Ik doe het tweede deel van deze update er maar meteen achteraan

Je zou het De Werkplaats Deel 3 kunnen noemen maar ik heb het Het Achterterrein gedoopt. Niet dat het terrein daadwerkelijk
achter de werkplaats ligt maar zoals gezegd bedoel ik daar het rommel/sloop/voorraad/terzijdestelhoekje mee dat elke werkplaats kent. En die 'werktitel' is een beetje blijven hangen, net als bij De Speeltuin

Dus:
Het Achterterrein
Het betonplatenpad waar in het eerste deel van de update aan gewerkt werd heeft inmiddels het begin van het terreintje bereikt. De ruimtes langs de randen zijn voorzien van strooisel en grasjes. Hier moet de stofzuiger er nog overheen om het overtollige gras en strooisel weg te halen.

Op het laatste moment heb ik besloten toch het terrein rondom de twee spoortjes aldaar op te hogen. Helaas had ik een deel al van betonplaatjes voorzien. Die moesten er dus weer uit... evenals een stuk hek

Vervolgens heb ik eerst alles ontruimd om met een schone lei te kunnen beginnen

Het kurk onder de twee sporen was namelijk op maat gesneden, en dit was de makkelijkste manier om er één aaneengesloten "kurkveld" van te maken.

De terreinophoging is in volle gang. Na de eerste laag zijn de sporen teruggelegd en de rest van het kurk loopt er omheen. Er moet nog één laag bij. Het hekje staat er los bij om een idee te krijgen hoe het eruit gaat zien

Volgende stap:
Modelliermasse ! Jawel, daar is-ie weer

Lekker kliederen met een vreemd mengsel van water en (ik denk) latex en heel fijn zaagsel. Ik heb er de taludjes mee gemaakt, evenals de oprit die aansluit op het betonplatenpad.
Na het maken van de taludjes had ik nog een flinke klodder over. Die heb ik gebruikt om het stukje links in beeld een beetje oneffen te maken. Het idee is dat daar een soort mini-schroothoopje komt, bestaande uit de restanten van een vrachtwagentje, de buiten dienst gestelde mastloze vorkheftruck en nog wat andere rommeltjes

Na het drogen van de Modelliermasse konden de platen weer teruggelegd worden, op wat nu de oprit is naar het verhoogde deel. Het hek was nog even een probleem, dat staat namelijk aan de hoge kant van het talud. Het moest dus ook mee de oprit op... Ik heb toen eerst bepaald waar de knikken moesten komen, hetgeen gelukkig vrijwel samenviel met de binnenste twee palen van het heksegment. Op die plekken heb ik de onderkant ingesneden zodat-ie makkelijk gebogen kon worden.
Een testje met een overgebleven stuk gaas has al aangetoond dat het gaas daarbij netjes de helling volgt. Het zijn 'los' gewoven draadjes, die dan ietsje in een schuin patroon gedrukt worden. Zolang je het niet te gek maakt blijkt dat prima te gaan. Daarna was het een kwestie van goed vastlijmen (en vasthouden)

...en toen waren de plaatjes op

De fabriek zou dus nog een vierde keer opgestart moeten worden...

Op de foto zijn de werkzaamheden duidelijk in volle gang. De betonplaten - voor zover beschikbaar - liggen er, het hek staat op zijn plek en er wordt druk ballast gestort.

Het strooiselen gaat volgens het bekende recept: Strooisel mixen, storten, in model brengen, voordruppelen met water en afwasmiddel, lijmen met gedruppelde strooisellijm en direct daarna grasjes erop - in ruime mate.
De Busch strooisellijm (perfect spul) was nog even een bron van vertraging... Niet op voorraad bij Den Uyl en dus besteld. Na een paar dagen kwam er een enorme partij Busch spullen binnen, maar je raadt het al: géén lijm! Een week later was deze nog steeds niet geleverd

Omdat ik niet langer wilde wachten heb ik een fles Heki latex strooisellijm gekocht. Dat spul is er echter voor bedoeld om éérst aan te brengen en daarna het strooisel erop te strooien. Voor de methode die ik gebruik is de lijm te dik. Ik heb daarom in het (toch lege) Busch flesje een mengsel aangemaakt van deze Heki-lijm, water en een beetje afwasmiddel om de oppervlaktespanning te breken. Daarover later meer...

