Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

M-baan UPDATE :)

Gestart door erikmiddel vrijdag 06 november 2009, 20:29:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-baan UPDATE :)
erikmiddel
gast

M-baan UPDATE :)
Hallo modeltreinkunstenaars,

Zo wil ik iedereen graag noemen, want het is een vak op zich!

Als tiener begon ik al met het bij elkaar verzamelen van Marklin spullen, maar het is er nooit van gekomen helaas. Nu eindelijk een poging om toch een begin te maken. Ik ben getrouwd en heb een eigen huis. Dat is fijn want dan heb je de ruimte voor jezelf!

Hier de foto van de reeds opgeruimde :shock: zolder (om te toveren tot treinruimte):



Deze ruimte opgemeten heb ik een afmeting van 225 (de muur) x 120 (of 240, aan de rechterkant. Mijn plan is om de ruime eerst een fris wit kleurtje te geven, en misschien zelfs nog iets op de vloer te leggen (het is wel een huurwoning).

Met deze afmetingen ben ik begonnen met een eerste ontwerp. Deze heeft onder andere de volgende criteria:


  • Tijdperk 3 (is dat de jaren 50/60?
  • Omdat ik veel spullen Duits heb, en het landschap erg mooi is, wil ik me daarop richten
  • Er moet ruimte zijn voor 2 of 3 stations van verschillende groten
  • Ik wil veel aandacht besteden aan de aankleding van de baan, ook al heb ik daar nog veel in te leren
  • Het lijkt me leuk om een grote vallei te maken waar een hoge brug over langs gaat en een riviertje stroomt.
  • Een stoomdepot lijkt mij erg mooi





Mijn knelpunten op dit moment zijn met name het feit dat de toegang naar de zolder via een vlizotrap is. Dat  betekent dat (wil ik de baan er ooit weer fatsoenlijk uit krijgen bij een verhuizing) het misschien wel uit modules moet bestaanvan 80 cm. Dat is niet veel. Bovendien wet ik niet hoe dat lukt met M-rails. Ook technisch gezien weet ik niet of ik wel digitaal moet gaan rijden, want dat is wel weer flink anders, en kan ik de oude treinen wel gedag zeggen.

De eerste tekening is gedaan met paint. Ziet er niet uit natuurlijik, maar ik wilde een snel beeld geven. (mijn handgetekende versie is al leuker!)

Vuur er rustig eens op los. Misschien komen we zo verder.  :D

Groetjes,

Erik

Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
CiteerMijn plan is om de ruime eerst een fris wit kleurtje te geven...
Of lichtblauw (hemels- of babyblauw) met daarin witte wolken, dan heb je alvast een achtergrondkleur.

Citeer...en misschien zelfs nog iets op de vloer te leggen
Dat lijkt me wel verstandig, vooral omdat je hoogstwaarschijnlijk onder de baan zal moeten kruipen om leidingen aan te leggen.
(Probeer eens of je bij een tapijthandel oude stukken vloerbedekking kunt krijgen, dat scheelt weer in de prijs.)

CiteerOok technisch gezien weet ik niet of ik wel digitaal moet gaan rijden, want dat is wel weer flink anders, en kan ik de oude treinen wel gedag zeggen.
Ook oudere treinen kun je naar digitaal om (laten) bouwen.
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Dag Gerard,

Leuk idee van die achtergrond kleur. Ik heb wel nog enorm veel witte latex staan. Klopt inderdaad, ik zat te denken aan een couponnetje vloerbedekking. Ook vanwege al het stof wat er hangt. Misschien moet ik de baan wel afdekken met een laken ofzo.

Groetjes,

Erik
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Hoi Erik,

Ik zou als ik jou was op de vloer laminaat leggen.
Voordelen:
- Relatief goedkoop,
- Geeft geen stof,
- Makkelijk te reinigen,
- Als je verhuist kun je het zelfs meenemen.

Succes,

Paul (die zelf helaas vloerbedekking heeft). 
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Erik,

Stad, twee dorpen, drie stations, locdepot, hoge brug en riviertje.
Heb je jouw sporenplan al op schaal getekend?
Volgens mij gaat dat niet lukken met de maat (2,4 x 1,2 m) die je opgeeft.
Toch een droom dus... :?

Zonder gekheid. Fantastich dat je een ruimte hebt. Ook mooi als je een beeld (droom) hebt om te verwezenlijken. Je zal concessies moeten doen, maar dan krijg je ongetwijfeld een schitterende baan.  :)

Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen.

Rob
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Dag Rob,

Je hebt zeker gelijk over wat je zegt. De eerste tekening heb ik niet gemaakt op schaal, om eerst maar eens te bekijken wat ik mooi vind. Het punt is dat de grootste bocht met M-rails al 90 cm nodig heeft. Ik zit met die vlizotrap.

