Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hansabaan/ Even een kleine update na een te lange stilte.

Gestart door Krokodil woensdag 02 juni 2010, 21:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Hallo Hans,

Bedankt voor het plaatsen van de HSI foto's.

Mooie vorderingen van de bergen.

Gr.
Piwie.
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
ziet er spannend uit, ben benieuwd naar de eerste bedekkingen van de berg  :)
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Goedendag spoorliefhebbers,

We zijn wat vroeger als anders maar dat heeft te maken met het feit dat ik vandaag in Zutphen op de treinenbeurs staat samen met Peter de geluidsman.
Het was er gister gezellig druk en we hopen vandaag op hetzelfde.

De afgelopen week zijn we bezig geweest om de loks welke voor de passagierstreinen staan in het kopstation te ontkoppelen en aan de andere zijde van de passagierstrein een andere lok aan te koppelen. Het filmpje wat jullie dadelijk zien is dit hele proces goed te volgen.
Heb met onderschrift bij de beelden getracht uit te leggen wat er allemaal gebeurt.
Ik wens jullie vast veel plezier bij het kijken van het filmpje.

Nu naar het filmpje,



De aankomende week gaan we verder met de berg en het programmeren van de andere ontkoppelblokken. Op het filmpje hebben jullie het kunnen zien op 1 blok maar er worden straks 4 blokken waar dit gaat gebeuren.

Veel hobbyplezier toegewenst en graag tot volgende week.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo Hans,

Dat ziet er prima uit, ik zit al aan het ontbijt dus kom je hotelkamer maar uit  >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo Hans,

Dat noem ik nou nog eens en prachtig zondag ochtend programma :thumbup: :thumbup:
Ik heb er van genoten.

Groet Hubert
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Slim bedacht en mooi uitgevoerd! Hebben jullie de koppelingen nog moeten vervangen of was het een kwestie van afstellen?

groet,
Jos
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo Hans,

Prachtig stuk modelbaan besturing.
Het ziet er allemaal heel mooi en goed uit.

Hoe wil je straks de lichtsluis gaan wegwerken zodat hij niet zo opvald?

Gr.
Piwie.
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo,

de lichtsluis doet prima zijn werk, zowel bij loskoppelen als bij aankoppelen.

Nam de 2e loc echt de wagons mee, hij probeerde aan te koppelen in een bocht, het was net wel/net niet, helaas stopte het filmpje daar om het resultaat te kunnen aanschouwen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Gaaf Hans,

Ik kan hier nog van dromen!   >:-D

Veel plezier vandaag in Zutphen, ik kom nog een keer langs in Werkendam!

Gr. Fred.
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hoi Hans,

Dit ziet er geweldig uit :thumbup:
Ik ben erg benieuwd hoe je dit in Koploper voor elkaar heb gekregen.
Veel plezier in Zutphen.

Groeten Niels
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Nou Hans

geweldig filmpje. Ik heb hier weer iets van opgestoken
Gisteren was ik in Zutphen. Helaas had jij het zo druk met andere bezoekers dat we elkaar niet gesproken hebben
Hoop dat het vandaag voor jullie net zo gezellig druk wordt als gisteren

groet

john
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Dit was weer een mooi mijlpaal dat ziet er heel goed uit

fijne dag verder

Ed
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hoi Hans,

Leuk filmpje.
Mooi om te zien dat de eerste werkt.

Hebben jullie het nog druk gehad vandaag?

Groeten Sander.
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hey Hans,

Dat is een erg gaaf gezicht om te zien dat de loc zo volledig automatisch word gewisseld, de bewegingen zien er ook mooi natuurgetrouw uit, kortom dit verdient een dikke  :thumbup:

Kun je ook een tipje oplichten van de "koplopersluier" hoe één en ander is geregeld, ik zit namelijk met een zelfde soort uitdaging op mn baan Volgens mij kun dit soort zaken goed regelen binnen een vaste treinroute maar daar moet ik me nog eens verder in gaan verdiepen. Het enige waar ik binnen de handleiding van koplolper niet uit kom is de oplossing met de lichtsluis, of is dat een eigen iedee?

