Aloha,
De fotootjes beginnen zich een beetje op te stapelen, dus tijd voor een update!
Dit is de aansturing van het sein van spoor 4. Dat sein is het volgende onderdeeltje dat gaat verdwijnen. De printplaat blijft echter nog even zitten. Voorlopig worden overal alleen de draadjes 'naar boven' afgeknipt. Ik wil proberen de rest zoveel mogelijk te laten zitten totdat ik de plaat eraf kan halen en om kan draaien zodat ik de bedrading makkelijk kan verwijderen.
De 2200 en het Bakkie met de op afstand bestuurbare kraan komen in actie...
...om het sein van zijn plek te tillen...
...zodat het veilig kan worden gesteld
Zoals reeds verklapt bleek het demonteren van het betonpalenhekje niet echt een probleem. Met wat kracht zijn de paaltjes uit het hout te trekken, en het ijzerdraad laat zich vrij gemakkelijk uit de paaltjes trekken. Dat valt dan weer mee
Er zijn er uiteindelijk maar drie afgebroken.
De afvalwagens van de werktrein beginnen aardig vol te raken...
...tijd dus om ze eens te legen
De 2275 rangeert de wagens met veilig te stellen scenery naar het opstelterrein.
Daarna begint een vrij grootscheepse operatie: heel spoor drie wordt opgebroken, inclusief een zestal wissels. Dat betekent dus eerst draadjes knippen...
Met het verdwijnen van spoor 3 verdwijnt bijna al het bovengrondse spoor dat tot de buitenbaan behoort. De trajecten naar beneden, naar het schaduwstation, blijven nog even dubbelsporing (links in beeld). Dat betekent dat er twee overlopen (beide bestaande uit meegebogen wissels) helemaal verdwijnen en er twee "gehalveerd" worden.
Het depot voor rails moest even plaats maken om het kurk dat er nog onder lag te kunnen verwijderen. Spoor 3 en de overlopen aan de rechterkant van het station zijn hier al opgeruimd.
Kurk weg en dan kan alles weer gestald worden.
Dit is de overloop aan de andere kant van het station, het intensief gebruikte wissel 12. Het railstukje dat het binnenste wissel moet vervangen ligt al klaar.
Dit stuk is van ballast voorzien, dus: afvalwerktrein erbij en slopen maar weer...
Het buitenbaanspoor wordt opgebroken tot en met de helft van de andere overloop, wissel 10 (rechts onderin in beeld).
Daar wordt het spoor weer netjes aangesloten, want ik hou niet van open eindjes
Steken met het plamuurmes om het kurk eraf te krijgen. Niets te redden, hier: dit is alleen maar kurk met strooisel.
Als het puin geruimd is...
...kunnen de sporen die nog even blijven weer teruggelegd worden.
Daarna is het betonpalenhekje aan de beurt.
Het "betonnen" keermuurtje, bestaande uit luciferhoutjes, wordt meteen even meegenomen...
Aansluitend wordt de plakbestrating verwijderd. Dat ging niet zonder slag of stoot, het is taai spul!
Het witte wat eronder vandaan komt is modelliermasse, dat ik gebruikt heb om wat hobbels in het wegdek te maken. Het was een oud weggetje, en dat ligt natuurlijk niet zo strak als een spiegel... of een plaat MDF
Het tweede deel van deze update gaat over de wissels die voor de werkplaats liggen. Als eerste gaat de lichtmast eruit.
Daarna wordt begonnen met het losbreken van de ballast van de rails, zodat het kurk eronder vandaan gehaald kan worden. Uiteraard zijn de aansluitdraden van de wissels vantevoren losgeknipt.
Van de gelegenheid wordt gebruikt gemaakt om de overbodig geworden aftakking naar de (reeds verwijderde) sloopspoortjes eruit te halen.
De sporen zijn tijdelijk verwijderd zodat het kurk met het strooisel weggehaald kan worden.
Daarmee wordt tijdelijk een behoorlijk gat geslagen in de baan...
De stelconplaatjes en het werkplaatshek blijven behouden en worden voorzcihtig losgehaald.
De plaatjes zitten direct op het hout gelijmd en hadden de neiging om weg te springen bij het loswrikken. Ik heb ze allemaal kunnen achterhalen, op één na. Die verdween enkele dagen later per abuis in de stofzuiger
Het hele pad naar het voormalige achterterrein is nu opgebroken en de laatste rommeltjes worden bij elkaar geveegd.
Het derde deel van de update gaat over dit stukje hoofdbaan plus het spoortje dat in de binnenbocht ligt.
De werktrein wordt weer in positie gebracht...
De twee hoofdsporen in het midden van de foto was het allerlaatste stukje scenery dat ik gemaakt heb, onder de naam "Ballast door het raam". Je kunt hier namelijk het beste bij vanaf het balkon, door het open raam. In het kader van "Ballast UIT het raam" wordt er ook nu weer vanaf het balkon gewerkt.
Deze drie wat verloren opgestelde boompjes zijn uiteraard gered voor hergebuik
Eerst wordt het strooisel aan de rand van de tafel verwijderd, met een opvangbak eronder.
Daarna worden ook hier de sporen tijdelijk verwijderd om het kurk weg te kunnen halen. Op de drie geredde bomen na, gaat alles in de vuilniszak: het kurk en het strooisel zijn niet meer bruikbaar.
Bij het lossnijden van het kurk werd ik eraan herinnerd dat dat taludje voor het grootste deel uit Modelliermasse bestaat. Dat wordt nog wat...
Schoon! De zwarte vlekken zitten in het hout en zijn ontstaan doordat de zwarte ballast afgeeft als je het met verdunde latex vastlijmt.
Vanwege het te verwachten breekwerk om het talud weg te krijgen, worden de hoofdsporen nog niet teruggelegd. Eerst wordt het spoor dat ooit de zijnlijn had moeten vormen opgebroken.
Kurk eraf en keermuurtjes verwijderd.
Tijdens het slopen kwam dat bruine plaatje modelbouwplastic tevoorschijn.
Dat had ik gebruikt om een vloeiende overgang te krijgen van de helling naar de hoofdplaat. De helling is gemaakt van 8mm MDF, maar ligt bovenop de hoofdplaat. Er moest dus nog 8mm hoogte 'overwonnen' worden.
Slopen geeft best veel rommel...
Dan is toch echt het talud aan de beurt en volgt het betere sloop- en breekwerk.
De ruimte onder de plank had ik opgevuld met kurk, zodat ik niet tot in het oneindige Modelliermasse erin aan het duwen zou zijn. Gelukkig maar
Dit is de eerste schroef die eruit gaat!
De eerste oogst: drie schroeven, een krom stuk hout en enkele houten blokjes.
Als de houten helling weg is, kunnen de laatste restanten opgeruimd worden van wat nooit de zijlijn is geworden.
Een klein stukje van het spoor wordt herlegd als tijdelijk extra opstelspoortje bij de werkplaats.
De bomen achter de dieselloods, die altijd voor het grootste deel achter de zijlijn verscholen gingen, zijn nu goed te zien.
Naast de camping, waar hardnekkig verder gebarbequed wordt, is de werkplaats nu het laatste stuk scenery op de hoofdbaan, en het volgdende deel dat gaat verdwijnen - al gaat me dat wel aan het hart
Wordt vervolgd,
Martijn