Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Geluids module(s) testen

Gestart door Aliebengalie zaterdag 22 mei 2010, 15:04:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluids module(s) testen
Aliebengalie
gast

Geluids module(s) testen
Ik had een vraagje.
Is er een mogelijkheid om geluids modules te testen zonder deze module op een decoder aan te sluiten.
Of kan dit alleen maar via een decoder werken.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg:Alex
Re:Geluids module(s) testen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Geluids module(s) testen
Volgens mij heeft ESU een soort van teststation waarmee je diverse functies, w.o. geluid kunt testen.
Ik ken iemand die dit teststation heeft, maar die is momenteel met vakantie.

Is dat wat je bedoeld? Of wil je alleen de module testen?

John
Re:Geluids module(s) testen
Aliebengalie
gast

Re:Geluids module(s) testen
Ja,ben misschien een beetje onduidelijk geweest,maar ik heb een paar locjes , heb de laatste tijd nog al wat 2e hands materiaal gekocht ,en hierbij is het me opgevallen dat er in een paar van deze locs geluidsmodules (losse) bevinden. Daar waar eigenlijk bij de aankoop niets is over gesproken.
Ik kan enkele wel en sommige niet benaderen via de 6021 trafo ,die het niet doen wil ik er dus uithalen en proberen. Nu kan ik dit doen dmv een decoder uiteraard,maar vroeg me dus af of er bij jullie ook andere mogelijkheden bekend zijn.

Sorry voor het lange verhaal,maar ben gewoon benieuwd wat de ev mogelijkheden zijn.

Mvg: Alex
Re:Geluids module(s) testen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Geluids module(s) testen
Beste Alex,

Ik denk dat je een luidsprekertje kunt testen door:

de weerstand te meten met een multimeter, als de weerstand oneindig is dan is er zeker wat kapot (klopt mijn verhaal Freak?)

de luidspreker aan te sluiten op een koptelefoon uitgang van iets wat zo'n uitgang heeft en heel, heel voorzichtig de volume knop wat open draaien (ik zou het niet proberen op de normale uitgang van de muziekinstallatie, dat  vermogen is veel te groot)

Groet, Anne W
Re:Geluids module(s) testen
Aliebengalie
gast

Re:Geluids module(s) testen
Dankje Anne voor je antwoord,ik weet het met die speakertjes.
Maar daar gaat mijn vraag niet over.
Die was of er nog meer mogelijkheden zijn om die modules te testen buiten het aansluiten op een decoder om.

Mvg; Alex
Re:Geluids module(s) testen
Dat is afhankelijk van het type geluidsmodule wat geplaatst is.
De geluidsmodules worden meestal aangesloten op de Plus en Min (decodermassa) van de decoder.
Er zijn geluidsmodules die aan/uit gezet worden via de lichtfunctie(s) en weer anderen worden via de functie-uitgangen aangestuurd.

Mvg,
Peter
Re:Geluids module(s) testen
Aliebengalie
gast

Re:Geluids module(s) testen
Word me iets duidelijker,dus beste is goed kijken hoe aangesloten was/is.
Daarna aansluiten op een decoder.
Heb er een stuk of 4 liggen die het zg niet deden,doch 1 heb ik gewoon aan de praat (eh loc sound) gekregen... :lol:
Leuk om te expirimenteren straks in de wintermaanden.

Bedankt weer voor de antwoorden....toppie.

Mvg: Alex
Re:Geluids module(s) testen
Hallo Alex,

Citaat van: Aliebengalie op maandag 24 mei 2010, 07:26:15Word me iets duidelijker,dus beste is goed kijken hoe aangesloten was/is.
Daarna aansluiten op een decoder.
De geluidsmodules hebben ook een nummer. Hiermee is het mogelijk om meer (aansluitgegevens) boven wate te halen.

Mvg,
Peter
Re:Geluids module(s) testen
Aliebengalie
gast

Re:Geluids module(s) testen
Dank je Peter,kan ik weer ff iets verder mee.

Thanks.

Mvg: Alex