Groeten Jan Willem
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo Walter,

Het is correct dat de ophalende trein niet goed aankoppelt. We weten wat de oorzaak is en we gaan dit deze week aanpassen. Zal bij de volgende update de oplossing laten zien.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Citaat van: Dibbes op zondag 24 maart 2013, 08:34:54
Slim bedacht en mooi uitgevoerd! Hebben jullie de koppelingen nog moeten vervangen of was het een kwestie van afstellen?

groet,
Jos

Hallo Jos,

Het lag niet aan de koppelingen maar het lag aan het scheef aankoppelen. Bij het ontkoppelen ging hij daardoor niet geheel goed.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Citaat van: Piwie op zondag 24 maart 2013, 08:36:49
Hallo Hans,

Prachtig stuk modelbaan besturing.
Het ziet er allemaal heel mooi en goed uit.

Hoe wil je straks de lichtsluis gaan wegwerken zodat hij niet zo opvald?

Gr.
Piwie.

Hallo Piwie,

Het wegwerken van de lichtsluis is niet zo'n groot probleem. Denk aan een vuilnisbak op het perron, een kleine opening laat de lichtsluis werken. Het staande gedeelte is weg te werken met bv een sein of iets dergelijks.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Citaat van: Janvis op zondag 24 maart 2013, 16:51:17
Hey Hans,

Dat is een erg gaaf gezicht om te zien dat de loc zo volledig automatisch word gewisseld, de bewegingen zien er ook mooi natuurgetrouw uit, kortom dit verdient een dikke  :thumbup:

Kun je ook een tipje oplichten van de "koplopersluier" hoe één en ander is geregeld, ik zit namelijk met een zelfde soort uitdaging op mn baan Volgens mij kun dit soort zaken goed regelen binnen een vaste treinroute maar daar moet ik me nog eens verder in gaan verdiepen. Het enige waar ik binnen de
handleiding van koplolper niet uit kom is de oplossing met de lichtsluis, of is dat een eigen Idee.

Groeten Jan Willem

Hallo Jan Willem,

De volgende week zal ik en mijn collega's jullie uitleggen hoe we dit aan en afkoppelen hebben geregeld met koploper en de andere electronica. We zullen met schema's en foto's zoveel mogelijk hierover vertellen.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Citaat van: Seinwezen op zondag 24 maart 2013, 12:33:40
Hoi Hans,

Leuk filmpje.
Mooi om te zien dat de eerste werkt.

Hebben jullie het nog druk gehad vandaag?

Groeten Sander.

Hallo Sander,

Het was heel leuk en gezellig druk in Zutphen. We hebben veel mensen gehad met vele vragen omtrend de treinen digitaal te laten rijden. De bekende vragen zoals, wat is een bezetmelder, hoeveel bezetmelders, hoeveel blokken etc.
We hebben ons best gedaan om ieder een juist antwoord te geven.

Groeten,

Hans.
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hoi Hans en Peter,

Fijn dat jullie het naar je zin hebben gehad in Zutphen.
Blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn.

Inmiddels zijn de overige printplaten voor de omlopen klaar voor gebruik, ik heb ze aangepast naar stilstaand ontkoppelen.
Tevens mijn eigen print plaatjes ook maar even voorzien van componenten.
Wel moeten we ze nog even testen.

Tot donderdag.

Wim
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo Hans,

Ik heb met veel plezier naar het filmpje gekeken, maar nog geen antwoord gekregen op het probleem van het goed aankoppelen. Bij mij gebeurd dit ook wel eens dat de koppeling niet pakt. Controleerd het systeem dan nog of de trein gekoppeld is of moet je zelf nog meekijken of de trein gekoppeld is en als dat niet het geval is, kan je dan de lok alsnog koppelen of moet je dat handmatig doen? En ook vraag ik mij af of de koppeling wel direct ontkoppeld. Het gebeurd mij nl. nog wel eens dat de trein bij de eerste keer niet ontkoppeld en pas bij de 2de of 3de keer dat het wel lukt.

Groet, Jasper
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Citaat van: Jasperkc op maandag 25 maart 2013, 15:21:45
Hallo Hans,

Ik heb met veel plezier naar het filmpje gekeken, maar nog geen antwoord gekregen op het probleem van het goed aankoppelen. Bij mij gebeurd dit ook wel eens dat de koppeling niet pakt. Controleerd het systeem dan nog of de trein gekoppeld is of moet je zelf nog meekijken of de trein gekoppeld is en als dat niet het geval is, kan je dan de lok alsnog koppelen of moet je dat handmatig doen? En ook vraag ik mij af of de koppeling wel direct ontkoppeld. Het gebeurd mij nl. nog wel eens dat de trein bij de eerste keer niet ontkoppeld en pas bij de 2de of 3de keer dat het wel lukt.

