Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***

Gestart door Guus woensdag 19 december 2012, 09:15:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Er is een nieuwe update voor het CS2 beschikbaar, 2.2.0

In het oog springende veranderingen:
- Voorwaardelijke S88 schakeling van de rijwegen (eindelijk!), dus rijweg wordt geschakeld door het aan of uitgaan van een S88 ingang, op voorwaarde dat een andere s88 ingang aan of uit staat.
- Tekst in de layout kunnen toevoegen

Deze heeft mogelijkheden om geluiden van locs aan te passen.
Ook is er een PC programma, de decodertool. Met deze tool kun je zelf geluids- en instellingsbestanden maken (offline!) waarbij je kunt kiezen uit een zeer uitgebreide bibliotheek met .wav files. Ook eigen .wav files zijn mogelijk. Je maakt dan een mappenstructuur aan met daarin de geluiden, de geluidsinstellingen en evt de cv instellingen. Deze mappenstructuur kun je dmv een USB stick en een CS2 op de inmiddels bekende manier naar je loc schrijven.

Het programma heeft ook een functie 'soundprogrammer'. Het ziet eruit alsof je hiermee rechtstreeks je decoders kunt benaderen via een niet nader omschreven interface (ik kan alleen maar kiezen uit COM poorten), misschien is dit voor de aangekondigde soundprogrammer?

Ook in het CS2 zelf kun je een stukje software opstarten om de soundeigenschappen direct te wijzigen.

De tools zijn te downloaden van de marklin site:
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/decoder-updates/decoder-tool.html
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/decoder-updates/soundbibliothek.html

LET OP: als je in je CS2, na de update, op het bekende 'update soundfiles' klikt èn er is een USB stick èn er is internetverbinding dan wordt de complete bibliotheek met voorbeeldgeluiden en geluidsbestanden door je CS2 gedownload en op de stick weggeschreven (550 Mb) inclusief de setup van het hierboven beschreven programma 'decoder tool'.

Even een apart draadje zodat iedereen zijn ervaringen met de update en de decoder tool hier kan posten

Groet,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Marklin Decoder Tool
Bedankt Guus voor de toelichting. Mvg.  Jean
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
klinkt interessant

alleen jammer dat ik geen cs heb
ik heb alleen een ms2 maar die gebruik ik bijna niet ik rij via iTrain met de CC-Schnitte en als terugmelder de hsi-88

verder nog iedereen veel plezier met deze update
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Zit in deze update ook een knop om het verschuiven van de layout tegen te gaan....wordt ik helemaal dol van  8o

Groeten,

Hans ;)
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hans,

Ik heb maar heel kort naar de layout kunnen kijken maar had het gevoel (eerste indruk) dat het wat minder 'los' zat. Ik ga vanavond even proberen of dat echt zo is of wishfull thinking..

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Guus op woensdag 19 december 2012, 09:15:04
Het programma heeft ook een functie 'soundprogrammer'. Het ziet eruit alsof je hiermee rechtstreeks je decoders kunt benaderen via een niet nader omschreven interface (ik kan alleen maar kiezen uit COM poorten), misschien is dit voor de aangekondigde soundprogrammer?

Dit zegt de PDF:
"Den Reiter Sound-Programmer können nur die Fachwerkstätten und Händler nutzen. Er dient im Zusammenhang
mit deren Sound-Programmer zum schnelleren Übertragen der Sound-Dateien. Die Einstellungen,
die unter den Reitern Decoder und Sound vorgenommen wurden, können nur mittels USB-Speicherstick
und Central Station in den Decoder übertragen werden."

Voor de handelaar dus..

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Guus op woensdag 19 december 2012, 15:33:55

Voor de handelaar dus..


Kennis is macht en zo hou je je klanten dom. Helaas geldt dat laatste ook voor veel handelaren want ze snappen er weinig van. Maar goed dat dit forum er is. ;)

Gr, Ben.

Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Bedankt Guus, hou me op de hoogte ;)

Ik denk dat ik de update er ook maar eens probeer op te gooien  :D

Komt er met kerst nog een extra grote 2.3 update...of is dit DE update ??

Koek mal hier  :-)

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=84718&start=50#p916120

Groeten,

hans
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Hansje op woensdag 19 december 2012, 14:10:19
Zit in deze update ook een knop om het verschuiven van de layout tegen te gaan....wordt ik helemaal dol van  8o

Groeten,

Hans ;)

Ik hoop het wel. Ik wordt er ook helemaal gek van.
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Irmo op woensdag 19 december 2012, 18:32:26
Citaat van: Hansje op woensdag 19 december 2012, 14:10:19
Zit in deze update ook een knop om het verschuiven van de layout tegen te gaan....wordt ik helemaal dol van  8o

Groeten,

Hans ;)

Ik hoop het wel. ik wordt er ook helemaal gek van.

Als de informatie uit de link (18-12 13:47 uur) van Hansje klopt, nog even niet...

Groet,
Martin
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Nogmaals geprobeerd, en de conclusie is nog steeds dat het iets minder gevoelig is, hoewel het nog steeds voorkomt dat het scherm verschuift.

Ik ben inmiddels ook aan het spelen met de ingebouwde decodertool. Deze werking is hetzelfde; het idee is dat je hiermee, of met de variant voor de pc, een geluidsconfiguratie bouwt door het kiezen van losse geluiden uit de bijgeleverde uitgebreide database. Let wel: een motorgeluid kan in het geval van een Br01 een map zijn met 263 losse .wav bestanden. Deze laten zich kiezen als één motorgeluid met een ingewikkeld schema waar je verder niet veel mee hoeft.
Ook kun je (optioneel) alle cv waardes van de decoder in deze offline configuratie opslaan.

Dan is het een kwestie van bewaren (vanaf de pc-tool kopieëren op USB, en vanaf de CS2-tool wordt rechtstreeks op de USB stick gewerkt) en vervolgens de configuratie kiezen en in de decoder schrijven op dezelfde manier als (de door het CS2) uitgepakte .TGZ bestanden van de website.

Werkt best goed. Het enige jammere is dat de standaard .tgz soundfiles niet met de tool te bewerken zijn. Je moet beginnen met een template MSD decoder, waar je vervolgens alle geluiden kunt wijzigen. Vervolgens ontstaat er een mappenstructuur met settings die zich laat wegschrijven.

De komende tijd zal via internet vanzelf een ruilhandel in deze geluidsfiles ontstaan. Of, volgens de Marklin site: 'Die Soundbibliothek wird von Märklin immer wieder erweitert, so dass es sich lohnt, immer wieder mal vorbei zu schauen.' -> gewoon elke week ff de file van 280Mb downloaden dus :)

Oh ja, nog een nieuwtje: als je de geluidsconfigmappen bewerkt met de ingebouwde tool in de CS2 kun je ze via de geluidsuitgang (dieeralvanafhetbeginopzitmaarnooiteenfunctiehad) beluisteren!

wordt vervolgd,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
nog een keer uit de changelog:

GUI Version 2.3.0 (Oktober 2012) Betatest

    Netzwerk
        DHCP verbessert. Nachträgliches DHCP ermöglicht
        Automatische Berechnung der Broadcastadresse hinzugefügt für CAN-Gateway
    Fahrpult
        Lokauswahl verkleinert von 30 auf 25
        Farbe der Lokauswahl von Blau auf Grau umgestellt, Da das keine Konfigurationsdialog ist
        Funktionsicons für Loks erweitert
    layout
       Verschieben des layouts ist jetzt im Setup abschaltbar