Een andere mogelijkheid is een L-vorm van 2.25 bij 2.40 m. Dat levert natuurlijk weer een ander ontwerp op. Op zich een wat kleinere baan vind ik niet zo'n probleem, want ik leef me graag uit op details :)

Bedankt voor je meedenken!

Groetjes,

Erik
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Hoi Erik,

Misschien moet je even wintrack demo downloaden, hiermee kan je op schaal je baan uitteken en weet je gelijk wat de mogelijkheden zijn  :)

Deze komt uit een topic van Paul verderop in het forum  8)

klikerdeklik

Groetjes Fulco
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Citaat van: FV op vrijdag 06 november 2009, 21:42:43
Hoi Erik,

Misschien moet je even wintrack demo downloaden, hiermee kan je op schaal je baan uitteken en weet je gelijk wat de mogelijkheden zijn  :)

Deze komt uit een topic van Paul verderop in het forum  8)

klikerdeklik

Groetjes Fulco


Dag Fulco,

Helemaal gelijk!

Vanmiddag ga ik op bezoek bij mijn ouders. Daar ligt nog heel veel materiaal van mij en dat ga ik eindelijk ophalen. Dan heb ik alle reeds verzamelde spullen bij elkaar. Ontzettend veel spoor, treinen en huisjes. Hopelijk vind ik daar ook een mooi boek over modelbanen en de software voor het uittekenen van de baan op schaal. Deze heb ik ooit eens bij de Free Record Shop op de kop getikt. Is deze een beetje goed? Ik vind Wintrack zo belachelijk duur, en om nou elke keer de baan opnieuw in de demo uit te tekenen....

Groetjes,

Erik
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
CiteerHoi Erik,

Ik zou als ik jou was op de vloer laminaat leggen.
Voordelen:
- Relatief goedkoop,
- Geeft geen stof,
- Makkelijk te reinigen,
- Als je verhuist kun je het zelfs meenemen.

Succes,

Paul (die zelf helaas vloerbedekking heeft). 

En wat denken van de vindbaarheid van kleine onderdelen? Dat vind ik ook een groot voordeel van laminaat. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Vanaf 5 euro p/m heb je al laminaat.

Roy
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Dag allemaal,

Heerlijk zo'n zondag middag. Even de tijd om eens lekker te klungelen met de software om een baanplan eruit te krijgen. Het is die baanontwerp software van Easy Computing. Werkt best lekker, alleen geen plaatje eruit te halen. Uiteindelijk is dit een mogelijkheid:



Wat vind je hier van? Vuur er rustig op los. De grijze gedeelten zijn in de bergen. Het grijze gedeeltje vlak na het station moet een keerlus worden die na een van de twee grijze stukken daaronder zal leiden. Bovenin een groot station met stad. Bij de uiteindenden links een draaischrijf voor de stoomtreinen. En onderaan ben ik nog niet klaar mee. Het liefst nog een keerlus, maar nog niet gelukt.

Verder, bergachtig landschap, tijdperk 3. Ik rij met M-rails.

We komen telkens een stukje verder! :)

Groetjes,

Erik

PS: Oja, je ziet dat een klein stukj van het spoor rechts wel zichtbaar is (dit wordt een stenen brug over het dal) Liefst had ik die schuin gemaakt. Maar dat komt later.
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Hallo Erik,

Het klink heel raar maar ik heb met mijn baan geen baanplan gemaakt.
Gewoon eerst de tafel maken op de ruimte die je hebt, en dan maar de baan leggen.
Zou wel willen aanraden om er een isolatielaag onder de rails te leggen ivm. de herrie.
En een ringleiding onder de tafel om je spoor op regematige stukken te kunnen voeden.

Kijk maar op mijn draadje voor ideeen.

Veel succes met je baanplannen.

Gr Einte
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan)
Citaat van: Einte op zondag 08 november 2009, 20:21:13

Het klink heel raar maar ik heb met mijn baan geen baanplan gemaakt.
Gewoon eerst de tafel maken op de ruimte die je hebt, en dan maar de baan leggen.

Dag Einte,

Goed idee, alleen kom ik er langzaam maar zeker achter dat ik ernstig perfectionistisch hierin ben en graag vanuit een goed plan een mooie opbouw te maken. Overigens vind ik je draadje wel een goede inspiratiebron!

Groetjes,

Erik
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan) UPDATE :)
Dag allemaal,

Vanavond weer even een kwartiertje lopen prutsen met het programma en laat hierbij even zien hoe ik verder ben gekomen:



De grijze delen zijn in de bergen. Je ziet 1 lijn vanaf het station naar beneden gaan naar een keerlus. Deze wil ik voorzien van wat rangeerspoor (ondersta layer) en dan op een of andere manier aansluiten met de 2 daarboven getoonde grijze stukken. Zoals je begrijpt liggen de sporen onder elkaar. Voor de duidelijkheid van de tekening heb ik bij het kleine losse stuk een 5106 ertussen gezet zodat voor de tekening voldoende ruimte ontstaat.

