Hallo modeltreinkunstenaars,
Zo wil ik iedereen graag noemen, want het is een vak op zich!
Als tiener begon ik al met het bij elkaar verzamelen van Marklin spullen, maar het is er nooit van gekomen helaas. Nu eindelijk een poging om toch een begin te maken. Ik ben getrouwd en heb een eigen huis. Dat is fijn want dan heb je de ruimte voor jezelf!
Hier de foto van de reeds opgeruimde

zolder (om te toveren tot treinruimte):

Deze ruimte opgemeten heb ik een afmeting van 225 (de muur) x 120 (of 240, aan de rechterkant. Mijn plan is om de ruime eerst een fris wit kleurtje te geven, en misschien zelfs nog iets op de vloer te leggen (het is wel een huurwoning).
Met deze afmetingen ben ik begonnen met een eerste ontwerp. Deze heeft onder andere de volgende criteria:
- Tijdperk 3 (is dat de jaren 50/60?
- Omdat ik veel spullen Duits heb, en het landschap erg mooi is, wil ik me daarop richten
- Er moet ruimte zijn voor 2 of 3 stations van verschillende groten
- Ik wil veel aandacht besteden aan de aankleding van de baan, ook al heb ik daar nog veel in te leren
- Het lijkt me leuk om een grote vallei te maken waar een hoge brug over langs gaat en een riviertje stroomt.
- Een stoomdepot lijkt mij erg mooi

Mijn knelpunten op dit moment zijn met name het feit dat de toegang naar de zolder via een vlizotrap is. Dat betekent dat (wil ik de baan er ooit weer fatsoenlijk uit krijgen bij een verhuizing) het misschien wel uit modules moet bestaanvan 80 cm. Dat is niet veel. Bovendien wet ik niet hoe dat lukt met M-rails. Ook technisch gezien weet ik niet of ik wel digitaal moet gaan rijden, want dat is wel weer flink anders, en kan ik de oude treinen wel gedag zeggen.
De eerste tekening is gedaan met paint. Ziet er niet uit natuurlijik, maar ik wilde een snel beeld geven. (mijn handgetekende versie is al leuker!)
Vuur er rustig eens op los. Misschien komen we zo verder.

Groetjes,
Erik