Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

duoled als verlichting lok, maar hoe aansluiten....?

Gestart door markos vrijdag 30 oktober 2009, 23:10:43

duoled als verlichting lok, maar hoe aansluiten....?
Ik heb ik mijn Liliput VT 137 duo leds aangebracht, maar krijg ze niet aan het branden...

De retour van de ESU lokpilot zou aan beide kleur kanten moeten, en de witte en gele draad aan de middelste poot van de led. Ik dacht dat op te lossen met 2 diodes er tussen te zetten, maar of de leds branden niet, of ze knipperen (de decoder vindt het niet leuk)...

Het is vast geen electrotechnisch geoorloofde omschrijving, maar kan het even niet beter omschrijven... :(

Wat doe ik verkeerd bij het aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Marco
Re:duoled als verlichting lok, maar hoe aansluiten....?
Hallo Marco,

Een duoled kun je niet zomaar op de uitgangen van de decoder aansluiten.
Het middelste pootje is de gemeenschappelijk kathode en de buitenste pootjes de anodes.
Normaal sluit je een led (met voorschakelweerstand) aan met de anode aan de plus (blauw) en de kathode aan de witte resp. gele draad van de decoder.
Wil je de duoleds toch aansluiten moet je gaan werken met een inverterschakeling.
Tams heeft een schakeling (FI1) die ook door Conrad geleverd wordt.

Mvg,
Peter
Op een ander forum ben ik er kort geleden achter gekomen dat er ook duoleds bestaan met gemeenschappelijke anode.
Je ziet ze niet zo vaak, maar ze bestaan dus wel. Dan heb je geen inverter nodig.
Marco,

Conrad site: 219651 - 89

Mvg,
Peter
Citaat van: Freak op vrijdag 30 oktober 2009, 23:46:20
Marco,

Mvg,
Peter
Wat een service!
Nummer en al er bij!
Zie wel dat dat een setje is, zijn die ook los te koop?

Marco
Citaat van: markos op vrijdag 30 oktober 2009, 23:53:41Zie wel dat dat een setje is, zijn die ook los te koop?
Kort antwoord nee.

Ben je handig met de soldeerbout ?.

Mvg,
Peter
jawel, dat wel....

Ik brand me wel eens, maar dat mag de pret niet drukken.... :lol:

Deze duoleds hebben 4 aansluitingen, dus alles mogelijk  :D

10 stuks kosten 4 Euro

Hier staan alle rood/witte leds, zelf even kijken of het common anode is.....

Citaat van: Freak op vrijdag 30 oktober 2009, 23:46:20
Marco,

Mvg,
Peter
Ik heb dit setje gekocht en ingebouwd, maar heb een probleempje....
beide kanten werken de duoleds prima afzonderlijk van elkaar.
Maar als ik beide delen met elkaar verbind (connector met voorlicht, achterlicht, retourleiding en een extrafunctie) gaan de gele lampen uit en branden de alleen de rode nog maar.
Bij omschakelen van de rijrichting zie ik wel een kort knippertje, maar blijven de leds rood

Ik heb de leds NIET aangesloten met ieder een afzonderlijke weerstand, maar een gezamelijke weerstand (per 2 leds) van 550 ohm ivm de ruimte.

wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Marco
Een gezamenlijke weerstand mag. Zo staat het ook in de handleiding.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat er in het schema geen basisweerstanden voor de transistors te zien zijn. En de beschrijving vertelt ook niet dat je ze zelf moet tussenvoegen. Zo zullen die transistors snel stuk zijn.
Hallo Marco,

Er is nog een andere schakeling, die kan ik wel vanavond voor je opsnorren en je toesturen.
Die schakeling is nog gemakkelijker te bouwen.

Mvg,
Peter
@Klaas:
dat ze snel kapot gaan heb ik ook al ondervonden:
Er zitten 2 printjes in de verpakking, en de eerste was goed, de 2e deed vanaf het begin slechts 1 kleur en de andere niet.
Dankzij de nette service heb ik (ondanks dat ik netjes heb aangegeven ALLEEN 1 printje nodig te hebben) een volledige nieuwe verpakking met ledjes, weerstanden en 2 printjes gekregen, dus daar heb ik iig geen klagen over....

@Peter:
Ik ben benieuwd, de tams versie is wel super klein hoor! ca 10x8mm....
ik zie hem wel verschijnen!

Marco

Re: duoled als verlichting lok, maar hoe aansluiten....?
hoi

heeft u die schakeling voor de duo leds nog? ben er zelf mee bezig maar gaat niet helemaal goed

vrg marcel
hoi

ik heb bij conrad de TAMS Elektronik 23-01-072 LED-verlichtings-ombouwset voor locs met digitale decoder gekocht
art  219651 - 89

nu heb ik het volgende probleem ,print werkt lampje gaan van geel naar rood aan uit .
als ze langer dan 1 minuut branden gaan ze zachter branden waarna uit 1 gele blijft wel branden.

wat kan dit zijn?

vrgr marcel

Edit Fred: Even onnodige tekst en link verwijderd.
Beste Peter,
Ik ben Stephan Reijnen en ben nieuw op dit forum.
Ik ben zelf ook bezig om met duo-led's de rijrichting verlichting te schakelen en stuit op het probleem dat de bij het aansluiten van de tweede set alleen de rode led gaat branden (achter) en alle ge leds gaan uit (voor en achter).
Ik las in dit draadje dat jij hiervoor een schema zou hebben. Is het mogelijk om mij dit schema te sturen,

Huidige aansluiting led's (common anode) set 1 linkse pootje geel met 1K weerstand
                                                middelste (massa)
                                                rechtse pootje wit met 1K weerstand
                                          set 2 linke pootje wit met 1K weerstand
                                                middelste (massa)
                                                rechtse pootje geel met 1K weerstand
Alvast hartelijk dank,
Stephan Reijnen

De middelste poot is volgens je info de plus. En niet op de massa.
Dus op de oranje draad uit een Marklin decoder
Of op de blauwe draad bij decoders met dcc kleuren.