Het donkere deel moet uit de berg komen (dal) en schuin oversteken voor het speelse effect. Ben er nog niet uit waar ik dat spoor naar toe wil leiden.

Sorry voor de onduidelijke tekening, maar heb alleen dit programma beschikbaar en doe het graag legaal :)

Ik hoor graag wat je er van vind, en eventueel je advies. Ik kan alles nog veranderen.

Groetjes en fijne avond,
Erik
Re:Een droom of eindelijk werkelijkheid? (M-baan) UPDATE :)
Hallo Erik,

Dit baanplan ziet er al leuk uit zo, je bent al verder dan ik.
Bij mij is er nog steeds geen baanplan op papier.
Ik heb een apple computer, en daar is niks voor  :?

Gr Einte
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2018

offline
Re:M-baan UPDATE :)
ja het is een oud topic, maar mijn vraag sluit zo mooi aan op het bovenstaande plaatje.
Ik heb ook zo'n 3D MODELTREINEN programma, en het leek me leuk om mijn ontwerp
op het forum te zetten,
MAAR HOE DOE JE DAT ???
Re:M-baan UPDATE :)
Erik Middel
gast

Re:M-baan UPDATE :)
Hoi,

Ik weet niet of je er inmiddels achter bent maar ik hoop je alsnog te kunnen helpen. Als je je programma open hebt staan, maak dan een screenshot (ook wel screendump genoemd). Deze plak je dan in een fotobewerker en slaat het op als .jpg. Hoe je dat plaatje vervolgens op het forum krijgt staat in de instructies van dit forum duidelijk en eenvoudig uitgelegd.

Veel succes ermee!

Groetjes,

Erik
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2008

offline
Re:M-baan UPDATE :)
bijvoorbeeld:

druk de toets PRT SC (print screen) in
start programma PAINT op
druk de toetsen CTRL en V in
en je beeldscherminhoud staat nu in PAINT
opslaan en verzenden
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2018

offline
Re:M-baan UPDATE :)
baanbouwers bedankt. zal hier spoedig mee aan het stoeien gaan, Arend.
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2018

offline
Re:M-baan UPDATE :)
help!!!het lukt niet!. Ik kan "screenshot"niet vinden, en bij de 2e optie gebeurd er niets als ik op prt sc druk gebeurt er niets !!??? Arend
Re:M-baan UPDATE :)
linuxer
gast

Re:M-baan UPDATE :)
- Het venster dat je als afbeelding wil opslaan actief maken (selecteren)
- Op de toetscombinatie Alt-PrintScrn drukken
- Paint openen (of andere applicatie waar je een afbeelding in kan plakken)
- De optie plakken gebruiken uit het menu (of Ctrl-V)
- Binnen de applicatie het bestand (afbeelding) opslaan
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2018

offline
Re:M-baan UPDATE :)
oke bedankt. ik heb nu een plaatje van het baanplan in concepten staan van outlook express, hoe krijg ik het nu op het forum ? vr.gr.Arend.
Re:M-baan UPDATE :)
linuxer
gast

Re:M-baan UPDATE :)
Zoals ik dit lees maak ik er uit op dat je nu een concept email hebt staan met daarin opgenomen de afbeelding.
Dat gaat het niet helemaal worden.

De afbeelding moet je als "zelfstandig" bestand (dus daadwerkelijk als afbeelding, niet de afbeelding in een email) ergens opgeslagen hebben.

Voor de rest zie dit topic.


Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2018

offline
Re:M-baan UPDATE :)
Het leek te gaan lukken maar helaas. Het bestand is te groot (bitmap 2,28 Mb)
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:M-baan UPDATE :)
Afbeelding openen in paint, en opnieuw opslaan als .jpg bestand en dan nog een keer proberen?
Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2018

offline
Re:M-baan UPDATE :)
wel nu, daar is dan mijn eerst baanplan op het forum!
Re:M-baan UPDATE :)
linuxer
gast

Re:M-baan UPDATE :)
Nou dat is dan 45 meter spoor :)

Re:M-baan UPDATE :)
Lid sinds: 2018

offline
Re:M-baan UPDATE :)
hoe doe je dat zo snel !!?
ik had er dagen aan gewerkt.

ik ben trouwens een nieuw topic gestart met dit baanje, ik hoop daar verdere reacties te ontvangen : "eindelijk! een grote spoorbaan..."
Re:M-baan UPDATE :)
linuxer
gast

Re:M-baan UPDATE :)
Dit topic gaat hier verder