Groet, Jasper

Hallo Jasper,

Het afkoppelen gaat prima en doet het elke keer goed. Het aankoppelen is nog niet helemaal in orde en dit komt omdat de lok van het opstelspoor op een gebogen rails komt aanrijden. Nu hebben we het ontkoppelblok verlengd met 9,5 centimeter in de hoop dat het nu beter gaat. Laten in de update van zondag wel zien of het gelukt is.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hoi Hans.
Wat een prachtig en duidelijk filmpje over het aan- en afkoppelen heb je gemaakt!
Bijzonder goed en duidelijk is er te zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat en met verbazing zag ik zelfs het aankoppelen terwijl de wagons er niet recht voor stonden! :?
Ook is goed te zien dat de beugels bij perfect afgestelde koppelingen, eerst tegen elkaar aanduwen en dat er dan één eroverheen gaat en de ander er onder, nu is dat dan ook gelijk de veroorzaker wanneer dit toch nog eens misgaat, vooral bij een losse en lichte wagon, deze wordt dan weggeduwd zonder te koppelen.

Het ziet er bijzonder goed uit en zal, nadat het hele emplacement hiermee voorzien is, een prachtig en indrukwekkend stuk spoor opleveren.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hoi Hans,

prachtig gemaakt en gefilmd en het werkt zo te zien ook behoorlijk bedrijfszeker :thumbup:

Groetjes, John
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo Hans,

ik ben een beetje kritisch, maar dat komt uit ervaring.

Van de 100 keer dat de trein afkoppelt zal het zeker 99 keer goed moeten gaan, dit geldt ook voor het aankoppelen, dit is eigenlijk hetzelfde als bij bezetmeldingen en schakelen van wissels. Zonder dat deze 100% werken moet je altijd waakzaam op wezen dat het verkeerd zou kunnen gaan.

Om de trein betrouwbaar af te koppelen, moet de trekspanning van de koppeling af, hiervoor kent koploper de functie kadee, deze wordt echter niet gebruikt in je database. ook bestaat de mogelijkheid om dit in bv. esu decoders te programmeren met of zonder telex koppeling.

Om goed aan te kunnen koppelen met kortkoppelingen is het belangrijk dat de koppelingen recht staan bij aankoppelen, maar ook dat de trein iets doorrijdt, hier ben je nog mee doende zoals ik uit je berichtgeving lees.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Citaat van: Tilly op dinsdag 26 maart 2013, 16:39:58
Hoi Hans,

prachtig gemaakt en gefilmd en het werkt zo te zien ook behoorlijk bedrijfszeker :thumbup:

Groetjes, John

Hallo John,

De trein die moet aankoppelen komt nog een beetje schuin uit de rails en daardoor gaat het aankoppelen niet altijd correct. We hebben nu het koppel blok met 10 cm verlengt. Nu komt de lok precies recht achter de wagons te staan. Donderdag avond gaan we weer testen of dit de oplossing is.
Veel plezier bij de bouw van je baan gewenst.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ Filmpje aan en afkoppelen loks in het kopstation.
Hallo Walter,

We zijn druk bezig om de aankoppelende lok beter achter de wagons te krijgen. Het afkoppelen gaat trouwens geheel naar wens. We zullen eraan blijven werken tot het 100 procent werkt.
Bedankt voor je reactie en ondersteuning.

Groeten,

Hans.
Re: Baan van Krokodil/ Verder met berg en aansluiten 2de ontkoppelblok.
Goedemorgen spoorliefhebbers,

Deze week zijn we verder gegaan met het afwerken van de berg. Het aluminiumgaas is nu op een gedeelte aangebracht. Dit gaas knip ik eerst in wat handzame afmetingen en plak het dan met hete lijm aan het houtwerk vast. Probeer de aankomende week de berg helemaal afgewerkt te hebben met het aluminiumgaas.