Maar dit is niet de huidige versie! er komt nog eentje dus

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Guus op woensdag 19 december 2012, 20:46:36
Werkt best goed. Het enige jammere is dat de standaard .tgz soundfiles niet met de tool te bewerken zijn. Je moet beginnen met een template MSD decoder, waar je vervolgens alle geluiden kunt wijzigen. Vervolgens ontstaat er een mappenstructuur met settings die zich laat wegschrijven.
Ik heb geen CS 2, etc, maar ik denk, dat de .tgz-files makkelijk uit te pakken zijn op een computer, want tgz-files zijn standaard TAR-GZIP-files. Dit is een standaard voor LINUX/UNIX om hele bestandstructuren in te pakken. Als ze uitgepakt zijn, denk ik, dat er een boomstructuur ontstaat, met daar in de verschillende losse bestandjes.
Deze individuele bestanden zijn dan wel te benaderen en aan te passen.

Groet,
Bert
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Nee Bert, zo werkt het helaas niet. Er zijn extra configbestanden nodig in de uitgepakte mappenstructuur ( .cs2 bestanden) die zorgen dat het te bewerken is...

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Het was maar een gok van mijn kant.

Ik heb al veel met standaard tgz-files gewerkt.

Groet,
Bert
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Guus op woensdag 19 december 2012, 20:52:24
        Funktionsicons für Loks erweitert

Zijn er veel iconen bijgekomen en welke ???
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Functie iconen? handjevol, weet niet precies welke

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Bedankt voor de info Guus  :thumbup:

Gelukkig wordt er aan gewerkt  Verschieben des layouts ist jetzt im Setup abschaltbar  :):thumbup:

Komt die 2.3 dit jaar nog ??

Groeten,

Hans
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Geen idee, gewoon geduldig afwachten, zoals altijd ...

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
De ''Soundbibliothek' bevat onder het kopje 'misc' ook allerlei biergeluiden (van het bestellen van bier tot en met het openen van een flesje), weet niet precies wat ik hier nu weer van denken moet   :help:

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Geduld is een schone zaak ...ik weet het Guus   :D

Komt er ook Bier uit je CS2...dan vindt Ik de update bij voorbaat geslaagd  :-)

Groet,

Hans ;)
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Bier-geluiden?
Misschien voor in een nieuwe restauratie-wagen

Gr. Marcel
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Ik heb even de bibliotheek doorgebladerd en zie nu ook serie1254 als motorgeluid staan! dus dat wordt vandaag een dagje experimenteren met de nieuwe tool om een mooie 1200 geluidsset te maken

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Dat klinkt goed! Ben benieuwd. Wie weet dan toch 1 van mijn 1200 van geluid voorzien. Nadat ze wat kogellagers hebben gekregen.
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Spoorman op woensdag 19 december 2012, 16:44:23
Citaat van: Guus op woensdag 19 december 2012, 15:33:55

Voor de handelaar dus..


Kennis is macht en zo hou je je klanten dom. Helaas geldt dat laatste ook voor veel handelaren want ze snappen er weinig van. Maar goed dat dit forum er is. ;)

Gr, Ben.

Ondertussen wel gewoon op mp: http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m628339002-marklin-60801-sound-programmer-nieuw.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Guus

Ps: 1211 heeft inmiddels bijpassend motorgeluid + bier :)
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Meises Modellbahn Center heeft hem nu ook...
de soundprogrammer 79,95
niet duur...
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Als je een cs2 hebt is het niet nodig, je kunt alles met een usb stick en de nieuwe software doen,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Guus op maandag 24 december 2012, 11:16:58
Ik heb even de bibliotheek doorgebladerd en zie nu ook serie1254 als motorgeluid staan! dus dat wordt vandaag een dagje experimenteren met de nieuwe tool om een mooie 1200 geluidsset te maken

Guus

Waar heb je deze vandaan Guus?
Heb de update gedaan op CS-2 en de tool gedownload en de bilbliotheek, maar
Kan geen 1254 vinden in de bibliotheek.

