties gewerkt met boomschors (dank tomhas), maar dan wel gedrenkt in een iets dunnere variant van de tegellijm.

Maar goed, hier dus de plaatjes. Als eerste de blauwe blokken:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hoi Guus,

Mooi!
Het valt me op dat je veel oog voor (geweatherde) details hebt. Klopt het dat je rijdend materieel niet verouderd is?

Willie
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Fraai :thumbup:
k Vind de ballast heel goed gelukt :important:
Smaakt naar meer.
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Vervolgens begint het smeren, het is een beetje als het smeren van een boterham met pindakaas:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
En vervolgens het kleuren van de rotsen:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Mooie kleuren, ga zo door!
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
En dan het groen:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
met dit als voorlopig eindresultaat:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
erg mooi en leuk blijf je volgen  :)
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Nooit geweten dat oost Groningen er zo goed uitzag. :thumbup:
Leuke heuvels. :D

Robin
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
groningen ziet er super uit :D ik weet het ik woon er ook :D

heel mooi gemaakt zeg die berg ik doe het je niet na ;)

mvg danny
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hallo Guus,

Je baan ziet er erg mooi uit. Ik vind je berg prima gelukt (en dient weer een beetje als voorbeeld voor de afwerking van mijn berg)
Succes en ik blijf je draadje volgen. :)

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Iedereen bedankt voor de leuke reacties,

@Willie,
Het materieel is nog niet verouderd, een beetje koudwatervrees denk ik. Het lijkt me ook echt een klusje om te doen als de baan verder helemaal 'af' is, voorzover dat mogelijk is.

@danny, vlakbij ook nog..

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
mooie berg hoor  :D
en ook een zeer mooie baan
dit ga ik zeker volgen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Mooi gedaan :thumbup:.
Ziet er goed uit.

En inderdaad is alles mooi verouderd.

Groeten Sander
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Met open mond heb ik de boel eens zitten bekijken en wat leuk dat ik ook hier weer het gebruik van stukken franse pijnboomschors tegen kom, nu toegepast met tegellijm.

De rest ziet er ook heel erg sfeervol uit, dit gaat een aantal mooie plaatjes opleveren.

Ik heb alleen een kritisch puntje over de tunnels,  ik mis daar tunnelbinnenwanden.
Is daar bewust voor gekozen dat zou ik dan wle jammer vinden.

Maar verder gewoon lekker zo doorgaan en laat ons mee genieten van de verdere bouw.
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Citaat van: tomhas op dinsdag 17 juli 2012, 20:43:04
Ik heb alleen een kritisch puntje over de tunnels,  ik mis daar tunnelbinnenwanden.
Is daar bewust voor gekozen dat zou ik dan wle jammer vinden.

Hoi Tomhas,

Dat moet inderdaad nog. Net als een grote print van een lucht met wolken ga ik deze binnenkort plotten op stevig mat fotopapier, maar dit gebeurt pas nadat ik overal bovenleiding heb aangelegd,

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Aaaah,
nu snap ik wat ze bedoelen met:
er gaat niets boven Groningen;
dat is dus jouw Groninger berg! :lol:

Mooi gemaakt Guus! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Wat een mooi landschap ben je aan het bouwen Guus, mooi kleurgebruik en verhouding rots/groenvoorziening. Ik ben meteen fan,
jammer dat Groningen zo ver weg is  :) vr gr Arie
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Ziet er erg mooi uit guus!!
Succes met de rest van je baan!!

Mvg Mark ;)
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hallo Guus,
Die rotspartijen zijn mooi gelukt zeg. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik bedoel dan het stuk nadat de tegellijm over de blokken is gesmeerd. Dus het verschil tussen foto IMG_0207 en IMG_0210. Gebruik je daar stenen voor? (je hebt het ergens over mallen maar zie dat niet zo 123 terug)
Gr.Pieter
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hoi Guus

Geslaagd ziet het er inderdaad uit vooral het groen lijkt heel natuurlijk.Zoals Tom al zegt de binnenmuren van de tunnels zouden we nog proberen te plaatsen dat zou het plaatje compleet maken.Of de foto uit de andere hoek nemen.  :P

Veel succces met de verdere bouw  ;)

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Citaat van: PietMarklin op woensdag 18 juli 2012, 21:31:43
Hallo Guus,
Die rotspartijen zijn mooi gelukt zeg. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik bedoel dan het stuk nadat de tegellijm over de blokken is gesmeerd. Dus het verschil tussen foto IMG_0207 en IMG_0210. Gebruik je daar stenen voor? (je hebt het ergens over mallen maar zie dat niet zo 123 terug)
Gr.Pieter