Ook zijn we druk bezig geweest met het aansluiten van het tweede ontkoppelblok. Dit loopt echter nog niet helemaal goed. Het probleem zit hier in dat als de wachtende lok van het opstelspoor naar de wachtende wagons rijdt dan koppelt hij aan en drukt de achterste wagon in het infra rood oog. Als deze dan gesloten wordt dan moet de aankoppelende lok stil komen te staan. Helaas stopt hij nog niet bij ons maar rijdt verder achteruit tot hij tegen de afgekoppelde lok aan komt. Dus hier hebben we nog wat werk. Ook de blokken waar nu aan gewerkt wordt met 9,4 cm verlengt daar we dan geen probleem meer hebben van de aankoppelende lok dat hij uit een gebogen rails komt. Het recht achter de wagons staan is een verplichting om netjes te kunnen aankoppelen. Zie straks de foto.

Deze week ga ik voor mijn werk 5 dagen naar het buitenland dus aan de baan werken wordt deze aankomende week wat moeilijk. Ga er toch voor om volgende week weer een update te hebben.

Nu maar gauw naar de foto's,







Duidelijk te zien op de volgende foto de verlengde blokken. Uiteraard worden de andere blokken ook allemaal verlengt.



Zo mensen dit was het weer voor deze week. De volgende week zal het niet zo'n uitgebreide update worden daar ik bijna deze hele week in het buitenland zit.
Graag tot volgende week en veel hobbyplezier toegewenst.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/ Verder met berg en aansluiten 2de ontkoppelblok.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Krokodil/ Verder met berg en aansluiten 2de ontkoppelblok.
Beste Hans,

Als het aan-/ontkoppelen op één spoor goed werkt dan zou het op een ander spoor ook goed moeten werken, daarvoor is het wel noodzakelijk dat alle instellingen exact hetzelfde zijn, wellicht hier of daar een "vinkje" of afstand niet exact hetzelfde?

Groet, Anne W
Re: Baan van Krokodil/ Verder met berg en aansluiten 2de ontkoppelblok.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Krokodil/ Verder met berg en aansluiten 2de ontkoppelblok.
Hi Hans,

Zag dat je vuilnisbakken nodig hebt om je lichtsluis te verstoppen.
Ze zijn van een productie in 3D-printing.
Breng ze wel een keertje mee.

groet
Harald

Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Goedemorgen spoorliefhebbers,

Deze week in het buitenland gezeten vandaar dat de update niet zo groot is.
Heb vrijdagavond nog wat aan de berg gewerkt.
De volgende foto's laten zien dat de voorkant van de berg nu afgewerkt is met aluminiumgaas.





Zo dit was het weer voor deze week. Volgende week verder met de berg en proberen de werking te vertellen van het aan en afkoppelen van de treinen via Koploper.

Veel hobbyplezier gewenst en graag tot volgende week.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Hans,
veel succes met de bouw van de berg, we zien er naar uit

groeten
jan
Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Hoi Hans,

Dat zijn we niet van jou gewend zo,n kleine update, maar je schreef het al je hebt een aantal dagen in het buitenland gezetten en dan komt er van de hobby niets terecht  :O

Toch kun je de contouren al goed zien en jou kennende wordt dit weer een mooi stukje scenery, laats kocht jij een bewegende uitkijk toren komt die boven op deze berg te staan ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Hoi Hans,

De contouren van de berg worden al aardig zichtbaar. Jouw kennende zal dit weer een mooi stuk scenery worden.

De print die we gebruiken voor het ontkoppelen van de wagons kan op 2 manieren worden gebruikt.
Zogenaamd slepend en stilstaand ontkoppelen.

Hiervoor moeten op de print een aantal componenten worden gewijzigd.

De leverancier van de printen ( Kees Moerman) raad aan om te starten met het slepend ontkoppelen. Dit omdat dit in koploper redelijk te doen is voor een onervaren gebruiker.

Uit ervaring bij de Krokodil is gebleken dat gezien de trekkracht op de koppelingen (natuurlijk afhankelijk van het aantal wagons achter de lok) slepend ontkoppelen geen optie is. Bij N spoor rijders kan dit anders zijn, omdat hierbij de krachten op de koppeling anders is. Op mijn eigen baan zal ik hier ervaring mee gaan opdoen.

Bij de krokodil heb ik de printen omgebouwd naar stilstaand ontkoppelen. Dit vergt in koploper veel instellingen, en dus veel ervaring.