Voor lang gras gebruik ik soms de 'omgekeerde methode'. Dus niet water - lijm - gras, maar gras - lijm - water. Ik plaats het lange gras, laat de druppels lijm dan op het gras vallen en druppel daarna na met wat water om de lijm verder tussen de sprietjes en ook verder naar beneden te laten vloeien. Op de foto zie je nog een heel klein druppie lijm zitten in het gras; dit verdwijnt vanzelf.
Struikjes lijm ik simpelweg vast met flink wat hobbylijm

Hier moet het mini-sloperijtje komen, lees: wat schroot in het gras.

Het schroothoopje is inmiddels gemaakt (min of meer zichtbaar achter de boom) en het strooisel in de punt is klaar om gedruppeld te worden. Het deel vanaf de boom is al met water behandeld, het voorste deel is nog droog.

Okay.... wat is dit?

Ook bij mij gaat het wel eens fout...

Nadat ik in één sessie het schroothoopje had gemaakt en de rest van dat vlak van strooisel, gras en struikskes had voorzien, kwam ik de volgende dag terug en zag dat er
iets niet klopte...

Nader onderzoek leerde dat de bovenste laag kurk was gaan uitzetten door alle nattigheid. Helaas zat-ie klem tussen de sporen dus
the only way was up 
Dat hele stuk stond helemaal bol, in het midden zat er zeker een halve centimeter ruimte onder de bovenste laag kurk! De bomen stonden scheef en de ballast langs het spoor op de voorgrond was omhoog gedrukt

De enige manier om dat goed te krijgen was door die bovenste laag kurk meer ruimte te geven door er een reep af te snijden. Daarvoor moest wel een heel stuk ballast gesloopt worden. Ik heb daarna flink wat hobbylijm in de holte gespoten, want er bleef een opening onder de eerste laag. Hier is de lijm aan het drogen met het nodige gewicht erop om de boel dicht te drukken... Dat stuk spoorstaaf weegt een kilootje of drie, dus dat gaat prima

Hier is de schade goed zichtbaar. De lijm is inmiddels droog dus alles zit weer vast en de bomen staan weer rechtop en stevig. Wel is te zien dat met het slopen van de ballast en het snijden van het kurk, er ook het nodige bruine strooisel verdwenen is. Dat bleek niet goed vast te zitten...

Ik heb daarom de verhoudingen van mijn Heki-lijmmengsel flink aangepast want het moet wel plakken natuurlijk! Ik hoop wel dat ik snel weer met de Busch lijm aan de gang kan, want dit mensel zorgt regelmatig voor verstoppingen in de druppeltuit, bijzonder irritant. Iets waar ik met de Busch lijm nooit last van heb.

Gelukkig is de schade met wat vers strooisel snel aan het zicht onttrokken, dus de ballastploeg kan weer aan de slag

Even een overzichtsplaatje. De schade is geheel hersteld en de volgende stap wordt het strookje tussen de sporen.

Op dat strookje heb ik een flink gewashte container neergezet en een toilethutje. Dat vond ik ergens tussen allemaal rommeltjes

Ik heb 'm fris groen met wit geschilderd, maar toen-ie op zijn plek stond bleek dat toch wel wat érg fris voor z'n omgeving. Hier is dus ook nog een matzwarte wash overheen gegaan. Much better!

Voordat we verder gaan met het laatste stukje (méér betonplaatjes...) even wat plaatjes die gemaakt zijn tijdens het fotografeermiddagje met vriend Bernd:

Het schroothoopje. Rechts de oude heftruck...

