Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw spoorplan Riny pffffft

Gestart door Riny maandag 01 januari 2007, 12:55:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Citaat van: Riny op zaterdag 06 januari 2007, 20:01:08
Citaat van: Jurrien op zaterdag 06 januari 2007, 19:44:52
Wat is de totale lenge van de sporen N/Z met daar tussen de draaischijf?

Dat is ± tussen de 1.15 / 1.20 meter.


Weet je, ik vindt die draaischijf op die plek daar zo gekunstelt liggen. M.i. zou je hem beter zo kunnen plaatsen dat de bijbehorende sporen min of meer evenwijdig liggen aan je hoofdbaan. En je kunt dan twee eenvoudige sporen in een bocht aanleggen om de draischijf te bereiken.

vr.gr. Jurrien
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Citaat van: Jurrien op zondag 07 januari 2007, 13:44:48
Weet je, ik vindt die draaischijf op die plek daar zo gekunstelt liggen. M.i. zou je hem beter zo kunnen plaatsen dat de bijbehorende sporen min of meer evenwijdig liggen aan je hoofdbaan. En je kunt dan twee eenvoudige sporen in een bocht aanleggen om de draischijf te bereiken.

Ik kan helemaal meegaan in je gedachtengang.

De plaatst waar de draaischijf nu gekozen is zou een loze hoek worden en hoe meer "rail"materiaal ik langs de baan ga leggen vind ik dan een beetje overdreven worden.
Het lag mij in de bedoeling om nog voldoende ruimte over te houden voor scenery-Thema's.
Er moet "binnen" de baan ook nog een Trambaan komen (in de bestrating) en ja, als ik de boel vol ga leggen is daar waarschijnlijk geen ruimte voor.

Dus dat is eigenlijk mijn achtergrondgedachten.

Maar ik sta open voor sugesties.



Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Riny,
Een mooi plan heb je neergezet, ik heb het laatste ontwerp gedownload.
Ik ga ervanuit dat je de nivo's nog niet geheel hebt gedefinieerd.
Bij het beoordelen van de nivo's zitten sommige delen op verschillende nivo's tewijl deze trace's wel bijelkaar lijken te horen.
Het spiraal zou ik als ik jouw was ook per halve omloop op een apart nivo zetten, dan kun je makkelijker dat deel wel of niet als tunnel definieren zoals je het nu doet is dat een heel gepruts. wanneer je de naamgeving per nivo goed bepaal komt het vanzelf wel goed.
Ga je de bekabeling en besturings electronica er ook intekenen gebruik dat een apart nivo, zodat je met filteren deze wel of niet zichtbaar kunt maken.

Ik zie ook dat je voor het pendelspoor K-rail hebt toegepast is dat bewust gedaan.

Kontroleer ook eens of alle railstukken binnen het raster vallen ik zie hier en daar wat onregelmatigheden. Let maar eens in detail op bij de spoorwegovergang waarbij het spoor in de tunnel verdwijnt.

Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Marinus,

Op alle fronten in je tekst heb je gewoon gelijk.
Alleen, ik snap van heel dat Wintrack gebeuren echt geen ene malle M**r.
Ik ben zeker twee dagen (bijna dan) bezig geweest om een dubbelsporig spiraal te plaatsen in het programma, Niet dus.

Ik heb het ontwerp voor mijzelf gemaakt omdat ik weet wat ik wil en zelf snap wat de bedoeling is.

Wat de K-rails betreft, daar moet nog meer van komen zeker bij de draaischijf anders blijf ik overgangsrails kopen.
Dus de c-rails bij de draaischijf worden dus ook K.

Wat het pendelbaantje betreft, daar gebruik ik K-rails voor omdat ik nog een beetje van dat spul  had liggen en het is makkelijk om de onderbrekingen te maken en de rails in drie aansluitpunten te voor zien.
Reden. er zullen ook nog wel eens 2 rail triebwagens op gaan rijden.

Maar ik ga eerst zorgen dat de "normale baan" gereed wordt gemaakt.
Er kan tijdens de bouw nog zoveel veranderen.
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Hallo Riny

Heb vanmorgen je wintrack 7 spoorplan binnen gehaald van je internetsite.
Is overigens een mooie en zeer informative site.
Het baanplan is mooi en doordacht uitgevoerd, heb alleen één ding.
De spiraal in het ontwerp heb ik ook in mijn eigen baanplan verwerkt, d.w.z
bocht 24130 en 24230. Op zich kan dit ook wel maar ik ervaar in de praktijk
dat dit toch wat aan de kleine kant is, vooral bij lange rijtuigen is de bocht 24130 krap. Als er de ruimte voor is (ik denk van wel) zou ik een spiraal maken uit 24230 en 24330. heb je later veel voordeel van.
Althans dat denk ik :D.
Groet Wim
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Beste Wim,

Daar heb je een goed punt.
Alleen mijn gedachtengang was, het stijgende gedeelte is de 24230 en het dalende gedeelte de 24130.
Dat dit wat aan de krappe kant is ben ik helemaal met je eens alhoewel ik in de oude baan daar weinig problemen mee had.
De langere personenrijtuigen gaven eigenlijk geen problemen (6 stuk + Loc)

Maar omdat ik door omstandigheden nog niet ben begonnen met de bouw van de baan zal ik dit zeker meenemen en uitproberen.
Het zijn uiteindelijk maar 2x 24 bochtstukken (rails) welke in nodig zou hebben en beter vooraf dan achteraf tegen een probleem aanlopen.

Bedankt voor het meedenken.
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
ziet er mooi uit lekker ruim en ook stootblokjes daar houd ik wel van kun je zo lekker tegen aan rijden
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Citaat van: Rloop op woensdag 07 maart 2007, 15:26:16
ook stootblokjes daar houd ik wel van kun je zo lekker tegen aan rijden

Oh,oh,oh. wat ben je toch ook een figuur hé?
Maar ik kan het wel waarderen.

                   



Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Nieuw spoorplan Riny pffffft
Citaat van: Rloop op woensdag 07 maart 2007, 15:26:16
ziet er mooi uit lekker ruim en ook stootblokjes daar houd ik wel van kun je zo lekker tegen aan rijden

En met lichtje zijn ze nog lekker warm ook ;-)