Een vinkje vergeten in koploper of wat dan ook geeft niet het gewenste resultaat, ook ons overkomt dat ondanks onze 6 talige ervaring.

Wat ook belangrijk is zijn de koppelingen die gebruikt worden. Ze moeten makkelijk koppelen en ontkoppelen. Hier moeten wij nog de juiste modus voor vinden. Komende beurs in Dortmund hopen wij de juiste koppelingen te kunnen aanschaffen.

Hopende met deze toelichting wat verheldering te hebben gegeven over de procedure koppelen, ontkoppelen en omlopen van de loc.

Groet,

Wim van Dijk
Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Hallo Wim,

voor het stilstand ontkoppelen moet je gebruik maken van de optie kadee in koploper om de spanning van de koppeling af te krijgen. Ik meen dit al eerder genoemd te hebben,

het gaat bij mij goed met Marklin Relex en Marklin kortkoppelingen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan van Krokodil/ Kleine update van bouw berg.
Hoi Walter,

Je hebt dit eerder genoemd in dit draadje.

I.c.m. met slepend ontkoppelen heeft jouw tip niet het gewenste resultaat gehad.

Door ontkoppelen in stilstand door te voeren, is de spanning voldoende van de koppeling.
Zoals aangegeven zoeken we nu de juiste koppeling voor het koppelen en ontkoppelen in stilstand.

We laten weten wat het eindresultaat is.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik zal de tip meenemen voor mijn n-baan.
Mooie tip voor de lezers van dit draadje.

Wim
Re: Baan van Krokodil/ De berg bijna geheel voorzien van aluminiumgaas.
Goedemorgen spoorliefhebbers,

Deze week ivm drukke werkzaamheden niet veel aan de berg gedaan. Ben 2 dagen naar Dortmund geweest en ik moet zeggen het was er erg druk beide dagen.
Heb nog een NS lok gekocht en 2 Duitse loks de E10 voor passagierstreinen.
Op dit moment zijn ze bezig met een workshop Koploper hiernaast en ik heb de taak te zorgen voor de koffie en eten etc.
Nu maar naar de foto's van de berg,









Tot zover deze week. We gaan de komende week de berg voorzien van zijn gipsmatjes.
Straks gaan we aan de baan nog het laatste ontkoppelblok in Koploper programmeren. We hebben ook de nodige koppelingen gekocht zodat we eens goed kunnen testen welke er het beste zijn.

Probeer volgende week nog een filmpje te plaatsen van het aan- en ontkoppelen op alle vier de blokken.
Veel hobbyplezier gewenst deze week en graag tot de volgende keer.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/ De berg bijna geheel voorzien van aluminiumgaas.
Hallo Hans,

Het begin van de bergen begint er al goed uit te zien :thumbup:

Wacht in spanning op je filmpje van het aan en af koppelen, vind dit geweldig en hoop ooit dit ook bij nij in Koploper te kunnen programmeren.

Laat de koffie en de taart maar smaken :D.

Gr.
Piwie.
Re: Baan van Krokodil/ De berg bijna geheel voorzien van aluminiumgaas.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Krokodil/ De berg bijna geheel voorzien van aluminiumgaas.
CiteerDe berg bijna geheel voorzien van aluminiumgaas
Een mooi stuk werk. Ik vraag me af: toen je de achtergrond bevestigde, had je dit toen al voor ogen?
Of groeide de berg tot een organisch geheel tijdens het bouwen aan de baan? En laatje dat rossige in de berg op de voorgrond van de achtergrond terugkomen in de bekleding van je aluminium gazen berg landschap?
Re: Baan van Krokodil/ De berg bijna geheel voorzien van aluminiumgaas.
Hoi Hans,

Als jullie beginnen te testen, begin met de roco universeel koppeling. Hoeven jullie de rest niet meer te testen ;)

Re: Baan van Krokodil/ De berg bijna geheel voorzien van aluminiumgaas.
Citaat van: Wijbe op zondag 14 april 2013, 12:56:34
Hoi Hans,

Als jullie beginnen te testen, begin met de roco universeel koppeling. Hoeven jullie de rest niet meer te testen ;)



Hallo Wijbe,

We gaan als eerste beginnen met de koppelingen zoals jij hebt laten zien.