Alles komt uit de rommeldoos

Daar komt de palletvoorraad

Dit is een oude Lima wagen die al vele jaren (letterlijk!) op dit soort spoortjes vertoeft. Hij komt uiteindelijk, samen met het roestige stoomlocje (een motorloze 3029) op het derde spoortje te staan, zichtbaar op de achtergrond. Daarover verderop meer.

Sfeerplaatje in het (echte!) zonnetje

Ok, genoeg gemijmerd - aan de slag! Tijd voor de vierde lichting betonplaten...

Eindelijk kan ik weer verder

Het derde spoortje is een stukje kunststof spoor wat bij een bouwpakket van een BR38 zat. Een paar centimeter hiervan had ik al eens gebruikt voor het "monumentje" voor het seinhuis van de Speeltuin (zie
hier). Het was geheel zwart (inclusief de rails) dus heb ik 't eerst geschilderd.
Het lag al lange tijd op de plek waar het nu ligt, gewoon los, bedoeld als plek om de Lima-wagen en het roestlokkie tijdelijk te stallen. Omdat ik ze daar wel leuk vond staan heb ik besloten het spoortje in dit projectje te integreren. Wat ook meespeelt is dat ik de andere twee sporen volledig berijdbaar wil houden. Ik kom al opstelruimte tekort en ik wilde deze niet 'verspillen' aan iets wat toch nooit meer zou rijden

Bovendien kon ik ongegeneerd met strooisel en grasjes aan de gang, omdat zowel spoor als materieel nooit meer gebruikt zullen worden. De stofzuiger moet er hier nog wel even overheen

De betonplaatjes liggen er inmiddels (eindelijk!) allemaal in :-D
Ook hier wat grasjes bij de naden. Omdat niet alle plaatjes exact even groot zijn (zo strak kan ik niet snijden) onstaan er vanzelf kleine kiertjes. Daar laat ik dan één druppel lijm in vallen en strooi er vervolgens royaal grasjes op. Met een beetje geluk bijven alleen de sprietjes in de kier zitten. Iets wat overigens niet overal gelukt is omdat er onvermijdelijk ook wat lijm op de tegels terechtkomt.

Ziehier de achterdeur van het werkplaatsterrein. Er staat ook een lichtmast, achter de boom, die geel "natrium"licht geeft.

De allerlaatste stap (afgelopen zondag) was het bestrooiselen van het talud. Ik kon nog net op tijd stoppen om het paadje aan te leggen (plakbestrating) - dat was ik bijna vergeten

Na wat omzwervingen staan de Lima-wagen en de roestloc nu op hun definitieve plek, al zijn ze niet vastgelijmd of zo. Op de achtergrond de wagen met de brokken ballast die ik eruit heb moeten slopen om die bolling eruit te krijgen...

Het plan is om hier natuurlijk diverse spullen en onderdelen te gaan plaatsen. Dit is even een tijdelijke opstelling voor de foto. Zo moet de container nog een likje verf krijgen. Een paar van de overgebleven betonplaten heb ik - net als de pallets - op elkaar gelijmd om een voorraadstapeltje (reserveplaten) te vormen.

In de container echte onderdelen van... Märklin-locs

Daarnaast nog wat meer frutsels die ik op pallets geplakt heb, waaronder een stapel antislipbanden

Op dat gebied volgt er dus nog wat afwerking. Ook wil ik nog wat nachtelijke sfeerfoto's maken, maar daar moet ik even de tijd voor nemen.
Eerst nog een paar foto's die gemaakt zijn door Bernd:

...en als laatste mijn trouwe assistent bij uiteenlopende werkzaamheden

Zo, dat was 'm weer even!

De volgende update zal niet zo lang op zich laten wachten als deze twee, dat beloof ik

Martijn