Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

baan ontwerp

Gestart door peter sijm zondag 04 maart 2007, 17:59:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan ontwerp
Lid sinds: 2007

wateringen

offline
baan ontwerp
Ik zit hier een zondag middagje te tekenen, het is nog niet op schaal getekend maar voor ik verder ga hoor ik graag jullie commentaar.

Het blauwe gedeelte is in de bergen, dus daar zie je eigelijk niks meer van. Hoe beveilig je deze  baan met seinen en zo. Het is de bedoeling dat alles digitaal gaat rijden. Als het goed is plaatst Sascha of iemand anders de foto erbij.



Foto geplaatst Walter
Tekst aangepast Walter
Re: baan ontwerp
JanPieter
gast

Re: baan ontwerp
Dit is wel wat anders dan Wintrack oid! :D
Maar heb je toevallig wat globale maten?
Anders kan ik me er niet veel van voorstellen.
Leuk baanplan, lekker groot gebied voor het station (denk ik). Ik zou in dat bergen gedeelte niet al te veel bochten plaatsen, daar is het nogal lastig een locomotief die ontspoord is weg te halen en met een recht gedeelte ontspoord een trein minder  :o maar goed dat is oud nieuws denk ik...
Maar dat kronkelen van het spoor zal ook wel met de bergen te maken hebben?
MVG Jan-Pieter
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: baan ontwerp
Citaat van: peter sijm op zondag 04 maart 2007, 17:59:26
Hoe beveilig je zo'n baan met seinen en zo is de bedoeling dat alles digitaal gaat rijden.

Als je nou eens met hoofdletters en punten typt, dan leest een stuk makkelijker.

Je rijdt digitaal maar schakel je ook digitaal, de wissels en seinen bedoel ik dan.

Zo ja, dan kun je elk sein en wissel op een decoder aansluiten, bezetblokken maken op je baan en aansluiten op bezetmelders.
Daarna kun je alles in de computer invoeren, baanplan tekenen en klaar is kees.
Volgens mij kan het ook met een CS of een Ecos maar dat weet ik niet.

Zelf rij ik digitaal maar schakel volledig analoog! (''zelf ontworpen'') Ik ben nog bezig met de aanleg en dat duurt nog wel even.
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2007

offline
Re: baan ontwerp
Noeste arbeid op de zondag.

Als ik het begrijp dan is 1cm op papier 20 cm in werkelijkheid.

Ik weet niet wat voor rail je gaat gebruiken maar ik ben ban dat de maten van de bochten en ruimte die je er nu voor reserveert wat te klein is. Ook de beide wisselstraten voor en na het station nemen meer ruimte in dan wat je er nu voor reserveert.

Mijn advies, kijk een naar de maten (geometrie) van de rails welke je gaat gebruiken. En teken deze dan nog eens uit. Of je hebt een groter huis nodig om deze baan te realiseren of het budget voor o.a de wissels kunnen omlaag.

In het algemeen moet je zorgen dat je overal goed bij kan komen. 75cm is als een uitdaging als je op die afstand wil gaan bouwen.

Een groot station zoals hier getekend hoort bij een behoorlijke stad. Er zou dan ook een trein met een lengte van (ik noem maar wat) minimaal 140 cm aan het station kunnen staan.

Bedenk, beter 100 keer getekend en in een keer goed uitgevoerd dan anders om.

De besturing, dat kan op diverse manieren. Persoonlijk vind ik het leuk om een baan via de computer te besturen maar hier zijn ook een scala aan andere mogelijkheden .

Het is wel handig dat je weet hoe je de baan gaat besturen omdat je in het ontwerp hier al rekening mee kan houden.

Een suggestie van mijn kant
In de modelwereld is er veel te ontdekken, zorg dat je niet ondersneeuwt en focus op één ding tegelijk. Pluis het uit en ga testen met een proefbaan(tje) en neem de volgende stap.

m.v.g
Paul

Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: baan ontwerp
Heb je bij het tekenen ook de K-rail mal van Marklin gebruikt?

Gigantisch makkelijk.
Re: baan ontwerp
Davy
gast

Re: baan ontwerp
Hou wel rekening met de volgende twee zaken. Kom ik overal goed bij en minder is vaak beter.


Re: baan ontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baan ontwerp
Hallo,

Als ik heel snel het aantal wissels links en rechts van je station tel, kom ik al snel boven de 20 stuks uit.

Even snel uit het hoofd rekenen: 20 maal 18 cm is alleen al 3,60 meter voor je wisselstraten. Tel daarbij de linker en rechterbocht bij op (beide ca 1.00 meter) dan zit ik al op ruim 5,50 meter. Dan moet er ook nog een trein tussen je wisselstraten komen.

Moraal van dit verhaal: Wat zijn de beschikbare afmetingen van wat je wilt bouwen.

Ik bedoel dit niet negatief. Zelf ben ik al aan versie weet ik hoeveel van mijn baanplan bezig, omdat wat ik wil eigenlijk niet past en wat wel past niet naar mijn zin is.

Groetjes

willie
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: baan ontwerp
Vogens mij is de lengte 5.2 meter, zie bovenin.

Nogmaals teken eens op schaal, wissels nemen inderdaad veel ruimte in beslag.