Hoi Pieter,

Ik heb een aantal rotsmallen. Die vul ik ook met dezelfde flexibele tegellijm. Nadat ze gedroogd zijn breek ik ze in brokken, smeer ze in met tegellijm en plak ze op het landschap. Datzelfde doe ik sinds kort ook met stukken boomschors. Deze worden gedrenkt in een dunnere waterige versie van de tegellijm zodat je niet alle structuur wegplamuurt. Vervolgens worden deze ook gewoon met een flinke klodder tegellijm op het landschap geplakt.
Daarna vul je de ruimtes tussen de stenen en vooral de bovenzijde van een rotspartij wordt afgedekt met een laagje dat later gras wordt. Stenen en rotsen moeten vooral vertikaal, de horizontale vlakken zijn voor gras en ander groen.
Ik hou persoonlijk niet zo van een berg die volledig uit rots bestaat zoals je vaak ziet op spoorbanen. Vaak is de rots nog wel mooi, maar de overgang naar de rest van het landschap is te groot.
Het spul wordt inderdaad zo dik als pindakaas, dus je kunt het perfect met een spatel of een plamuurmes aanbrengen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat het knapt of breekt, want het blijft flexibel.

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Beste mensen,

dank voor alle positieve reacties. Ook leuk dat de details die een normaal mens niet ziet door jullie medespoorders meteen worden herkend en erkend  :D

Ik heb nog even een paar plaatjes geschoten van de 'toonbare' delen van de baan, zoveel mogelijk zonder 'open' tunnelingangen  ;)

Groeten van Guus
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
en de tweede serie:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
En de derde en laatste serie:
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Schitterend hoe je gebruik weet te maken van kleuren.
De begroening is daardoor heel erg levendig geworden.
Ook rondom het station heerlijke sfeerbeelden.
Ben wel heel benieuwd hoe die achtergrond gaat worden.
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hoi Guus,

Net voorhet eerst je topic gezien. Je hebt een schitterende baan en bouwt met oog voor detail. Zeer fraai zoals de gebouwen zijn geweatherd en het ballast is aangebracht. Leuk om te lezen dat je ook een enthousiast CS2 gebruiker bent en ik ben benieuwd als je naar I-train gaat hoe jouw ervaring is. Zit zelf daar ook aan te denken om zo een meer geautomatiseerde treinenloop te kunnen krijgen.

Wat mij alleen opvalt is de bomen op de berg hierop een klein puntje van kritiek   ;) : ze zijn nogal klein. Ik zie dit bij veel banen dat men de standaard kant en klare bomen uit de winkel ebruikt. Deze staan helaas niet in verhouding tot de maat van de bomen zoals je die in de natuur terugvind. Als je de hhogte van je huizen zie dan moet een redelijke denneboom hoger zijn dan een huis en dat vindt je dus niet bij de bomen uit de winkel. Om deze reden maak ik al mijn bomen zelf. Ik denk dat dit zeker op jouw berg niet zou misstaan. Als je het eens zou willen proberen kun je mijn werkbeschrijving in Wiki terugvinden, maar pas op het werkt verslavend >:-D >:-D

Succes met je bouw en ga zou door.

Groet, Ronald
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hallo Guus,

Zie voor het eerst je topic, erg mooie scenery, berglandschap is heel mooi geworden ( duidelijke bouwbeschrijving) .
Veel succes met de verdere bouw!

Mvg René
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hoi Guus,

Ik wil je een groot compliment geven, dit is een erg mooie baan, geweldige bergstructuur, mooie kleuren en geweldige scenery. Top. Blijf je zeker volgen.

Gr. Henk
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hallo Guus

Fraai gemaakt landschap. Mooie foto's van het rijdende materiaal.
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Waarom staan jouw lantaarns op de rijweg en niet op het voetpad ?
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hallo Guus.
Net ook jouw topic met je prachtige baan in aanbouw bekeken.
Jouw toepassing van de flexibele tegellijm i.c.m. rotsblokken en schors zijn bijzonder fraai uitgevallen, de kleuren en aankleding maken het helemaal af!
Ook het mooie materieel past fraai bij het landschap,de bebouwing en mooie details.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hallo Guus,

Zeer mooie berg geworden, ga zo door.

Gr Einte
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Mooi gemaakt!
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Iedereen vreselijk bedankt voor de leuke reacties, dat geeft de burger moed  :thumbup:

Citaat van: M.user op zaterdag 21 juli 2012, 10:18:23
Wat mij alleen opvalt is de bomen op de berg hierop een klein puntje van kritiek   ;) : ze zijn nogal klein.

Hoi Ronald,
Ik heb daar zelf ook naar zitten kijken, maar wat je ziet is tussen de 10 en 15 cm. Voor preisertjes is dat tussen de 8,5 en 13 meter, dus redelijk fors.
Wel is het zo dat de kant en klare bomen nogal wat aanpassingen nodig hebben om ze een beetje toonbaar te maken, dus ik ga zeker eens proberen ze zelf te maken.