Ben nu de bibliotheek via internet verbinding aan het cs-2 op de usbstick  aan het laden.
Weet jij waarom dit zo onzettend traag gaat? hij is al 4 uur bezig.

Groet, Henny
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hoi Henny,

In de map motor\electro\serie1254
Let op dat dit 38 verschillende bestanden zijn + settings over het verloop van het geluid.

Via internet naar USB gaat inderdaad heel langzaam, en waarom zou je dat doen? De tool op de CS2 zelf is ook veel trager en lang niet zo handig te bedienen. Met de aparte software kun je alle settings van je MSD decoders + alle gebruikte geluiden mooi in mapjes opslaan.

Groet,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hallo Guus,

Ik ga van het weekend eens even wat downloaden. Ben benieuwd wat ik tegen ga komen.

Groeten Rocky
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Ik krijg steeds meer ervaring met de decodertool. Ik heb zojuist mijn Br103 soundset gemaakt, en voor de gein voorzien van een kerstwensje :) om te kijken hoe het toevoegen van eigen geluiden werkt.
Morgen even filmen..

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Even een geintje met de programmeersoftware uitgehaald:



Vrolijk kerstfeest iedereen!

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hahaha geinig :D

Dennis
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hoi Guus,

We hebben een probleem met de nw. versie op de CS2 in combinatie pc itrain.
Na de instalatie van de software nieuw CS2 werk alles met een vertraging.

er zijn veel gebruikers die dit probleem hebben en we weten niet waar we het op moeten zoeken.
Heb jij hetzelfde gehoord of weet jij misschien iets waar dit kan door ontstaan.

Zetten we de vorige versie weer terug op de CS2 dan is alles weer opgelost.
Weer opnieuw instal nieuwe versie CS2 en het probleem is wer terug.


RARARA wat is dit?

Gr. Arno
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hoi Arno,

We hadden op het iTrain forum ook al even contact. Bij mij lijken de problemen opgelost al kan ik niet precies aangeven hoe dat komt. Ik heb nog een paar keer online geprobeerd te updaten. Ik heb de IP adressen even veranderd en weer terugveranderd en ik heb in iTrain verbinding gemaakt, verbroken, gemaakt, verbroken en weer gemaakt. Ik weet niet waardoor het opgelost is, maar misschien kun je alle genoemde opties eens proberen?

Succes,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hoi Guus,

Bedankt voor je reactie, zal ze ook gaan proberen.

ik houd je op de hoogte.

Gr. Arno
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hoi Guus,

Nou ik heb na alle ip geleuter, alles geprobeerd nieuwe ip maar hielp ook niet.

Heb toen i loc verwijderd nw toegevoegd, nw snelheidsmeting in itrain help niks.
Doe ik het via rijweg in de cs gaat het goed.
Dus zeg het maar ik weet het niet meer.

Maar goed blijf opties proberen en misschien heeft xander nog iets, maar die hoor ik niet.

Gr. Arno
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Guus op woensdag 19 december 2012, 20:52:24
nog een keer uit de changelog:

GUI Version 2.3.0 (Oktober 2012) Betatest

    Netzwerk
        DHCP verbessert. Nachträgliches DHCP ermöglicht

En wat doet dhcp in een netwerk? Ip-beheer!
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Jan, voor DHCP ==> Klikkie doen.

Kort gezegd: DHCP is een protocol dat IP adressen uitdeelt aan alle apparaten die in het netwerk (LAN) worden aangesloten.
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: destrikjes op vrijdag 18 januari 2013, 17:29:26
Maar goed blijf opties proberen en misschien heeft xander nog iets, maar die hoor ik niet.

Inmiddels wel. We zijn nu op twee fora bezig met hetzelfde probleem..
ik stel voor verder te gaan op Berros. Je probleem zit m.i. in je Ip config, het ligt niet aan de update van het CS2..

groet,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Kappa op vrijdag 18 januari 2013, 22:25:50
Jan, voor DHCP ==> Klikkie doen.
Jaren netwerken beheerd, heb ik geen google voor nodig.