Bedankt voor je info.

Hans
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Goedemorgen spoorliefhebbers,

Deze week hard gewerkt aan de berg. Het aluminiumgaas afgemaakt en de berg voorzien van zijn gipsmatjes. Deze gipsmatjes zitten op rolletjes van diverse breedtes. Ik rol ze af en knipt ze op lengte af zodat er eenvoudig mee kan worden gewerkt. Ik haal de matjes door het water en laat ze aan een zijde van het teiltje het water afvloeien. De matjes worden in twee lagen bevestigd.  Op moeilijk bereikbare plaatsen leg je het droge matje neer en maak je het nat met een kwastje.

Helaas deze week niet het beloofde filmpje maar daar ga ik deze week zeker aan werken.

Nu maar snel naar de foto's,













Zo mensen dit was het weer voor deze week. De aankomende week gaan we de berg verder afmaken zoals het aanbrengen van de rotsen en het donkergrijze mortel van Noch.
Ga zeker werken aan het filmpje voor volgende week.

Veel hobbyplezier gewenst en graag tot volgende week.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Hallo Hans,

Dat ziet er al veel belovend uit, welke gips rolletjes gebruik je?

Gr.
Piwie.
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Citaat van: Piwie op zondag 21 april 2013, 11:19:56
Hallo Hans,

Dat ziet er al veel belovend uit, welke gips rolletjes gebruik je?

Gr.
Piwie.

Hallo Piwie,

Ik gebruik de gipsrolletjes welke door Noch worden geleverd. In een grote verpakking zitten 3 verschillende breedtes. In deze berg zitten 4 van deze grote verpakkingen.

Groetjes,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Citaat van: Krokodil op zondag 21 april 2013, 11:22:31
Citaat van: Piwie op zondag 21 april 2013, 11:19:56
Hallo Hans,

Dat ziet er al veel belovend uit, welke gips rolletjes gebruik je?

Gr.
Piwie.

Hallo Piwie,

Ik gebruik de gipsrolletjes welke door Noch worden geleverd. In een grote verpakking zitten 3 verschillende breedtes. In deze berg zitten 4 van deze grote verpakkingen.

Groetjes,

Hans
Hans, bedankt.

Gr.
Piwie.
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Hans,

Die berg ziet er (nu het een beetje is schoongemaakt) nog beter uit!!  :thumbup:

Ik hoop dat het voorlopig blijft lukken met die lichtsluizen.

Mvg
Spoorbrug^^ (Edwin)
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Hoi Hans,

Saskia en ik zaten al klaar met de popcorn om naar de speelfilm te kijken, helaas was je nog niet zover maar de popcorn hebben we wel opgegeten   :D

Volgende week een nieuwe kans.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Hans, mooi stukje werk. 's ochtends was je nog niet zover, toch?
Ben benieuwd naar de verder aankleding.

Gr.Wim


Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel voorzien van gipsmatjes.
Citaat van: wila op zondag 21 april 2013, 22:05:47
Hans, mooi stukje werk. 's ochtends was je nog niet zover, toch?
Ben benieuwd naar de verder aankleding.

Gr.Wim

Hallo Wim,
Ik was smorgens inderdaad nog niet zover, je ziet wat je in 1 dag toch kunt doen. Tot de volgende keer.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ De berg geheel bewerkt met donkergrijze mortel.
Goedemorgen spoorliefhebbers,

Deze week gebruikt om de berg te voorzien van zijn donkergrijze mortel. Dit is een product van Noch. Het is leverbaar in diverse kleuren. Je doet een gedeelte in een kom of beker en mengt dit aan met water. Na goed roeren ontstaat er een hechte massa welke zich door middel van een kwast laat aanbrengen op de gipsmatjes. Na droging is de berg dan zover dat begonnen kan worden met het aanbrengen van het gras en bomen enz. Zie straks de foto's.

Helaas deze week geen tijd gehad voor het filmpje. Ik beloof deze week mijn uiterste best te doen om een filmpje te plaatsen volgende week bij de update.

Nu maar snel naar de foto's,

















Zo mensen dit was het weer voor deze week. Volgende week gaan we verder met de berg. We gaan wat gras, bomen, rotsen en stenen aanbrengen.
Graag tot volgende week en veel hobbyplezier toegewenst.

De Krokodil.