Hoi Johnny,
Het klopt inderdaad niet helemaal, maar het is een voetgangersgebied, meer een plein. Er staan ook bomen en struiken in. Als de doorgaande autoweg klaar is zal ik daar een foto van maken, dan is het goed te zien

Tot de volgende update!

Guus
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Ik wacht vol spanning op het resultaat.  ;)
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
wat een mooi berg maar ook de baan mag er zijn

ziet er geweldig uit

keep going the great work ;)

gr john
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Super, ziet er erg goed uit.
Mooi alles afgewerkt!!!
Re: Baan van Guus, sfeerfoto's en bouwverslag 'Groninger berg'
Hallo Guus,

Zojuist heb ik alles even gelezen en ik moet zeggen het is formidabel hoe je in een jaar tijd zover gekomen bent. Lees dat nog niet alles toonbaar is, dus er staat ons wat te wachten  :D Best een realistisch resultaat op een L-poot van ca. 3x3  :thumbup:

greot,
Michiel
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
Hallo medeforummers,

De werkzaamheden aan de Groninger berg zijn gestaag doorgegaan. Bijgaande foto is even een ruw experiment in photoshop om het geheel met een achtergrondlucht te kunnen bekijken. In de toekomst met echte prints..

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
Guus

Mooi programma dat Photoshop........

Ziet er goed uit zo  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
Hallo Guus,

Ik heb net jou topic pas gelezen, ik ben erg onder de indruk van je baan de sfeer die je oproept is geweldig en een genot om naar te kijken.

En dit heb je in een jaar voor elkaar geknutseld  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
ziet er goed uit met die wolken
echt een must do

gr john
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Baan van Guus, de 'Groninger berg' klaar, lange leve photoshop
He Guus,
ziet er goed uit  :thumbup: weer een Groningse baan er bij is altijd goed  :thumbup: kun je ook nog een overzicht foto van je baan maken ? zag al veel nederlands materieel , weer een pluspunt !! ik blijf het volgen.
Groet Robert
Stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2011

offline
Stroomvoerende koppelingen
Wat een stoffige boel hier zeg! het lijkt wel alsof de bouw van de baan helemaal stilstaat....
En dat is ook zo. In verband met een mega verbouwing aan ons huis is mijn treinenkamer tijdelijk omgetoverd tot slaapkamer :(
De baan staat vertikaal omhooggeklapt tegen de muur en mag waarschijnlijk pas in januari weer horizontaal..

But a man 's got to do what a man 's got to do, dus we pakken bij gebrek aan baan het rijdend materieel maar aan.
Ik ben heel druk bezit overal MSD decoders in te bouwen en voorzie al mijn locs van lagers voor het anker en een stroomvoerende koppeling, geschakeld door een monostabiel relais dat weer geschakeld wordt door een aux.

Zo kwam ik ook dit setje ns-rijtuigen tegen, ooit es voor weinig gekocht en een tweede leven ingeblazen door ze te voorzien van binnenverlichting. Maar ik vond het een beetje te ver gaan om deze oude wagons stuk voor stuk te voorzien van stroomvoerende koppelingen, temeer ze geen Nem schachten hebben. Daarom heb ik, na het lezen van een tip ergens op dit forum (Wybe?) zelf stroomvoerende koppelingen geknutseld. Zie de foto's voor het resultaat.

Alleen de loc en het eerste rijtuig hebben de 'echte', de rest is zelfbouw door een stukje koper in een V te buigen en middels de soldeerbout vast te smelten aan de koppeling. Werking: perfect!

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, zelfbouw stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Guus, zelfbouw stroomvoerende koppelingen
Dag Guus.

Praktische oplossing, briljant eenvoudig! :thumbup:
Aktie-foto's / filmpje :?: :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Guus, zelfbouw stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 07 oktober 2012, 22:37:49
Dag Guus.

Praktische oplossing, briljant eenvoudig! :thumbup:
Aktie-foto's / filmpje :?: :idea:

Groeten,

Erik.

Eenvoudig, maar niet zelf bedacht hoor!
Filmpje? :( mijn baan staat rechtop tegen de muur, dat wordt wachten tot januari,

Groet,

Guus
Re: Baan van Guus, zelfbouw stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Guus, zelfbouw stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Guus op zondag 07 oktober 2012, 22:39:47
Eenvoudig, maar niet zelf bedacht hoor!
Oké, beter goed gejat dan slecht bedacht. :thumbup:

Citaat van: GuusFilmpje? :( mijn baan staat rechtop tegen de muur, dat wordt wachten tot januari
Hmm, :? tja, stom, dát had ik dus zelf ook kunnen bedenken!
Ik zie het t.z.t. hier dan wel verschijnen . . .

Groeten,

Erik.