Ik bedoel ermee te zeggen dat als je je ip-config aanpast dit niet helpt als je dat niet in de dhcp-beheer omgeving doet. Immers, het is in principe een dynamisch toewijzing protocol op basis van een adres range in plaats van statisch toegewezen ip-adressen. Meestal laat een dhcp-omgeving wel toe dat je statische adressen reserveert.

Dus als ik hier lees, dat er een ip-probleem is sinds het dhcp protocol werd gewijzigd, kijk ik daar niet raar van op. Er is een noodzakelijk verband.

Ik ken deze hard- en software niet. Wat doet de CAN-Gateway in dit verband, en hoe praten de machines met elkaar? Als ik hoor dat er merkbare vertragingen optreden dan is er dus een handshaking probleem. Hoe worden de ip-nummers tussen de machines uitgewisseld? Liggen de ip-numers in dezelfde range, of in verschillende ranges, enz, enz.

Zie daar mijn gedachtengang, en ik ben benieuwd waar men op uit komt.
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Jan,

het gaat om een cross-over verbinding, vaste ip adressen, geen dhcp, geen gateway, geen dns.
Daarnaast was er ook nog een wifi verbinding actief op de laptop, maar die staat hier los van.

Het probleem is waarschijnlijk al boven water, gaat om een polling-instelling binnen iTrain, ik wacht nog op Arno's reactie,

Svp hier weer on-topic, de iTrain problemen horen op het Berros forum thuis. Dit draadje gaat over de nieuwe soundprogrammeermogelijkheden


Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Citaat van: Jan22 op zaterdag 19 januari 2013, 10:29:59
Citaat van: Kappa op vrijdag 18 januari 2013, 22:25:50
Jan, voor DHCP ==> Klikkie doen.
Jaren netwerken beheerd, heb ik geen google voor nodig.
Dan heb ik niks gezegd Jan, ik dacht dat het een vraag was.  ;)
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Ik heb zojuist de update gedaan en zou graag eens met de s88 voorwaardelijke rijwegen werken.
Maar hoe maak je een rijweg voorwaardelijk?

Is dit adresseren met operators (!,&,|) of moet je het andere aanpakken?

Dennis
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hoi Dennis,

Ik bedoel met voorwaardelijk dat een rijweg voorheen schakelde door één s88 ingang uit of juist aan te schakelen, en nu kun je dat doen wanneer er aan TWEE voorwaarden wordt voldaan. Je geeft dat in door bij het wijzigen van een rijweg onder op 'erw' of zoiets (even uit mijn hoofd) naast het normale s88 vinkje te klikken. Dan krijg je een nieuw scherm en daar kun je een tweede s88 ingang selecteren die uit of juist aan moet zijn,

Groet,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Ah ok bedankt, ga ik straks ff proberen. :thumbup:

Wordt vervolgd ;)

Dennis
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
UPDATE:

Jaja, het werkt, maar slechts voorwaardelijk :mrgreen: :warning:

Stel, je hebt 2 contacten A en B. Het cs2 kijkt of A en B bezet zijn.
Dan moet B eerst bezet zijn voordat we A binnenrijden, want andersom werkt het (nog) niet :? :warning:

Vraag me niet waarom, maar proefondervindelijk getest...

Dennis
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
A is de schakelmelder, B is de voorwaarde melder, precies zoals je omschrijft,

Guus
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Hoi Guus,

Marklin heeft weer nw versie 3.0.0
Heb je hem er al op.

Draait het net.
?S88 polling-bugje uit versie 2.2.0 weggewerkt:

Ze hebben iets gewijzigd : Kunnen we instellingen weer terug zetten.

Gr. Arno
Re: Marklin Decoder Tool en CS2 update ***nieuw***
Versie 3 geïnstalleerd, alles lijkt ok, ook in combinatie met iTrain

Guus